Zin en onzin van Hifi /de macht van commercie en opnamestudio’s.

Gestart door audiotechneut, augustus 4, 2011, 14:26:37

Vorige topic - Volgende topic

Raphie

Ok, ik probeer even weg te blijven van smaak, maar ben benieuwd, zijn er hier mensen die vinden dat bepaalde opnames, niet goed tot hun recht komen op hun set, terwijl ze prima klinken in de auto of de keukenradio?
JBL PRX Power!

Ejorne

Citaat van: Raphie op augustus  5, 2011, 09:58:03
Ok, ik probeer even weg te blijven van smaak, maar ben benieuwd, zijn er hier mensen die vinden dat bepaalde opnames, niet goed tot hun recht komen op hun set, terwijl ze prima klinken in de auto of de keukenradio?

Ik denk dat elke of juist geen opname tot zijn recht kan komen, ook al is het in mono met een hele bak ruis. Want welk recht heeft een opname of koper van die opname?

Wat ik bijvoorbeeld wel heb/hoor met bijvoorbeeld het door jouw aangehaalde Adele;
Er wordt gesproken over een rauw randje in haar stem, die hoor ik in de auto niet. Thuis hoor ik wat er bedoeld wordt en vind het niet heel erg mooi maar ook niet erg. Ik heb overignes wel het vermoeden dat deze stylistische keuze in zekere mate samenhangt met de redenen van die van de loudnesswar...

chansig

Yep..

Gr Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

AbZ

Ja, maar dat zou ik dan eerder wijten aan mezelf (smaak en luisterbehoeften), niet aan de opnamekwaliteit.
Ik heb geen fulrange electrostaten om naar acid house te luisteren zeg maar.  Die zet ik niet in de keuken.

Raphie

Citaat van: Ejorne op augustus  5, 2011, 10:04:19
Ik denk dat elke of juist geen opname tot zijn recht kan komen, ook al is het in mono met een hele bak ruis. Want welk recht heeft een opname of koper van die opname?

Wat ik bijvoorbeeld wel heb/hoor met bijvoorbeeld het door jouw aangehaalde Adele;
Er wordt gesproken over een rauw randje in haar stem, die hoor ik in de auto niet. Thuis hoor ik wat er bedoeld wordt en vind het niet heel erg mooi maar ook niet erg. Ik heb overignes wel het vermoeden dat deze stylistische keuze in zekere mate samenhangt met de redenen van die van de loudnesswar...
Adele is nou niet echt luid te noemen qua RMS, het randje is een typisch buizen pre-amp geluid, engineers betalen duizenden euro's voor een chain om dat soort geluid te krijgen.

Maar dit geeft wel aan dat "audiofielen" liever zoetgevoosd rond en romig horen.
JBL PRX Power!

Ejorne

Citaat van: Raphie op augustus  5, 2011, 10:19:49
Maar dit geeft wel aan dat "audiofielen" liever zoetgevoosd rond en romig horen.

Je vindt dat mijn mening aangeeft wat een/de audiofiel wil horen?
Ik vindt dat enigszins een merkwaardige conclusie, hoe kom je daarop?

Interficior

Raphie, is het ook niet zo dat als je bepaalde muziek "audiofiel" zou masteren dat dan de power eruit gaat?

Take it or lease it

AbZ

Raphie

Citaat van: Ejorne op augustus  5, 2011, 10:25:23
Je vindt dat mijn mening aangeeft wat een/de audiofiel wil horen?
Ik vindt dat enigszins een merkwaardige conclusie, hoe kom je daarop?
Niet specifiek jouw mening, maar ik lees het hier vaker, te scherp hoog, weinig controle in het laag etc etc.
mensen geven vaak de opname de schuld van tekortkomingen in hun set en verwachtingen

Vooral audiofielen denken door 15K uit te geven aan wat "high end" merken, "iets" met stroom te doen en een gordijntje op te hangen. De ultieme setting te hebben gecreeerd en als het dan niet klinkt, dan moeten er andere onderzetters komen om het geheel in balans te brengen, daarna ligt alles verder aan "de opname"
JBL PRX Power!

Raphie

raadt jullie aan de offline Dynamic range meter te downloaden
hiermee kan je het dynamisch bereik van je WAVs en andere formaten uitlezen

http://www.pleasurizemusic.com/es/es/download

ps de DNR van een opname veranderd niet door codec compressie, mochten sommige mensen dat denken.
JBL PRX Power!

AbZ

Citaat van: Raphie op augustus  5, 2011, 10:34:50de DNR van een opname veranderd niet door codec compressie, mochten sommige mensen dat denken.
Wat maakt dat nou uit, dynamische compressie en datacompressie is toch allebei van de duivel  :devil:
Klopt wel dat mensen dit schijnen te verwarren, maar feit is dat honderden miljoenen mensen hierdoor meer en vaker van muziek kunnen genieten, en daarom is het slecht volgens mensen die vinden dat zoiets heel exclusief moet blijven.

chansig

Citaat van: Raphie op augustus  5, 2011, 10:17:33
Welke?

Een verzamelaar van andere artiesten welke liedjes zingen van The smiths...U2- Joshua Tree....

Gr Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

Raphie

En wat stoort je eraan op jouw set? heb je een linkje naar de CD?
Citaat van: chansig op augustus  5, 2011, 10:44:50
Een verzamelaar van andere artiesten welke liedjes zingen van The smiths...U2- Joshua Tree....

Gr Hans
JBL PRX Power!

Ejorne

Citaat van: AbZ op augustus  5, 2011, 10:40:22
maar feit is dat honderden miljoenen mensen hierdoor meer en vaker van muziek kunnen genieten, en daarom is het slecht volgens mensen die vinden dat zoiets heel exclusief moet blijven.

Is dat een feit?
Kan je daarmee stellen dat mensen voor pakweg 1985 minder en minder vaak van muziek konden genieten?

Interficior

Citaat van: Ejorne op augustus  5, 2011, 10:47:49
Is dat een feit?
Kan je daarmee stellen dat mensen voor pakweg 1985 minder en minder vaak van muziek konden genieten?

Hoe vaak zag je mensen voor 1985 met een mobiele grammofoonspeler in de bus/trein/auto? :D

Edit: ok, daarvoor had je ook al een Walkman met cassettebandjes.
Take it or lease it

Ejorne

Citaat van: Interficior op augustus  5, 2011, 10:49:04
Hoe vaak zag je mensen voor 1985 met een mobiele grammofoonspeler in de bus/trein/auto? :D

Ik had toen wel een mobiele cassettedeck...  :P

Maar okay, door deze gadgets kunnen mensen vaker en meer naar muziek luisteren. Maar wat heeft dat van doen met de manier van masteren/opnemen?
Ik kan ook een 'audiofiel tierelijntje' op mijn android tablet afspelen....

AbZ

Citaat van: Ejorne op augustus  5, 2011, 10:47:49Is dat een feit?  Kan je daarmee stellen dat mensen voor pakweg 1985 minder en minder vaak van muziek konden genieten?
Dat is een feit.  Zowel de software (dwz de muziek) als de hardware (afspelers) is veel makkelijker te verkrijgen.
Verkoopcijfers van LP's en platenspelers versus mp3 en iPod/PC/enzovoort ga ik niet voor je opzoeken.

Introductie van Walkmans en megagrote ghettoblasters hebben veel mensen hier ook zelf nog meegemaakt.
(Bij tape cassettes had je ook al dynamische compressie.)

Raphie

Citaat van: Ejorne op augustus  5, 2011, 10:51:00
Ik had toen wel een mobiele cassettedeck...  :P
:D je schrijft i.i.g. als een wannabee allochtoon van de MP3 generatie
JBL PRX Power!

Ejorne

Citaat van: AbZ op augustus  5, 2011, 10:51:58
Dat is een feit.  Zowel de software (dwz de muziek) als de hardware (afspelers) is veel makkelijker te verkrijgen.
Verkoopcijfers van LP's en platenspelers versus mp3 en iPod/PC/enzovoort ga ik niet voor je opzoeken.

Maar wat heeft dat met de opname van doen? (zie ook de aanvulling in mijn vorige post)

chansig

Citaat van: chansig op augustus  5, 2011, 10:44:50

Gr Hans

Citaat van: Raphie op augustus  5, 2011, 10:46:04
En wat stoort je eraan op jouw set? heb je een linkje naar de CD?

Die verzamelaar klinkt erg blikkerig en die van U2 vind ik te weinig pit in zitten. Of dit nu dynamiek is of wat anders..ik vind hem redelijk vlak klinken..

Maar wat wil je..misschien kan ik even meedenken ?

Gr Hans

Ejorne

Citaat van: Raphie op augustus  5, 2011, 10:52:58
:D je schrijft i.i.g. als een wannabee allochtoon van de MP3 generatie

Dat komt mogelijk door die gadgets van tegenwoordig. Zo'n software toetsenbord doet het best wel goed hoor maar bij mij wel minder foutloos als een 'normaal' toetsenbord...

AbZ

Citaat van: Ejorne op augustus  5, 2011, 10:53:24Maar wat heeft dat met de opname van doen? (zie ook de aanvulling in mijn vorige post)
Het lijkt er sterk op dat bepaalde middelen 'audiofiel ongewenst' worden verklaard, puur omdat ze populair zijn.
(Dit gaat idd niet alleen over opnamekwali.  Was ook niet specifiek aan jou gericht ;) )

Raphie

Citaat van: Ejorne op augustus  5, 2011, 10:54:40
Dat komt mogelijk door die gadgets van tegenwoordig. Zo'n software toetsenbord doet het best wel goed hoor maar bij mij wel minder foutloos als een 'normaal' toetsenbord...
ja, die L & E zitten i.d.d. gevaarlijk dicht bij elkaar  :lookaround:
JBL PRX Power!

raptile

Ik heb zelf echt geen high end systeem (yamaha dsp ax1 icm rel q200e sub en dali blue series speakers) maar merk toch echt wel dat een oude CD van Madonna (bijvoorbeeld greatest hits) beter klinkt dan bijvoorbeeld eminem.
(klinkt veel voller en naar mijn beleving is deze qua helderheid ook een stuk beter)
Een aantal nummers van de cd van Amelie klinken echter heerlijk en anderen ben ik minder over te spreken dus ik denk ook dat het met mijn set te maken heeft.
Ik denk dat ik gewoon eens iemand moet vragen om langs te komen en m'n set af te stellen. Dan pas kan ik echte uitspraken doen over opnames. Nu is het vrij lastig. Ik heb mn best gedaan maar weet dat ik niet genoeg ervaring en kennis bezit om het optimaal af te stellen.
Naar mijn beleving klinken een hoop nummers erg mooi terwijl andere nummers klinken alsof er totaal geen helderheid in het mid terug te vinden is.
Maarja... wie ben ik om te oordelen over opname kwaliteit? Ik heb m'n speakers zo goed als dat ik kan afgesteld maar weet ook dat het beter kan. Zolang mn set niet optimaal is durf ik echt niets af te kraken :)
(nog nooit mn sub optimaal afgesteld omdat ik niet weet hoe en mn rechter speaker staat zegmaar in een hoek weggemoffeld omdat ik geen andere optie heb...)
Ik denk dat de meesten onder ons dit toch echt over moeten laten aan mensen die echt weten waar ze mee bezig zijn :)

Maar ik mag toch wel zeggen dat ik verschil hoor in CD's en DVD's. Of dit nu een slechte opname is of niet weet ik niet want het kan dus best zijn dat de goede opnames juist slecht klinken en de slechte opnames juist goed :D