Harbeth speakers (incl LSkabel / versterking)

Gestart door Cyreg, juli 24, 2011, 14:57:21

« vorige - volgende »

0 leden en 10 gasten bekijken dit topic.

garmtz

Citaat van: twani op mei 31, 2015, 11:23:01
Was ook zeker niet negatief bedoeld, en inderdaad is de oude SHL behoorlijk afwijkend van hetgeen je algemeen pleegt te horen.  Ik moet altijd vreselijk wennen zodra ik andere dan mijn eigen luidsprekers hoor.
Té direct, té helder, té precies voor mijn smaak.  Het zullen derhalve ook precies die zaken zijn die de meesten nu juist níet kunnen waarderen aan de oude SHL.

Geen punt... Geloof me, de SHL5+ heeft meer overeenkomsten dan verschillen t.o.v. de SHL5. Als ik ze allebei laat horen en ik stuur jou de ruimte uit en stel daarna een willekeurig paar op, zul je moeite hebben te zeggen naar welke je luistert, tenzij je ze echt goed kent. Wij raden een upgrade dus ook af aan mensen.

garmtz


raindog

Citaat van: twani op juni  1, 2015, 15:11:41
Aha, nog iemand met 300B SE op Harbeth.  Gaat bij mij nooit meer weg.

Zeg Twani, als jij in dit tempo blijft roepen dat iets niet meer weg gaat dan heb je binnen 10 jaar je huis nokkie vol staan met hifi spulletjes  ;)
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

twani

Citaat van: raindog op juni  1, 2015, 19:15:41
Zeg Twani, als jij in dit tempo blijft roepen dat iets niet meer weg gaat dan heb je binnen 10 jaar je huis nokkie vol staan met hifi spulletjes  ;)

:D. Je kent me toch :tounge2:

En ik heb niet eens zo'n zelfde bank als MAZ waar je van alles ónder kunt verstoppen...


Toch heb ik één versterker verkocht en voor de verandering eens niet erbij gehouden. Dat was de Marantz PM11.

Vond ik echt een prullenbak, zelfs Monique was metéén "not amused" toen deze z'n 1e klanken door de huiskamer heen liet vloeien.

Saaie "kist",  maybe due to total mismatch with Harbeth  ;)

Fred Mulder

Gents, nu er op de markt een aantal Harbeth's worden aangeboden, begint het ineens te kriebelen..  ;D

In een kamer waar naast (stereo) muziek ook naar (surround) films gekeken, staan P3-es2's. Deze ruimte is 4x5 meter. Nu ik zit er aan te denken om één hiervan al center speaker te gebruiken, en evt een groter broertje Harbeths voor L/R te gebruiken.

Grote vraag hierbij: Welke speakers in de Harbeth reeks passen nog in een dergelijke ruimte? 30.1, C7ES3, SHL5(plus), ..

De speakers staan aan de korte kant, vanaf de zijkanten is een afstand van 50cm goed te doen. Aan de achterkant uit praktische overwegingen liever wat dichter tegen de muur (ivm kleine terroristen  :ohmy: ;)).

Iemand hier ervaring mee???

mvg, Fred

Bas Akkerman

Dynky heeft een dergelijke opstelling ook gehad, maar speelt zonder center en inmiddels met zelfgebouwde inwalls. Misschien dat hij nog tips heeft.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Dirk

Citaat van: Fred Mulder op juni 27, 2015, 00:16:30
Gents, nu er op de markt een aantal Harbeth's worden aangeboden, begint het ineens te kriebelen..  ;D

In een kamer waar naast (stereo) muziek ook naar (surround) films gekeken, staan P3-es2's. Deze ruimte is 4x5 meter. Nu ik zit er aan te denken om één hiervan al center speaker te gebruiken, en evt een groter broertje Harbeths voor L/R te gebruiken.

Grote vraag hierbij: Welke speakers in de Harbeth reeks passen nog in een dergelijke ruimte? 30.1, C7ES3, SHL5(plus), ..

