Basstraps plaatsen

Gestart door CZ79, oktober 27, 2011, 15:07:53

Vorige topic - Volgende topic

jowi

Heb je de sub al eens goed afgesteld? En dan bedoel ik a) fysiek op de beste plek zetten en/of b) zorgen dat de timing/afstand, oftewel de FASE!!! goed staat, dus dat de integratie met de mainspeakers in orde is? Dat is de BASIS. Als die niet goed is heeft het geen zin om te truuken met traps en dsp's.

En nee ik ga niet vertellen hoe ik dat doe want daar krijg ik alleen maar gezeik van, dat laat ik wel aan de wijsneuzen over.

CZ79

Ik heb geen sub! Het gaat om twee luidsprekers that's all!!!
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

S@m

Citaat van: jowi op oktober 30, 2011, 21:10:05
En nee ik ga niet vertellen hoe ik dat doe want daar krijg ik alleen maar gezeik van, dat laat ik wel aan de wijsneuzen over.

:D

jowi

En dat bedoel ik dus.
Wat een trieste sukkeltjes lopen er hier toch rond... jammer hoor.

CZ79

Jammer is dat he? Maar goed zoals gezegd het gaat om twee luidsprekers zonder sub, ik wil van de week wel vlokkenschuim onder de bank en stoelen doen (kost niet al teveel en kan het geheel wellicht wat dempen, niet rond de 30Hz maar het geheel tot 300Hz is wel wat aan de hoge kant qua aantal dB's).
Verder moet ik echt even gaan kijken of ik het op wil lossen door ergens andere te gaan zitten als ik ga luisteren of dat ik een Behringer koop.

Nahpets

Ik ben bang dat ik de brenger van slecht nieuw ben.... :'(

Houdt er serieus rekening mee dat je deze problemen zo serieus zijn (+30 db <40 Hz) dat je dat onvoldoende kunt oplossen zonder de luidsprekers te vervangen.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

CZ79

OK maar het is een gemeten waarde en die is niet heilig voor mij. Ik heb er gehoormatig last van maar dan heb ik nog eventueel een optie om een stuk naar voren te gaan (ik moet daar nog meten), gehoormatig is daar de bas 'precies' zoals ik het wil, dat hoor ik vrij duidelijk als ik vanaf de luisterpositie op luisterhoogte 1.5meter naar voren ga (zelfde hoogte en azimuth), dan hoor ik de bas rustig en strakker worden zonder een teveel aan bas.
Werllicht moet ik de luisterplek optie even nader onderzoeken, maar goed dan moet ik wel een en ander om gaan zetten als ik serieus ga luisteren.

Eric Desart

Los van ruimteakoestische maatregelen (die steeds nuttig zijn in zover goed toegepast en niet beperkt door WAF).

Jij hebt haast zeker last van een modaal probleem.  Nuttig kan zijn een sub te plaatsen in een plaats in de dominant storende mode, waar je een omgekeerde polariteit hebt.  Dus je kan je speakers IN FASE laten.
Voor meer uitleg: lees deze topic http://forum.noiseconsult.com/viewtopic.php?p=4486
Vriendelijke groeten
Eric Desart
Vragen inzake geluidsisolatie of akoestiek horen hier thuis in het forum, niet in of via persoonlijk berichtjes.
Zo leren we allen van elkaar.

CZ79

Dan moet ik eerst een sub aanschaffen en deze via High level (dus parallel) aan de luidsprekers aansluiten bij gebrek aan een pre-out...HHHmmmm ik heb juist mijn sub weggedaan voor deze luidsprekers.

Wel duidelijk verhaal in die link die je me gegeven hebt.

Ik zal van de week nog eens kijken of ik nog iets kan met de plaatsing, ik kan de luisterplek ca 1.5m naar voren verplaatsen dan heb ik totaal geen basprobleem meer (niet hoorbaar althans) dat verschil is echt heel erg groot, maar dan moet ik voor ieder luistersessie de kamer opnieuw indelen en dat is niet echt gemakkelijk om zo eens een cd'tje op te zetten. Ik heb al een flink aantal Db''s kunnen besparen door de tegele ofwel weg te laten of rubber onder de granieten tegel te plaasten (scheelde 5 dB) ik ga ditzelfde eens herhalen maar dan haal ik de Superspieks eronder vandaan en zet ik de luidspreker of op de tegel of op de grond.
Ook ga ik nog eens proberen de luidsprekers iets verder de kamer in te zetten (voor zover de LS kabel lengte dat toelaat), kortom nog eens spelen met de luidsprekerplaatsing, wellicht dat ik daar nog een aantal dB''s mee kan winnen.

