oproep voor een luister vergelijk Sony ta-fe 370 verus marantz ref serie

Gestart door viceadmiraal61, augustus 20, 2011, 10:17:18

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Han S


AbZ


S@m

Zou het misschien kunnen dat bij het 1 op 1 vergelijken van bijvoorbeeld 2 versterkers met een bepaald muziekstuk er wel verschillen zijn, maar zodra er meerdere malen wordt geswitched de verschillen lijken te verdwijnen omdat onze hersenen zo ingenieus zijn opgebouwd dat de tekortkomingen van de ene versterker teniet worden gedaan omdat ons brein die tekortkomingen opvult met herinneringen van de sound van de 'betere' versterker?

John Wx

Citaat van: S@m op september  1, 2011, 08:54:31
Zou het misschien kunnen dat bij het 1 op 1 vergelijken van bijvoorbeeld 2 versterkers met een bepaald muziekstuk er wel verschillen zijn, maar zodra er meerdere malen wordt geswitched de verschillen lijken te verdwijnen omdat onze hersenen zo ingenieus zijn opgebouwd dat de tekortkomingen van de ene versterker teniet worden gedaan omdat ons brein die tekortkomingen opvult met herinneringen van de sound van de 'betere' versterker?

mmmmmmmmmmmm  ;) zet je tot nadenken dit

net zoals dit stukje van Menno van der Veen


http://www.youtube.com/watch?v=0y_f62Mh0ug
Versterking: Kenwood /  Bron: Pro-Ject - PC - Nokia 8000 - Kenwood CD
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster / StraightWire
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

HuubF

Citaat van: S@m op september  1, 2011, 08:54:31
Zou het misschien kunnen dat bij het 1 op 1 vergelijken van bijvoorbeeld 2 versterkers met een bepaald muziekstuk er wel verschillen zijn, maar zodra er meerdere malen wordt geswitched de verschillen lijken te verdwijnen omdat onze hersenen zo ingenieus zijn opgebouwd dat de tekortkomingen van de ene versterker teniet worden gedaan omdat ons brein die tekortkomingen opvult met herinneringen van de sound van de 'betere' versterker?

Leuk, kunnen we daar eens over filosoferen.  ;)

Het goed kunnen onderscheiden van geluid zal ooit een niet-hifi doel hebben gehad. Het maken van muziek zit in onze genen maar lang daarvoor was er natuurlijk het Gevaar.

Gevaar kon bestaan uit kraakjes van takjes, grommetjes van beestjes, het zachte gemurmel van de Neanderthaler, de aanstormende trein die hoorbaar is door het oor op de rails te leggen. Natuurlijk konden we dat niet zien; zodra je het gevaar ziet ga je er natuurlijk niet meer ingespannen naar luisteren.

De hersenen spelen een grote rol in de interpretatie van het geluid. Het ene kraakje is het andere niet. De hersenen moeten zo snel mogelijk het gevaar kunnen inschatten. Plaatsing in de ruimte is dus belangrijk maar voor fijnzinniger informatie als strakheid van de lage tonen en microdetails is even geen tijd. Er dreigt tenslotte gevaar!!

De stap naar een ABX, waarbij de afgang permanent op de loer ligt, is kleiner dan je denkt. De hersenen zijn er klaar voor. Ruimteinformatie wordt prima verwerkt maar maalt niet om de rest. Het gaat tenslotte om hetzelfde beest op dezelfde plek.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Martijn M

Ik ben even voor je aan het zoeken geslagen. De pcabx site is al een paar jaar offline, maar hier kun je nog e.e.a. vinden: http://web.archive.org/web/20070702152301/http://www.pcabx.com/training/index.htm

Hier vind je een bruikbaar programma: http://www.kikeg.arrakis.es/winabx/winabx.zip

Probeer het en je zult er achter komen dat het een uiterst gevoelige methode is om kleine verschillen te ontdekken.
Dutch & Dutch

S@m

Citaat van: John Wx op september  1, 2011, 09:09:24
mmmmmmmmmmmm  ;) zet je tot nadenken dit

net zoals dit stukje van Menno van der Veen


http://www.youtube.com/watch?v=0y_f62Mh0ug

Ha, grappig!

