Constructie twee Focal 15K8711 subs

Gestart door Johan Van Gompel, november 1, 2003, 14:53:49

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Johan Van Gompel

Citaat van: Robbo op maart 13, 2004, 19:20:18
Waarom spuit je het niet met zwart 'grid' ipv te plakken.

Omdat ik:

- een absolute kluns ben als het op spuiten aankomt (heb het eerder al met mijn Barco geprobeerd; met de roller had ik een mooier resultaat);
- mijn beuken Canton LE's eveneens met zwart velours beplakt heb.

Wat is zwart 'grid'?
Johan Van Gompel
Video: HTPC | Barco Graphics 1200 | Draper M1300 16:9 scherm
Audio: Jungson AV-1000C | Canton LE109 fronts | Canton LE102 rears | 2 x Focal 15K8711 subwoofer

Johan Van Gompel

#76
Tijdens het weekend de houders voor de tussenschotten alsook de houders zelf en de verstevigingsbalk vastgelijmd:




Op de laatste foto kan je een glimp opvangen van de voorkant met uitgefreesde gaten voor driver en baspoort.

Volgens thommy kan je niet genoeg expansielijm gebruiken:



Vaster dan vast! ;) Vandaag ben ik behoorlijk grieperig; het op maat snijden en vastkitten van het noppenschuim stel ik even uit.
Johan Van Gompel
Video: HTPC | Barco Graphics 1200 | Draper M1300 16:9 scherm
Audio: Jungson AV-1000C | Canton LE109 fronts | Canton LE102 rears | 2 x Focal 15K8711 subwoofer

Robbo

Ik weet de precieze benaming niet, maar het is zwarte lak met structuur. 

Bijv.:



Een tijdje geleden stond er een post op dit forum van iemand die bij een canadese speakerbouwer had geinformeerd naar dit spul. 

Markus

Met een soortgelijke lak heb ik mijn sub gespoten.
Heb er helaas geen fofo van (scanner stuk en geen digi-cam  :-[)
Spuitbus met 'effectspray' gehaald bij de bouwmarkt (praxis).

Groet - Mark

Johan Van Gompel

Johan Van Gompel
Video: HTPC | Barco Graphics 1200 | Draper M1300 16:9 scherm
Audio: Jungson AV-1000C | Canton LE109 fronts | Canton LE102 rears | 2 x Focal 15K8711 subwoofer

Johan Van Gompel

Vandaag gaten geboord voor de kabels, de kabels erdoor getrokken, dichtgekit en vervolgens alle wanden voorzien van noppenschuim (kit, kit, kit):

.
Johan Van Gompel
Video: HTPC | Barco Graphics 1200 | Draper M1300 16:9 scherm
Audio: Jungson AV-1000C | Canton LE109 fronts | Canton LE102 rears | 2 x Focal 15K8711 subwoofer

Erik van Voorst (in memoriam)

...je zou bijna voor een plexiglazen baffle gaan.... ;D

Gaaf hoor...strakke binnenkant... 8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Johan Van Gompel

Vraagje: ik was van plan om naast de bovenkant ook de baffle van noppenschuim te voorzien maar nu meen ik me te herinneren dat de baffle van thommy's subs niet met noppenschuim bekleed waren. Alhoewel... wellicht vergis ik me. Zou er een reden zijn om dit niet te doen?
Johan Van Gompel
Video: HTPC | Barco Graphics 1200 | Draper M1300 16:9 scherm
Audio: Jungson AV-1000C | Canton LE109 fronts | Canton LE102 rears | 2 x Focal 15K8711 subwoofer

Jaqo

Da's mooi zeg die hoekprofieltjes, goed idee!

BTW, waarmee heb je het noppenschuim vastgekit?

Jaqo
Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid

Johan Van Gompel

Citaat van: Jaqo op maart 22, 2004, 11:31:30
BTW, waarmee heb je het noppenschuim vastgekit?

Trans7 (clear). Kit op basis van MS polymeer. Kost 9,99 EUR per tube maar dan heb je ook wat.
Johan Van Gompel
Video: HTPC | Barco Graphics 1200 | Draper M1300 16:9 scherm
Audio: Jungson AV-1000C | Canton LE109 fronts | Canton LE102 rears | 2 x Focal 15K8711 subwoofer

Jaqo

Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid

michiel

Ik wil niet heel rot gaan doen :-\..... Maar wat verwacht je van dat noppenschuim? In je sub hoef je geen reflectie's te dempen. En staande golven demp je NIET langs de wand (waarschijnlijk ga je ook geen last hebben van staande golven aangezien het een sub wordt (toch?)).

