Harbeth speakers (incl LSkabel / versterking)

Gestart door Cyreg, juli 24, 2011, 14:57:21

« vorige - volgende »

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

AbZ

#3175
Citaat van: Antoine op juli 31, 2013, 23:33:03
Ah daar is 'Un-abel' weer! :D
Ach meneer ...knip..., het wil nog niet echt lukken met negeren he?
U zoekt de problemen weer op.  Ik raad u aan om niet op de persoon aan te vallen.

Deleted member

Citaat van: Timvg op juli 31, 2013, 22:32:53
Ik bevind met in het kamp van meneer Shaw. Niettegenstaande is het belangrijk dat we mekaar, believer of non-believer, met het nodige respect behandelen. Mij maakt het niet waarom iemand een bepaald component koopt, of wilt kopen. Als die persoon daar gelukkig van wordt is er geen discussie mogelijk. Anderzijds is de discussie wel interessant om lezen inzake akoestiek, psychologie en de combinatie; psychoakoestiek.

Nou, onderstaande is een quote van jou/jouw naamgenoot uit dat topic. Ik vind dit echt 'erg' om te lezen. Je verklaart die man indirect voor gek door, vrij vertaald, te zeggen dat het hoge "kralen en spiegeltjes gehalte" van Accuphase verantwoordelijk is voor de klank die hij ervaart. Veel respectlozer kan bijna niet, uitgezonderd natuurlijk iemand uitschelden voor 'flapdrol' of iemand 'unable' noemen.  ;)

CitaatActually, I do believe I know what you mean, timber715. By no means am I saying that you aren't experiencing this special 'fluidity' , but I believe the source can be traced down in the psychological part, rather than the acoustical. Let's do a quick google search for Accuphase shall we?

Beautiful equipment, warm, champagne colouring. Streamlined both in- and outside. VU meters, details lit up through LED lighting. How can one not find this to be a 'fluid' piece of machinery?

As much as we would like to separate what we hear from what we see, we can't. That is not how our mind works. I believe this is what you are experiencing, nothing more or less. Enjoy your system, I'm sure it sounds and looks fantastic.

raindog

Citaat van: AbZ op juli 31, 2013, 23:31:18
Dacht dat de merknaam Harbeth van de namen vd vrouwen vd oprichters was afgeleid.
(Overigens niet de enige die het zo gedaan heeft.)

"Harbeth was founded in 1977 by Dudley Harwood, the senior engineer in the BBC's Research Department at Kingswood Warren, a large country house near London.
The name Harbeth is an amalgam of HARwood and elizaBETH, his wife."

Citaat van: garmtz op juli 31, 2013, 21:06:52
Ik geloof best in blind of dubbel blind, maar niet in ABX...

Dat er verschillen zijn tussen een AB vergelijk en een ABX vergelijk kan ik me goed voorstellen. ABX lijkt me ook teveel van het goede. AB werkt prima zolang je maar niet weet (of kunt vermoeden) wat A is en wat B. 
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

AbZ

Citaat van: raindog op juli 31, 2013, 23:45:10
"Harbeth was founded in 1977 by Dudley Harwood, the senior engineer in the BBC's Research Department at Kingswood Warren, a large country house near London.
The name Harbeth is an amalgam of HARwood and elizaBETH, his wife."
Ok.  Er is ook zoiets met Spendor en/of Bryston  :lookaround:  als ik me dat wel goed herinner?

VlisChris

Citaat van: AbZ op juli 31, 2013, 23:37:03
Ach meneer ...knip..., het wil nog niet echt lukken met negeren he?
U zoekt de problemen weer op.  Ik raad u aan om niet op de persoon aan te vallen.

Alleen al door het noemen van iemand zijn achternaam doe je het zelfde.
Je stopt bij deze met het noemen van de achternaam van Antoine. Doe je dat nogmaals spreken we elkaar wedermaal ;)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Timvg

Citaat van: Antoine op juli 31, 2013, 23:37:22
Nou, onderstaande is een quote van jou/jouw naamgenoot uit dat topic. Ik vind dit echt 'erg' om te lezen. Je verklaart die man indirect voor gek door, vrij vertaald, te zeggen dat het hoge "kralen en spiegeltjes gehalte" van Accuphase verantwoordelijk is voor de klank die hij ervaart. Veel respectlozer kan bijna niet, uitgezonderd natuurlijk iemand uitschelden voor 'flapdrol' of iemand 'unable' noemen.  ;)

Nou, puur wetenschappelijk gezien is het de meest plausibele verklaring, hoe erg dat ook mag klinken.

