Harbeth speakers (incl LSkabel / versterking)

Gestart door Cyreg, juli 24, 2011, 14:57:21

« vorige - volgende »

0 leden en 14 gasten bekijken dit topic.

Martin!!!

#4250
......... dubbel post sorry
mainly British stuff

Lord Elrond

#4251
Zojuist een mail gestuurd naar Bjorn en Garmt voor een luister kennismaking met Harbeth  :clapping: :clapping: :clapping: :clapping:
Atmos 5.1.4  setup Usher CP6311 > X-616 > 3 paar Usher S520 MkII
Marantz SR7011 en Marantz MM7025 , Sony BDP 800 MkI
Sub Yamaha

twani

Citaat van: Lord Elrond op januari 26, 2015, 15:08:07
Zojuist een mail gestuurd naar Bjorn en Garmt voor een luister kennismaking met Harbeth  :clapping: :clapping: :clapping: :clapping:

Veel plezier, doe je goed!!!!!!!!!!

Een mooie 30.1 of SHL5+ :inlove:

bmateijsen

Citaat van: Lord Elrond op januari 26, 2015, 15:08:07
Zojuist een mail gestuurd naar Bjorn en Garmt voor een luister kennismaking met Harbeth  :clapping: :clapping: :clapping: :clapping:

Cool! Heb je mijn mail al wel ontvangen? Heb deze eigenlijk direct beantwoord...

LaughingStock

Citaat van: sauron op januari 24, 2015, 18:44:38


@laughingStock, Ik heb gekozen voor de 30.1 vanwege het (in mijn oren) minder rommelige geluid, niet dat ik ze niet mooi vond hoor, in tegendeel, maar de 30.1 vond ik wat minder nerveus ;D klinken en het laagprobleem is opgelost door de velodyne ;) Vond het mid/hoog van de 30.1 ook beter klinken, maar dat vond ik ;)

Interessant. Ik ben aan het afwegen of de toevoeging van een sub meerwaarde heeft voor de monitor 30.1, of toch voor de HL5+ gaan. Van wat ik zo links en rechts lees krijg ik de indruk dat de toevoeging van een sub meer mogelijkheden biedt om in minder optimale ruimtes (lees: geen mogelijkheid om de speakers minstens 75 cm van de achtermuur te zetten) goede resultaten te halen. Iemand ervaring met de vergelijking tussen de 'kleine' harbeths met sub en de wat grotere harbeths zonder sub? 
Harbeth 40.2 Anniversary LE | Accuphase E-460 + DAC-40 | Accuphase DP-510 | Aurender N10

Bas Akkerman

Citaat van: LaughingStock op januari 27, 2015, 21:07:31
Interessant. Ik ben aan het afwegen of de toevoeging van een sub meerwaarde heeft voor de monitor 30.1, of toch voor de HL5+ gaan. Van wat ik zo links en rechts lees krijg ik de indruk dat de toevoeging van een sub meer mogelijkheden biedt om in minder optimale ruimtes (lees: geen mogelijkheid om de speakers minstens 75 cm van de achtermuur te zetten) goede resultaten te halen. Iemand ervaring met de vergelijking tussen de 'kleine' harbeths met sub en de wat grotere harbeths zonder sub?
Ja. Ik vind de 30.1 met sub wat preciezer, minder robuust en wat evenwichtiger klinken dan de HL5+. De HL5+ laat de muziek wat grootser en makkelijker klinken. Let wel, de HL5 heb ik meerdere keren gehoord, ook in vergelijking met de 30.1. De HL5+ niet in direct vergelijk met voorgenoemde luidsprekers, maar klonk naar mijn idee wat opener in vergelijking met de HL5. Iets dichter naar de 30.1 dus.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

garmtz

Een SHL5 of M30.1 komt regelmatig met de achterkant minder ver dan de genoemde 75 cm te staan. Echter is 50 cm wel meestal een praktisch minimum. Op de Gydotron show was dit de ideale afstand van de muur voor de M30.1 (volgens mij zeker niet meer dan 40-50 cm). Het ligt al met al erg aan de specifieke ruimte.

MarkD

Hee, nog een glossy Harbeth! 8) Bij mij staan ze ook relatief dicht op de muur. Verder naar voren geeft meer (ongewenst) laag. De combi met een goede sub is een erg fijne.
Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

garmtz

Citaat van: Bas Akkerman op januari 27, 2015, 21:42:19
Ja. Ik vind de 30.1 met sub wat preciezer, minder robuust en wat evenwichtiger klinken dan de HL5+. De HL5+ laat de muziek wat grootser en makkelijker klinken. Let wel, de HL5 heb ik meerdere keren gehoord, ook in vergelijking met de 30.1. De HL5+ niet in direct vergelijk met voorgenoemde luidsprekers, maar klonk naar mijn idee wat opener in vergelijking met de HL5. Iets dichter naar de 30.1 dus.

