Showcase Keyser Olympus systeem

Gestart door Martijn M, november 3, 2011, 01:01:16

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Staaled

Citaat van: Kingpin op december  8, 2011, 13:14:06
Ik denk persoonlijk dat jullie 1 heel groot item over het hoofd zien!
Je kan je set nog zo linear maken door allerlei akoestische aanpassingen, EQ etc, het menselijk gehoor is verre van linear, daarom 'ervaart' ieder mens dezelfde set 'anders'  ;)
Je moet je eigen set zo samenstellen en aanpassen naar 'jou' wensen.

Het zou zomaar kunnen dat deze niet lineaire respons en aanpassing aan de gevoeligheid v/h menselijk gehoor al in de opname verdisconteert is.
Immers de engineer luistert ook naar het resultaat.  ;)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Interficior

#101
Citaat van: Hipster op december  8, 2011, 18:19:57
Het zou zomaar kunnen dat deze niet lineaire respons en aanpassing aan de gevoeligheid v/h menselijk gehoor al in de opname verdisconteert is.
Immers de engineer luistert ook naar het resultaat.  ;)
Deze niet lineaire respons zit ook al in de "instrumenten" ingebouwd, en alles dat je om je heen hoort. Dus dat is geen issue, want dat zit allemaal in je oren.

Dat wordt overigens anders op het moment dat we over oordopjes gaan praten!
Take it or lease it

Martijn M

#102
Citaat van: Hipster op december  8, 2011, 18:19:57
Het zou zomaar kunnen dat deze niet lineaire respons en aanpassing aan de gevoeligheid v/h menselijk gehoor al in de opname verdisconteert is.
Immers de engineer luistert ook naar het resultaat.  ;)

De spijker op z'n kop! In principe zou je een neutrale set moeten nastreven. In een fatsoenlijke mastering studio hebben ze een goede neutrale weergaveketen. Als ze in de studio zorgen dat het op hun set optimaal klinkt, dan kun je er vanuit gaat dat 't bij jou thuis ook optimaal klinkt. Maar uiteraard is er niets op tegen om op individueel niveau af te wijken van neutraal, want over smaak valt niet te twisten. Lang leven EDIT: leve de tone-controls  ;) .
Dutch & Dutch

Kingpin

Gisteravond een bezoek gebracht aan Keyser "Martijn" in z'n riante luisterkamer  :D om naar z'n zelfbouw speakers icm de multi Peerless subs te luisteren, ingeregeld met de Behringer EQ en digitale crossovers voor de "monitoren" en subs waarbij de monitoren gebruik maken van passive crossovers.

Bij de eerste nummers had ik het gevoel dat het geheel een beetje "dof" klonk maar uiteindelijk kwam Martijn erachter dat de EQ nog ingesteld stond op een ander EQ dan van zijn eigen luisterruimte.
Het hoog was aflopend ingesteld wat de oorzaak was.
Eenmaal goed gezet moest ik natuurlijk even wennen aan zijn speakeropstelling waarbij de sweetspot voor je "kruist" (dus met ver ingedraaide speakers).
Ik moet eerlijk toegeven dat het laag/mid laag door de multisubs werkelijk fantastisch worden weergegeven, je hebt niet het idee dat er meerdere subs aan het spelen zijn laat staan dat er "gebonk" optreed, het geheel (mede door de eq) geeft een heel liniear beeld.
De set luistert heel makkelijk weg ongeacht welke muziek wordt gedraaid. Heel soms had ik het gevoel dat voor mijn oren het hoog iets te scherp/hard werd, misschien een smaak kwestie want met de eq is dit eventueel heel mooi aan te passen.
De tijd vloog om en was verbaast dat het al weer zo laat was geworden wat een goed teken is.
Al met al een mooie luisterervaring en ik denk dat je heel goed bezig bent om de techniek om te zetten in de praktijk.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Martijn M

Het was gisteravond gezellig, Kingpin! Bedankt voor je verhaal.

Wat betreft het hoog: je meldde je ervaring terwijl we If You Believe Me van Gillan beluisterden. Denk je niet dat dat wat scherpe hoog aan de opname ligt? Ik heb de opname gisteravond ook nog op een paar andere sets hier thuis en twee koptelefoons beluisterd en elke keer vond ik het wat te fel klinken.

Tegen de tijd dat jij je nieuwe set in een min of meer definitieve opstelling hebt staan, kom ik graag ook weer bij jou luisteren!
Dutch & Dutch

Kingpin

Citaat van: keyser op december 13, 2011, 15:45:33
Het was gisteravond gezellig, Kingpin! Bedankt voor je verhaal.

Wat betreft het hoog: je meldde je ervaring terwijl we If You Believe Me van Gillan beluisterden. Denk je niet dat dat wat scherpe hoog aan de opname ligt? Ik heb de opname gisteravond ook nog op een paar andere sets hier thuis en twee koptelefoons beluisterd en elke keer vond ik het wat te fel klinken.

