Showcase Keyser Olympus systeem

Gestart door Martijn M, november 3, 2011, 01:01:16

Vorige topic - Volgende topic

HuubF

Citaat van: Erik van Voorst op januari 10, 2012, 12:34:29
Nope zo zie je maar weer hoe verkeerd dingen worden uitgelegd...
Ik dring niet mijn mening naar voren.

Voor de moeilijke lezers.....ik verbaas me dat er door een groot aantal mensen andere randapparatuur wordt ge-adviseerd om de speakers tot zijn recht te laten komen....sterker nog om het muzikaal te laten klinken en de reactie van Martijn hierop.

Doe ermee en leg het uit zoals je wilt.... ;)

Ik begrijp wat je bedoelt.
Chord 2go/2yu, M Scaler en Dave, Sugden Masterclass LA4, Neumann KH420, netwerk en stroom OK, Roon met Qobuz/Tidal, Grimm en Supra kabels, Audiotegel.

HuubF

Citaat van: keyser op januari 10, 2012, 12:55:21
... Het Olympus systeem bevindt zich nog in de prototype-fase, maar het is mijn bedoeling om met dit systeem het onderste uit de kan te halen!

Die speakers van jou zijn wat mij betreft al veel beter dan alles wat ik tot nu toe heb gehoord. Zeker als het om zelfbouw gaat. Bemoedigend is dat, zodra er een relatief bescheiden wijziging in de digitalia en versterking wordt aangebracht, je systeem onmiddellijk reageert. Dat geeft me het vertrouwen dat die speakers gewoon mee blijven gaan als je de rest op een hoger niveau brengt. Hoewel je dat natuurlijk niet zeker weet.

Wel lastig omdat die Behringer een centrale rol in je systeem vervult, maar goed.

De pijn die nu een beetje komt bovendrijven is dat mensen als Erik en ik niet meer zo kunnen begrijpen dat je nog zoveel slagen om de arm houdt als het gaat om electronica.

Volgens mij ga je toch eerst weer aan die speakers klooien. Altijd leuk natuurlijk maar dat hoeft misschien wel helemaal niet. :bigsmile:
Chord 2go/2yu, M Scaler en Dave, Sugden Masterclass LA4, Neumann KH420, netwerk en stroom OK, Roon met Qobuz/Tidal, Grimm en Supra kabels, Audiotegel.

yorkie13

HuubF

Citaat van: RA SUBS op januari 10, 2012, 14:25:57
of  :D

Ja, die hadden we ook aan staan bij Keyser (in de gedeeltelijke HuubF setup). Zou dat apparaat het dan zo goed hebben gedaan?  :hehe:

S@m

Citaat van: HuubF op januari 10, 2012, 13:55:58
Die speakers van jou zijn wat mij betreft al veel beter dan alles wat ik tot nu toe heb gehoord.

Dat vind ik dan weer vreemd.

Hoe kan je daar een uitspraak over doen zonder dat je betreffende luidsprekers op andere apparatuur hebt gehoord?

kermy

Pas geleden is Huub hier geweest en heeft enkele nummers gehoord via mijn installatie.

De opmerkingen die Huub toen maakte waren gedeeltelijk herkenbaar, "het beste laag wat ik gehoord heb" was dat niet, maar "op zeer luid niveau word Linkin park wat schreeuwerig, was dat wel. Dat laatste is een van de vervelende eigenschappen van een Lowther of in dit geval een Aer unit. ;D

Mocht ik je uitspraken niet goed weergegeven hebben Huub dan laat je het wel weten. ;)

Omdat ik een benadering volg die lijkt op die van Keyser maar dan alleen met om het bescheiden te zeggen wel de nodige aandacht voor de randapparatuur nodig ik hierbij Keyser van harte uit om deze kant van de zaak eens te komen bekijken en beluisteren.

Ik ben er van overtuigd dat ook de Behringer hier een rol speelt, het is gewoon een apparaat wat binnen het budget perfect is, maar het kan zeker beter. En met dit "beter" kan ook het gebruik uitgebreid worden.
Voorgaande opent de deur naar een schier onbeperkt scala aan mogelijkheden, ook iets waar je mee moet leren omgaan.
Als je alles wilt hebben dan heb je aan het einde niets.

Ik heb alle respect voor wat ik Keyser zie doen, hij betreedt paden die binnen de hifi wereld niet licht betreden worden, maar als je gaat zoeken in de zogenaamde ultrafi wereld dan kom je nog veel gekkere getweakte installaties tegen. Het kenmerk van deze installaties is dat er zonder enige terughoudendheid gebruik gemaakt word van consumer en pro audio en dat allemaal door elkaar heen.

Een teken aan de wand, als je vintage EV of JBL spul wilt hebben dan vind je het meeste daarvan in handen van japanse liefhebbers, en dan praten we over echt geld. Dit soort spullen is in de loop van de tijd alleen maar meer waard geworden.

En ja ook deze installaties hebben aanwijsbare dingetjes, maar ze hebben wel een ding gemeen, ze maken muziek en zijn in staat om de luisteraar totaal te betrekken bij wat er allemaal in de kamer geprojecteerd word.

Met vriendelijke groet,

Kermy

HuubF

Citaat van: S@m op januari 10, 2012, 14:32:56
Dat vind ik dan weer vreemd.

Hoe kan je daar een uitspraak over doen zonder dat je betreffende luidsprekers op andere apparatuur hebt gehoord?

We doen nu wat lullig over het totaalgeluid maar het is wel duidelijk dat een heleboel dingen in Keyser's speakers goed voor elkaar zijn. In de 1e sessie hebben we gedraaid vanaf mijn iPad en dat klonk in ieder geval evenwichtig (laag wel wat minder). Met de iPad hebben we de 1e DA omzetter gebypassed, dezelfde als die nu werd vervangen voor mijn PS Audio dac. Dat scheelt kennelijk al een hoop.

Die eerste digitale barriere kan dus zowiezo de kliko in. Een belangrijke conclusie die volgens mij niet te weerleggen is. :tongue2:

Al met al heb ik in 2 sessies gehoord:
- Een exacte plaatsing
- Erg veel resolutie (in ieder geval details)
- Machtig, maar soms ook mooi en strak laag
- Een onmiddellijke reactie van de speakers als je iets in de aansturing wijzigt
- De mogelijkheid om realistische middentonen weer te geven
- Geen vervorming
Alleen niet in combinatie maar verdeeld over 2 dagen met een aantal verschillende setups. Perfecte speakers volgens mij, hoewel ik ze nog wel een keer wil horen met een betere set. Om te kijken of ze de verwachtingen dan kunnen waarmaken.

Alleen die &%@# Behringer zal er steeds tussen blijven staan. En dat is volgens mij, zoals ik al 24.513 keer op 3 forums heb gezegd, redelijk dodelijk.

Martijn M

Kermy, bedankt voor de uitnodiging. Ik maak daar graag een keer gebruik van! We houden contact  :) .

Huub, die &%@# Behringer is geen absolute noodzaak in mijn systeem. Die zal op termijn dan ook het veld gaan ruimen  ;) .
Dutch & Dutch

kermy

Citaat van: keyser op januari 10, 2012, 15:08:50
Kermy, bedankt voor de uitnodiging. Ik maak daar graag een keer gebruik van! We houden contact  :) .

Huub, die &%@# Behringer is geen absolute noodzaak in mijn systeem. Die zal op termijn dan ook het veld gaan ruimen  ;) .

Die Behringer ruimen, mee eens, maar dan vervangen door een dxo die wel mee kan houden op de ingeslagen weg.
En vooral een apparaat wat door zijn opzet en kwaliteit volledig inzetbaar is en niet beperkt tot het laag zoals de Behringer.

Met vriendelijke groet,

Kermy

AbZ

keyser, ik zag iets over het (weinig hoorbaar?) wegsterven van instrumenten.
Zit daar niet ook een relatie met de grote ITDG en korte RT?
Dat kan best even wennen zijn voor luisteraars.

HuubF

Citaat van: kermy op januari 10, 2012, 15:14:29
Die Behringer ruimen, mee eens, maar dan vervangen door een dxo die wel mee kan houden op de ingeslagen weg.
En vooral een apparaat wat door zijn opzet en kwaliteit volledig inzetbaar is en niet beperkt tot het laag zoals de Behringer.

Met vriendelijke groet,

Kermy

De Behringer doet niet alleen het laag, hoor! Het gehele spectrum wordt in dat ding strakgetrokken, gaat vervolgens naar de voorversterker waarna het nog een digitale behandeling ondergaat om laag en de rest te splitsen. :sigh:

kermy

Citaat van: HuubF op januari 10, 2012, 15:20:22
De Behringer doet niet alleen het laag, hoor! Het gehele spectrum wordt in dat ding strakgetrokken, gaat vervolgens naar de voorversterker waarna het nog een digitale behandeling ondergaat om laag en de rest te splitsen. :sigh:

En dat moet je juist niet door een Behringer laten doen, het apparaat laat je ruiken aan de moderne mogelijkheden die er zijn tegen een spotprijs. Als je eenmaal besloten hebt dat deze manier van opzet jou ding is dan snel een apparaat kopen die de mogelijkheden koppelt aan een serieus ontwerp, helaas meestal ook aan een serieuze prijs.

