Aankoopadviezen HT, budget €3000,-. / Voor nu even geluid.

Gestart door Bas Akkerman, augustus 14, 2011, 12:51:23

Vorige topic - Volgende topic

Bas Akkerman

Dat is ook een beetje het punt: wat is klanktechnisch het mooist? De "normale" DTS-track via de Lexicon geprocessed en daarna versterkt of de HD-track door de Oppo geprocessed en daarna direct versterkt? Geeft de eerste optie betere spreiding en de tweede meer detail?

Nog even voor de duidelijkheid het gaat puur om film!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

AbZ

Citaat van: Bas Akkerman op oktober  6, 2011, 12:45:37
Dat is ook een beetje het punt: wat is klanktechnisch het mooist? De "normale" DTS-track via de Lexicon geprocessed en daarna versterkt of de HD-track door de Oppo geprocessed en daarna direct versterkt? Geeft de eerste optie betere spreiding en de tweede meer detail?

Logic7 maakt overal wat moois/ruimtelijks van, maar het kan ook van het bronmateriaal afhangen.  Bij de betere recente HD surround formaten (dwz beter qua opname/mastering) is de meerwaarde misschien minder, mits dacs&processing op vergelijkbaar (top)niveau zijn.  Had ik al eerder gemeld, dus misschien zoek je een ander antwoord?  Waar denk je aan bij "spreiding"?

Audiofiel

De Lexicons kunnen überhaupt geen processing toepassen op analoge signalen, maar alleen op digitale. Daarvoor wordt het analoge signaal dus eerst weer gedigitaliseerd, daarna geprocessed en daarna weer analoog gemaakt. Die extra A-D + D-A stap is natuurlijk nooit zonder verlies.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

AbZ

Citaat van: Audiofiel op oktober  6, 2011, 13:28:47
De Lexicons kunnen überhaupt geen processing toepassen op analoge signalen, maar alleen op digitale. Daarvoor wordt het analoge signaal dus eerst weer gedigitaliseerd, daarna geprocessed en daarna weer analoog gemaakt. Die extra A-D + D-A stap is natuurlijk nooit zonder verlies.
Klopt helemaal (overigens ook voor Tag etc.) want processing is hier immers per definitie digitaal.  Btw, iedere stap in iedere mogelijke keten geeft verlies.  There's no free lunch...  maar het kan winst opleveren op ander gebied.

A/D-omzetting gebeurt overigens op 96/24 (dat is in principe ook goed genoeg voor top-opnamen) en de processing op nog hogere resolutie.  Anyway het is gewoon één van de opties.  Digitale ingang gebruiken ligt meer voor de hand uiteraard; kan ook tot 96/24.

LOTS

Citaat van: Bas Akkerman op oktober  6, 2011, 12:45:37

Hoe het met de Oppo's zit weet ik niet, maar veel BR spelers hebben maar een beperkt basmanagement. De Lexicon's hebben juist weer een uitgebreid, complex bassmanagement.

Dan kan de re-digitalisering en Lexicon's complexe bass/roommanagement klankmatige voordelen opleveren (zeker bij film) die het verlies compenseren als gevolg van de extra AD/DA stap.

Bij muziek is het een ander verhaal; in de meeste gevallen (bij mij dan althans) gaat het dan toch teveel ten koste van de front-kanalen. Bij Logic7 worden een aantal extra virtuele kanalen gecreëerd (en het werkt echt, werkelijk verbazingwekkend), maar dat moet natuurlijk wel ergens vandaan komen.

Ge-redigitaliseerd of niet bij mij geven de HD-audio tracks vrijwel altijd een beter resultaat (Denon 3800 BRD) dan de core op een lexicon MC12. De verschillen zijn echter niet groot. Het meest opvallend in de uiteinden van het frequentiebereik (goede definitie in het laag versus "gebonk"), detaillering en dynamiek.
Geen nood, je DVD's zullen ook heerlijk klinken op een MC4. Die is immers daarvoor gemaakt!

De laatste BR's die ik gekeken en beluisterd had, hadden een opvallende vlakke dynamiek. Zal toch geen tendens gaan worden?

Heb je hem al aangeschaft?
Of twijfel je nog...
LOTS: Lord Of The Strings

Bas Akkerman

Dank voor de antwoorden!
@AbZ, je had inderdaad al zoiets gezegd. Laten we zeggen dat het kwartje even moest vallen.
@Lots: ik twijfel inderdaad nog. Precies om de redenen die je noemt. Het gaat mij niet om de nieuwste formaten puur "om mee te doen". Wel om het beste geluid binnen mijn budget. Of dat nu op de DTS-manier gebeurt of de HD-manier is mij om het even. Maar best kans dat speakers in dat budget een grotere invloed hebben dan de processing.

Vanaf nu even uit de lucht. Internationaal toernooi en de bondscoach is, terecht, niet zo blij met een op een forum postende speler, dus de mobiel gaat in wachtstand.

To be continued... (zooo leuk om te zeggen!)