AbZ

#3181
Citaat van: Timvg op augustus  1, 2013, 01:13:24
Nou, puur wetenschappelijk gezien is het de meest plausibele verklaring, hoe erg dat ook mag klinken.
Vooralsnog zelfs de enige verklaring, met behoorlijk veel onderbouwing.
Don't blame the messenger...

p.s.  Overigens meen ik ook verschillen in versterkers te horen  :music:

Timvg

Citaat van: AbZ op augustus  1, 2013, 01:16:03
p.s.  Overigens meen ik ook verschillen in versterkers te horen  :music:

Waarschijnlijk hoor je die ook effectief wel, psychoakoestiek valt niet te onderschatten. Is ook niets mis mee trouwens, veel mensen lijken het als een belediging op te vatten wanneer ik zoiets post, maar zoals ik reeds zei.. Iedereen moet gewoon doen waar hij/zij zich goed bij voelt. Als dat een versterker is die naar je eigen oortjes beter klinkt, het zij zo.  ;)

AbZ

#3183
Citaat van: Timvg op augustus  1, 2013, 01:27:31
Waarschijnlijk hoor je die ook effectief wel, psychoakoestiek valt niet te onderschatten. Is ook niets mis mee trouwens, veel mensen lijken het als een belediging op te vatten wanneer ik zoiets post, maar zoals ik reeds zei.. Iedereen moet gewoon doen waar hij/zij zich goed bij voelt. Als dat een versterker is die naar je eigen oortjes beter klinkt, het zij zo.  ;)
Slaat ook nergens op om zoiets beledigend te vinden.  Ik vind het iig helemaal niet erg om soms onzeker te zijn van mijn waarneming en soms toch (te)veel uit te geven aan een amp of andere audio omdat het me misschien alleen technisch of esthetisch aanspreekt.  Kan gewoon leuk zijn om ermee bezig te zijn.

tompj

#3184
Citaat van: Antoine op juli 31, 2013, 23:29:05
Ik neem aan dat jij de historie van Harbeth beter kent dan ik maar er zijn duidelijke banden BBC-Harbeth. De 'Har' van Harbeth, Dudley Harwood was ontwerper bij de BBC voor hij Harbeth oprichtte. Hij en anderen hebben de LS3/5A ontwikkeld etc. etc. dus Harbeth "ademt BBC" naar mijn mening. Zie verder oa.: http://www.stereophile.com/standloudspeakers/1293harbeth Harbeth is één van de licencees geworden van de LS3/5A etc.

"Flapdrol" noemde ik 'm (technisch gezien vroeg ik 'wat voor flapdrol hij is', maar goed! ;)) om z'n alle 'versterkers' klinken gelijk uitspraken en nee, ik heb geen studie naar de man gemaakt en haakte eigenlijk af op 't moment dat ik de tekst las die ik op de vorige pagina heb gequote. Daarvoor (gisteren) en sinds heb ik nooit een woord gelezen op dat HUG forum.
Ik mis je punt geloof ik...in beide alineas, maar het zal wel.
Speakers: QLN Signature 3 (binnenkort vervangen door Devore Orangutan 0/Baby)
Versterking: Luxman LX 380
Bronnen digitaal: CD: Accuphase DP-55V. Streamer: Naim ND5 XS2.
Bron analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Transfiguration Spirit mk3 mc element

Deleted member

Citaat van: tompj op augustus  1, 2013, 08:51:14
Ik mis je punt geloof ik...in beide alineas, maar het zal wel.

Ik dacht in beide gevallen, ik laat de conclusie aan jou zelf.  :) Mijn punt in alinea 1 was dat ik het niet opmerkelijk/bijzonder vind dat Harbeth leverancier is voor BBC gezien de banden nu en in 't verleden. En in alinea 2 bedoel ik eigenlijk te zeggen dat ik me niet volledig heb verdiept in de ins en outs van Harbeth /A.S. en die behoefte verder ook niet voel, ook geen reden dus voor mij om een account aan te maken op 't HUG forum en daar met A.S. in discussie te gaan. Maar inderdaad, 'het zal wel', het was slechts een mening van een toevallige voorbijganger genaamd Antoine. ;)

Deleted member

Citaat van: Timvg op augustus  1, 2013, 01:13:24
Nou, puur wetenschappelijk gezien is het de meest plausibele verklaring, hoe erg dat ook mag klinken.

