Aankoopadviezen platenspelers

Gestart door Joris1971, januari 9, 2012, 20:48:29

Vorige topic - Volgende topic

Robiwan

Citaat van: Onder013 op augustus 27, 2014, 23:03:34
Wees je wel bewust van het upgrade virus dat vooral bij een lp12 regelmatig toeslaat. Voor je het weet hobbel je van de ene upgrade naar de andere.

:D Mijn allereerste upgrade van een solid base naar een trampolin 2 base.
Lyngdorf TDAI-1120 |  Denon DP60L+Ortofon 2M red | Audiolab CDT 7000 | Neat Motive SX2

John Aries

Citaat van: Onder013 op augustus 27, 2014, 23:03:34
Wees je wel bewust van het upgrade virus dat vooral bij een lp12 regelmatig toeslaat. Voor je het weet hobbel je van de ene upgrade naar de andere. Als de sound van de lp12 je voorkeur heeft en je weet waar je aan begint is het uiteraard ok.
Een andere mogelijkheid is echter genieten van muziek: bijvoorbeeld een takumi van Rik Stoek kost je helemaal compleet minder dan de goedkoopste upgrade van een LP12; is helemaal nieuw; klinkt goed en er blijft veel geld over om lekker plaatjes te aan te schaffen + een platenwasser (belangrijker dan de zoveelste upgrade).

Een Takumi kost 695,-.  De Cirkus-upgrade is 585,-. Just saying. Je hebt natuurlijk wel een punt, upgrades zoals de Keel vind ik ook erg pittig qua prijs. Linn is hier trouwens niet uniek in. De VPI-upgrades zijn ook erg prijzig. De Superscoutmaster kost een slordige achtduizend euro. Nottingham biedt upgrades aan, Clearaudio ook, Michell.  Allemaal flink aan de prijs.

Ik heb een keer De LP12 Edition met Lingo-voeding mogen vergelijken met een aantal Duitse massaloopwerken met hetzelfde element van Soundsmith. De Linn stak er met kop en schouders bovenuit. Het is ook maar net een beetje hoe je het ziet. Sommige mensen beginnen met een AC Wow en kopen uiteindelijk een Calypso. Bij Linn zit het alleen allemaal in hetzelfde model.

Ik denk dat het upgradevirus vooral in mensen zelf zit. :)

SOTA | Lyra | Bryston | Relco

Deleted Member 2

Citaat van: John Aries op augustus 29, 2014, 09:51:21
Een Takumi kost 695,-.  De Cirkus-upgrade is 585,-. Just saying. Je hebt natuurlijk wel een punt, upgrades zoals de Keel vind ik ook erg pittig qua prijs. Linn is hier trouwens niet uniek in. De VPI-upgrades zijn ook erg prijzig. De Superscoutmaster kost een slordige achtduizend euro. Nottingham biedt upgrades aan, Clearaudio ook, Michell.  Allemaal flink aan de prijs.

Ik heb een keer De LP12 Edition met Lingo-voeding mogen vergelijken met een aantal Duitse massaloopwerken met hetzelfde element van Soundsmith. De Linn stak er met kop en schouders bovenuit. Het is ook maar net een beetje hoe je het ziet. Sommige mensen beginnen met een AC Wow en kopen uiteindelijk een Calypso. Bij Linn zit het alleen allemaal in hetzelfde model.

Ik denk dat het upgradevirus vooral in mensen zelf zit. :)

Linn LP12 moet je sound zijn. Het heeft duidelijk niet mijn voorkeur; anderen denken daar heel anders over. Wat ik nogal eens ervaar is dat men een lp12 hoort en omdat het tenslotte een lp12 is, het geproduceerde geluid ook mooi vindt.

Opvallend is verder de afhankelijkheid van de dealer.
Het lijkt of een lp12 eigenaar niet in staat is of niet het initiatief neemt om te leren hoe je een lp12 afstelt. Men is verbaasd dat je met een andere afstelling dan de dealer heeft gedaan een andere sound kan bereiken die meer aansluit bij de eigen voorkeur zonder de noodzaak om een upgrade pakket aan te schaffen.

Gr
Henk

Robiwan

Citaat van: Onder013 op augustus 29, 2014, 11:01:01
Linn LP12 moet je sound zijn. Het heeft duidelijk niet mijn voorkeur; anderen denken daar heel anders over. Wat ik nogal eens ervaar is dat men een lp12 hoort en omdat het tenslotte een lp12 is, het geproduceerde geluid ook mooi vindt.

Gr
Henk

Allemaal Henk waarheden, jammer hoor :dontgetit:
Lyngdorf TDAI-1120 |  Denon DP60L+Ortofon 2M red | Audiolab CDT 7000 | Neat Motive SX2

Deleted Member 2

Citaat van: LPlover op augustus 29, 2014, 11:47:28
Allemaal Henk waarheden, jammer hoor :dontgetit:

De essentie van een forum is discussie en kennisuitwisseling.

John Aries

Ik vind het wel typisch dat de LP12, of eigenlijk Linn, zo veel aversie genereert. Zou dat echt alleen door de prijs komen? Of misschien omdat de liefhebbers nogal puristisch zijn ingesteld? Ik vraag me wel af of je een LP12 naar 'smaak' af kan stellen, volgens mij kun je het alleen goed doen of niet goed.

Robiwan

Citaat van: John Aries op augustus 29, 2014, 11:55:44
Ik vind het wel typisch dat de LP12, of eigenlijk Linn, zo veel aversie genereert. Zou dat echt alleen door de prijs komen? Of misschien omdat de liefhebbers nogal puristisch zijn ingesteld? Ik vraag me wel af of je een LP12 naar 'smaak' af kan stellen, volgens mij kun je het alleen goed doen of niet goed.

Dat laatste is toch altijd zo?

John Aries

Citaat van: LPlover op augustus 29, 2014, 12:02:17
Dat laatste is toch altijd zo?

Ja, precies. Of je moet van meer ruis houden, dat dat je smaak is. :D

Robiwan

Citaat van: Onder013 op augustus 29, 2014, 11:51:39
De essentie van een forum is discussie en kennisuitwisseling.

Mee eens.

Deleted Member 2

Citaat van: John Aries op augustus 29, 2014, 11:55:44

Binnen het "goed doen" zijn er variatie mogelijkheden: afstellen van de veren, afstellen van de arm. Met die twee zijn al flinke verschillen in sound te bereiken.

Niet zo zeer aversie, maar een flink andere voorkeur voor de sound van een draaitafel.
Overigens heb ik wel zo mijn bedenkingen bij de prijs/kwaliteit van onderdelen zoals de tonearm akito. Vergelijk deze eens met hoe een arm als de SME 309 van dezelfde prijsklasse is afgewerkt, functioneert en klinkt.
Zet eens een Origin Live op een LP12 met bijvoorbeeld een Soundsmith element. Het zal wel een kwestie van smaak zijn.....

Gr
Henk

John Aries

Citaat van: Onder013 op augustus 29, 2014, 12:26:06
Binnen het "goed doen" zijn er variatie mogelijkheden: afstellen van de veren, afstellen van de arm. Met die twee zijn al flinke verschillen in sound te bereiken.

Ik vraag me af hoe dat zou moeten werken.

Citaat van: Onder013 op augustus 29, 2014, 12:26:06

Niet zo zeer aversie, maar een flink andere voorkeur voor de sound van een draaitafel.
Overigens heb ik wel zo mijn bedenkingen bij de prijs/kwaliteit van onderdelen zoals de tonearm akito. Vergelijk deze eens met hoe een arm als de SME 309 van dezelfde prijsklasse is afgewerkt, functioneert en klinkt.
Zet eens een Origin Live op een LP12 met bijvoorbeeld een Soundsmith element. Het zal wel een kwestie van smaak zijn.....

Gr
Henk

Ik doelde ook niet specifiek op jou, hoor, meer algemeen. Er zitten op elk forum wel een aantal mensen, die niks van Linn moeten hebben. Op het Linn forum heb je juist weer een groep die niks van andere merken moeten hebben, behalve dan misschien Naim.  De Linn Edition, welke ik gehoord heb, was voorzien van een Jelco-arm en dat vond ik echt heel goed klinken.

advr

Ieder zijn eigen heilige graal  :-)
SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

Deleted Member 2

Citaat van: John Aries op augustus 29, 2014, 12:43:18
Ik vraag me af hoe dat zou moeten werken.

Ik doelde ook niet specifiek op jou, hoor, meer algemeen. Er zitten op elk forum wel een aantal mensen, die niks van Linn moeten hebben. Op het Linn forum heb je juist weer een groep die niks van andere merken moeten hebben, behalve dan misschien Naim.  De Linn Edition, welke ik gehoord heb, was voorzien van een Jelco-arm en dat vond ik echt heel goed klinken.

Verstel de hoogte van de arm maar eens wat: een paar milimeter hoger en dan lager. Dat geeft een groot verschil. Met een geodriehoek kan je de stand van de arm duidelijk zien.

Gr
Henk

Robiwan

Citaat van: Onder013 op augustus 29, 2014, 12:54:27

Verstel de hoogte van de arm maar eens wat: een paar milimeter hoger en dan lager. Dat geeft een groot verschil. Met een geodriehoek kan je de stand van de arm duidelijk zien.

Gr
Henk

Klopt, geldt voor alle merken. Gelukkig heeft Philips de CD uitgevonden en waren we in een keer af van dat gezeik :D Want eerlijk is eerlijk een draaitafel is toch wel het meest gevoelig voor upgrades en finetune/afstel gekte. Zou een goed afgestelde draaitafel uberhaupt op z'n hoogst kunnen staan te functioneren?

remco320

Ik lees de laatste tijd veel over  het verbeteren van de voeding van de draaitafel. Ik heb een pro-ject rpm 1.3 genie met een ortofon 2 m red  aangesloten op een art speak blok. Zou het zin hebben om de voeding eens aan te pakken? Garmt heeft hier veel over geschreven in andere topics, dus hopelijk kan jij ook aansluiten? Frank2 heeft wel eens iets geroepen over een Voltkraft stekker via conrad. graag hoor ik jullie adviezen:)

remco320

Citaat van: remco320 op oktober 11, 2014, 11:28:50
Ik lees de laatste tijd veel over  het verbeteren van de voeding van de draaitafel. Ik heb een pro-ject rpm 1.3 genie met een ortofon 2 m red  aangesloten op een art speak blok. Zou het zin hebben om de voeding eens aan te pakken? Garmt heeft hier veel over geschreven in andere topics, dus hopelijk kan jij ook aansluiten? Frank2 heeft wel eens iets geroepen over een Voltkraft stekker via conrad. graag hoor ik jullie adviezen:)
Heeft niemand een aanvulling :(

Rowdy

'Het oor heeft het laatste woord in alles wat met muziek te maken heeft'.
Harry Olson (1901 - 1982)

remco320

Citaat van: Rowdy op oktober 29, 2014, 20:19:25
http://www.project-audio.com/main.php?prod=speedboxs&cat=boxes&lang=en
Dat is inderdaad een goed idee! Nooit over nagedacht dat hier een gestabiliseerde voeding in zit. Ga eens kijken of ik er eentje kan testen via HifiKlubben. Eerst kocht ik meestal bij HoboHifi maar die zijn helaas failliet.

Rem395

Niet gehinderd door enige kennis van draaitafels heb ik eens op een beurs besloten dat het een takumi moest worden. Klonk goed, ziet er goed uit en is redelijk betaalbaar (lees haalbaar). Tussen toen en nu is de tafel inmiddels €100,- duurder geworden door 'inflatie' en upgrades.

Als ik alles optel qua benodigdheden een behoorlijke uitgave daar ik nog geen borsteltje in bezit heb. Heb nu nog geen tafel of aanverwante zaken maar eens moet de eerste keer zijn..

Mijn vraag is of er een betere of net zo goede tafel te koop voor gelijk of minder geld?

Alle suggesties zijn welkom!
Audiomat Arpege reference 10, Genalex KT77 Gold Lion, Cayin CDT-17A, Elac 330 Jet, Elac sub 211.2 ESP, Audioquest Gibraltar, Audioquest NRG4, Pioneer DV-868AVi, Logitech Duet

Bas Akkerman

Citaat van: Rem395 op december 11, 2014, 19:16:00
Niet gehinderd door enige kennis van draaitafels heb ik eens op een beurs besloten dat het een takumi moest worden. Klonk goed, ziet er goed uit en is redelijk betaalbaar (lees haalbaar). Tussen toen en nu is de tafel inmiddels €100,- duurder geworden door 'inflatie' en upgrades.

Als ik alles optel qua benodigdheden een behoorlijke uitgave daar ik nog geen borsteltje in bezit heb. Heb nu nog geen tafel of aanverwante zaken maar eens moet de eerste keer zijn..

Mijn vraag is of er een betere of net zo goede tafel te koop voor gelijk of minder geld?

Ik vond de Takumi boven zijn prijs spelen, dus ik ben benieuwd naar de tips.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

John Aries

Citaat van: Rem395 op december 11, 2014, 19:16:00

Moet 'ie nieuw zijn?

Rem395

Hoop dat je mij gaat vertellen dat je een 2e hands takumi voor weinig beschikbaar hebt!

Om terug te komen op je vraag, nee, is geen noodzaak..
Audiomat Arpege reference 10, Genalex KT77 Gold Lion, Cayin CDT-17A, Elac 330 Jet, Elac sub 211.2 ESP, Audioquest Gibraltar, Audioquest NRG4, Pioneer DV-868AVi, Logitech Duet

John Aries

Citaat van: Rem395 op december 12, 2014, 06:52:03
Hoop dat je mij gaat vertellen dat je een 2e hands takumi voor weinig beschikbaar hebt!

Om terug te komen op je vraag, nee, is geen noodzaak..

Nee, helaas. :D

Ik zag dat de takumi ongeveer 700 euro is? Je zou, als je dat hele moderne mooi vindt, op marktplaats naar Pro-ject kunnen kijken, daar staan er altijd genoeg van.

Als 'modern' geen noodzaak is, er staat ook een fraaie Micro Seiki BL51. http://link.marktplaats.nl/m878119543

Zelf zou ik het budget iets oprekken. Er staat bijvoorbeeld een VPI Scout hier op het forum voor 1000 euro, misschien kun je nog wat onderhandelen over de prijs. Steek nog 100-150 euro in een element en je hebt echt een fantastische platenspeler.

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=147225.0

floeper

ik wil graag een tweedehands platenspeler gaan kopen, zal max 100€ mogen kosten, welke merken moet ik meiden, welke juist wel kopen? en waar moet ik op letten?

Groeten,

Coen
Mijn set:
Denon PMA720ae, Panasonic TX-50DXW704, Sony UBP-x800m2, Topping E30 DAC, Thorens TD160 met Stanton element. TPA3255EVM eindversterker. Leonidas Krill XL zelfbouw speakers.

Broem

Citaat van: floeper op december 17, 2014, 16:16:47
ik wil graag een tweedehands platenspeler gaan kopen, zal max 100€ mogen kosten, welke merken moet ik meiden, welke juist wel kopen? en waar moet ik op letten?

Groeten,

Coen

Leuke meiden genoeg maar welke spelers je moet mijden voor max 100 euro lijkt me niet zo relevant. Het is wel een heel laag budget. Wellicht een 2e hands instapmodel van Pro-ject of een Technics. Afhankelijk of er nog een fatsoenlijk element op zit. Anders kom je al snel uit bij USB spelers. Die moet je mijden uhhh of zoiets. Beter nog even doorsparen.
Hegel H590 versterker | Focal Sopra 2 speakers | Audiolab 6000 CDT | Auralic Aries G 2.1| Silent Angel Rhein | Roon | Hegel V10 phono | John v Gent XLR | Pro-ject Xtension 10 - Ortofon Cadenza Black | ADL GT40 en Sennheiser HD 700 | Audioquest Diamond USB, Shunyata digital power cable | Audioquest GO-4 LS cable | Audioquest Blizzard powercable and Niagara 1200 filter | Bonn 8 Silent Angel switch met Forester F1 power | NEOTECH NEET-1008 Ethernet RJ45