Voorbereiding op DBT tussen 2 extremen.

Gestart door B., maart 12, 2012, 17:31:24

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Is luchtverplaatsing van de geluidsweergave uit luidsprekers nauwkeurig te meten (nauwkeuriger dan ons gehoor dat doet)?

JA
6 (50%)
NEE
6 (50%)

Totaal aantal stemmen: 12

B.

Citaat van: erik s. op maart 14, 2012, 00:20:00
nope... het kan nooit beter worden, schrijf je zelf al. wel slechter.

Precies! Dus je kunt gewoon Neutrik/Tascam, etc. gebruiken thuis?

Former member 78

Citaat van: B. op maart 14, 2012, 00:11:11
Maar je bent er van op de hoogte dat verschil ´horen´ niet met het verschil koper/zilver te maken hoeft te hebben, omdat perceptie een grote rol speelt bij beoordeling van kabels?

Die perceptie zou je kunnen nabootsen op een mens, terwijl je feitelijk niet eens van kabel wisselt. De persoon hoort dan alsnog een ´andere´ kabel.

Als ik een andere kabel probeer, dan laat ik het gewoon op mij afkomen.
Heb wel eens kabels geprobeerd waar men laaiend over was, terwijl ik het geen verbetering vond.

Of, dat het mij de meerprijs niet waar was voor de ''extra's'' die het bracht.

Wat ik eerder zei, het grootste verschil wat ik heb gehad, was tussen mijn vorige (verzilverdkoper) en mijn
huidige koperen LS kabel.

Former member 78

Citaat van: B. op maart 14, 2012, 00:21:09
Precies! Dus je kunt gewoon Neutrik/Tascam, etc. gebruiken thuis?

Ja hoor, ik heb Neutrik bij mijn sub en Behringer.

B.

Citaat van: ArjanR1 op maart 14, 2012, 00:21:24
Als ik een andere kabel probeer, dan laat ik het gewoon op mij afkomen.
Heb wel eens kabels geprobeerd waar men laaiend over was, terwijl ik het geen verbetering vond.

Of, dat het mij de meerprijs niet waar was voor de ''extra's'' die het bracht.

Wat ik eerder zei, het grootste verschil wat ik heb gehad, was tussen mijn vorige (verzilverdkoper) en mijn
huidige koperen LS kabel.

Zou je dat verschil tussen zilver en koper in een DBT kunnen aanwijzen? (als interlink weliswaar, omdat we alleen extremen testen).

erik s.

Citaat van: B. op maart 14, 2012, 00:21:09
Precies! Dus je kunt gewoon Neutrik/Tascam, etc. gebruiken thuis?
je logica ontgaat me volledig.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

erik s.

Citaat van: B. op maart 14, 2012, 00:23:23
Zou je dat verschil tussen zilver en koper in een DBT kunnen aanwijzen? (als interlink weliswaar, omdat we alleen extremen testen).
dan moet je juist luidsprekerkabels gebruiken, daar zijn de verschillen over het algemeen groter dan bij interlinks.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

S@m

Citaat van: Raphie op maart 14, 2012, 00:04:56
lijkt me duidelijk, dat al die prots en esotherische marketingpraat echt nergens iets aan toevoegt.

Zoals Erik al eerder aangaf. Goede bekabeling/aansluitingen moeten zorg dragen dat er niets/ zo min mogelijk signaal verloren gaat of verandert. Niet om iets toe te voegen, dat kan immers niet...

AbZ

Citaat van: morca op maart 14, 2012, 00:14:46
Ik zit echt al een week naar die amps te kijken om ze in het topic te gooien,denk iets om over na te denken tussen de discussie,s
Ik zie op de foto 2 dunne kabel,nou is het iets oftopic,maar een vraag over of dit invloed zou hebben op de geluidskwalitijd zal in dit topic veel licht op de zaak werpen........................of niet  ::)
Het was een soort doordenkertje,was dit nou zo slecht ontworpen,.........of....................zijn we iets te ver met de tijd mee gegaan,te ver.
Ja, helder.  Het is idd een goed voorbeeld.