De speakers staan aan de korte kant, vanaf de zijkanten is een afstand van 50cm goed te doen. Aan de achterkant uit praktische overwegingen liever wat dichter tegen de muur (ivm kleine terroristen  :ohmy: ;)).

Iemand hier ervaring mee???

mvg, Fred
ik heb zoals Bas aangeeft een tijdje met Harbeths in surround gespeeld.
ruimte was/is hier wat anders, maar toch ook wel vergelijkbaar, omdat ik ook met de set aan de korte/kopse kant vd ruimte zit.

speelde toen nog met de S-HL5'en als fronts, die imo perfect stonden opgesteld met veel ruimte (tweeter zat zowat 1m vanaf de zijmuren) en de P3-ES2's als surround, die compleet tegen de muur aan hingen/stonden, wegens een doorgang die vrij moest blijven.
klonk absoluut zeer goed, maar de surrounds gingen wat later weer weg omdat ik toch weer naar puur stereo wou (dat wisselen van de set overkomt me wel eens :D)

fwiw: op pagina 28 van m'n eigen draadje is er nog een foto van terug te vinden
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Cyreg

Mijn C7es3's staan ook in 'n (tevens slaap-)kamer van 4x5m in de lengterichting.
Deze is goed gedempt (bed, boekenkast achter de speakers) en met gedeeltelijk schuin aflopend plafond  ;)
(foto lukt niet; achterkant LS tot voorkant boekenkast 20cm, zijkanten 50-100cm)
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE;  >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > BlackCable Ruhr47  > Furutech e-TP60E > BlackCable Ruhr18 (3510), AH! KB10 (PSU1), BlackCable Ruhr18 (8SE)

Fred Mulder

Citaat van: Dynky op juni 27, 2015, 09:30:03
ik heb zoals Bas aangeeft een tijdje met Harbeths in surround gespeeld.
ruimte was/is hier wat anders, maar toch ook wel vergelijkbaar, omdat ik ook met de set aan de korte/kopse kant vd ruimte zit.

speelde toen nog met de S-HL5'en als fronts, die imo perfect stonden opgesteld met veel ruimte (tweeter zat zowat 1m vanaf de zijmuren) en de P3-ES2's als surround, die compleet tegen de muur aan hingen/stonden, wegens een doorgang die vrij moest blijven.

Dank je Dynky, in je topic heb ik de opstelling gezien. De speakers staan inderdaad een vrij in de ruimte, ook tov de achterwand (ramen) heb je een grote afstand (misschien iets van 1 - 1.5 m). De HL5's zullen waarschijnlijk goed tot hun recht komen.

Bij mij is er helaas aanzienlijk minder achterruimte. De luisterpositie (aka bank  :sigh:) staat zo'n 3.5 a 4 meter van de speakerwand, achter de bank dus nog zo'n 1.5 meter vrije ruimte.

Weet je toevallig of de HL5's veel ruimte nodig hebben? Als dit zo is, dan valt dit model Harbeth voor mij waarschijnlijk af. (ik ben verknocht aan de Harbeth 'klank', dus zoek het graag in de familie  ;)). Zie mijn vraag dan ook vooral als zoektocht naar de ideale/beste Harbeth die in mijn ruimte (nog) goed tot haar recht komt. Zo zal de 40.2 een super speaker zijn, maar waarschijnlijk tamelijk overkill voor mijn situatie.

@All: Nog een toevoeging mbt m'n surround opstelling. Er zijn al 4 rear/side inbouw speakers verwerkt (speakercraft). Voor het L/R en center gaat m'n voorkeur uit naar speakers van één fabricant, hence de P3es2 als center.  Het zou inderdaad super zijn om rondom Harbeths te plaatsen, maar dit zou de ruimte minder leefbaar maken. Zo zouden de zij-speakers (op zo'n 160cm hoogte) tot de nodige botsingen leiden.

Fred Mulder

Citaat van: Cyreg op juni 27, 2015, 10:27:51
Mijn C7es3's staan ook in 'n (tevens slaap-)kamer van 4x5m in de lengterichting.

Mmm, dat klinkt aantrekkelijk Cyreg! Heb je toevallig (gedurende aanschaf/oriëntatie) nog vergelijking kunnen maken met andere Harbeths in je kamer, bv de 30.1?