Wellicht heb je 'op papier' gelijk. Toch ken ik maar weinig mensen die, om welke reden dan ook, geen verschillen horen tussen versterkers onderling. Ik sluit me verder aan bij Garmt zijn betoog aangaande ABX testen en vind mijn deelname aan de discussie verder zelf niet zo zinvol maar respecteer in de basis jouw mening. I'll agree to disagree. ;)

tompj

Citaat van: Antoine op augustus  1, 2013, 12:05:13
...dat ik me niet volledig heb verdiept in de ins en outs van Harbeth /A.S. en die behoefte verder ook niet voel...
Uiteraard heb je recht op jouw mening, maar het zou beter zijn je wat meer te verdiepen in wat de man echt zegt alvorens hem weinig gefundeerd voor vanalles uit te maken.

Hij beweert niet dat alle versterkers hetzelfde klinken:

Quote:I have never said 'all amps sound the same' as you know. I have said that, 'under regulated, controlled, structured test conditions, which must logically mean in the linear region of operation and away from clipping (because, the amp is out of control during clipping and even for a fraction of a second after clipping), the differences that are claimed for amplifiers in unstructured listening diminish or vanish.'unquote

Nogmaals, nog niemand heeft kunnen bewijzen dat zijn stelling niet klopt. Maar de stelling van Garmt over ABX testen geeft een interessant gezichtspunt in verband hiermee.

Het zou m.i. zomaar kunnen dat ik mijn buizenversterker mooi vind omdat hij technisch onvolkomen is.....lullig, maar het resultaat telt.
Speakers: QLN Signature 3 (binnenkort vervangen door Devore Orangutan 0/Baby)
Versterking: Luxman LX 380
Bronnen digitaal: CD: Accuphase DP-55V. Streamer: Naim ND5 XS2.
Bron analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Transfiguration Spirit mk3 mc element

LaughingStock

Heb vooral langs de zijlijn dit topic gevolgd maar was benieuwd naar jullie mening/input over het volgende.

Ik speel momenteel met de monitor 30.1 op een Leben CS300 amp. Klinkt heerlijk.... maar blinkt - naar mijn mening - vooral uit in muziek met kleine bezettingen (vocaal, akoustisch, jazz). Aangezien ik een alleseter ben qua muziek, mis ik drive en definitie bij wat complexere, hardere en drukkere muziek. Dat vind ik het snel wat rommelig worden en mis ook fundament (wat ik bijvoorbeeld wel gehoord heb op een combi harbeth en sugden A21SE).

Ik ben dan ook op zoek naar een amp die wat meer een allemansvriend is qua muziek. In het topic (en ook op het Harbeth forum), zijn verschillende 'muzikale' en goed matchende amps langsgekomen (lavardin, LFD, Sugden, Naim etc.), maar heeft iemand ook ervaringen met Devialet op Harbeth, met name de 110?

Ik verwacht qua klankkarakter toch wel iets anders dan eerder genoemde amps, maar de all-in-one oplossing waardoor ik mijn losse dac en phono amp de deur uit kan doen spreekt me erg aan.
Harbeth 40.2 Anniversary LE | Accuphase E-460 + DAC-40 | Accuphase DP-510 | Aurender N10

Dirk

zit dat rommelig worden bij die muziekstijlen (en misschien ook de wat hogere volumes die daarmee vaak gepaard gaan) mogelijk ook niet in je ruimte/akoestiek?

zelf draai ik met een S-HL5 op Hypex/UCD versterking, wat een zeer geslaagde combi is met veel controle en geen greintje kilheid, maar op hogere volumes begint de ruimte toch behoorlijk roet in het eten te gooien...vandaar dat die hier binnenkort ook zal worden aangepakt.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

raindog

Citaat van: hertebek op augustus 21, 2013, 20:27:57
Aangezien ik een alleseter ben qua muziek, mis ik drive en definitie bij wat complexere, hardere en drukkere muziek. Dat vind ik het snel wat rommelig worden en mis ook fundament (wat ik bijvoorbeeld wel gehoord heb op een combi harbeth en sugden A21SE).