Citaat van: S@m op maart 14, 2012, 08:16:51
Zoals Erik al eerder aangaf. Goede bekabeling/aansluitingen moeten zorg dragen dat er niets/ zo min mogelijk signaal verloren gaat of verandert. Niet om iets toe te voegen, dat kan immers niet...
Vraag is dan of er anders echt zo veel misgaat.

Raphie

het "niet weglaten" is wel een leuke nuancering van believers.
Hiermee geven jullie dus eigenlijk toe dat kabels niet "kleuren" en zaken als zilver e.d. geen nut hebben.

Als kabels wel kleuren, dan laten ze dus zaken weg? En is de "schelheid" van zilver dan vanaf nu de norm en knijpt koper? leg eens uit?!?
JBL PRX Power!

S@m

@AbZ, ik denk dat er erg weinig mis gaat. Echter zal een zilveren, verzilverde, vernikkelde, koperen, gevlochten kabel het signaal op een andere manier doorlaten (?)

@Raphie, je bent niet goed op de hoogte lees ik. Puur zilver is juist helemaal niet hard, maar vloeiend en zonder korrel. Verzilverd koper is in de regel 'hard' en 'puntig'...

Dat dit wereldwijd op dezelfde manier wordt waargenomen is imho typisch, maar religie is ook wereldwijd en imho nog typischer.

Btw. Ik ben geen believer, maar neem veelal wel verschillen waar en over het algemeen twijfel ik niet aan mezelf   ;D

Peerless Monster

Citaat van: S@m op maart 14, 2012, 09:21:45
... en over het algemeen twijfel ik niet aan mezelf ;D

Hoeft ook niet. Doen wij wel voor je ;D
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

WickedGame

Enige punt met verschillende metalen is de geleiding. Of geleiding invloed heeft op klank is maar de vraag.

S@m

Citaat van: Peerless Monster op maart 14, 2012, 09:23:40
Hoeft ook niet. Doen wij wel voor je ;D

I know...

Overigens schijnen niet alleen de geleiders van belang te zijn, ook het dielectrum (isolatie) schijnt een rol te spelen.

Peerless Monster

Citaat van: WickedGame op maart 14, 2012, 09:25:52
Enige punt met verschillende metalen is de geleiding. Of geleiding invloed heeft op klank is maar de vraag.

Geleiding is juist  1 van de klankbepalende eigenschappen.
Maar betekent dat dan bij supergeleiding je de beste klank hebt?
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Raphie

Citaat van: S@m op maart 14, 2012, 09:21:45
@AbZ, ik denk dat er erg weinig mis gaat. Echter zal een zilveren, verzilverde, vernikkelde, koperen, gevlochten kabel het signaal op een andere manier doorlaten (?)

@Raphie, je bent niet goed op de hoogte lees ik. Puur zilver is juist helemaal niet hard, maar vloeiend en zonder korrel. Verzilverd koper is in de regel 'hard' en 'puntig'...

Dat dit wereldwijd op dezelfde manier wordt waargenomen is imho typisch, maar religie is ook wereldwijd en imho nog typischer.

Btw. Ik ben geen believer, maar neem veelal wel verschillen waar en over het algemeen twijfel ik niet aan mezelf  ;D
Is geen antwoord op de vraag, laat koper weg? of voegt zilver toe? anders is het "alles doorlaten" statement van Erik en Arjen1 kul.....  :D
JBL PRX Power!

AbZ

#140
Citaat van: Peerless Monster op maart 14, 2012, 09:36:53
Geleiding is juist  1 van de klankbepalende eigenschappen.
Maar betekent dat dan bij supergeleiding je de beste klank hebt?
Nee, weerstand (geleiding) heeft geen selectieve invloed op bepaalde freq banden, dus geen invloed op de klank.  Capaciteit en inductie wel, maar de vraag is dan wat (en hoe groot) de invloed is in het audiospectrum.

Diëlectricum lijkt me wel zo ongeveer de laatste eigenschap die significante invloed kan hebben.  Niet toevallig dat kabelmarketing daar veel aandacht aan besteedt?  Er valt minder aan te meten dan aan die andere eigenschappen.

S@m

Citaat van: Raphie op maart 14, 2012, 09:41:25
Is geen antwoord op de vraag, laat koper weg? of voegt zilver toe? anders is het "alles doorlaten" statement van Erik en Arjen1 kul.....  :D

Toevoegen kan natuurlijk nóóit Raphie!

De combinatie van de ene geleider/isolatie zal het signaal 'beter' doorlaten dan de ander...

Kingpin

Citaat van: AbZ op maart 14, 2012, 09:42:27
Nee, weerstand (geleiding) heeft geen selectieve invloed op bepaalde freq banden, dus geen invloed op de klank.  Capaciteit en inductie wel, maar de vraag is dan wat (en hoe groot) de invloed is in het audiospectrum.

Diëlectricum lijkt me wel zo ongeveer de laatste eigenschap die significante invloed kan hebben.  Niet toevallig dat kabelmarketing daar veel aandacht aan besteedt?  Er valt minder aan te meten dan aan die andere eigenschappen.
+1,

teveel pF/m ga je horen in het hoog, oftwel minder hoog bij meer pF/m.
En ik ben het eens dat het verschil in het analoge gedeelte beter hoorbaar is als in het digitale domein.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Raphie

Citaat van: erik s. op maart 14, 2012, 00:19:10
het meten hebben we nu denk ik wel gehad...
Juist niet je zou het graag doen vergeten maar meet programma's als REW die feilloos de kleinste variaties kunnen weergeven. kunnen zelfs niks opvangen
terwijl zaken die wij als luisteraar niet horen, direct duidelijke zichtbaar zijn op metingen (zoals het iets verschuiven van een speaker)

Dit ontkennen is gewoon dom, aangeven dat klankverschillen zich niet laten uitdrukken in het frequentie en amplitude domein is nog dommer.

JBL PRX Power!

Raphie

Citaat van: Kingpin op maart 14, 2012, 09:46:50
+1,

teveel pF/m ga je horen in het hoog, oftwel minder hoog bij meer pF/m.
En ik ben het eens dat het verschil in het analoge gedeelte beter hoorbaar is als in het digitale domein.
Dan is dit ook meetbaar met REW, je hoogafval op je SPL respons zou dus minder moeten zijn.
JBL PRX Power!

Raphie

JBL PRX Power!

Former member 78

Citaat van: Raphie op maart 14, 2012, 09:51:34
Welke idoot stemde er NEE ?!?  :laugh:

Heb je dat niet zelf gedaan, om wat extra discussie te krijgen? :D

Peerless Monster

Citaat van: ArjanR1 op maart 14, 2012, 09:52:58
Heb je dat niet zelf gedaan, om wat extra discussie te krijgen? :D

;D
Citaat van: Raphie op maart 14, 2012, 09:51:34
Welke idoot stemde er NEE ?!?  :laugh:

Hmmm als je onder water luistert? ;D ;D ;D
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Raphie

Citaat van: Peerless Monster op maart 14, 2012, 09:54:46
;D
Hmmm als je onder water luistert? ;D ;D ;D
zal ik je set dan maar in het zwembad flikkeren?  :D
JBL PRX Power!

erik s.

Citaat van: Raphie op maart 14, 2012, 09:49:53
Juist niet je zou het graag doen vergeten maar meet programma's als REW die feilloos de kleinste variaties kunnen weergeven. kunnen zelfs niks opvangen
terwijl zaken die wij als luisteraar niet horen, direct duidelijke zichtbaar zijn op metingen (zoals het iets verschuiven van een speaker)

Dit ontkennen is gewoon dom, aangeven dat klankverschillen zich niet laten uitdrukken in het frequentie en amplitude domein is nog dommer.


ik heb het over meten aan kabels, niet aan luidsprekers in een ruimte.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B