Met vriendelijke groet,

Kermy

Erik van Voorst (in memoriam)

Citaat van: keyser op januari 10, 2012, 15:08:50

Een beetje emotionele zin dat wel. :hehe:....... maar we hebben eindelijk een punt waar we het mee eens zijn ;D
Ik geloof dat hij ook inmiddels al weg is bij Frans....... :-X
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

HuubF

Citaat van: kermy op januari 10, 2012, 15:25:54
En dat moet je juist niet door een Behringer laten doen, het apparaat laat je ruiken aan de moderne mogelijkheden die er zijn tegen een spotprijs. Als je eenmaal besloten hebt dat deze manier van opzet jou ding is dan snel een apparaat kopen die de mogelijkheden koppelt aan een serieus ontwerp, helaas meestal ook aan een serieuze prijs.

Met vriendelijke groet,

Kermy

Tsja, dat is ook mijn gedachte. Misschien moeten we een inzameling houden. :devil:

Bart_M

Je kan die Behringer ook tweaken zodat hij een paar niveau's hoger gaat spelen. ;)

Martijn M

Citaat van: AbZ op januari 10, 2012, 15:18:33
keyser, ik zag iets over het (weinig hoorbaar?) wegsterven van instrumenten.
Zit daar niet ook een relatie met de grote ITDG en korte RT?
Dat kan best even wennen zijn voor luisteraars.

Je hebt een punt.
De ITDG is bij mij betrekkelijk groot, maar de RT is niet zo laag (ongeveer 0,4). Er is echter wel sprake van een betrekkelijk grote verhouding tussen direct en indirect geluid en dat maakt de klank - afhankelijk van de opname -  wat droger en minder 'enveloping'. Je hoort meer van de opname en minder van de ruimte waarin de set staat. Mijn ervaring is dat het wegsterven van instrumenten juist veel beter is dan met eigenlijk bijna alle andere sets die ik ken, mits dit in de opname aanwezig is. Droge opnames klinken in verhouding wat droger dan je op de meeste sets ervaart. Als de speaker stopt met weergeven, ligt de galm van de kamer al gauw onder de gehoorgrens. Ik vermoed de opmerkingen over een gebrek aan het uitsterven van tonen daar vandaan komt. Bij dergelijke opnames zou het wellicht prettig zijn als de kamer iets meer mee zou doen, maar een nadeel is dat de signatuur van de kamer altijd dezelfde is. Naar mijn mening zou het beter zijn als de ruimtelijkheid hoofdzakelijk in de opname zelf zit.

Met betrekking tot het inzetten van de Behringer: deze doet enkel wat subtiele breedbandige correcties in het laag. Vanaf iets boven de schroederfrequentie moet je afblijven van de response - het is aan je speakers en akoestiek om dat gebied goed te krijgen. De prestaties in het laag worden echter hoofdzakelijk bepaald door de ruimte, niet door de luidsprekers. Het laag is in bijna alle sets een probleempunt, met name als je te maken hebt met meer dan één luisterplek. Now lo and behold: ik gebruik op het moment maar één parametrische EQ, en wel op 26 hz, waarbij een lengteresonantie in de kamer optreedt.
Dutch & Dutch

Erik van Voorst (in memoriam)

Mijnsinziens is het niet meer kunnen weergeven van subtiele uitstervende tonen een direct gevolg van oa minder goede randapparatuur.

Martin zou zichzelf dus eens niet kunnen beperken door de schuld meettechnisch te wijten/zoeken aan ruimte of de verklaring te zoeken bij de opname maar gewoon eens een serieuzere set aan te sluiten op zijn speaker creaties.

Wegsterven van akoestische instrumenten pak je snel als een rode draad op met een wat betere en overdachtte installatie ( helaas vaak wel wat kostbaarder dan we willen) dit bij bijna alle normaal opgenomen cd's en dat zijn er heel wat  ;)

Mocht het hele signaal ( ondanks enkel de 26 Hz correctie) door de eq lopen dan zou ik deze ook zeker er eens tussenuit halen want zo een ding veroorzaakt heel wat ellende buiten het " straktrekken" met name dynamiek en microdetails worden om zeep geholpen.

Als ik Huub zijn luisterervaring en mijn vermoeden mag geloven is hij in voor een aangename verassing  ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

KlipschHT

Citaat van: keyser op januari 10, 2012, 12:14:02
Om eerlijk te zijn was ik het niet meer echt van plan, maar ik wil het nog wel overwegen. Neem jij mooie apparatuur mee voor de aansturing ;) ?

Ik wilde in ieder geval de Metrum Octave dac meenemen, mijn versterker is misschien dit weekend verkocht..dus dan moet ik eerst wat nieuws vinden :)
Zal wel gaaf zijn als je je speakers wilt meenemen.
Stereo: Naim NAC-282 (2010) , TeddyCapPlus (2021) , Naim NAP-250DR, Naim NDX2 + TeddyXPS (2021) , Harbeth Monitor 30.1, Rel T/7x, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV (2017), Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Marantz Cinema 40, Klipsch RP-8000F II, Klipsch RP-504C II, Klipsch RP-240S, Klipsch RP-500SA, Klipsch RP-140SA, Epson EH-TW9400W, BK Monolith plus DF, SVS PB2000 Pro, Nvidia Shield TV Pro (2019), Panasonic DP-UB820EB Ultra HD Blu-Ray Player (2025), Apple TV 4K (2021)

bertor

Citaat van: keyser op januari 10, 2012, 12:14:02
Om eerlijk te zijn was ik het niet meer echt van plan, maar ik wil het nog wel overwegen. Neem jij mooie apparatuur mee voor de aansturing ;) ?

Als je hulp nodig hebt bij het sjouwen en inmeten van de set op de luisterdag, geef maar een gil ;)

AbZ

@keyser, wat gebeurt er in Almelo,
wanneer en hoeveel versterking zou je kunnen gebruiken?

KlipschHT

Stereo: Naim NAC-282 (2010) , TeddyCapPlus (2021) , Naim NAP-250DR, Naim NDX2 + TeddyXPS (2021) , Harbeth Monitor 30.1, Rel T/7x, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV (2017), Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Marantz Cinema 40, Klipsch RP-8000F II, Klipsch RP-504C II, Klipsch RP-240S, Klipsch RP-500SA, Klipsch RP-140SA, Epson EH-TW9400W, BK Monolith plus DF, SVS PB2000 Pro, Nvidia Shield TV Pro (2019), Panasonic DP-UB820EB Ultra HD Blu-Ray Player (2025), Apple TV 4K (2021)

Kwabbernoot

Martijn M

Citaat van: AbZ op januari 10, 2012, 22:16:15
@keyser, wat gebeurt er in Almelo,
wanneer en hoeveel versterking zou je kunnen gebruiken?

Kom je ook? Ik denk dat het wel de moeite waard wordt. Wel een eindje rijden voor jou. In verband met de omvang en de complexiteit twijfel ik nog een beetje of ik mijn systeem zal meenemen. Zo ja, dan zou het mooi zijn als iemand mooie apparatuur heeft om de set op aan te sluiten.
Dutch & Dutch

AbZ

Citaat van: keyser op januari 10, 2012, 15:57:32Ik vermoed de opmerkingen over een gebrek aan het uitsterven van tonen daar vandaan komt.
Mijn idee.  De 'norm' (gewenning) voor de meeste mensen is toch een vleugje warmte en een snufje galm.  Valt best iets voor te zeggen maar het is gewoon niet wat jij beoogt he.

Citaat van: keyser op januari 11, 2012, 11:45:39
Kom je ook? Ik denk dat het wel de moeite waard wordt. Wel een eindje rijden voor jou. In verband met de omvang en de complexiteit twijfel ik nog een beetje of ik mijn systeem zal meenemen. Zo ja, dan zou het mooi zijn als iemand mooie apparatuur heeft om de set op aan te sluiten.
Weinig kans op 4 feb ivm werk.  Zou misschien wel eens kunnen langskomen met versterking die wat minder low-budget is dacht ik.  Ben ook benieuwd of/hoeveel het zou uitmaken.  Daarom vroeg ik naar je vermogensbehoefte.

Als je die EQ alleen op 26Hz doet dan zou het makkelijk na de crossover kunnen (DSP delay voor lief nemen of analoog doen) of weglaten.  't Is niet bepaald een veelgebruikte toon of zo.  (Heb je op 27.5Hz nog last vd room mode?)

EJ

Keyser,

Ik was nog even nieuwsgierig naar de instellingen en dan vooral hoe je die doet... Je gebruikt een meetmicrofoon met ruis, de output daarvan gebruik je om een en ander in te richten, cq vlak te maken. Maar houd je rekening met de alineariteit en de meetfouten van de meetmicrofoon? Ik kan me niet voorstellen dat die meetmicrofoon recht van 10 Hz tot 22 kHz loopt... Oftewel hoe corrigeer je voor de meetfout van de meetopstelling?