Heb je dit gevoel altijd al gehad of alleen de laatste tijd? Zou het kunnen dat je eindbuisjes aan vervanging toe zijn? Naar mijn ervaring ga je dat namelijk bij drukkere passages het eerst merken, het comprimeert dan een beetje en het laag wordt minder sterk.

Maar het kan natuurlijk ook dat je gewoon iets krachtigers zoekt dan de 2x12 watt van de CS300. Een logische upgrade is dan de CS600, die zit met 2x30 watt op hetzelfde niveau als de Sugden A21SE. Doordat je bij de CS600 eindeloos kunt varieren met de eindbuizen kun je zelf ook een deel van het klankkarakter aanpassen.

Een Devailet is inderdaad een mooie alles in één oplossing maar of het klankmatig ook voldoet aan je wensen kan alleen een luistersessie duidelijk maken. De door jouw genoemde merken staan volgens mij bijna allemaal bij BBenG. Daar hebben ze ook veel ervaring met de 30.1 dus Garmt, Bjorn of Jan moeten je zeker kunnen helpen bij het vinden van een 'betere' match.
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

Bas Akkerman

Ik ken de Leben onvoldoende, maar in het punt van Dynky kan ik me wel vinden.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

LaughingStock

#3192
Citaat van: Dynky op augustus 21, 2013, 20:43:20
zit dat rommelig worden bij die muziekstijlen (en misschien ook de wat hogere volumes die daarmee vaak gepaard gaan) mogelijk ook niet in je ruimte/akoestiek?

Akoestiek is niet ideaal, maar had er met een eerdere combi (B&W 803 en MF A5 amp) veel minder last van. Daar miste ik echter de muzikaliteit die ik wel erg waardeer in de harbeth/Leben combi. Ik speel überhaupt niet hard. De volume knop op de Leben komt zelden verder dan 9/10 uur.

Citaat van: raindog op augustus 21, 2013, 20:56:55
Heb je dit gevoel altijd al gehad of alleen de laatste tijd? Zou het kunnen dat je eindbuisjes aan vervanging toe zijn? Naar mijn ervaring ga je dat namelijk bij drukkere passages het eerst merken, het comprimeert dan een beetje en het laag wordt minder sterk.

Maar het kan natuurlijk ook dat je gewoon iets krachtigers zoekt dan de 2x12 watt van de CS300. Een logische upgrade is dan de CS600, die zit met 2x30 watt op hetzelfde niveau als de Sugden A21SE. Doordat je bij de CS600 eindeloos kunt varieren met de eindbuizen kun je zelf ook een deel van het klankkarakter aanpassen.

Een Devailet is inderdaad een mooie alles in één oplossing maar of het klankmatig ook voldoet aan je wensen kan alleen een luistersessie duidelijk maken. De door jouw genoemde merken staan volgens mij bijna allemaal bij BBenG. Daar hebben ze ook veel ervaring met de 30.1 dus Garmt, Bjorn of Jan moeten je zeker kunnen helpen bij het vinden van een 'betere' match.


De buizen lijken me nog in orde (heb de Leben een half jaar geleden als demomodel gekocht, waarbij er bijgezegd werd dat de amp op ongeveer 100 speeluren zat, voor zover dat betrouwbaar is  ::)). Bij de aanschaf van de Harbeths bij een andere dealer werd het ook niet opgemerkt toen ik samen met de dealer een thuisdemo met de Harbeths en Leben heb gehad. In die periode draaide ik vrij rustige muziek (met name folk, kleine jazz bezettingen), waardoor ik eigenlijk te weinig getest heb op de electronische en indie muziek die ik nu weer meer draai.

Jouw suggestie om eens bij BB&G te luisteren lijkt me een goede eerste stap om de CS300, 600 en devialet 110 eens naast elkaar te zetten :)


Harbeth 40.2 Anniversary LE | Accuphase E-460 + DAC-40 | Accuphase DP-510 | Aurender N10

Thanatos

Citaat van: hertebek op augustus 21, 2013, 20:27:57
Ik speel momenteel met de monitor 30.1 op een Leben CS300 amp. Klinkt heerlijk.... maar blinkt - naar mijn mening - vooral uit in muziek met kleine bezettingen (vocaal, akoustisch, jazz). Aangezien ik een alleseter ben qua muziek, mis ik drive en definitie bij wat complexere, hardere en drukkere muziek. Dat vind ik het snel wat rommelig worden en mis ook fundament (wat ik bijvoorbeeld wel gehoord heb op een combi harbeth en sugden A21SE).

