Classé alternatieven ?

Started by Miesepies, December 9, 2011, 21:51:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

blue-eyes

Ik ben er klaar mee..........

Met beiden. Zoek elkaar niet, bekritiseer elkaar niet zo, laat leven.
Met de volgende reactie, van wie dan ook, maar een tijdje rusten.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Raphie

#26
Miesepies, ga lekker luisteren, er is een groot verschil tussen Delta en oudere reeksen.
Groter dan het verschil tussen EMOTIVA en Delta.
JBL PRX Power!

Roeland

Quote from: Miesepies on December 10, 2011, 18:07:17
Nope. Misschien dat ik nog een keertje naar Hilversum moet gaan voor een Linn demo, lees toch best goeie ervaringen. Maar, volgens mij zijn beide merken vooral op stereo gericht, niet op surround. Zal hier nog wel eens wat beter naar kijken. Hoe kan je het geluid van beide merken omschrijven ?

Klopt beide merken zijn meer gericht op hifi, maar hebben ook hun multchannel amps

Linn is heel open en transparant. Zet een groot spectrum neer. Zou het bijna neutraal gaan noemen, maar vloeiend is een beter woord.

Chord is wat warmer en heeft meer accent op dynamiek en een redelijke scherpte.

Classe vind ik nog iets warmer, iets minder in soudstage en spectrum, maar een heerlijke amp voor jazz, vocals, live optredens. (beetje buisachtig)
Toch is dit per amp erg verschillend van Classe > de nieuwe reeks is juist weer wat scherper en sneller

Het zal echt neer komen op wat je smaak is en welke muziek je luistert.

m9

als je geen bezwaren hebt tegen de hoge prijzen van classe dan zou ik de xa versterkers van pass labs ook eens gaan beluisteren.
heb beiden niet gehoord overigens maar weet wel dat pass labs erg hoog aangeschreven wordt.

als je het meeste waar voor je geld wilt, dan is emotiva naar alle waarschijnlijkheid de beste keus.

ik hoor op dit forum niemand over van medevoort.........

Tube-freak

Je zou eens naar Mark  Levinson kunnen kijken ook.  Alleen wat ik op demos op beurzen heb gehoord vond ik Classe + B&W mooier dan wat Mark Levinson deed.  Alleen een beurs is niet echt de referentie natuurlijk om iets te vergelijken.

16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

blue-eyes

Quote from: Blue-Eyes on December 10, 2011, 20:14:31
Ik ben er klaar mee..........

Met beiden. Zoek elkaar niet, bekritiseer elkaar niet zo, laat leven.
Met de volgende reactie, van wie dan ook, maar een tijdje rusten.


Alle off topic berichten verwijderd.

Zie mijn eerdere bericht.............
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Audiofiel

Quote from: Roeland on December 11, 2011, 00:15:08
Classe vind ik nog iets warmer, iets minder in soudstage en spectrum, maar een heerlijke amp voor jazz, vocals, live optredens. (beetje buisachtig). Toch is dit per amp erg verschillend van Classe > de nieuwe reeks is juist weer wat scherper en sneller

Inderdaad goed om even de verschillen aan te geven tussen de verschillende series. In mijn ervaring is dat als volgt. Ik beperk mij even tot de eindversterkers:

Oude serie tot aan de CA-xxx serie (dus inclusief bijvoorbeeld de Ten, Fifteen, Twenty-Five en de Seventy)
Deze zijn opgebouwd met een ringkerntrafo en meestal 4 dikke elco's voor de voeding. Als eindtransistoren gebruiken ze Toshiba en soms Motorola.

Serie vanaf de eerste CA-xx0 serie tot de CA-xx1 serie (dus inclusief bijvoorbeeld de CA-100, CA-150, CA-200, CA-300 en CA-400)
Deze zijn opgebouwd met een ringkerntrafo en een groot aantal kleinere elco's voor de voeding. Als eindtransistoren gebruiken ze zowel Toshiba (150, 200) als Motorola (300 en 400) als Sanken (100, 200). Door de veel snellere voeding en iets verbeterde gainstage klinken deze een stuk neutraler en sneller. Het laag is strakker en dieper en het hoog loopt iets verder door. Luchtigheid zit in het middengebied, het karakter van deze versterker is eerder neutraal dan warm te noemen. De Sanken modellen klinken wat opener.

Oude serie vanaf de CA-xx1 serie tot de Delta serie (dus inclusief bijvoorbeeld de CA-101, CA-151, CA-201, CA-301 en CA-401; de meerkanaals modellen CAV-75, CAV-150, CAV-180 en CAV-500 en de Omega Mono, Omicron Mono en CAM-350 Mono)
Deze zijn opgebouwd met een ringkerntrafo en een groot aantal kleinere elco's voor de voeding. Als eindtransistoren gebruiken ze zowel Motorola (201, 301, 401) als Sanken (101, CAV-75, CAV-150, CAV-180, CAV-500 en Omega Mono, Omicron Mono en CAM-350 mono). Door de veel snellere voeding voeding en de nog verder verbeterde gainstage klinken deze versterker heel neutraal, snel en open. Het laag is nog strakker en dieper en de openheid is toegenomen ten opzichte van de vorige serie. Er is wel luchtigheid, vooral in het midden, maar er is geen sprake meer van een warme klank. Het karakter is neutraal, niet warm en niet analytisch. De Sanken modellen klinken opener en met name degene met de grote 200W transistoren (CAV-500, Omega, Omicron en CAM-350).

Delta serie (dus inclusief bijvoorbeeld de CA-2200, CA-2300, CA-5200, CA-5100)
Deze zijn opgebouwd met een ringkerntrafo en een groot aantal kleinere elco's voor de voeding. Door de nieuwe verplicht identieke vorm van de Delta-kast is er geen ruimte meer voor sommige eerdere ontwerpen. Gekozen wordt nu om voor alle modellen de kleinere Sanken transistoren te gebruiken (130W 2SA1294 + 2SC3263 ipv de grotere 2SA1295 + 2SC3264 200W types), eerder zaten deze zelfde transistoren bijvoorbeeld al in de CA-100, 101, CAV-75, 150, 180 modellen. Door de veel snellere voeding voeding en de nog verder verbeterde gainstage klinken deze versterker heel neutraal, snel en open. Het laag is en de openheid is toegenomen is gelijk aan de vorige serie. Door de nieuwere gainstage gaat het karakter echter een tikkeltje van neutraal naar de analytische kant.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

#32
De oude serie (Seventy) met daaronder de nieuwere CA-100 en CA-101 (direct achter elkaar):


Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

#33
De Motorola modellen CA-300, 301, 400:

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

#34
De meerkanaals modellen en de CA-200 met de kleinere Sanken. Dit zijn dus dezelfde transistoren als in de Delta series worden gebruikt (zowel de stereo als meerkanaals versterkers en inclusief de CAM-400 monos).

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

#35
En tot slot de grote Sanken uit de CAV-500, CAM-350 en Omega Mono:

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

sr7000

Wow Audiofiel! Ik kan alleen maar zeggen  :worship:

Kjelt

Quote from: Audiofiel on December 11, 2011, 12:24:20
Inderdaad goed om even de verschillen aan te geven tussen de verschillende series.
Fantastisch overzicht van de verschillende Classe versies en hun beschrijving. Klein puntje is dat de CA100 en CA101 toevallig wel net 100% identiek zijn, allebei ringkern, en helaas de oude prestage zie ook je foto's.

In de luisterpraktijk vind ik zelf de verschillen niet echt schokkend groot, eerder subtiel, ik heb bv de CA5100 naast de CA101 beluisterd en ook de CA3200 en kon nou niet zeggen dat het een wereld van verschil is. Daarbij moet ik opmerken dat ik filterde vanaf 80Hz daaronder namen de Velodynes het voor hun kiezen, dus evt verschillen onder de 80Hz kan ik geen uitspraak over doen en kan me voorstellen dat de snelheid van de voeding hier een wezenlijke rol speelt, wellicht kun je daar nog iets over zeggen in jouw luisterbeleving.

Tube-freak

Ik zou gewoon die CAV-500 scoren die op dit forum te koop staat (60kg schoon aan de haak...).
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Audiofiel

Quote from: Kjelt on December 11, 2011, 12:40:55
Fantastisch overzicht van de verschillende Classe versies en hun beschrijving. Klein puntje is dat de CA100 en CA101 toevallig wel net 100% identiek zijn, allebei ringkern, en helaas de oude prestage zie ook je foto's.

Klopt precies, dat had ik je ook eerder al gemeld. Daarom heb ik ook bewust die 2 op één foto gezet. Een soort van "zoek de verschillen".

QuoteIn de luisterpraktijk vind ik zelf de verschillen niet echt schokkend groot, eerder subtiel, ik heb bv de CA5100 naast de CA101 beluisterd en ook de CA3200 en kon nou niet zeggen dat het een wereld van verschil is. Daarbij moet ik opmerken dat ik filterde vanaf 80Hz daaronder namen de Velodynes het voor hun kiezen, dus evt verschillen onder de 80Hz kan ik geen uitspraak over doen en kan me voorstellen dat de snelheid van de voeding hier een wezenlijke rol speelt, wellicht kun je daar nog iets over zeggen in jouw luisterbeleving.

Die modellen gebruiken dan ook allemaal dezelfde eindtransistoren en voedingsopbouw (alleen de gainstage verschilt), dus dat de verschillen klein zijn klopt op zich wel. Ik weet niet of je de CA-101 ook op je fronts hebt vergeleken? Dan zouden de verschillen het grootst moeten zijn. De Delta neigt toch iets meer richting analytisch.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

blue-eyes

Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Kjelt

#41
Quote from: Audiofiel on December 11, 2011, 13:06:23
Ik weet niet of je de CA-101 ook op je fronts hebt vergeleken? Dan zouden de verschillen het grootst moeten zijn. De Delta neigt toch iets meer richting analytisch.
Ik heb ze inderdaad puur stereo aangesloten dus cd speler op voorversterker op de CA101 en CA5100 en CA3200. Ik heb toen bewust zitten luisteren om voor mezelf af te wegen of ik voor achter toch de CAV500/CA5200/CA5100 wilde hebben of de CA100/101 combi (die hier op de marksektie te koop staat ;) ) wilde houden. Uiteindelijk heeft niet het geluid de doorslag gegeven (zoals eerder gezegd vond ik de verschillen niet schokkend genoeg zeker als ze voor de achterkanalen waren) maar het uiterlijk (en in geval van de CAV500 de ruimte)  in combinatie met een mooie koopkans en de voor mij handige trigger ingangsschakeling van de Delta.

EDIT: wat ook nog de beperkende factor in mijn tests kan zijn geweest waren de Denon S10-2 cd speler en voorversterker, die zijn al wat ouder en niet volledig gebalanceerd uitgevoerd dus het zou zomaar kunnen zijn dat je betere apparatuur nodig hebt om de Classe's echt goed te kunnen vergelijken.

dre73

van de eerste tot de laatste geweldige bouwkwaliteit! :wub:
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

m9

#43
ik geef de voorkeur aan laterals maar dat is voor eenieder persoonlijk natuurlijk.

mooi overzicht btw.

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Roeland

Quote from: Audiofiel on December 11, 2011, 12:24:20
Inderdaad goed om even de verschillen aan te geven tussen de verschillende series. In mijn ervaring is dat als volgt. Ik beperk mij even tot de eindversterkers:

Oude serie vanaf de CA-xx1 serie tot de Delta serie (dus inclusief bijvoorbeeld de CA-101, CA-151, CA-201, CA-301 en CA-401; de meerkanaals modellen CAV-75, CAV-150, CAV-180 en CAV-500 en de Omega Mono, Omicron Mono en CAM-350 Mono)
Deze zijn opgebouwd met een ringkerntrafo en een groot aantal kleinere elco's voor de voeding. Als eindtransistoren gebruiken ze zowel Motorola (201, 301, 401) als Sanken (101, CAV-75, CAV-150, CAV-180, CAV-500 en Omega Mono, Omicron Mono en CAM-350 mono). Door de veel snellere voeding voeding en de nog verder verbeterde gainstage klinken deze versterker heel neutraal, snel en open. Het laag is nog strakker en dieper en de openheid is toegenomen ten opzichte van de vorige serie. Er is wel luchtigheid, vooral in het midden, maar er is geen sprake meer van een warme klank. Het karakter is neutraal, niet warm en niet analytisch. De Sanken modellen klinken opener en met name degene met de grote 200W transistoren (CAV-500, Omega, Omicron en CAM-350).

Mooi rijtje > zou een eigen topic moeten hebben.

De CAV-180 en CAV-500 vind ik de mooist klinkende multichannels van Classe.
Deze behouden, in mijn ogen (oren) nog de typische Classe sound zonder de 'nadelen'
De Delta reeks (is misschien vloeken in de kerk) benaderen de kenmerken van Mark Levinson en vind ik op den duur vermoeiend (hoe eerlijk de amps ook zijn)
Van mij mag een amp een "kleuring" houden. (af en toe is het fijner om in een BMW te rijden dan een ferrari)

Desalniettemin is er een hoop leuks verkrijgbaar in amps, maar zijn er te weinig "Top" merken die zich durven te wagen in het pre-amp gebied.
Op dit moment is Classe daarin ronduit favourite.
Laten we hopen dat er snel andere merken zullen volgen en zich niet alleen vasthouden aan hun hifi segment

Miesepies

Tis dat die zo log (en eigenlijk ook wel een beetje lelijk) is, maar mijn interesse voor de CAV-500 begint weer te groeien  :smile:  Denk alleen niet dat die door de WAF komt.

Thx voor de opsomming Audiofiel!

Had trouwens niet het idee dat ik naar een hele analytische versterker zat te luisteren (CA-2300). Eigenlijk heel relaxed (of dat was ik op dat moment ;)).

m9

http://www.hometheaterhifi.com/power-amplifiers/1072-pass-labs-xa-1005-pure-class-a-monoblock-power-amplifier.html

rhapsody verkoopt pass labs, je doet jezelf denk ik tekort als je niet gaat luisteren.

nelson pass is een icoon in de audiowereld, zijn ontwerpen zijn werkelijk uniek.


Miesepies

Ik geloof graag dat Pass Labs mooi spul maakt, maar is alleen mono of stereo en valt daarmee af. In feite wil ik één 5 kanaals eindversterker, één surround processor met top stereo en één bron. Zo min mogelijk apparaten... Misschien dat de keuze zelfs op een integrated valt :P

m9

http://www.ati-amp.com/home.php

ati maakt ook de multichannel amp van lexicon, ga er maar vanuit dat de versterker met het lexicon jasje een veelvoud kost.