Ik zal ook even de grafiek bijvoegen en de plaategrond met afstanden;

yorkie13

Heb gisteren als experiment een zogenaamde corner basstrap geplaatst, is wel groot.

1, 8 m hoog en 40 cm diep en bestaat uit steenwol van knauf.

wat opvalt is dat het laag in die hoek een stuk minder nadrukkelijk aanwezig is tussen de 30 en 50 hz

CZ79

Heb ik ook nog wel aan gedacht alleen bij de rechterluidspreker komt de basstrap ahcter een gordijn en ik vraag me af of dat uberhaupt gaat werken.
Heb je een foto van die basstrap? En een uitleg hoe je dat gemaakt hebt.

Martijn M

Het aanbrengen van dempingsmateriaal in hoeken of wanden van de kamer doet relatief weinig voor het laag. Dempingsmateriaal functioneert door frictie tussen de deeltjes in het materiaal, waardoor geluid wordt omgezet in warmte. De maximale overdracht van energie van een staande golf aan het materiaal gebeurt op plekken waar de bewegingsenergie van de staande golf het grootst is. Daar waar de bewegingsenergie is het grootst is, is het drukverschil het kleinst et vice versa. Bij de wanden is bewegingsenergie juist het laagst en zijn de drukverschillen maximaal. Daarom kun je veel beter paneelresonatoren toepassen. Die zijn vele malen effectiever.

Desondanks zou ik dergelijke maatregelen niet gauw aanraden in een huiskamer. Het toepassen en goed afstemmen is ingrijpend en ze zijn betrekkelijk groot. Ik zou mijn heil zoeken in de tip van Eric Desart: pas een sub toe om energie weg te nemen uit staande golven. Verder zou ik ook zeker een DSP gebruiken. Met een equalizer kun je zeer effectief de symptomen bestrijden.

Zelf los ik het probleem op door vier subwoofers toe te passen, waarbij ik een DSP gebruik voor het puntje op de i. Dit werkt uitstekend.
Dutch & Dutch

yorkie13

Kortom gewoon even 4 subwoofers in de kamer plaatsen  :D

heb ik hier ook en werkt icm met DSP op zich prima, echter is een hele hoop werk om e.a. goed te krijgen.

De behringer DSP waar het hier over gaat heb ik al regelmatig voor stereo gebruik voorbij zien komen en ook weer zien
vertrekken.

Ik zou de DSP alleen op het laag toepassen, dus bv op een pre out met 1 of meerdere kleine gesloten subwoofers.

CZ79

Heb geen pre-out en een sub in het zicht (want uit het zicht is niet mogelijk) zorgt voor hetzelfde effect als de panelen...dan is het oorlog thuis  :crazy:

Ik krijg binnenkort een 2x31 band EQ van Behringer te leen en ik ga daarmee even kijken of ik wat laag weg kan krijgen (of minder luid), mijn vraag was puur omdat jij zegt dat het bij jou wel helpt (zo'n basstrap) en een basstrap is zo ongeveer een van de weinige dingen die ik wel kan plaatsen (onzichtbaar).

Martijn M

Zou je een twee-, drie- of viertal kleine subs niet relatief onopvallend kunnen plaatsen? Eén of twee in de hoek, één onder een klein tafeltje en ééntje op de boekenkast bijvoorbeeld?

Met een grafische 31-bands EQ ga je je problemen niet oplossen. Je kunt het er wellicht iets beter mee maken, maar het is onmogelijk om staande golven goed weg te werken. Daarvoor heb je een parametrische equalizer nodig, waarbij je de centrumfrequentie, de Q-factor en de gain onafhankelijk van elkaar kunt instellen.
Dutch & Dutch

S@m

Misschien is op zoek gaan naar andere (voor je luisterruimte meer geschikte) luidsprekers de simpelste en meest bevredigende oplossing (lijkt mij wel)...

Martijn M

Citaat van: S@m op november  1, 2011, 13:18:36
Misschien is op zoek gaan naar andere (voor je luisterruimte meer geschikte) luidsprekers de simpelste en meest bevredigende oplossing (lijkt mij wel)...

Hmm... tenzij hij een speaker neemt die heel anders afstraalt in het laag (dat zijn er niet veel), is dan de enige optie om een speaker te nemen die géén laag weergeeft. Dat lijkt me toch ook weer niet de bedoeling.
Dutch & Dutch

CZ79

Citaat van: keyser op november  1, 2011, 13:05:03
Zou je een twee-, drie- of viertal kleine subs niet relatief onopvallend kunnen plaatsen? Eén of twee in de hoek, één onder een klein tafeltje en ééntje op de boekenkast bijvoorbeeld?

