Final 0.4 panels bad

Gestart door T_I, juli 28, 2011, 09:08:24

Vorige topic - Volgende topic

otitis

gezien de reputatie van final is reparatie alleen zinvol met een garantietermijn.
Pantar is inderdaad een sociale werkplaats.

Mijn eerdere ervaring met een coating van audio4 was overigens zeer teleurstellend.
Ik vind overigens dat de conclusie dat het aan de coating ligt vaak snel wordt getrokken terwijl er (zeker bij Final) ook andere problemen zullen spelen. Je moet er echt wat aan gaan meten wil je wat zinnigs kunnen zeggen.

Overigens kan een schoonmaaksessie waarbij je zeep hebt gebruikt een tijdelijk rendementsherstel optreden doordat achterblijvende zeepresten geleidend zijn. Je kan dan evenzo eindigen met een lekkend paneel!

T_I

Citaat van: otitis op augustus  7, 2011, 11:33:55gezien de reputatie van final is reparatie alleen zinvol met een garantietermijn.
Pantar is inderdaad een sociale werkplaats.

Is bekend, ik zoek dus ook iemand die de panelen kan vervangen door iets beters.

Citaat van: otitis op augustus  7, 2011, 11:33:55Mijn eerdere ervaring met een coating van audio4 was overigens zeer teleurstellend.
Ik vind overigens dat de conclusie dat het aan de coating ligt vaak snel wordt getrokken terwijl er (zeker bij Final) ook andere problemen zullen spelen. Je moet er echt wat aan gaan meten wil je wat zinnigs kunnen zeggen.

Of het de coating is weet ik niet, maar die is juist berucht van Final. Ik weet 100% zeker dat het de panelen zijn, de rest heb ik kunnen uitsluiten. De electronica doet het prima, zekeringen e.d. zijn nog heel en als ze net een paar dagen uit hebben gestaan klinkt het hoog/mid (panelen) beter dan zodra ze een tijdje hebben aangestaan. Het enige dat ik kan verzinnen zijn de panelen. Zeker omdat beide speakers even oud zijn, beide even veel gedraaid hebben en beide even bagger klinken. Het geluidsniveau dat je hebt met de sub delen afgekoppeld is miniem. Acurus op 7/10 van de schaal en je hoort het nauwelijks.

Als je andere tips hebt voor een blijvende oplossing, tegen een te rechtvaardige prijs, dan hoor ik het graag.

Citaat van: otitis op augustus  7, 2011, 11:33:55Overigens kan een schoonmaaksessie waarbij je zeep hebt gebruikt een tijdelijk rendementsherstel optreden doordat achterblijvende zeepresten geleidend zijn. Je kan dan evenzo eindigen met een lekkend paneel!

Zeep? Nah, alleen goed afspoelen en het vuil weg laten spoelen en daarna ruim (3 dagen+) laten drogen.
Met vriendelijke groet,

The Insane
Stereo'tje

T_I

Ok, dit weekend is iets later geworden, maar vandaag was ik het bankhangen i.v.m. buik problemen dusdanig zat dat ik de Finals eens heb aangevallen. Na lang genoeg zonder stroom te hebben gestaan de printplaat verwijderd en de draden naar het panel los gehaald.

Wit-geel, wit, wit-blauw was de volgorde, gelukkig makkelijk te onthouden. Dan het paneel los en wat denk je...

Tja, daar een kroonsteentje... maakt het geheel wel een stuk makkelijker, maar het loshalen in de speaker was dus niet nodig. Hup, weer vastgezet en toen de 2e speaker van het panel ontdaan. Het resultaat...

Hup, onder de douche, met minimale lichte waterdruk lauwwarm water genomen en goed afgespoeld. De voorkant gaf niet heel veel vuil dat los kwam, maar de achterkant gaf de eerste lading best wel geelachtig water. Iets zegt me dat het nuttig was. Daarna drogen en laten uitdruppen.

Daarna wat schade hersteld aan de houten montage strip achter op het paneel van de rechter speaker (ooit eens gevallen en blijkbaar vonden die strips dat niet leuk ??? ) en weer in elkaar schroeven is dit het eindresultaat...