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

LOTS

Citaat van: Bas Akkerman op oktober  6, 2011, 14:23:27
Dank voor de antwoorden!
@AbZ, je had inderdaad al zoiets gezegd. Laten we zeggen dat het kwartje even moest vallen.
@Lots: ik twijfel inderdaad nog. Precies om de redenen die je noemt. Het gaat mij niet om de nieuwste formaten puur "om mee te doen". Wel om het beste geluid binnen mijn budget. Of dat nu op de DTS-manier gebeurt of de HD-manier is mij om het even. Maar best kans dat speakers in dat budget een grotere invloed hebben dan de processing.

Vanaf nu even uit de lucht. Internationaal toernooi en de bondscoach is, terecht, niet zo blij met een op een forum postende speler, dus de mobiel gaat in wachtstand.

To be continued... (zooo leuk om te zeggen!)

Nou maak je me toch nieuwsgierig hoor!  ;D
LOTS: Lord Of The Strings

Bas Akkerman

ok, paragames in breda. speel daar in het nederlands team. dus mochten jullie tijd en zin hebben, kom gerust kijken dit weekend. en mocht je me zoeken, ik ben diegene in de rolstoel.  :D

Bas Akkerman

Pfff, heb je een optie genomen op de Lexicon MC-4, verschijnt er een Lexicon RV-8 in de marktsectie. Laatste geeft natuurlijk wel minder flexibiliteit, ook wat betreft tweaken van de klank met een losse eindversterker.
Twijfel, twijfel...

S@m

Citaat van: Bas Akkerman op oktober 15, 2011, 14:11:33
Pfff, heb je een optie genomen op de Lexicon MC-4, verschijnt er een Lexicon RV-8 in de marktsectie. Laatste geeft natuurlijk wel minder flexibiliteit, ook wat betreft tweaken van de klank met een losse eindversterker.
Twijfel, twijfel...

Over een week komt er weer iets mooi(er)s en 3 dagen later wellicht wederom. Je hebt de knoop doorgehakt heb ik begrepen en dan moet je ook zorgen dat je rust in je lijf krijgt.

Joris1971

Citaat van: Bas Akkerman op oktober 15, 2011, 14:11:33
Twijfel, twijfel...

Hallo bas,

Ik heb die mc4 voor jou gereserveerd.....

Bas Akkerman

Citaat van: Joris1971 op oktober 15, 2011, 16:22:46
Hallo bas,

Ik heb die mc4 voor jou gereserveerd.....

Ik weet het en koop hem ook. Gewoon even last van audiophilia nervosa.

Bas Akkerman

Heb goed geslapen, dus de rillingen van de Audiophilia nervosa zijn (voorlopig) weer over.
Ik vroeg me even wat af. Binnenkort krijg ik de Lexicon binnen, maar ik heb nog geen aparte eindversterking. Kan ik tot die tijd de receiver aansluiten op de Lexicon en gebruiken als eindversterker?

AbZ

Citaat van: Bas Akkerman op oktober 16, 2011, 10:20:16
Heb goed geslapen, dus de rillingen van de Audiophilia nervosa zijn (voorlopig) weer over.
Ik vroeg me even wat af. Binnenkort krijg ik de Lexicon binnen, maar ik heb nog geen aparte eindversterking. Kan ik tot die tijd de receiver aansluiten op de Lexicon en gebruiken als eindversterker?
Welke receiver?  De meeste hebben aansluitingen voor bronnen en speakers en zo.
Misschien even aan de achterkant kijken?  Dan weet je het meteen.

Bas Akkerman

Citaat van: AbZ op oktober 16, 2011, 10:33:34
Welke receiver?  De meeste hebben aansluitingen voor bronnen en speakers en zo.
Misschien even aan de achterkant kijken?  Dan weet je het meteen.

Deze heb ik even te leen van skyfox:

NAD T743v2 AV-Receiver
- 5 x 50W continu vermogen in 4/8 Ohm, alle kanalen gelijktijdig aangestuurd.
- 105W, 145W, 165W IHF Dynamisch Vermogen bij 8, 4 en resp. 2 ohms
- Dolby Digital, DTS, ProLogic II, EARS en 'Enhanced' Stereo
- 5 A/V eigen voorkeuzes voor individuele luidsprekerniveau en toonregeling instellingen
- Directe toegang tot luidsprekerniveau instellingen voor achterluidsprekers, center en subwoofer
- Stereo Bypass
- NAD Soft Clipping ™
- 6 A/V Ingangen, waarvan 3 met S-Video, en 2 Tape in/uit
- Component Video, 2 Ingangen en 1 uitang, HDTV Compatibel
- 2 Audio Ingangen,1 Tape uitgang
- 6 Digital Ingangen, 4 Coaxiale, 2 TOS Link vrij toe te wijzen
- 5.1 Analoge Ingang (voor DVD-Audio)
- Luidsprekergroepen A +B switching (B alléén stereo)
- 2 x IR Uitgangen, IR Ingang
- 2 x 12V Trigger Uitgangen,12V Trigger Ingang
- Preamp Uitgang voor alle 5.1 channels (2 Subwoofers)
- Versterker Ingang voor 3 versterker kanalen
- Versterkeringang voor 3 eindversterkers
- RDS FM/AM Tuner met 30 direct toegankelijke voorkeuze instellingen
- HTR-2 programmeerbare afstandbediening

bmateijsen

Ja, via de 5.1 analoge ingang. Wel de NAD op maximaal volume zetten dan...

Bas Akkerman

Ok, thnx! Wat is de reden dat je de NAD voluit moet zetten? Anders krijg je clipping of zo? De NAD mag overigens wel behoorlijk opengedraaid worden, kan wat krachtiger. Ik regel trouwens het geluid via de Oppo, geeft dat nog problemen?

AbZ

Weet niet wat voor speakers je nu hebt.  Boston hype?  Het schijnt dat die wel wat extra's lusten.
Het lijkt me nog verre van optimaal maar als tussenoplossing kan het natuurlijk best.

Als je de NAD voluit zet gebruik je 'm min of meer als eindversterker
met de volumeregeling vd Lexicon.

Oppo kan een beperkt aantal dB analoog bijstellen en de rest alleen digitaal geloof ik?  maar dat had je natuurlijk allang gehoord? (minder betrokkenheid enz.)  Zoniet, zie website en/of manual.

Bas Akkerman

Nu nog Sony vloerstaanders, nou ja, staandertjes. Komen JMLabs Electra 905 en een Electra CC 30 voor in de plaats.

AbZ

Citaat van: Bas Akkerman op oktober 16, 2011, 13:16:39Komen JMLabs Electra 905 en een Electra CC 30 voor in de plaats.
Leuk.  Ongetwijfeld veel beter dan die Bostons.

Bas Akkerman

Dat geloof ik ook, vond ze behoorlijk genuanceerd en coherent. Helemaal prima voor HT dus. Benieuwd hoe en of alles samenkomt, toch wel een andere aanpak dan op mijn stereo-topic. Zoals ik het nu al hoor, klopt dat ook wel. Het is me al snel goed bij HT, hoewel zoektocht naar een sub en vooral eindversterker nog wel een mooie wordt.

skyfox

Voor de sub gewoon lekker een Velodyne uitzoeken. Jammer dat je die van Joris niet hebt overgenomen, was een buitenkansje ;-)

Wat betreft het gebruiken van de NAD als eindbak, moet je em dan op 0db zetten of +20db? Schaal gaat geloof ik van -60 tot +20. Ivm o.a. clippen.

Gefeliciteerd met de aanschaf van nu ook de speakers! Het schiet lekker op nu. Weet je al wanneer het projectiescherm komt? En heb je al meer concrete ideeen over eindversterking?
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Bas Akkerman

Citaat van: skyfox op oktober 16, 2011, 17:24:15
Voor de sub gewoon lekker een Velodyne uitzoeken. Jammer dat je die van Joris niet hebt overgenomen, was een buitenkansje ;-)

Wat betreft het gebruiken van de NAD als eindbak, moet je em dan op 0db zetten of +20db? Schaal gaat geloof ik van -60 tot +20. Ivm o.a. clippen.

Gefeliciteerd met de aanschaf van nu ook de speakers! Het schiet lekker op nu. Weet je al wanneer het projectiescherm komt? En heb je al meer concrete ideeen over eindversterking?
Het was inderdaad een buitenkansje, maar het geld is even op. ;)
Projectiescherm kan ik ophalen, zal inderdaad vragen of het verzonden kan worden.
Tsja, eindversterking is nog even zoeken. Eerst eens luisteren als alles binnen is en zien wat ik nog wil/kan tweaken.

skyfox

Hey Bas! Hoe staat het met je HT? Heb je inmiddels alle spullen al binnen (speakers, scherm, Lexicon MC4)? Ben vooral erg benieuwd naar het verschil tussen wel of geen Lexicon tussen de NAD en je Oppo.

Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Bas Akkerman

Hey skyfox! Sinds gisteravond heb ik ook de luidsprekers binnen (foto volgt). De Lexicon betaal ik in stappen, dus die komt nog. Het scherm komt ook nog, ze zijn aan het kijken wanneer ze in de buurt van Den Haag komen.

Rest dus nog de eindversterking, subwoofer (beide begin volgend jaar) en kabels. Stroomvoorziening zal zo rond maart volgend jaar aangepakt worden.

Nu heb ik begrepen dat de Lexicon een vrij "vloeiend" en ruimtelijk geluid heeft. De vraag aan jullie is: welke luidsprekerkabel past hier goed bij? Ik wil geen al te scherp geluid noch een te "natte" Bass. Ik begrijp dat de eindversterking nog veel zal bepalen en de luidsprekers/bron de beperkende factor zullen zijn.
En voor de goede orde, het is puur bedoeld voor HT.