HuubF

Citaat van: keyser op september  1, 2011, 09:19:04
Ik ben even voor je aan het zoeken geslagen. De pcabx site is al een paar jaar offline, maar hier kun je nog e.e.a. vinden: http://web.archive.org/web/20070702152301/http://www.pcabx.com/training/index.htm

Hier vind je een bruikbaar programma: http://www.kikeg.arrakis.es/winabx/winabx.zip

Probeer het en je zult er achter komen dat het een uiterst gevoelige methode is om kleine verschillen te ontdekken.

How To Train Yourself To Be A Sensitive, Reliable Listener

Hoeveel training had jij nodig om het te kunnen, Keyser?
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Martijn M

Citaat van: HuubF op september  1, 2011, 09:36:13
How To Train Yourself To Be A Sensitive, Reliable Listener

Hoeveel training had jij nodig om het te kunnen, Keyser?

Een beetje een teleurstellende reactie, HuubF. Ik hoop dat anderen de moeite nemen om het te proberen.

EDIT: Ik kan me van eerder nog herinneren dat ik één van deze versterkers statistisch significant van de rest wist te onderscheiden. Ik weet niet meer welke het was.  http://web.archive.org/web/20070707175404/http://www.pcabx.com/product/amplifiers/index.htm
Dutch & Dutch

HuubF

Citaat van: keyser op september  1, 2011, 10:08:27
Een beetje een teleurstellende reactie, HuubF. Ik hoop dat anderen de moeite nemen om het te proberen.

EDIT: Ik kan me van eerder nog herinneren dat ik één van deze versterkers statistisch significant van de rest wist te onderscheiden. Ik weet niet meer welke het was.  http://web.archive.org/web/20070707175404/http://www.pcabx.com/product/amplifiers/index.htm

Huh? Ik bedoel er niets lulligs mee. Ik ben alleen benieuwd hoe lang je hebt moeten trainen om de ABX voor jezelf zinvol in te zetten. Omdat je ervaringsdeskundige bent.  :-*

Uiteraard met als verborgen agenda: hoe zinvol is het om ongetrainde luisteraars op te zadelen met een ABX dagje.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

S@m

Citaat van: HuubF op september  1, 2011, 10:30:25
Uiteraard met als verborgen agenda: hoe zinvol is het om ongetrainde luisteraars op te zadelen met een ABX dagje.

Niet, je brein raakt er alleen van in de war...  ;)

HuubF

Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Martijn M

Je kunt het absoluut trainen, maar binnen een paar minuten zou je er al handigheid in moeten krijgen. Heb je het geprobeerd, Hubertus?
Dutch & Dutch

HuubF

Citaat van: keyser op september  1, 2011, 11:17:55
Je kunt het absoluut trainen, maar binnen een paar minuten zou je er al handigheid in moeten krijgen. Heb je het geprobeerd, Hubertus?

Werkt dat programma ook op een Mac?

Edit: het heet winabx dus niet.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

AbZ

Citaat van: HuubF op september  1, 2011, 10:57:07
Citaat van: S@m op september  1, 2011, 10:48:17
Niet, je brein raakt er alleen van in de war...  ;)
Jij en ik weten dat.  :bigsmile:
Mag ik hierin de vooronderstelling lezen, dat je brein vóór de test nog niet in de war was?
:lookaround:  Of gewoon op een andere manier in de war?

S@m

Citaat van: AbZ op september  1, 2011, 12:26:54
Jij en ik weten dat.  :bigsmile:
Mag ik hierin de vooronderstelling lezen, dat je brein vóór de test nog niet in de war was?
:lookaround:  Of gewoon op een andere manier in de war?