Goed omschreven... De SHL5+ beeldt ook iets meer 'uit de kast' af en klinkt wat homogener, met meer resolutie in het laag.

Mitch--

Citaat van: garmtz op januari 27, 2015, 22:11:47
Goed omschreven... De SHL5+ beeldt ook iets meer 'uit de kast' af en klinkt wat homogener, met meer resolutie in het laag.

Kan ik alleen maar beamen, en juist daarom voor de shl5 gevallen en die blijven nog langs staan denk ik! :)
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

twani

Citaat van: garmtz op januari 27, 2015, 21:46:59
Een SHL5 of M30.1 komt regelmatig met de achterkant minder ver dan de genoemde 75 cm te staan. Echter is 50 cm wel meestal een praktisch minimum. Op de Gydotron show was dit de ideale afstand van de muur voor de M30.1 (volgens mij zeker niet meer dan 40-50 cm). Het ligt al met al erg aan de specifieke ruimte.
Dat kan heel goed zo zijn, alhoewel ik zélf vind dat je met iedere centimeter díchter naar de muur -zeker als je de <60cm nadert - stukje bij beetje wat van de magie aan het verliezen bent.

Zal er ook zeker vanaf hangen hoe je het klankbeeld het liefst gepresenteerd krijgt; wat compacter en volumineuzer, of juist met meer ruimte tussen de verscheidene elementen/instrumenten in de klank, wat meer "Airy" anders gezegd.

Kwestie van smaak ook dus.

Ik zelf prefereer erg veel ruimte om de speakers heen, meer dan 1 meter "rondom" zelfs in mijn geval.

Daarmee zij ook mijn voorkeur voor één van beide manieren van klankpresentatie duidelijk geworden.

Ik heb hier overigens erg veel mee geëxperimenteerd omdat ik met mijn diy stands binnen "No-Time" de hele boel kan verschuiven.

Sterker nog, als ik niet luister staan de Harbeths gewoon "strak aan de muur" geschoven.....

Het fenomeen van het "plakken" van het geluid aan de speakers is mij dan ook volstrekt onbekend, hoe beroerd de kwaliteit van de opname ook is......

Mitch--

Voor een vriend ben ik op onderzoek uit, hij vind Harbeth geweldig maar heeft bij lange na geen ruimte om de SHL5 te plaatsen (die heeft ie hier gehoord en is helemaal in love met de Harbeth sound). Nu vind hij visueel de P3ESR het mooiste in zijn interieur passen, alleen houd hij van behoorlijke slam in het laag, en dat heeft de P3 een stuk minder dan mijn SHL5's, dus nu is de vraag hoe de P3ESR met een goede sub zich verhoud tot de SHL5, wie heeft de beide combinaties beluisterd en kan zijn ervaring delen? :)

Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

Cyreg

Zou, als ik hem was, toch ook even naar de C7 gaan luisteren  ;)
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE;  >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > BlackCable Ruhr47  > Furutech e-TP60E > BlackCable Ruhr18 (3510), AH! KB10 (PSU1), BlackCable Ruhr18 (8SE)

Mitch--

Citaat van: Cyreg op februari  1, 2015, 16:00:00
Zou, als ik hem was, toch ook even naar de C7 gaan luisteren  ;)

Die zijn dus ook een tikkie te groot in zijn kamer, kwa formaat bedoel ik dan.
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

garmtz

Citaat van: Mitch-- op februari  1, 2015, 13:53:19
Voor een vriend ben ik op onderzoek uit, hij vind Harbeth geweldig maar heeft bij lange na geen ruimte om de SHL5 te plaatsen (die heeft ie hier gehoord en is helemaal in love met de Harbeth sound). Nu vind hij visueel de P3ESR het mooiste in zijn interieur passen, alleen houd hij van behoorlijke slam in het laag, en dat heeft de P3 een stuk minder dan mijn SHL5's, dus nu is de vraag hoe de P3ESR met een goede sub zich verhoud tot de SHL5, wie heeft de beide combinaties beluisterd en kan zijn ervaring delen? :)

De gesloten kast van de P3 leent zich goed voor aanvulling met een sub, maar die moet dan wel goed genoeg zijn! En daar zit de crux, want een sub die zichzelf werkelijk wegcijfert, is nooit goedkoop (tenzij een mooi zelfbouw gesloten systeem). Bovendien moet je eigenlijk de P3ESR in het laag affilteren, anders gaat deze op hogere niveaus 'over zijn nek'. Wij hebben zeer goede ervaringen met een UnitiQute/Lite met de speakers op 'small', aangevuld met een goede sub.