Nu goed laten drogen (op z'n vroegst zaterdag avond aan) en dan maar hopen dat het geholpen heeft. Zo niet dan moeten de panelen alsnog vervangen/opgelapt worden, dus tja, echt veel schade kan ik niet hebben veroorzaakt. ;)
Met vriendelijke groet,

The Insane
Stereo'tje

garmtz

Veel diffusie in die kamer... :)

Arno P

Citaat van: garmtz op augustus 10, 2011, 22:59:40

Lekker diplomatiek uitgedrukt  :D ;)

Palu

Citaat van: garmtz op augustus 10, 2011, 22:59:40

;) Wel fraaie diffusie want ik zie (ook) een Revox B77.  :P
GO FOR ARCAM
FINAL FULL RANGE ESL

otitis

Ze staan in ieder geval lekker ver weg van de achterwand, maar de luisterpositie is me niet helemaal duidelijk..... :smile:

Audiofiel

Inderdaad lekker diffuus.  ;D De luisterpositie is volgens mij net achter de camera.

Ben wel benieuwd wat de lange termijn effecten zijn van het wassen van Finals. Wegspoelen van de coating? Achterblijvende kalkresten? Start van corrossie? Finals staan niet bekend om de extra goede coating.... :unhappy:
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

T_I

Citaat van: Audiofiel op augustus 11, 2011, 10:09:03Inderdaad lekker diffuus.  ;D

Tja, de collectie spullen is gevarieerd. Begonnen met van alles en nogwat (in 1986 b.v. een Akai platenspeler, Dual 9W versterkertje, Shark radio/cassette speler via DIN aangesloten e.d.), toen Sony instap bij elkaar gesprokkeld en daarna bij defect/zat zijn van apparaat vervangen door 'beter'. Hierbij ontdek je ineens dat merken combineren soms betere resultaten geeft, want Revox en spoelenrecorders... tja, is er beter? (Net als Nak voor cassette e.d.) Verder vind ik het wel leuk afwisselend en het klinkt (klonk voor de Finals begonnen te eikelen) erg lekker.

Citaat van: Audiofiel op augustus 11, 2011, 10:09:03De luisterpositie is volgens mij net achter de camera.

Bijna, onder. Ik stond midden achter de bank voor het maken van de foto. De speakers zijn nog niet fatsoenlijk (voor het geluid) en acceptabel (voor de rest van het huishouden) gepositioneerd sinds de douche.

Citaat van: Audiofiel op augustus 11, 2011, 10:09:03Ben wel benieuwd wat de lange termijn effecten zijn van het wassen van Finals. Wegspoelen van de coating? Achterblijvende kalkresten? Start van corrossie? Finals staan niet bekend om de extra goede coating.... :unhappy:

Dat finals op sommige punten berucht zijn heb ik gemerkt. De coating is volgens mij nu al pleite, of er is iets anders mis met de panelen. Het klonk bagger na 4 jaar het redelijk gedaan te hebben (2005 t/m +- begin 2008), alsof er een wollen deken om de speakers heen zat. Dat was ook de reden om het douchen te proberen, slopen kon ik die panelen toch al niet meer. (heb ze al afgeschreven) Ik hoop dat ik de reparatie nog even kan uitstellen met deze actie, voor de 13e maand geen budget. (en m'n vrouw vind ze mooi, dus ik hou ze graag in de kamer ;) )
Met vriendelijke groet,

The Insane
Stereo'tje

Audiofiel

Citaat van: T_I op augustus 11, 2011, 10:38:54
Dat finals op sommige punten berucht zijn heb ik gemerkt. De coating is volgens mij nu al pleite, of er is iets anders mis met de panelen. Het klonk bagger na 4 jaar het redelijk gedaan te hebben (2005 t/m +- begin 2008), alsof er een wollen deken om de speakers heen zat. Dat was ook de reden om het douchen te proberen, slopen kon ik die panelen toch al niet meer. (heb ze al afgeschreven) Ik hoop dat ik de reparatie nog even kan uitstellen met deze actie, voor de 13e maand geen budget. (en m'n vrouw vind ze mooi, dus ik hou ze graag in de kamer ;) )