Met een grafische 31-bands EQ ga je je problemen niet oplossen. Je kunt het er wellicht iets beter mee maken, maar het is onmogelijk om staande golven goed weg te werken. Daarvoor heb je een parametrische equalizer nodig, waarbij je de centrumfrequentie, de Q-factor en de gain onafhankelijk van elkaar kunt instellen.

Nee, de mogelijkheid 2, 3 of 4 subs te plaatsen heb ik niet. en dat vindt ik eerlijk gezegd ook een beetje te gek, (als ik het uberhaupt kan aansluiten). De meetgegevens zijn erger dan het geluid zelf, ik hoor wel dat er een teveel aan bas is maar als ik dat nog iets kan dempen (IETS...) dan kom ik al aardig in de buurt.
Ik kan de equalizer eerst lenen om te kijken hoe en wat, ik kan daarna altijd nog op zoek gaan naar een DEQ1024 of 2096.

CZ79

Citaat van: S@m op november  1, 2011, 13:18:36
Gaat niet gebeuren want ik ben er zeer tevreden mee, en dit 'probleempje' ga ik ook echt wel een oplossing voor vinden.
Met mijn vorige luidsprekers (MA Silver en Gold, vloer en boekenplankmodel) had ik ook of teveel of veel te weinig bas dus het is gewoon een 'probleem' met de kamer in combinatie met de zitplek (deze laaste kan ik ook nog veranderen als niets wil lukken).

yorkie13

de oplossing die je zoekt gaat erg lastig worden, en een lange weg worden.

had zelf dit probleem bij 33 hz met een paar scanspeak zuilen op 33 hz zoals je weet

heb uiteindelijk DSP geprobeerd (Behringer de24/96) maar die haalde iets uit het geluidsbeeld wat ik niet prettig vond.

de luidsprekers gesloten maken en de baspoort inkorten hadden een beter resultaat.

Helaas bij TL niet mogelijk.........

Is een PMC monitor met subwoofer geen optie ?

CZ79

Citaat van: RA SUBS op november  1, 2011, 12:19:24
Heb gisteren als experiment een zogenaamde corner basstrap geplaatst, is wel groot.

1, 8 m hoog en 40 cm diep en bestaat uit steenwol van knauf.

wat opvalt is dat het laag in die hoek een stuk minder nadrukkelijk aanwezig is tussen de 30 en 50 hz

Zo dit bij mij niet gaan werken? er hoeft voor het geluid maar iets af.

Natuurlijk kan ik de PMC's weer verkopen en er wat anders voor terugkopen maar daar ga ik alleen aan denken als ik heel erg wanhopig ben, dus dat kan nog wel even duren, al het andere geluid wat eruit komt is precies zoals ik het wil en ik ben daarom ook echt helemaal 'happy' met mijn set 'as total'.
Ik heb ook een tijdje een sub gehad (REL), toen ik nog een HT set had maar die deed het niet veel beter, dus om nu alles op de schop te gooien vanwege een klein probleempje.....

S@m

Citaat van: cz79 op november  1, 2011, 13:33:50
Gaat niet gebeuren want ik ben er zeer tevreden mee, en dit 'probleempje' ga ik ook echt wel een oplossing voor vinden.
Met mijn vorige luidsprekers (MA Silver en Gold, vloer en boekenplankmodel) had ik ook of teveel of veel te weinig bas dus het is gewoon een 'probleem' met de kamer in combinatie met de zitplek (deze laaste kan ik ook nog veranderen als niets wil lukken).

Dan moet je beter zoeken naar een geschikte luidspreker.

dat je uiteindelijk op een andere luidspreker uit komt...

Martijn M

S@m, hoe kan het kiezen voor een andere luidspreker een probleem met de akoestiek oplossen?
Dutch & Dutch

yorkie13

Grappig, dat advies van iemand die een paar LV avatar weg doet met als reden te groot voor de luisterruimte. :ph34r:

S@m

Citaat van: RA SUBS op november  1, 2011, 15:37:56
Grappig, dat advies van iemand die een paar LV avatar weg doet met als reden te groot voor de luisterruimte.

Grappig hè, dat advies komt in elk geval van iemand met een jaar of 35 niet wetenschappelijke luisterervaring en onderkenning van eigen tekortkomingen (vandaar dus de verkoop van de Living Voice's). Overigens wordt m'n main set aangestuurd door Wilson Sophia's, maar dit terzijde.

;)