Lion of Judah

Citaat van: garmtz op februari  2, 2015, 22:15:42
Bovendien moet je eigenlijk de P3ESR in het laag affilteren, anders gaat deze op hogere niveaus 'over zijn nek'.
Heeft dat te maken met dat er bepaalde frequenties versterkt worden?
Spendor A5, REL T7i en T7x, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Musical Fidelity MX-Vnyl met Plixir BDC, Rega P6 met AT VM-540ML

BuSpu

Nee hij heeft een klein woofertje dus als je hard gaat draaien krijgt die teveel voor z'n kiezen. Filter je hem af en stuur je de rest naar een sub dan ben je dat probleem kwijt.

twani

Citaat van: garmtz op februari  2, 2015, 22:15:42
De gesloten kast van de P3 leent zich goed voor aanvulling met een sub, maar die moet dan wel goed genoeg zijn! En daar zit de crux, want een sub die zichzelf werkelijk wegcijfert, is nooit goedkoop (tenzij een mooi zelfbouw gesloten systeem). Bovendien moet je eigenlijk de P3ESR in het laag affilteren, anders gaat deze op hogere niveaus 'over zijn nek'. Wij hebben zeer goede ervaringen met een UnitiQute/Lite met de speakers op 'small', aangevuld met een goede sub.

Er vraagt hier verder niemand of deze persoon regulier ook op wat "luider niveau" pleegt te spelen.. :unsure:

Indien niet het geval kan een M30.1 een prima alternatief zijn lijkt me.

Je hebt dan namelijk weinig/minder last van het "vóllopen" van de (kennelijk wat kleinere) ruimte, bovendien niet het gelummel met de integratie van de sub, die bij menigeen toch nooit helemaal voor elkaar komt...

Als het "gas" af en toe wél wat verder ópengaat lijkt me een afgefilterd kleiner type Harbeth, maar dan mét sub, inderdaad zinniger..

Lion of Judah

Citaat van: Mitch-- op februari  1, 2015, 13:53:19
alleen houd hij van behoorlijke slam in het laag
Hier gaat ging/gaat het toch om? De vraag is idd bij welk volume(niveau). 30.1 vind ik wel wat slam missen ongeacht het volume. Die overigens idd wel een aantal andere plussen heeft.
Spendor A5, REL T7i en T7x, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Musical Fidelity MX-Vnyl met Plixir BDC, Rega P6 met AT VM-540ML

twani

Citaat van: Lion of Judah op februari  2, 2015, 23:13:02
Hier gaat ging/gaat het toch om? De vraag is idd bij welk volume(niveau). 30.1 vind ik wel wat slam missen ongeacht het volume. Die overigens idd wel een aantal andere plussen heeft.

"Echte" Slam en Harbeth................. :lookaround:

Mitch--

Citaat van: twani op februari  3, 2015, 07:43:33
"Echte" Slam en Harbeth................. :lookaround:

Je begrijpt wat ik bedoel als medeeigenaar van de SHL5's;) De shl5 blinkt uit in "meer" laag ten opzichte van de p3 of m30.1, vandaar de vraag
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

Cyreg

zal wel "meer" laag zijn, maarre.... slam is toch ook snel en krachtig met impact  :unsure:
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE;  >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > BlackCable Ruhr47  > Furutech e-TP60E > BlackCable Ruhr18 (3510), AH! KB10 (PSU1), BlackCable Ruhr18 (8SE)

Mitch--

Citaat van: Cyreg op februari  3, 2015, 13:59:51
zal wel "meer" laag zijn, maarre.... slam is toch ook snel en krachtig met impact  :unsure:

Maakt het veel uit voor de beantwoording van de vraag?

Komt erop neer dat de P3 minder laag heeft dan shl5, dus wat moeten we doen om dat te bereiken, sub of niet?
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

Cyreg

Tja, maakt het veel uit mbt vraag  ???
- m.i. gaat slam toch niet alleen om laag?
- gevoel van impact zit toch ook in de lage midden frequenties?
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE;  >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > BlackCable Ruhr47  > Furutech e-TP60E > BlackCable Ruhr18 (3510), AH! KB10 (PSU1), BlackCable Ruhr18 (8SE)

Mitch--

Citaat van: Cyreg op februari  3, 2015, 16:10:13
Tja, maakt het veel uit mbt vraag  ???
- m.i. gaat slam toch niet alleen om laag?
- gevoel van impact zit toch ook in de lage midden frequenties?

Heb ik het over gevoel van impact gehad uberhaupt?

En slam in laag is iets subjectiefs wat iedereen anders ervaart, misschien is mijn bewoording ongelukkig of je kan opzoek gaan naar redenen om het nog moeilijker te maken.

Het komt erop neer, hij wil kleine speakers met een shl5 geluid, niks meer niks minder. Is dat dan de p3 met sub, zoals Garmt schreef lijkt dat idd een goed idee met een Unityqute en speakers op small om laag te filteren en door te zetten naar de sub.
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'