Ik heb exact dezelfde ervaring met de M30. Schitterend met de genres die je opnoemt. Maar komt te kort bij wat stevigere muziek en je komt dan inderdaad drive en dynamiek en fundament te kort.

Akoestiek zal een verbetering kunnen brengen als deze niet optimaal is. De Leben is een mooie amp en als die in orde is dan zou hij op normale volumes niet te kort mogen schieten. Je zou inderdaad eens een andere amp ter leen kunnen proberen of dit meer geeft wat je zoekt.

Bij mij werd het een andere set luidsprekers die meer fullrange zijn en aansluiten bij mijn wensen.

sam1909


LaughingStock

Citaat van: sam1909 op augustus 21, 2013, 22:11:49
SHL5.

Heb ik ook thuis mogen beluisteren. Vond ik een mooie(re) speaker die wat meer 'rockt' dan de 30.1. maar was helaas optisch en klankmatig te groot voor de woonkamer. Ik moest ze te ver naar voren schuiven om het laag onder controle te houden. Daar werd mijn vriendin niet zo blij van  :D


Citaat van: Thanatos op augustus 21, 2013, 21:52:42
Ik heb exact dezelfde ervaring met de M30. Schitterend met de genres die je opnoemt. Maar komt te kort bij wat stevigere muziek en je komt dan inderdaad drive en dynamiek en fundament te kort.

Akoestiek zal een verbetering kunnen brengen als deze niet optimaal is. De Leben is een mooie amp en als die in orde is dan zou hij op normale volumes niet te kort mogen schieten. Je zou inderdaad eens een andere amp ter leen kunnen proberen of dit meer geeft wat je zoekt.

Bij mij werd het een andere set luidsprekers die meer fullrange zijn en aansluiten bij mijn wensen.

Met wat voor speakers speel je nu dan?
Harbeth 40.2 Anniversary LE | Accuphase E-460 + DAC-40 | Accuphase DP-510 | Aurender N10

Thanatos


bmateijsen

Citaat van: Thanatos op augustus 21, 2013, 21:52:42
Ik heb exact dezelfde ervaring met de M30. Schitterend met de genres die je opnoemt. Maar komt te kort bij wat stevigere muziek en je komt dan inderdaad drive en dynamiek en fundament te kort.

Ligt niet alleen aan de luidspreker natuurlijk, maar ook aan alle andere elementen (waaronder ruimte, etc). Fundament is zo'n leuke, want een M30.1 blijft een monitor luidspreker natuurlijk ;)

Thanatos

#3198
Citaat van: bmateijsen op augustus 22, 2013, 13:14:18
Ligt niet alleen aan de luidspreker natuurlijk, maar ook aan alle andere elementen (waaronder ruimte, etc). Fundament is zo'n leuke, want een M30.1 blijft een monitor luidspreker natuurlijk ;)

Mijn akoestiek in de woonkamer is aangepast en ik heb een dedicated luisterruimte op zolder waar ik 'los' ben gegaan met aanpassingen wbt akoestiek. Nooit perfect maar geen ondergeschoven kindje. Wat versterking betreft gespeeld oa met Marantz PM11S2.

Ik heb de Acoustic Energy AE2 en dat is wel een hele snelle dynamische monitor. Fundament is altijd een issue als de afmetingen beperkt zijn. Maar voor de kostprijs zijn er alternatieven die het wel bieden voor diegene die het missen.

Wat ik eerder gezegd heb blijf ik bij. M30 is een schitterende luidspreker. Mooi (traditioneel) gebouwd en bij vocalen,akoestisch schitterend. Maar komt toch echt te kort bij wat drukker/steviger werk. Zie mijn eerdere opmerkingen.

Martijn M

Een systeem dat bestaat uit een goede monitor in combinatie met één of meerdere goed geïntegreerde en kwalitatief goede subwoofers kan eenzelfde mate van fundament leveren als een manshoge box. Grote full-range luidsprekers zijn doorgaans vooral of zelfs alleen maar zo groot omdat voor het laag kastvolume nodig is.
Dutch & Dutch