Fred Mulder

Een korte update: Het UK-Harbeth forum leert naast de C7 ook de 30.1 en wellicht zelfs de SHL5 plus zou moeten passen (de nieuwe plus schijnt een strakkere bass te hebben, waardoor de ook in kleinere ruimte geschikt is..).

Gelijktijdig valt het op dat de meningen nog tamelijk verdeeld zijn, over welk model geschikt is. Ook lopen de meningen uiteen een wat een 'kleinere' ruimte is.. (voor sommigen is 3x3m of 2.5x4m al niet meer klein). Tja, dan praat je snel langs elkaar.

Omdat m'n voorkeur uit gaat naar 2e hands is het vergelijken wat lastiger. Als iemand nog tips heeft, dan hoor ik het graag! Anders misschien maar een gokje nemen, mócht het niet goed uitpakken weer in de verkoop doen.

Oud lid

Hier op het forum staan Compact 7's te koop. 2e hands, gewoon de gok wagen.

Erwin B

LaughingStock

Ik heb de HL5, Compact C7 en 30.1 mogen vergelijken met elkaar in mijn woonkamer van 30m2. Ik was erg gecharmeerd van de HL5 (de plus versie was er toen nog niet) maar uiteindelijk is de keuze gevallen op de 30.1. De HL5's hebben naar mijn mening meer ruimte nodig om tot hun recht te komen en om het laag onder controle te krijgen moest ik ze ook behoorlijk ver naar voren schuiven. Met de C7 ging het wel prima, maar die vond ik qua klank de minste van de drie: mij iets te gereserveerd, miste de sprankeling vergeleken met de 30.1 en HL5.
Harbeth 40.2 Anniversary LE | Accuphase E-460 + DAC-40 | Accuphase DP-510 | Aurender N10

twani

Citaat van: LaughingStock op juni 30, 2015, 10:35:36
Ik heb de HL5, Compact C7 en 30.1 mogen vergelijken met elkaar in mijn woonkamer van 30m2. Ik was erg gecharmeerd van de HL5 (de plus versie was er toen nog niet) maar uiteindelijk is de keuze gevallen op de 30.1. De HL5's hebben naar mijn mening meer ruimte nodig om tot hun recht te komen en om het laag onder controle te krijgen moest ik ze ook behoorlijk ver naar voren schuiven. Met de C7 ging het wel prima, maar die vond ik qua klank de minste van de drie: mij iets te gereserveerd, miste de sprankeling vergeleken met de 30.1 en HL5.

Het hangt er ook vanaf op welk volume je wil spelen.  Op hoog volume zal een wat kleinere ruimte wellicht eerder vól lopen met een SHL5.

Bij mij staat de SHL 5 ongeveer (minimaal) anderhalve meter rondom vrij.  Garmt schijnt die dingen nog wel eens met succes "strak aan de wand" (minder dan een halve meter) te plaatsen. Kan ik me - ieder geval specifiek in mijn akoestiek - helemaal niets bij voorstellen.

Wég ruimtelijke informatie is het dan...:( 

garmtz

Dat de ruimtelijke informatie weg is, ligt meer in het feit van far field luisteren dan een plaatsing dichter bij de wand. Een SHL5 plaats ik overigens zelden (nooit?) met de achterzijde < 50 cm van de wand. Let op! Ieder model Harbeth en iedere kamer heeft een andere ideale afstand van de muur.

Robiwan

Citaat van: twani op juni 30, 2015, 12:11:04
Het hangt er ook vanaf op welk volume je wil spelen.  Op hoog volume zal een wat kleinere ruimte wellicht eerder vól lopen met een SHL5.

Bij mij staat de SHL 5 ongeveer (minimaal) anderhalve meter rondom vrij.  Garmt schijnt die dingen nog wel eens met succes "strak aan de wand" (minder dan een halve meter) te plaatsen. Kan ik me - ieder geval specifiek in mijn akoestiek - helemaal niets bij voorstellen.