Helaas geldt dat voor bijna alle electrostatenmerken: Audiostatic, Final, Martin Logan... allemaal spelen ze 3-5 jaar goed en dan begint de ellende weer van voren af aan. Zelfs de Quads, van Medevoorts en Solosounds krijgen het aan hun velletje. Ik mag mij gelukkig prijzen met mijn 20 jaar oude Acoustats: geen enkel onderhoud gehad of benodigd.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

T_I

Citaat van: Audiofiel op augustus 11, 2011, 10:45:02
Helaas geldt dat voor bijna alle electrostatenmerken: Audiostatic, Final, Martin Logan... allemaal spelen ze 3-5 jaar goed en dan begint de ellende weer van voren af aan. Zelfs de Quads, van Medevoorts en Solosounds krijgen het aan hun velletje. Ik mag mij gelukkig prijzen met mijn 20 jaar oude Acoustats: geen enkel onderhoud gehad of benodigd.

De Solosounds die ik heb missen helaas teveel laag om te laten staan, maar voor speakers van ruim 20 jaar oud doen ze het, zonder onderhoud, prima. Wel opvallens dat juist de laatste 10 jaar elektrostaten zo bagger zijn geworden. Dat wordt of professioneel laten repareren of eruit flikkeren en oude of geen elektrostaten als vervanger.
Met vriendelijke groet,

The Insane
Stereo'tje

otitis

Ik heb ruim 5 jaar geleden mijn audiostatics gereviseerd en gemodificeerd en ze spelen nog steeds fantastisch (beter dan dat ze ooit hebben geklonken). Zonder luidsprekerdoek en met minimaal onderhoud. Ze staan in een rookvrije ruimte, dat wel.
Ik kan de hedendaagse esls niet beoordelen, maar 3-5 jaar lijkt mij wel erg kort. Is dit gebaseerd op eigen ervaring?

T_I

Citaat van: otitis op augustus 11, 2011, 11:13:01Ik heb ruim 5 jaar geleden mijn audiostatics gereviseerd en gemodificeerd en ze spelen nog steeds fantastisch (beter dan dat ze ooit hebben geklonken).

Hoe heb je dat gedaan? Ik vind het helemaal niet erg om zoiets zelf te doen. (Sterker nog, ik vind dat erg leuk ;) )
Ze staan echter wel in een kamer met huisdieren en een open keuken.
Met vriendelijke groet,

The Insane
Stereo'tje

otitis

Hi,

Bij mijn revisie heb ik de esls volledig gedemonteerd. Dan kan je ze meteen goed reinigen. De folies zijn vervangen door een betere kwaliteit. Ook de electronica is grondig aangepast. Het is behoorlijk arbeidsintensief en het vergde ook wat oefening om bijvoorbeeld de folies op de juiste spanning te krijgen.
Je bespaart dan wel tenminste 600 euro ,het bedrag wat een kale revisatie ongeveer kost, en waarbij je dus ook maar moet afwachten hoe lang het allemaal houdt.
Mocht je dit overwegen dan is het altijd goed om je wat te hebben verdiept in de esl materie. Op de esl-clubsite staat ergens wel een linkje naar de gedownloade versie van het elektrostenboek van E. Fikier. Daar kun je zien hoe bijv. de folie moet worden opgerekt.

Audiofiel

3-5 jaar is de levensduur van de originele folies bij deze merken. Bij een revisie krijg je weer dezelfde kwaliteit folie.

Jij vergelijkt nu met zelfbouw folies en dat is natuurlijk een heel ander verhaal. En vereist heel wat meer kundigheden dan de gemiddelde ESL-luisteraar bezit. ;)

otitis

Citaat van: Audiofiel op augustus 11, 2011, 12:37:00
3-5 jaar is de levensduur van de originele folies bij deze merken. Bij een revisie krijg je weer dezelfde kwaliteit folie.

Jij vergelijkt nu met zelfbouw folies en dat is natuurlijk een heel ander verhaal. En vereist heel wat meer kundigheden dan de gemiddelde ESL-luisteraar bezit. ;)

Waar komt die 3-5 jaar dan vandaan? 3 jaar is toch veel te kort, dat overleeft een fabrikant toch niet?
Ok, Final is failliet gegaan dus daar klopt het verhaal wel, maar ook quad?

Audiofiel

Citaat van: otitis op augustus 11, 2011, 12:45:33
Waar komt die 3-5 jaar dan vandaan? 3 jaar is toch veel te kort, dat overleeft een fabrikant toch niet?
Ok, Final is failliet gegaan dus daar klopt het verhaal wel, maar ook quad?

