Twijfels

Started by Roland1984, January 18, 2012, 09:20:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Roland1984

Hallo mede Hifi freaks,

Sinds vandaag toch maar eens even aangemeld hier. Op dit moment ben ik keuze's aan het maken voor een nieuwe set. Ik twijfel tussen het volgende:

Qua speakers de B&W CM 9 of de B&W CM8 met de subwoofer ASW10CM.

Qua Receiver de Denon AVR3312, Denon AVR4311 of de Marantz SR7005?

Heb nu al een paar luistersessies achter de rug, echter de CM9 heb ik nog niet beluisterd. Dit ga ik aankomend weekend doen.

Mijn vraag, wat zouden jullie kiezen uit bovenstaande en waarom?

Alvast bedankt voor je reactie die ik met veel plezier zal lezen!

Groetjes
Michi P5 met S5, B&W 804D3, Auralic, Audioquest

Jumping Jack

wil je surround of 2.0/2.1? Als je geen surround-ambities hebt, zou ik eerder een potente stereoversterker aanraden...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Roland1984

Wilde eerst een 5.1 opstelling, maar als ik kijk dat ik voor 70% tot 80% muziek luister en 20% surround, inversteer ik liever in een 2.0 of 2.1 set. Daar twijfel ik dus tussen.

Michi P5 met S5, B&W 804D3, Auralic, Audioquest

Roland1984

Maar als ik later besluit om toch een 5.1 opstelling neer te zetten, moet dit wel mogelijk zijn. Ook vind ik het erg fijn als er een netwerkaansluiting op zit om muziek te kunnen streamen vanuit mijn nas naar mijn receiver.
Michi P5 met S5, B&W 804D3, Auralic, Audioquest

Xstream

#4
Quote from: Roland1984 on January 18, 2012, 09:28:58
Maar als ik later besluit om toch een 5.1 opstelling neer te zetten, moet dit wel mogelijk zijn. Ook vind ik het erg fijn als er een netwerkaansluiting op zit om muziek te kunnen streamen vanuit mijn nas naar mijn receiver.

Je kunt dit op meerdere manieren bekijken:
- Je koopt nu een stereo receiver. Echter bij upgrade naar 5.1 over een jaar (als 't al ooit gebeurt) ben je de pineut. Ding 2e hands verkopen, flink in waarde gezakt en dan moet je nog een nieuwe 5.1+ receiver zien te vinden, voor weer een stevige prijs. (of 2e hands) en wellicht niet met de sound die je inmiddels zo bent gaan waarderen brengt. Of je behoud beide natuurlijk. 1 voor muziek, ander voor HT.
- Je koopt meteen een HT receiver en neemt genoegen met iets mindere kwaliteit op muziek gebied. Betekend dat je voor 70-80% genoegen neemt met minder - theoretisch gesproken - ik heb ook 5.1 receivers gehoord die met gemak een goede stereo versterker wegspeelde - al kom je dan vaak wel in een hogere prijsklasse. (is 't wel waard om 's zelf de verschillen te luisteren - als je geen verschil hoort, dan is 't prima toch?)
- Netwerk optie is eigenlijk geen reden om dan maar voor een HT receiver te gaan. Dan koop je gewoon een leuke media streamer er los bij evt. (bijv. Squeezebox) Tenzij je echt alles in 1 wilt hebben. Maar in mijn ervaring krijg je meer als je dit opdeelt (elk bedrijf heeft zo z'n specialiteiten).  
- Je koopt een wat goedkopere prijs/kwaliteit HT receiver voor films. Koopt er een goede DAC bij en een mooie stereo versterker zodat je ook muzikaal voorzien bent.

Zelf heb ik nu de laatste optie voor mezelf geregeld.

Waarom luister je alleen B&W overigens? Er is meer vlees op de markt om eens te proeven en te vergelijken? Of is B&W jouw sound gebleken na meerdere luister sessies?
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

Roland1984

B&W vind ik eruit springen omdat ze zoveel details geven in het midden en hoog segment. Ook is de Bass niet zo hoog dat je de instrumenten niet meer hoort maar alleen nog gebonk. Onderstaand een korte samenvatting van wat ik heb gehoord:

- Kef vond ik schreeuwerig overkomen, erg onrustig;
- Monitor audio vond ik minder details geven dan de B&W;
- JBL was alleen maar bass en derest vond ik ver te zoeken.

Deze speakers zaten aangesloten tijdens de luistersessies op de top versterkers van Denon en Marantz. Er is enkel getest met originele cd's en studio albums dus geen mp3 of andere dingen.

Maar als jij nog tips hebt, hoor ik dit natuurlijk graag!

 
Michi P5 met S5, B&W 804D3, Auralic, Audioquest

Robert T

eh... b&w meer details dan monitor audio?

Welke monitor audio speakers heb je geluisterd?
Sony VW95 / Screenint Tab tensioned 110" electrisch scherm / Marantz MM8802a / Parasound HALO A51 / Speakers: MA PL200/PLC150/PL100/SVS SB13 Ultra / Bronnen: Denon HEOS / UD5005 / Dune D1 / PS3

Xstream

Ja, dat vroeg ik me ook direct al af. In mijn ervaring is de B&W wat moffelig en warm. Maar wellicht dat ik nog aan de oude modellen denk. Heb al tijdje niet meer nieuwe dingen geluisterd.
Monitor Audio is juist open en gedetailleerd in mijn ervaring (RX6 en BX2 - waarbij de RX6 beter in balans is als de RX8 in mijn beleving - deze heeft teveel bass).

Als je van mooi open midden/hoog luistert dan is Dali wellicht nog een leuk merk om eens te verkennen.
Alleen wellicht dat je dat juist als schreeuwerig ervaart, zoals met de KEF, zou zomaar kunnen als ik je zo hoor :)

Maar was alleen even benieuwd omdat je alleen B&W noemde in je TS. Lijken me prima overwegingen verder, wat wij horen is niet relevant :)
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

stefanschreurs

Ja, die opmerking snap ik inderdaad ook niet helemaal. Monitor Audio heeft volgens mij veel meer detail dan de gemiddelde B&W speaker.
Waar B&W in mijn ervaring een beetje wollig en dof kan zijn, hebben Monitor Audio speakers meer detail.
Maar goed, dat hangt natuurlijk ook af van de versterker en de bron die je erop aansluit.
Kenwood L-A1 | AudioQuest OAK | Marantz DA12 | Tara Labs Vector XLR | Auralic Aries G1 | Seas Excel Milennium | Marantz TT-15s1

Roland1984

Het exacte type weet ik niet meer van de monitor audio speaker. Het waren best wel slanke zuilen voor mijn gevoel. De verkoper kwam ermee aanzetten en vroeg wat ik ervan vond. Weet ook niet de prijsklasse van de speaker. Misschien stuurde hij wel aan op de B&W cm8 inc met de sub. Dat kan natuurlijk ook. Ben wel erg benieuwd hoe de CM9 klinken. Maar wat zou jullie advies dan zijn als ik alles loslaat? en mijn wens is 70 a 80% muziek?
Michi P5 met S5, B&W 804D3, Auralic, Audioquest

katwax

Als je zelf aangeeft dat je 70% tot 80% gebruikt voor muziek dan zou ik zeker gaan voor een goede stereo versterker en niet voor een surround versterker.
Trouwens wat versta je onder surround, als je hiermee film bedoelt dan moet je ook afvragen hoeveel hiervan surround is :)
Je zal ook meer budget hebben dan om te spenderen aan een paar luidsprekers.
Zoals aangegeven reeds zijn er tal van streaming toestellen op de markt die meestal beter zullen werken dan zo'n ingebouwde ondersteuning.
Ook zou ik u aanraden om te kiezen voor luidsprekers die laag genoeg gaan zonder sub als het voor muziek is, want een goede muzikale sub is prijzig.

Als je graag veel detail hebt dan zou ik is luisteren naar electrostaten.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Robert T

Als je voornamelijk muziek speelt kan je je afvragen of je wel een surround receiver wil hebben. Alle drie de receivers zijn echt wel goede machines maar als je hier gaat vragen welke het "beste" is aan 3 personen krijg je waarschijnlijk 3 verschillende antwoorden. Looks zijn natuurlijk ook belangrijk.

Ik snap alleen je speakerervaringen niet zo goed. Met name B&W is het "lagere" segment vind ik totaal niet bijzonder en zou ik zelf juist vermijden. Met Marantz en Denon kan je prima combi's maken met allerlei andere merken. Als je van detail houdt en een 2.1 setje wilt aanschaffen kan je eens kijken naar de monitor audio GX series, je kan je ook afvragen of je wel een sub wilt hebben en niet gewoon 2 goede zuilen en ooit eens een sub erbij neerzetten.

Sony VW95 / Screenint Tab tensioned 110" electrisch scherm / Marantz MM8802a / Parasound HALO A51 / Speakers: MA PL200/PLC150/PL100/SVS SB13 Ultra / Bronnen: Denon HEOS / UD5005 / Dune D1 / PS3

jon81

Zoals gezegd, voor het zelfde budget kun je een veel mooiere stereo set samenstellen, dan een surround set.

En als je ook nog op de 2e hands markt gaat kijken, kun je helemaal wat leuks vinden binnen je budget.

Wil je toch voor surround gaan, ik hoor goede dingen over de receivers van cambridge, die schijnen vooral voor stereo/muziek weergave gebouwd te zijn, met de extra mogelijkheid om er ook 5 luidsprekers en een subwoofer op aan te sluiten.
Ik heb de 640 van cambridge bij mijn oom mogen beluisteren, en ik vond die erg mooi klinken (stonden ook wel een paar kef's uit de reference serie op te spelen, maar goed)
LG Oled55B8  Denon X2500H  Kodi media pc  Phillips BP7500S1  B&W DM302  B&W CC3  Solid HCM2  BK Gemini II  Canare 4S8

Roland1984

Het liefste zou ik twee mooie zuilen willen hebben met een goeie versterker en dan los nog iets voor het streamen van de muziek. De films is inderdaad bijzaak, vind het leuk om een film te kijken en dan wat goed geluid erbij te hebben. Maar dit hoeft zeker niet het beste te zijn, want dan ga ik wel naar de bios om het echt super goed te hebben!

Mijn budget is rond de 4000 euro.
Michi P5 met S5, B&W 804D3, Auralic, Audioquest

Kingpin

#14
Quote from: Roland1984 on January 18, 2012, 13:59:00
Het liefste zou ik twee mooie zuilen willen hebben met een goeie versterker en dan los nog iets voor het streamen van de muziek. De films is inderdaad bijzaak, vind het leuk om een film te kijken en dan wat goed geluid erbij te hebben. Maar dit hoeft zeker niet het beste te zijn, want dan ga ik wel naar de bios om het echt super goed te hebben!

Mijn budget is rond de 4000 euro.
Voor dit budget koop je 2e hands een hele goede set als je maar geduld en de juiste componenten weet samen te stellen.
Ik zou ook eens naar Chario kijken, hele leuke speakers voor een schappelijke prijs, maar zo zijn er zoveel, het gaat erom dat jij een match weet te vinden wat jij mooi vind klinken.
Gezien je voorkeur zou ik zeker voor stereo gaan.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

stefanschreurs

Ik zou ook gaan voor stereo als muziek je prioriteit is. Speakers van Tannoy (DC6T of de DC8T) zijn goed: geen schreeuwerig hoog, heel ruimtelijk geluid en daarnaast meer dan genoeg bass (met een goede versterker, d.w.z. met veel vermogen, voel je de bass meer en hoor je minder rommelige geluiden die je eigenlijk niet hoort te horen; alles klinkt veel gecontroleerder). Tannoy vond ik erg mooi klinken i.c.m. Marantz.
Ook Monitor Audio is een van mijn favorieten: zelf heb ik de Monitor Audio GS20 in combinatie met een Marantz PM15s1 versterker. Dit klinkt ook erg lekker.
Succes met de zoektocht, ik ben benieuwd waar je keuze uiteindelijk op valt!
Kenwood L-A1 | AudioQuest OAK | Marantz DA12 | Tara Labs Vector XLR | Auralic Aries G1 | Seas Excel Milennium | Marantz TT-15s1

Jumping Jack

Als je veel detail wil, ook eens PMC luisteren. Mss een iets minder bekend merk van speakers, maar zeker de moeite waard (heb ze zelf nl. ook)!
Ik had voor mijn PMC's de CM8 van B&W, en dat is toch een wereld van verschil...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Kingpin

Quote from: stefanschreurs on January 18, 2012, 14:09:03
...(met een goede versterker, d.w.z. met veel vermogen, voel je de bass meer en hoor je minder rommelige geluiden die je eigenlijk niet hoort te horen; alles klinkt veel gecontroleerder).
Een goede versterker staat niet in verhouding tot het vermogen en al zeker niet in verhouding tot een rommelig en meer bass!
Het gaat erom dat de versterker de aangesloten speakers onder controle kan houden en geen rare dippen veroorzaakt, meestal is dat te herleiden naar een goed opgebouwde voeding. Als je een moeilijk aanstuurbare speaker hebt dan is vermogen en een goede voeding wel gewenst (dat laatste geld ook bij makkelijk aanstuurbare speakers uiteraard).
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

katwax

Indien dit je eerste set is in het "high-end" gebeuren denk ik dat je beter bent is langs te gaan bij een speciaalzaak. Kijk is tussen de sponsors of er niets in je buurt is. Best is natuurlijk eerst een afspraak te maken.