Tegen de tijd dat jij je nieuwe set in een min of meer definitieve opstelling hebt staan, kom ik graag ook weer bij jou luisteren!
Het kan aan de opname liggen, iets wat ik niet in mijn set herken met deze versie van Gillan (er zijn er meerdere in omloop), nu is dat ook moeilijk te vergelijken als je een set maar net hoort en toch technisch gaat beluisteren met je eigen set in je achterhoofd.
Muzikaal gezien een heel prettige set om lang naar te luisteren met naadloze overgangen op de kantelfrequenties wat zich resulteerd in een heel mooi plaatje vind ik.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

yorkie13

#106
hoi keyser

wat zijn jouw ideeën hierover ?  >> dipool laag icm basreflex laag

bestaande uit een xxls12 en xls200 van Peerless

lijkt veel op de half open toepassing van het laag wat je in de Olympus toepast.


Martijn M

#107
Dat is een manier om een cardioide afstraalgedrag te krijgen bij lage frequenties. Zie ook hier: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?f=3&t=6066&hilit=cardioide

Of je profijt hebt van een dergelijk afstraalgedrag is sterk afhankelijk van je akoestiek en de plaatsing van je luidspreker. Een monopool spreekt staande golven maximaal aan op een drukmaximum/luchtsnelheidminimum (m.n. in de hoeken, maar ook op andere plekken in de kamer), een dipool spreek staande golven maximaal aan op een drukminimum/luchtsnelheidmaximum, oftewel wat verder de kamer in. Een cardioide spreekt zowel in een drukmaximum/luchtsnelheidminimum als een drukminimum/luchtsnelheidmaximum staande golven aan.
Dutch & Dutch

yorkie13

bedankt voor het linkje, die kende ik (nog) niet.

Weer genoeg leesvoer om e.a. uit te pluizen.

Martijn M

Deze week verwacht ik een flink aantal luisteraars. Gisteren was Koert van Lentus Audio op bezoek. Het was gezellig en het bleek dat ondanks dat we op bepaalde vlakken een duidelijk andere filosofie hadden, we wat betreft andere zaken toch juist hetzelfde dachten. Het was leuk om te merken dat hij als professioneel luidsprekerbouwer zeer onder de indruk was van mijn systeem. Hij gaf aan erg verrast te zijn door de kwaliteit en toen ik hem er naar vroeg gaf hij te kennen eigenlijk geen zwakke punten te kunnen ontdekken. Echter, zoals al vaker door andere luisteraars opgemerkt verwacht ook hij dat het systeem met betere apparatuur nog beter zou kunnen klinken.

Komende zondag gaan we dat testen, want dan komt HuubF met een setje high-end apparatuur op bezoek. Welke apparatuur en kabels precies, is mij nu nog onbekend. In principe ben ik tevreden met de apparatuur die ik heb, maar een dergelijk vergelijk kan natuurlijk zeer interessant zijn. Die dag komen Chansig, Eelco Tijnagel en EJ met Huub mee. Wellicht wipt ook Kwabbernoot nog even langs. Druk maar gezellig, lijkt me zo!

Maar voor het zover is, komen er nog twee andere gasten. Donderdag is de beurt aan Bas Akkerman. Vrijdag komt mimic.

Stay tuned, folks!
Dutch & Dutch

Koen K

Jeetje, wat een planning  :P  Sterkte ermee!  ;D

HuubF

Citaat van: keyser op januari  3, 2012, 12:20:42
... Komende zondag gaan we dat testen, want dan komt HuubF met een setje high-end apparatuur op bezoek. Welke apparatuur en kabels precies, is mij nu nog onbekend...

Wat ik meeneem is de PS Audio dac. Die doet het het best als hij in een netwerk kan spelen (omdat alleen dan de digital lens wordt gebruikt) maar dat wordt wel erg ingewikkeld, dat heeft mij 2 dagen gekost. Als we de toslink ingang gebruiken kunnen we 'm aansluiten op je cd-speler. Kan ook via USB op je laptop. Ik neem een passieve voorversterker mee om een beetje te verzwakken.

Ik heb nog maar 1 stel monoblocs thuis: de UcD's. Dus die zijn er ook. Verder neem ik wel een kistje kabels mee. ;-)
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

frank2

Probeer ook een goed stekkerblok mee te nemen, gamma doos is wel erg minimaal.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

kermy

Dat gaat Keyser geld kosten. ;D

Met vriendelijke groet,

Kermy

HuubF

En natuurlijk mijn nieuwe Acoustic Revive RR77, die gaat ook mee.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Wie haalt wie op en hoe laat...

Gr Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Ik denk dat het handig is om allen naar Eelco te rijden en van daaruit richting Almelo te gaan.

Hoe laat worden wij verwacht ?

Gr Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

EJ

Dan blijft de vraag: waar woont Eelco? ;)

chansig

Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Stuur mij dat PM'metje ook even... Hoe laat bij Eelco?
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

op eigen verzoek verwijderd.

Lekker dan...  :blink:

Maar natuurlijk zijn jullie welkom ;D Wat mij betreft is alles na elfen wel akkoord ?

Als er nog iemand een adres nodig heeft PM Hans dan even :devil:

groet, Eelco

chansig

Ik rij er zo heen...alleen heb ik het adres niet meer. 11.00 uur bij Eelco dus.

Gr Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

EJ

Toch maar even een pm naar Eelco gestuurd voor zijn adres. ;)

Martijn M

Citaat van: frank2 op januari  3, 2012, 19:25:06
Probeer ook een goed stekkerblok mee te nemen, gamma doos is wel erg minimaal.

Heb je nog wat moois in de aanbieding, Frank?  ;)
Dutch & Dutch

frank2

Helaas ik heb net mijn furutech verkocht.........
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren