Sony HW30

Gestart door J.A.F._Doorhof, augustus 2, 2011, 19:09:00

Vorige topic - Volgende topic

J.A.F._Doorhof

Op welke speed heb je de brillen staan ?
Sowieso laten kalibreren, bij de Sony's zit er een behoorlijke winst in.
Sowieso gebruik je dan pas je CMS, dat staat standaard namelijk uit.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Zymotic

Speed? Waar kan ik dat vinden? Ik zag alleen de sterkte  van het 3D effect.

Met Annewiek al afgesproken dat ik in de kerstvakantie even jullie kant op kom. Toen ik de HW30 kwam halen was je namelijk ziek.

J.A.F._Doorhof

Ok, dan kijk ik er dan even voor je naar.
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Matthieu

Ik kan wel vertellen dat een verlichte kamer, door bv. een grote witte scene op het doek, het geflikker makkelijker laar zien op shutter brillen.
Ik heb een Panny 3D-Plasma en als ik de gordijnen open heb zie ik het geflikker wel, maar in een verduisterde kamer niet.

Logisch, want het licht om je bril heen heeft geen flikker en wordt dan een referentie, waardoor je het gaat zien.
Als je het in het donker ook ziet, dan is het systeem slecht, maar zoals jij het beschrijft, herken ik het als hierboiven beschreven..

Zymotic

Klinkt logisch. Zo'n scherm geeft natuurlijk een bak licht terug. Misschien dat het na calibratie dan toch iets beter wordt. Het beeld is meestal dan wat donkerder.  Verder weinig aan te doen dus.

Erik van Voorst (in memoriam)

Net als met audio de woonkamer cq projectorruimte (creatief) optimaliseren.....blijft zo verschrikkelijk onderschat...daar kunnen megabuck component upgrades het niet van winnen.

Op het moment dat je zegt dat dit onmogelijk is houdt de hobby deels op  ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Zymotic

Wat zou ik aan mijn ruimte kunnen optimaliseren dan? Het is nu een batcave.

john2910

Hallo mensen

Even een vraagje: ik lees op enkele reviews dat er focus drift is tijdens het opwarmen van de projector.

Heeft iemand dit gemerkt?

Zymotic

J.A.F._Doorhof

Veel mensen checken een projector meteen bij aanzetten en klagen dan als na 15 minuten de focus verschoven is, wacht gewoon even 15 minuten tot een half uurtje en zet dan de focus, er zal dan meestal weinig meer veranderen.

Zie trouwens nog steeds reviews met de verkeerde CMS Firmware opduiken, Sony levert ze ook nog steeds met de oude Firmware af vreemd genoeg, let daar ook goed op als je niet bij BV ons koopt, die Firmware upgrade is een ENORM verschil.
Custom installer

Citaat van: Zymotic op december  1, 2011, 19:36:50
Wat zou ik aan mijn ruimte kunnen optimaliseren dan? Het is nu een batcave.

Niet aan jou gericht Zymotic maar meer een hardop denken na het lezen van dit topic..... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Zymotic

Citaat van: Erik van Voorst op december  1, 2011, 22:40:39
Niet aan jou gericht Zymotic maar meer een hardop denken na het lezen van dit topic..... ;)

Ik al hopen op wat gouden tips  :(

;)

Zymotic

Laatst KillZone 3 gespeeld op 3D, kort gezegd het zag er NIET uit. Daarna hebben we het geprobeerd om het 2D af te spelen en het 3D te simuleren door de Sony. Dit was zoals het hoorde te zijn! Bijna geen crosstalk, enorme diepte en nu wel speelbaar.

Iemand vergelijkbare voorbeelden?

M@RP

Demo HW30 gehad bij Frank & Annewiek. Zie mijn verhaal en die van SUM1 in topic VW95

texmurphy68

Vandaag de demo van de langverwachte Epson TW-9000 en de Sony HW30 gehad in Emmeloord. Na alle kritische noten die Frank altijd zo helder uitlegt op het forum (ook voor de gevorderde leek), de manier waarop hij test en de fragmenten waarmee hij test, waren de verwachtingen hooggespannen. Vriendelijke ontvangst door Annewiek met koffie, die blijkbaar ook de demo zou verzorgen, in een wat rommelig zaaltje met 8 comfortabele bioscoopstoelen. Alles moest nog aangesloten worden, terwijl je nota bene moest reserveren voor de demo. Dan zorg je toch dat alles speelklaar klaarstaat lijkt me. Uiteraard verwachtte ik dingen te gaan zien, die me uit m'n stoel moesten blazen, vooral omdat velen, o.a. ikzelf, niet echt enthousiast waren over hetgeen ze gezien hadden op de AV-NU in Utrecht.

Eerste wat opviel was dat er geen geluid was. Nee, ik bedoel hier niet dat de beamer geen geluid gaf; er was geen geluidsinstallatie. (er stond wel apparatuur, maar dat moest nog steeds aangesloten worden door Frank. Noot: dit was 2 jaar geleden, toen ik de TW-2900 gedemonstreerd kreeg ook al zo)
Annewiek verontschuldigde zich meteen voor het feit dat ze maar weinig beeldmateriaal had, want ze had niet de beschikking over veel beeldmateriaal, want dat was van Frank, dat was van hem privé, zou kwijtraken, beschadigen, etc. HUH??????? WATTTTT???? Je geeft toch een demo, waarbij je van tevoren toch ook maar enigszins hebt nagedacht of bepaald wat je laat zien om alle aanwezigen van een bepaalde beamer te overtuigen? En eh, Frank weet toch wàt ie bekijkt als ie test en waaròm ie dat beeldmateriaal gebruikt? Het ene fragment om iets over het contrast duidelijk te maken, een ander fragment voor de kleuren die van het scherm afspatten, weer een ander fragment voor de kleurzweem, frame interpolatie, 3D-diepte, etc.etc.

Wat we voorgeschoteld kregen, kwam van een LG BluRay speler, een mediaplayer en een externe harddik. Het overschakelen tussen deze twee bronnen ging vaak stroef en soms moesten instellingen aangepast worden omdat er bijvoorbeeld in de Sony HW30 behoorlijk in het menu gedoken moest worden om side-by-side 3D zichtbaar te krijgen en Annewiek ook niet precies wist waar alle instellingen nou zaten of hoe ze moesten staan. Qua 2D kregen we de Epson democlip te zien (mooi!), een scene uit Gladiator die het contrast duidelijk moest maken, een kleurrijke scene uit Madagascar en een wildwater raftingscene. Uiteraard waren er vragen over frame interpolatie (Epson)/motion flow (Sony) en liet Annewiek op verzoek het verschil zien. Bezoekers die tijdens het draaien op de Sony wilden verifiëren dat motion flow nu ingeschakeld stond, kregen te horen dat het nu juist uit stond en vice versa. Zo duidelijk is het verschil ;-), of hebben we gewoon geen handige scene gezien die het verschil dramaaaaaaatisch laat zien. (en daar kom je toch juist wel ruim anderhalf uur voor rijden naar Emmeloord)

Nu werd het interessant: 3D!

Er was welgeteld ÉÉN BluRay aanwezig en dat was nota bene een schijf met diverse trailers die één van de bezoekers had meegenomen. Eerst liet Annewiek zien waar haar eigen beeldmateriaal uit bestond. We zagen een stukje Roadrunner (tekenfilm) en een stukje uit Final Destination (één van de tig delen). Roadrunner was een side-by-side fragment. Aardig, maar nou niet dat je zegt: wow, wat scherp, wat gaaf, etc. Volgens mij had dat mede te maken met het feit dat het side-by-side materiaal was (?). Het SKY 3D logo voorafgaand aan de start van Final Destination had gelukkig wel het WOW-effect. Jammer dat het daar eigenlijk bij bleef. Al die geweldige superlatieven van Frank's fragmenten, DIE had ik willen zien en dan mijn mening daarop kunnen staven. Toen maar even de BluRay bekeken en wat 2D en 3D materiaal. Toen de Sony HW-30 aangesloten. Dat had ook nog voeten in de aarde, want na het 2D kijken, moest eerst de beamer weer uitgeschakeld worden, om vervolgens eerst de emitter aan te sluiten en daarna ging de beamer weer aan. Het Epson demofilmpje bekeken, de raftingscence en daarna gauw naar 3D omgeschakeld, waar zoals eerder gezegd, het SBS-materiaal niet zonder meer zonder de nodige instellingen te wijzigen (ook op de mediaspeler), afspeelde. Annewiek zei maar eens naar de winkel te moeten gaan om wat BluRays aan te gaan schaffen voor demo's. Euh...die had je dus allang moeten hebben, zeker als dit niet de eerste demo is die je geeft en als je iets wilt verkopen aan je bezoekers. Er moest heel wat heen en weer geswitcht worden qua brillen, want bij elke beamer waren er maar 2 brillen en we waren met 10 bezoekers. Als je dan ook nog te horen krijgt dat je 3D met een HDMI 1.3 kabel kijkt...

Mijn eigen conclusies: (for what they're worth)

Beide projectoren zijn erg stil, bij de Epson hoor je de iris heel af en toe een kreuntje geven, maar dat viel nu natuurlijk op omdat we naar een "stomme film" (zonder geluid dus) aan het kijken waren. Wat vooral erg praktisch is, is de ingebouwde emitter in de Epson projector zelf, waardoor je geen extra kastje onder je scherm hoeft te plaatsen of een kabel door je ruimte moet leggen.

De Epson lijkt me makkelijker met 3D materiaal om te gaan, voor SBS materiaal moest voor de Sony de instelling 50Hz/60Hz/24Hz op de mediaspeler eerst veranderd worden, wilde de Sony iets met de input kunnen doen.

De Sony lijkt contrastrijker, maar overall zelfs te veel naar mijn mening. In de raftingscene bijvoorbeeld, lijken de personen die in de bosjes aan de kant staan, bijna te verdwijnen en de gelaatscontouren van de rafter die close-up in beeld kwam, lijken zelfs weg te vallen in het zwart. Deze HW30 heeft een iets vloeiender/'filmischer' beeld, waarbij kleuren fletser lijken of de helderheid juist te hoog lijkt.
De Epson geeft in 2D een zeer sprankelend, helder en contrastrijk beeld, verschil tussen FI LOW en HIGH wel duidelijk zichtbaar, een enorme bak licht in 2D en ook in 3D overtuigt de hoeveelheid licht door de bril. Allebei de beamers stonden op de ECO-stand, dus er valt nog meer licht uit te halen. We keken op 2.20m breed op een KingPin scherm met gain 1.0. We hebben ook nog even gekeken op het Screen Innovations Black Diamond scherm (gain 1.4) Als je niet recht (te laag) op dat beeld kijkt, wordt de bovenkant van het scherm vager. (de kijkhoek lijkt hier dus enigermate van belang te zijn. Als de ruimte volledig verduisterd is, zijn de beelden iets fletser, je moet dit scherm dus vooral gebruiken als je juist bij daglicht toch goed beeld wilt hebben.

We werden aan het eind van de demo vriendelijk uitgelaten door Annewiek, die zich nog verontschuldigde voor het feit dat de demo wat rommelig verliep. Persoonlijk vind ik dat de aanpak niet echt professioneel was, terwijl de reviews hier op het forum door Frank dat altijd wel zijn. Een uitermate gemiste kans.
Marants SR7010, Dolby Atmos 7.1.4 configuration.
front & center: DIY Visaton & Vifa, L & R surround and L & R back surrounds: ElectroVoice EVID 6.2, Atmos top: 4x ElectroVoice EVID 4.2, sub KEF PSW 2010, Nvidia Shield Pro, PS5, Xbox One Series X, JVC N5, projection size 3.00 m x 1.69 m

J.A.F._Doorhof

Denk dat je wel heel erg overdrijft.
Geluid werkt wel degelijk alleen had ik net daarvoor calibraties gedaan met de bluray speler en nog niet de audio weer aangesloten.

De demo stukken zijn geselecteerd door mij zelf om de verschillen tussen de projectoren goed te laten zien, dus ik snap niet waarom je zegt dat er niet genoeg materiaal zou zijn, er zijn scènes die goed de donkere gedeeltes laten zien, gedeeltes die motionflow goed laten zien, en gedeeltes die perfect zijn voor kleurechtheid en judder.....

Daarnaast staat er sowieso bij demo's voor beeld bij ons bij groepen met meer dan 3 man nooit geluid aan dit om mensen de mogelijkheid te geven om vragen te stellen, en om goed het geluidsniveau van de projectoren te kunnen beoordelen, daarnaast kom je kijken voor een beeld demo en niet voor een geluidsdemo neem ik aan, dus dat vind ik een wat lullig opmerking.

Het omschakelen van 3D is iets wat nog steeds inderdaad in het menu moet van projectoren en daar kan ik of Annewiek niets aan veranderen, bij de mediaspeler moet deze op 60hz staan aangezien 24p half SBS niet ondersteund word (bug in nagenoeg alle mediaspelers) ook daar kan Annewiek dus niets aan doen.

De bluray speler staat er voor materiaal dat de klanten zelf meenemen, ons demo materiaal komt van de mediaspeler af, dit gaat sneller en gezien het aantal demo's dat gegeven word werkt dat voor ons gewoon makkelijker. Neem je zelf een BD mee dan kan die gewoon afgespeeld worden.

Over het nog niet klaar hebben staan van een projector kan ik heel kort zijn, er waren wat mensen te vroeg voor de demo en die zijn eerst ontvangen, Annewiek moet naast demo's geven ook de gehele winkel, kassa, telefoons en pcs opstarten, als ze dan 5 minuten te laat begint denk ik dat je daar best een beetje begrip voor mag hebben..... Of niet ?

Uiteindelijk gaat het om een vergelijk dat je nagenoeg nergens anders kan krijgen op deze manier, goed gekalibreerde units in een ruimte met zowel een blackdiamond als standaard scherm, waar in principe alles rustig zonder storende factoren bekeken kan worden, waar de tijd voor je genomen word, waar je goed geadviseerd word en waar meer dan genoeg vakkundig aanwezig is. Om dan te gaan zeuren omdat er iets te laat begonnen word en omdat er geen geluid is bij een beelddemo vind ik om eerlijk te zijn wat vreemd.

We doen ons best om voor iedereen een zo goed mogelijke ervaring te geven, qua 3D heb ik zeggen en schrijven 3 BDs in eigen bezit die inderdaad niet in de winkel liggen, we hebben echter wel de scènes waar het om gaat op de mediaspeler staan, denk aan final destination, Christmas carol, road runner, egypt en verschillende andere scènes, zoals je echter zelf al aangeeft is het met 10 man wat moeilijk om uitgebreide 3D demo's te geven, vandaar dat Annewiek zich hier richtte op het 2d gedeelte.

Nogmaals ik denk dat je ons enorm tekort doet met de opmerkingen die je plaatst.
Niet elke demo is hetzelfde, wij laten het materiaal zien waar je wat aan hebt, geen bijkomende storende factoren waardoor je de Iris werking van een projector en de koeler goed kan horen zodat je thuis geen verassingen krijgt.

Over motionflow kan ik heel kort zijn, de werking is nagenoeg onzichtbaar bij de moderne projectoren, tot je het uitziet, dan zie je gewoon meer onrust. Als jij dat niet ziet is dat mogelijk, er zijn legio mensen die het wel zien, maar om gewoon in een willekeurige scène te zien of het ja/nee aanstaat is gewoon zeer moeilijk aangezien het nogmaals tegenwoordig amper meer artefacten met zich meebrengt en zeer zeer subtiel werkt, we gebruiken nooit de hoogste stand, want geloof me dan zie je je, wel ;)
Custom installer

jackylee

Citaat van: texmurphy68 op december 17, 2011, 20:51:56
Vandaag de demo van... etc

Ik was er ook bij.
Wat texmurphy68 geschreven heeft kan ik alleen maar beamen.

Mijn indruk:

De Epson TW9000.
2D:
Scherpte/Detaillering: Detaillering was goed. Met name in de donkere gebieden. Scherpte was minder dan bij de Sony HW30
Kleur: Oogde natuurlijk. Maar ik miste de "Pop".
Algemene indruk: Mooi, maar ik miste toch het wow effect. Beeld had een mooie analoge look, zonder zichtbare pixelstructuur (iets waar ik "allergisch" voor ben).

3D:
Crosstalk: Zo goed als niet zichtbaar.
3d effect: Diepte effect en gelaagdheid was goed zichtbaar. Beeld was echter wel onrustig vanwege het ontbreken van frameinterpolatie stand. Ik vond dit storend vanwege de flikkeringen. Het leid af.
Helderheid: Op een 2.2m scherm meer dan genoeg.

Sony HW30
2D:
Scherpte/Detailering: Alles oogde zeer scherp. Maar naar mijn idee soms wat kunstmatig. Alsof de contrast- en/of de sharpness instellingen te hoog stonden.
Kleur: Zeer mooi. Meer levendig dan de epson maar daardoor ook anders ogend. Wat ik vreemd vind aangezien ze beide gecalibreerd waren.
Algemene indruk: Ik had zeer het gevoel dat bepaalde instellingen niet goed stonden (Annewiek: Zouden jllie dit nog even kunnen checken?). Maar al met al toch positief verrast. Dat had ik bij de epson toch wat minder.

3D
Crosstalk: Iets meer zichtbaar dan bij de Epson. Maar zeker niet hinderlijk.
3d effect: Beter dan bij de epson. Meer diepte, rust en gelaagdheid. Ik was onder de indruk.
Helderheid: Is afhankelijk van een aantal factoren. Namelijk
  - ingeregelde "sluitingstijd" van de bril. Deze stond volgens mij op maximaal (waarbij het meeste licht wordt doogelaten). Dit verklaart ook de crosstalk dat ik zag.
  - 3d stand
  - lamp mode (eco, normal of high)
  - Iris stand
De juiste stand is voor iedereen weer anders (afhankelijk van je smaak, breedte van het scherm, wel of geen batcave etc). En ik weet niet precies hoe de instellingen stonden
Dus ik vind het lastig om hier een mening over te geven. Ik wil zelf op 3m breed gaan projecteren (gain 1.0). Geen idee of de HW30 hierop een redelijk 3d plaatje kan projecteren (ik vermoed van wel).
Maar tijdens de demo gaf ie voldoende licht.

Epson TW6000
In verhouding tot de prijs vond ik 'm best goed. Maar duidelijk van een ander kaliber dan de TW9000.
Kleur: vergelijkbaar met de TW9000.
Scherpte. redelijk. Alsof je naar videomatriaal van een lagere resolutie zat te kijken. Zeg maar opgeschaalde dvd kwaliteit. Maar dan wel goed opgeschaald (voor die prijs)
Contrast: Stukken minder dan de TW9000. Maar niet onaangenaam.
3D: Vond ik matig. Het 3D effect was veel minder.
Al met al..,  kun je leven met de beperkingen zoals het ontbreken van de lensshift etc. Dus puur gebaseerd op de beeldkwaliteit vond ik het (letterlijk en figuurlijk) een mooie beamer.

jackylee

.

J.A.F._Doorhof

Jackylee
Instellingen staan wel goed ;)
Het verschil in kleur kun je ook uit mijn review halen, de hw30 zit gewoon dichter tegen de driehoek dan de tw9000, als je ze direct na elkaar ziet dan valt dit op. Zowel de tw9000 als tw6000 wijken meer af dan de hw30 in absolute vorm.

Daarnaast ziet een SxRD paneel er heel anders uit dan een lcd paneel, dit zie je terug in de dynamiek van het beeld, ondanks dat de metingen soms wat anders zeggen, sommige ervaren zelfs een SxRD als meer dynamisch dan een lcd terwijl de lcd bv een hoger native contrast heeft.

Dat alle projectoren gcalibreerd zijn betekend NOOIT dat ze er allemaal exact hetzelfde uitzien, het bekend alleen dat ze allemaal zo dicht als mogelijk met hun eigen beperkingen tegen ideaal aan zitten.
Custom installer

Ik heb de reviews gelezen en ik heb gemengde gevoelens over de conclusies.

Ook ik ben recentelijk met mijn vrouw bij een demo geweest en we werden geholpen door Annewiek.
Bij de demo zat ook bij ons geen geluid, wij ervaarden dat zelf als prettig omdat we nu optimaal het beeld konden beoordelen m.a.w. we kwamen zo niet "in een film" en werden verder niet afgeleid.
Uiteraard heb ik dat liever in de bioscoop wel  :-X :) maar daar kom ik geen dure projector aanschaffen.

Het beeldmateriaal was voldoende aanwezig, okay we werden niet overladen met topfragmenten uit topfilms maar ook hier geldt (voor mij/ons) dat dit continue voor een rustige omgeving zorgde waarin je geconcentreerd en wat langer kunt kijken naar bepaalde beelden.

De demo ruimte doet inderdaad zeer rommelig aan maar ik zit in het donker en in een goede stoel ;)

Voor wat betreft de service en de begeleiding neem ik mijn petje af voor Annewiek zeer kundige vrouw met humor en weet wanneer ze iets moet toelichten/uitleggen en wanneer ze moet multi-tasken zoals tegelijkertijd koffie zetten en in de winkel bijspringen.

Ik vond het even nodig om wat objectief tegengas te geven......

Zymotic

Het heeft ook allemaal met een verwachtings patroon te maken. Als je je speciaal opgeeft voor een demo en rijdt daar 1,5 uur voor, dan verwacht je waarschijnlijk dat alles netes klaar staat. En dat degene die een demo geeft geen andere taken er bij heeft.

J.A.F._Doorhof

Er zijn in een winkel met 3 man altijd zijtaken. Echter gedurende een demo zal Annewiek niet iemand alleen laten tenzij echt nodig.

Over rommelig.
Er staan in de ruimte verschillende soorten schermen, verschillende projectoren met brillen (voor elke weer anders) en dat maakt het inderdaad niet gestileerd ;)

Anderhalf uur rijden voor een demo is anderhalf uur rijden voor een GOED vergelijk en dat krijg je, sterker je mag ook eigen materiaal meenemen. Nooit zal iets gewijgert worden indien redelijk en haalbaar. Ik denk dat bij beeld je gewoon goede scènes moet pakken en dan maakt het niet uit of de film 2 uur of 2 jaar oud is. Als de scène laat zien wat je wilt zien, door juist oudere films te gebruiken pak je feitelijk iets dat mensen kennen.

Er is trouwens genoeg nieuw materiaal alleen dat word niet voor serieuze demo's ingezet. De scènes die je te zien krijgt zijn allemaal gekozen voor een probleem of sterk punt en daar gaat het om bij een demo. Een nieuwe auto ga je ook niet proefrijden op een asfalt circuit met de radio voluit aan ;)
Custom installer

Tja Zymotic je hebt natuurlijk een punt, aan de andere kant ga je wel met een doel naar een demo.

Zo heb ik ook die bewuste dag (ik ben naar 2 winkels geweest) erg veel tijd in de auto doorgebracht maar was wel blij dat ik in ruil voor de gemaakte uren de projectoren spelende kon zien alvorens aan te schaffen.

Ik geef toe dat het verschil zit in....maak ik er een dagje uit van.....of.....ik wil de projectoren evalueren.
Dat de presentatrice af en toe weg is biedt ook de gelegenheid om onderling eens vrij van gedachte te kunnen wisselen.....maar ik kan mij Zymotic's reactie levendig voorstellen.

J.A.F._Doorhof

Nogmaals moet men zich wel realiseren dat sommige taken alleen door Annewiek afgehandeld worden en dat je niet een klant anderhalf uur in een winkel kan laten wachten voor iets dat ze in een minuut kan oplossen. Naw heel soms zal ze even weg moeten.

Waar ik moeite mee heb is dat er nu geschetst word alsof mensen binnen komen, er niets klaar staat, ze overdreven lang moeten wachten en dat ze meerdere keren minuten lang moederziel alleen in een demo ruimte zitten.

En dat is gewoon niet waar en vind ik wel dat even rechtgezet moet worden. Het is onontkoombaar om een hele dag demo's te geven en je helemaal af te sluiten voor de redt van de winkel. Het personeel neemt veel over maar heel soms kan dat even niet. Geniet dan gewoon van de spelende scène daar kom je voor. Het is niet zo dat het licht uit gaat en je niets te zien krijgt ;)

We doen ons best maar kunnen ons niet in drieën delen en het is gewoon een zeer druk bedrijf dus die 1-2x dat ze even wegmoet voor een minuutje is dat een reden om een bedrijf zo negatief te beoordelen ?
Custom installer

Zymotic

@Frank,

Ik zeg ook niet dat de presentaties niet goed zijn, alleen dat men misschien met een ander idee naar jouw zaak toe gaat.
Misschien is het ook wel eens goed om aan die mensen te vragen wat ze verwachten voor ze naar je toekomen, en daarna te vragen of het aan hun verwachtingen voldeed. Daar kan je je voordeel mee doen.

Misschien hadden deze mensen ook niet het idee om in een PC zaak te komen met een ruimte achterin waar beamers opgesteld staan. (zie vw1000 topic). Dan komt een potentiele klant al met een ander gevoel binnen.

Hoop dat je een beetje begrijpt wat ik bedoel.