Als je specifiek de mijne bedoelt...die is inderdaad constant in de war, komt waarschijnlijk ook nooit meer goed  :satisfied:

AbZ

Citaat van: S@m op september  1, 2011, 12:34:25
Als je specifiek de mijne bedoelt...die is inderdaad constant in de war, komt waarschijnlijk ook nooit meer goed  :satisfied:
Ach ja, maar dat went wel he, of zullen we het inspelen noemen  :smile:

HuubF

Citaat van: AbZ op september  1, 2011, 12:26:54
Jij en ik weten dat.  :bigsmile:
Mag ik hierin de vooronderstelling lezen, dat je brein vóór de test nog niet in de war was?
:lookaround:  Of gewoon op een andere manier in de war?

Natuurlijk kan ik niet ontkennen dat ik zowiezo in de war ben. Anders zou ik niet zo warm lopen voor gehakt of 47Labs. Of overtuigd zijn van de kwaliteiten van mijn Ayre QB-9 dac. Allemaal wel tegen een of ander zeer been.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

AbZ

Citaat van: HuubF op september  1, 2011, 13:36:31
Natuurlijk kan ik niet ontkennen dat ik zowiezo in de war ben. Anders zou ik niet zo warm lopen voor gehakt of 47Labs. Of overtuigd zijn van de kwaliteiten van mijn Ayre QB-9 dac. Allemaal wel tegen een of ander zeer been.
Weet niet wat jij in gehakt ziet -ik vind het nogal smerig-
maar heb eerlijk gezegd zelf ook net weer een onzinnige uitgave gedaan voor -guess what- 47 Labs  :D 
Baat het niet, dan ziet het er toch cool uit  8)
Imho ben je niet per se in de war als je doet wat je leuk vindt...

Martijn M

Dutch & Dutch

HuubF

Citaat van: AbZ op september  1, 2011, 13:41:15
Weet niet wat jij in gehakt ziet -ik vind het nogal smerig-
maar heb eerlijk gezegd zelf ook net weer een onzinnige uitgave gedaan voor -guess what- 47 Labs  :D 
Baat het niet, dan ziet het er toch cool uit  8)
Imho ben je niet per se in de war als je doet wat je leuk vindt...

Tsja, gehakt moet je een keer horen op een set waarin het optimaal is toegepast. Ik ken een stuk of 5 van die sets en die hebben allemaal iets waar gewone hifi niet aan kan tippen. En dan komt de enigszins frustrerende gang om in je eigen huiskamer ook zoiets voor elkaar te krijgen.

Wat heb jij van 47Labs? Ik heb de luidsprekerkabel. Hartstikke dun, monowire op een versterker van 250 watt. Maar wel een lekkerder geluid. Inmiddels weet ik dat de Hypex modules nogal strak zijn. Dus misschien wel compensatie.  ;)
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Han S

Huub ik vind je een schat van een man, maar af en toe heb ik het idee dat je de boel gruwelijk in de maling zit te nemen en er mateloos van geniet. :D

HuubF

Citaat van: Han S op september  1, 2011, 14:50:02
Huub ik vind je een schat van een man, maar af en toe heb ik het idee dat je de boel gruwelijk in de maling zit te nemen en er mateloos van geniet. :D

Nou ik neem niemand in de maling hoor! Op welke post doel je? Natuurlijk probeer ik het een beetje luchtig te houden maar ik sta voor 100% achter elke letter die ik schrijf.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Han S

De discussie over Gehakt is elders flink gevoerd, maar een dun draadje tussen je versterker en speakers en dan beter klinken is in strijd met de natuurwetten. Maar ik weet niet of ik nou als een olifant door het porcelijn daver hiero. In ieder geval is het van groot belang dat de weerstand tussen de amp en de speaker zo dicht mogelijk bij nul komt, dus dikker kan alleen beter zijn en dunner dus........................juist.

Ik denk dat zoiets al vele malen ook hier is langsgekomen.

negotiata

Ik ben wel benieuwd naar zo'n vergelijk wil eventueel mijn marantz PM-15 wel beschikbaar stellen (Mijn arme rug.. zeulen met 32 kg )

Ik neem wel prozac en oxazepam mee en wat natuurlijks voor diegene die zich op gaan winden dan. En een stickertjesvel voor de brave hendrikken die gewoon objectief kunnen luisteren zonder zich op te winden.
- To be or not to be, thats the question -