Als je het mij vraagt... een beetje zode van je tijd. Doe liever een los opgerold stuk syntetisch spul in het midden (of schapen wol).

Johan Van Gompel

Citaat van: michiel op maart 22, 2004, 16:42:12
Ik wil niet heel rot gaan doen :-\..... Maar wat verwacht je van dat noppenschuim? In je sub hoef je geen reflectie's te dempen. En staande golven demp je NIET langs de wand (waarschijnlijk ga je ook geen last hebben van staande golven aangezien het een sub wordt (toch?)).

Als je het mij vraagt... een beetje zode van je tijd. Doe liever een los opgerold stuk syntetisch spul in het midden (of schapen wol).

De subs zijn een kopie van deze prachtexemplaren. Nu heb ik ze niet zeshoekig maar wel in schoendoos-formaat gemaakt. Na wat onderzoek naar het fenomeen staande golven was ik nl. tot de conclusie gekomen dat er helemaal geen sprake kan zijn van staande golven in een dergelijke "kleine" kast. Krunk schreef echter op deze pagina het volgende in Antwoord #66:

Citaat
Ik zou ze wel bekleden met noppenschuim, dit is een in basreflexkist vaak wel een vooruitgang.

Ik heb de constructie van thommy's subs zo goed en zo kwaad als het kon overgenomen. Het MDF is even dik, er zijn evenveel tussenschotten, de verstevigingen zijn op dezelfde plaatsen aangebracht (hier en daar wat steviger om aan het "built as a tank" principe te voldoen), de wanden zijn bekleed met noppenschuim, de kasten hebben dezelfde inhoud (+- 180 l) en de baspijpen zijn even lang. De drivers zijn overigens deze van thommy. ;)

Misschien is noppenschuim "vaak wel een vooruitgang in een basreflexkist" omdat het de eerste klappen opvangt en daardoor het meetrillen van de rest van de kast vermindert? thommy zei in elk geval dat het beter klonk nadat de binnenkant bekleed was met noppenschuim dus zal er wel _iets_ van waar zijn zeker?

Zo, en nu ga ik even de twee bovenkanten van noppenschuim voorzien. ;)
Johan Van Gompel
Video: HTPC | Barco Graphics 1200 | Draper M1300 16:9 scherm
Audio: Jungson AV-1000C | Canton LE109 fronts | Canton LE102 rears | 2 x Focal 15K8711 subwoofer

Johan Van Gompel

Citaat van: Jaqo op maart 22, 2004, 12:54:42
Pfoe! Waar haal je dat spul.

Bij een lokale DHZ handelaar en in de Brico (Belgische versie van de Praxis).
Ken jij misschien een goedkoper alternatief? Had ik niet gewoon constructielijm kunnen gebruiken? Of gaat dat reageren met het noppenschuim?
Johan Van Gompel
Video: HTPC | Barco Graphics 1200 | Draper M1300 16:9 scherm
Audio: Jungson AV-1000C | Canton LE109 fronts | Canton LE102 rears | 2 x Focal 15K8711 subwoofer

Johan Van Gompel

The Big Crunch:



(klik op foto voor een 640x480 - 92 kB versie)
Johan Van Gompel
Video: HTPC | Barco Graphics 1200 | Draper M1300 16:9 scherm
Audio: Jungson AV-1000C | Canton LE109 fronts | Canton LE102 rears | 2 x Focal 15K8711 subwoofer

Bart_M

Ziet er netjes uit.
Mag ik je nog 1 tip geven? Zet altijd even een plankje tussen de lijmklemmen en de kast. Je krijgt toch vaak deuken in het hout.  :(

Grtn,
Bart

Johan Van Gompel

Ik heb de lijmklemmen net verwijderd. Geen deuken in het hout. :)
Johan Van Gompel
Video: HTPC | Barco Graphics 1200 | Draper M1300 16:9 scherm
Audio: Jungson AV-1000C | Canton LE109 fronts | Canton LE102 rears | 2 x Focal 15K8711 subwoofer

Johan Van Gompel

Het lijmen van de laatste subwoofer:



Subwoofer 1 na het schuren, verwijderen van stof, beplakken met dc-fix zwart velours en monteren van driver en baspoort:




Klik op de foto's voor een grotere versie.
Johan Van Gompel
Video: HTPC | Barco Graphics 1200 | Draper M1300 16:9 scherm
Audio: Jungson AV-1000C | Canton LE109 fronts | Canton LE102 rears | 2 x Focal 15K8711 subwoofer

Bart_M

Ziet er goed uit.  :D

Kan je eens een close-up foto maken van een sub. Ik ben wel benieuwd naar de afwerking met stof.