Probleem is dat met je budget je een hoop merken nu naar je hoofd gaat krijgen die je niet kent of niet horen spelen hebt en een dealer weet ook welke versterker matched met de luidsprekers.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Jumping Jack

Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Poldo

Je moet je niet gek laten maken Roland 4000 euro is een hoop geld en je kunt het maar 1 uitgeven, het is heel belangrijk om eerst erachter te komen wat je nu eigenlijk wilt. Combinatie van Home Cinema en Stereo gaat veel geld kosten, dus het is wellicht beter te kiezen voor of Stereo of Home Cinema. Hierin heb je zelf het antwoord al gegeven denk ik, 70/80 % stereo = stereo. Je kunt overigens prima een film kijken met 2 mooie vloerstaanders of een sub met 2 monitoren.

Veel verkopers proberen toch vaak hun zin door te drammen zeker bij mensen met weinig ervaring, gelukkig zijn er ook goede hifi winkels. Het is dus belangrijk om een winkel te vinden waar jij je op je gemakt voelt en waar je gerust 4x langs kan komen voor een sessie.

Voor een stereo set heb je 3 uitgangspunten, speakers, versterker en bron (cd speler of streamer/dac/pc/nas). Kabels zijn de kers op de taart echter is geen uitgangspunt.

Je zult dus een keuze moeten maken voor cd speler of streamen/ pc gebruik, ik doe nu bijvoorbeeld cd afspelen op mijn cd speler en ik luister soms via een dac naar spotify of gedownloade muziek vanaf mijn macbook. Tevens staan mijn ps3, blu ray speler en media box aangesloten op de dac.

Stel je kiest voor streamen dan stuur je een aantal winkels een mailtje met:

Ik heb een budget van 4000 euro en ik wil hiervoor een leuk stereoset waar ik mee kan streamen en dan laat je de verkoper gewoon wat neerzetten en het feest kan beginnen  :D

Heel veel plezier  :headbanging:
Leuk setje avi adm 9.1 rs met spotify premium, iphone 4s en apple tv.

stefanschreurs

Quote from: Kingpin on January 18, 2012, 14:22:00
Een goede versterker staat niet in verhouding tot het vermogen en al zeker niet in verhouding tot een rommelig en meer bass!
Het gaat erom dat de versterker de aangesloten speakers onder controle kan houden en geen rare dippen veroorzaakt, meestal is dat te herleiden naar een goed opgebouwde voeding. Als je een moeilijk aanstuurbare speaker hebt dan is vermogen en een goede voeding wel gewenst (dat laatste geld ook bij makkelijk aanstuurbare speakers uiteraard).

@ Kingpin: Klopt als een bus!
Kenwood L-A1 | AudioQuest OAK | Marantz DA12 | Tara Labs Vector XLR | Auralic Aries G1 | Seas Excel Milennium | Marantz TT-15s1

FFF

Als je echt vooral stereo luisterd zou ik de CM9 kopen (als je bij B&W wil blijven) met een goede stereo versterker.

Wil je een sub toevoegen dan kan je ook de de CM8 gaan of de CM5 met een hele goede sub.

De CM serie verdiend een hele mooie versterker, een surround versterker haald niet het uiterste uit deze speakers. Wil je toch surround, dan zou je kunnen overwegen een 2dehands "zware jongen" te kopen die nieuw in een veel hogere prijsklasse zat, daar ben je meestal stereo beter mee af dan de nieuwe receivers. Voor surround geld vaak het omgekeerde.

Roland1984

Denk dat ik de eerste stap heb gemaakt vandaag, ga voor een versterker maar dan een voor en een eind versterker. Rotel heeft hier een mooie oplossing voor net als NAD. Rotel zou goed klinken met meerdere merken speakers. Dus ben benieuwd naar jullie mening hierover?
Michi P5 met S5, B&W 804D3, Auralic, Audioquest

FFF

Quote from: Roland1984 on January 18, 2012, 18:24:26
Denk dat ik de eerste stap heb gemaakt vandaag, ga voor een versterker maar dan een voor en een eind versterker. Rotel heeft hier een mooie oplossing voor net als NAD. Rotel zou goed klinken met meerdere merken speakers. Dus ben benieuwd naar jullie mening hierover?

Ik vind Rotel best brak eigenlijk. Ik weet niet hoe de huidige generatie is, maar heb zelf de 1068 processor gehad met de 1075 5 kanaals eindversterker. Zeker in stereo kon die niet meekomen met een stereo versterker voor 1/3 van de prijs (daarom ook mijn bovenstaande advies).

Laatst was ik bij een dealer en die vond het ook "B&W en Rotel worden vaak samen gepresenteerd, zonde eigenlijk". Ik heb de set destijd trouwens op de B&W 805's gehad.