Quad staat niet in mijn opsomming van 3-5 jaar. Er staat dat die het ook aan hun velletje krijgen. Dat duurt langer dan bij Final, Audiostatic en Martin Logan.

De termijn van 3-5 jaar komt van ervaring van tal van audiokennissen die steeds weer nieuwe folies moesten hebben. Eentje is zelfs volledig afgestapt van electrostaten met de opmerking "Ik heb nu voor de 3e keer nieuwe folies op mijn Audiostatics maar ik ga ze nu verkopen. Ik kan er niet meer naar luisteren. Ik vind ze prachtig klinken, daar niet van, maar in mijn hoofd zit een teller al terug te tellen totdat ze weer stuk gaan".

Je ziet het ook vaak in de advertentie-teksten staan: "voorzien van nieuwe folies". Ik vind dat niet zo'n erg positief kenmerk, dat ze nieuwe folies nodig hebben. ;D

otitis

Ik heb ook wel eens audiostatics onder handen genomen die eerder waren ' gereviseerd'. En als ik dan keek wat er gedaan was (en wat niet) dan verbaasd mij het niets als zo'n ding voortijdig de geest geeft. En dat ie ook niet optimaal klinkt.

T_I

Citaat van: otitis op augustus 11, 2011, 12:25:46
Hi,

Bij mijn revisie heb ik de esls volledig gedemonteerd. Dan kan je ze meteen goed reinigen. De folies zijn vervangen door een betere kwaliteit. Ook de electronica is grondig aangepast. Het is behoorlijk arbeidsintensief en het vergde ook wat oefening om bijvoorbeeld de folies op de juiste spanning te krijgen.
Je bespaart dan wel tenminste 600 euro ,het bedrag wat een kale revisatie ongeveer kost, en waarbij je dus ook maar moet afwachten hoe lang het allemaal houdt.
Mocht je dit overwegen dan is het altijd goed om je wat te hebben verdiept in de esl materie. Op de esl-clubsite staat ergens wel een linkje naar de gedownloade versie van het elektrostenboek van E. Fikier. Daar kun je zien hoe bijv. de folie moet worden opgerekt.

Kijk, klinkt goed en laten doen kan altijd nog als ik het verpest. ;) Ik heb de site gevonden, zo even neuzen.
Met vriendelijke groet,

The Insane
Stereo'tje

T_I

Nou, ze hebben +- 36 uur gedroogd en ik kon toch niet wachten tot morgen om ze aan te sluiten... Ik moet toegeven, veel had ik er niet van verwacht, maar het klinkt grandioos. Zo ken ik ze en nu ben ik druk muziek aan het luisteren. Heerlijk ik heb ze weer terug.

Hierbij een tip aan een ieder waarbij de panelen op lijken... douchen die hap, vervangen kan altijd nog. (Wie weet is het zelfs niet nodig ;) )
Met vriendelijke groet,

The Insane
Stereo'tje

katwax

Leuk om te horen dat het douchen echt helpt. Nu is het afwachten hoelang ze het volhouden, hoop dat je er nog jaren plezier aan hebt.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

T_I

De vorige schoonmaakacties hebben het krap aan een uur of 2 uitgehouden, ik luister nu voor de 3e dag naar muziek. (vanaf cassete, opname uit 1991, opgenomen met een Aiwa autoreverse, afluisteren op de Nakamichi 700ZXL. Wel moet ik de dolby niet selecteren, anders blijft er weinig hoog over ondertussen.
Met vriendelijke groet,

The Insane
Stereo'tje

otitis

Citaat van: T_I op augustus 14, 2011, 10:37:05
. Wel moet ik de dolby niet selecteren, anders blijft er weinig hoog over ondertussen.

Zit hem dat in de casetteapparatuur, of is het rendement van de esl in het hoog nog niet goed?

Audiofiel

Ik denk in de opname. Als het met de Aiwa is opgenomen, is de Dolby waarschijnlijk al foutief geweest, om maar niet te spreken van de bias. ;D

T_I

Ik denk in de leeftijd van de tape...
Met vriendelijke groet,

The Insane
Stereo'tje