Wég ruimtelijke informatie is het dan...:(

je bedoelt het overdreven 3d en diffuse klankbeeld zonder precisie? ;) :D
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | Rega P2+Carbon mm | Naim Stageline N + Flatcap 2x | Neat Motive SX2

twani

Citaat van: LPlover op juni 30, 2015, 18:46:28
je bedoelt het overdreven 3d en diffuse klankbeeld zonder precisie? ;) :D

Nee dat bedoel ik niet, ken dit fenomeen ook helemaal niet.  Ook een kwestie van een beetje knappe DAC gebruiken ;)

Robiwan

Citaat van: twani op juni 30, 2015, 22:36:03
Nee dat bedoel ik niet, ken dit fenomeen ook helemaal niet.  Ook een kwestie van een beetje knappe DAC gebruiken ;)

:D :D
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | Rega P2+Carbon mm | Naim Stageline N + Flatcap 2x | Neat Motive SX2

Bas Akkerman

Vandaag kreeg ik een nieuwsbrief binnen dat Harbeth 30.1 ook in actieve vorm komen?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

raindog

Zag ik ook en vind ik best wel interessant. Ben benieuwd welke amps Alan Shaw daarvoor gebruikt.
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

Bas Akkerman

Ik dus ook. Hoewel ik zijn antwoord wel weet, 'any amp'. ;D
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

twani

Citaat van: Bas Akkerman op juli  4, 2015, 19:51:13
Ik dus ook. Hoewel ik zijn antwoord wel weet, 'any amp'. ;D

De goedkoopste die hij kon ínkopen want ze klinken allemaal hetzelfde.  De stakker......

raindog

Citaat van: twani op juli  4, 2015, 19:56:56
De goedkoopste die hij kon ínkopen want ze klinken allemaal hetzelfde.  De stakker......

Stakker? Je hoeft het niet met hem eens te zijn maar wat meer respect is toch wel op 'n plaats voor de ontwerper van onze Harbeths.
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

twani

Citaat van: raindog op juli  4, 2015, 20:24:00
Stakker? Je hoeft het niet met hem eens te zijn maar wat meer respect is toch wel op 'n plaats voor de ontwerper van onze Harbeths.

'T probleem is dat deze man het niet eens met zichzelf eens is. 

Fantastische speakers (dus hij zal echt wel weten hoe het werkt) maar naar buiten toe verteld hij meerdere verhalen, goed te merken als je meeleest op het Harbeth forum.


'T was overigens niet zo rot bedoeld als het er stond.  Ietwat plagerig, wellicht door de hitte van het strand :)


Maar toch vind ik het irritant dat hij een aantal zaken glashard blijft ontkennen die tóch evident zijn.

(En waarmee werkelijk bijna niemand het met hem eens is)

Ik noem twee hele vervelende:

Ondergrond en stands maken niet uit:  onzin!
Versterker verschillen zijn niet hoorbaar : onzin!


Ik zou zijn dubbele agenda inzake deze vreemde berichtgeving wel eens willen ínzien....

Robiwan

Citaat van: twani op juli  4, 2015, 21:25:00
'T probleem is dat deze man het niet eens met zichzelf eens is. 

Fantastische speakers (dus hij zal echt wel weten hoe het werkt) maar naar buiten toe verteld hij meerdere verhalen, goed te merken als je meeleest op het Harbeth forum.


'T was overigens niet zo rot bedoeld als het er stond.  Ietwat plagerig, wellicht door de hitte van het strand :)


Maar toch vind ik het irritant dat hij een aantal zaken glashard blijft ontkennen die tóch evident zijn.

(En waarmee werkelijk bijna niemand het met hem eens is)

Ik noem twee hele vervelende:

Ondergrond en stands maken niet uit:  onzin!
Versterker verschillen zijn niet hoorbaar : onzin!


Ik zou zijn dubbele agenda inzake deze vreemde berichtgeving wel eens willen ínzien....

heb je wel eens een blindtest gedaan met 2 verschillende versterkers beide even luid uitgestuurd?
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | Rega P2+Carbon mm | Naim Stageline N + Flatcap 2x | Neat Motive SX2