Erik van Voorst (in memoriam)

#94
It simply doesn't get any "strakker"   ;D

Mooi, je zou haast het membraan zwart spuiten... :P
(oh neen je gaat voor stof.... ;D...vind ik persoonlijk ook het rustigste en meest mysterieus... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

BOUBOU

Mischien ook niet helemaal onbelangrijk...... hoe klinken ze ???

is het te vergelijken met het ontwerp/geluid van de Thommy subs?


MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

Johan Van Gompel

Citaat van: BOUBOU op april 18, 2004, 20:35:00
Mischien ook niet helemaal onbelangrijk...... hoe klinken ze ???

is het te vergelijken met het ontwerp/geluid van de Thommy subs?

Ik heb vandaag een testsetup met twee fronts, de subwoofer, een van de Aragon 8008x3 amps, de Lexicon MC-1 preamp en een prehistorische Marantz CD speler opgezet. Initieel klonk het nergens naar - "When you believe" van Whitney Houston en Mariah Carey kwam er behoorlijk verkracht uit - en bijna verlangde ik weer naar mijn Onkyo receivertje. Al snel bleek echter dat voor de CD input een +12 dB gain was ingesteld. Na een normalisatie naar + 0 dB kwam het samenspel van beide sirenes krachtig en klaarhelder door de fronts... maar niet door de subwoofer. Even werd gedacht aan een slecht contact tussen de Monitor Black & White spades en de vertinde uiteindes van de Monitor Atmos Air 309 speakerkabel maar na een korte soldeersessie bleek dat niet de oorzaak te zijn. Vervolgens gekeken of er niets mis was met de subwoofer driver zelf; geen probleem, maar toch maar even de driver vervangen door het tweede, identieke exemplaar - zonder positief resultaat. Na het uitsluiten van de bron en/of de CD input als boosdoener door vervanging met een Playstation 2 en TOSlink-kabeltje van een vriend en opnieuw heel wat vruchteloos zoekwerk in de settings van de MC-1 werd besloten om de MC-1 naar de fabrieksinstellingen te resetten en vanaf 0 te beginnen. Resultaat: meteen voelbare bas. En na het wijzigen van de subwoofer gain en het wijzigen van de subwoofer limiter instelling: Thommy sub-bas!

De sub heeft vrijwel dezelfde "feel" als een van de legendarische Thommy subs 8) maar gezien mijn HT-ruimte een houten vloer (zij het met tapijt) heeft ervaar ik de vibraties zelf een stuk meer dan in het voormalige thuis van de driver. Ik mis om de een of de andere reden de luchtverplaatsing van de Thommy subs. :-\ Gaat de subtiliteit van de luchtverplaatsing misschien verloren in de overvloed aan vibraties? Of ligt het probleem misschien bij de baspoort die een diameter van 10 cm en een lengte van 19,5 cm heeft (Thommy sub: diameter van 11 cm en lengte van 23 cm bij +- dezelfde inhoud)? Ik heb er het raden naar... ::)

Btw, is het normaal dat een subwoofer driver naar binnen slaat i.p.v. naar buiten?
Johan Van Gompel
Video: HTPC | Barco Graphics 1200 | Draper M1300 16:9 scherm
Audio: Jungson AV-1000C | Canton LE109 fronts | Canton LE102 rears | 2 x Focal 15K8711 subwoofer

Sullivan

#97
Citaat van: Johan Van Gompel op april 19, 2004, 00:18:55
Btw, is het normaal dat een subwoofer driver naar binnen slaat i.p.v. naar buiten?

Inprincipe wel, alleen weet niet of het voor elke driver geldt. De peerless (XLS 10) driver heeft een slag van 4 cm. 2 cm naar buiten en 2 cm naar binnen. Als je dus van boven zou bekijken komt de woofer echt wel naar voren.

Waarom heb je baspoort veranderd?

mvg,
Frank

Bart_M

Je hebt ze in fase aangesloten?

Dat je een iets andere baspijp hebt gebruikt maakt niets uit. Het verschil is zo klein dat dit te verwaarlozen is.

BOUBOU

#99
Kan het ontbreken van druk mischien te maken hebben met het feit dat je gebruik maakt van 2 subs, waardoor ze tegen elkaar afstralen, en zo de geluidsgolven afvlakken?

edit: mischien is het het proberen waard om even één van de twee af te koppelen.

MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub