Meest tijdloze album

Gestart door Joris1971, juli 22, 2011, 16:26:53

« vorige - volgende »

Sirius666

Citaat van: Graphtuner op oktober 19, 2015, 12:49:07
ow! kleine typo... ik bedoelde 20 jaar.... GELUKKIG bedoelde ik 20 jaar want ik maak mezelf vaak wijs dat ik nog niet ZO oud ben (36) lol

Mandylion is een superalbum, ook nighttimebirds vond ik bijzonder sterk. Jammer dat ze niet meer in dezelfde vorm te beluisteren zijn. In dat tijdsaspect genoot ik kort later ook bijzonder sterk van After Forever, waar Floor nu het almachtige Nightwish aanstuurt. Times change :)

Nighttime Birds iets vriendelijker qua sound maar beiden zijn het regelrechte toppers. Oh wat staan er mooie nummers op die albums zeg. Nighttime is denk ik zelfs mijn favoriet...

Erg vet Han dat je die opnames nog hebt. Maar mag jij daar iets mee doen zonder gezeik met de band te krijgen? Wat zou het trouwens gaaf zijn om Always met een goede volle productie te horen.....

Han S

Met het geluid van Always is niet zoveel mis, alleen het gitaargeluid vind ik te neuzig en dat ligt aan het brongeluid. Dat waren van die Marshall Valvestate amps, terwijl ik een echte buizen JCM800 had staan.

De hele CD is gemixed op twee doordeweekse avonden en tegenwoordig kun je een geluid totaal verbouwen met de computer. Ik kan er mee doen wat ik wil, maar uiteraard mag ik het niet uitbrengen of op het internet zetten. Maar dat zou ik ook niet willen want ik sta op goede voet met de jongens van TG en dat wil ik zo houden. Integriteit komt bij mij op de eerste plaats.

Ik heb ooit de rechten kunnen kopen voor weinig, maar ik heb ervoor gezorgd dat TG zelf die rechten kon overnemen van de platenmij, waarmee ze op voet van oorlog stonden.

Always is voor mij hun grootste meesterwerk, maar alles daarna is zeer de moeite waard omdat ze geniaal zijn.

haythijs

Beide genoemde albums van The Gathering heb ik wel, maar persoonlijk vind ik How to Measure a planet dan weer mooier.  Ook een heerlijke produktie trouwens, maar uiteraard slechts een smaakdingetje. Met zo'n stem als die van Anneke klinkt alles hemels  :headbanging:
Samsung 55ks7000/Yamaha rx a2070/Sony ubp 800/Cambridge CXU/Kef Q150 + 3005SE/Svs Sb1000/Audioquest+ Inakustik reference+Canare

Han S

https://www.youtube.com/watch?v=SqKKkJOh7tA

Deze schijn ik te hebben opgenomen, maar dit is zeker niet het geluid zoals het indertijd de studio verliet. Dus hebben ze er iets mee gedaan en natuurlijk is dit een heel lage resolutie, doet er ook geen goed aan. Ik heb de 24 sporen tapes nog en ook de recorder waarmee het werd opgenomen. Binnenkort gaan we verhuizen en dan richt ik een kleine studio in en ga dit nummer digitaliseren en er een zo goed mogelijk geluid van maken. In deze youtube versie zit ook veel meer galm dan ik me kan herinneren en ik zal binnenkort de demo opnamen even opzoeken.

Maar als je luistert naar de zang, dan snap je wel hoe ik onder indruk was van de zangeres.

Han S

Wacht ff, mijn zoon zit naast me en die heeft een mp3 van de studiomaster op zijn PC en dat klinkt echt heel anders dan die youtube versie. Maar die mp3 is 10mb, dus die zet je niet ff op een forum.

Sirius666

Citaat van: Han S op oktober 25, 2015, 00:21:00
Wacht ff, mijn zoon zit naast me en die heeft een mp3 van de studiomaster op zijn PC en dat klinkt echt heel anders dan die youtube versie. Maar die mp3 is 10mb, dus die zet je niet ff op een forum.

Kan middels Soundcloud of een linkje plaatsen van wetransfer of zo. Ik weet niet wat je kan en mag met dat mp3tje.

Ik heb deze Reissue op mp3 ('maar' 256kbps). Jouw Youtube linkje is een demo van deze Reissue begrijp ik? Dat verklaart het enorme verschil aan geluid tussen beide versies.

Nu ben ik behoorlijk nieuwsgierig geworden! Daarbij vind ik het sowieso vetjes dat er liefhebbers van hun oudere werk hier zitten. Ook voor niet-metal liefhebbers (er is m.i. weinig metal aan de genoemde albums...op het debuut na...hou het op stevige eh gitaarmuziek met een ongeëvenaarde sfeer, geweldige composities en idd....zeer sterke zang). Nu ik erover nadenk...ik moet eerlijk bekennen dat ik hun 2e eigenlijk nog nooit heb gehoord!

Een van hun mooiste (rustige) nummers voor mij is Herbal Movement, van het verder relatief zwakke 'if_then_else'.

En nu aan het luisteren:

Vanaf 1.00:18: New moon, different day, van Nighttime Birds uit 1997. Zo simpel en effectief.

Henrie

Citaat van: Sirius666 op oktober 25, 2015, 12:42:10
Nu ik erover nadenk...ik moet eerlijk bekennen dat ik hun 2e eigenlijk nog nooit heb gehoord!
Hun tweede album (Almost A Dance) bedoel je? Daar mis je niks aan. Het is het enige album van The Gathering dat ik niet in de kast heb staan. Het is geen slechte muziek of zo, en er staan zelfs wel een paar echt leuke nummers op (Like Fountains; staat ook op Sleepy Buildings, maar dan met Anneke), maar de zanger die ze destijds hadden, is echt niet om aan te horen...
Musical Fidelity M6500i - Musical Fidelity M6CD - Pioneer SC-2023 - Pioneer BDP-LX58 - JBL Studio 590 / 530 / 520C - Pioneer KRL-37V - Humax IRHD5000C

Sirius666

Citaat van: Henrie op oktober 25, 2015, 13:14:35
Hun tweede album (Almost A Dance) bedoel je? Daar mis je niks aan. Het is het enige album van The Gathering dat ik niet in de kast heb staan. Het is geen slechte muziek of zo, en er staan zelfs wel een paar echt leuke nummers op (Like Fountains; staat ook op Sleepy Buildings, maar dan met Anneke), maar de zanger die ze destijds hadden, is echt niet om aan te horen...

Yep, die. Dan laat ik het lekker daarbij ;)

Han S

Ik heb begrepen dat ze hun tweede album hebben opgenomen vanwege contractverplichtingen met de platenmaatschappij, maar dat ze ongemotiveerd waren. Die tweede is overigens geproduceerd door Tom Holkenborg die aardig goed heeft geboerd als Junkie XL.

pameijer

Gewoon voor de lol een oud topic opduikelen. Mijn top 10 albums die zo tijdloos zijn als Einsteins theorie:

Love - Forever Changes
John Grant - Queen of Denmark
Death - ... For the whole World to see
Daft Punk - Random Access Memories
Pearl Jam - Ten
Queen - Innuendo
Queen - A day at the races
Bruce Springsteen - Born to run
Lenny Kravitz - Let love rule
The Beatles - Abbey Road (eigenlijk alles, maar Golden Slumbers is te mooi)

Is een momentopname. Net de lijst gemaakt na een avondje ouderwets muziek luisteren. Morgen zal de lijst er anders uitzien.
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

DofN

Tijdloos:

David Grey - White ladders. Had 40 jaar geleden gemaakt kunnen worden, gisteren of morgen.
War on Drugs - A deeper understanding. Idemdito.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

DofN

Citaat van: pameijer op februari 21, 2022, 22:58:51
Gewoon voor de lol een oud topic opduikelen. Mijn top 10 albums die zo tijdloos zijn als Einsteins theorie:

Love - Forever Changes

Fantastisch album, en misschien voor altijd mooi.. Maar niet tijdloos, toch? Ik hoor duidelijk dat dit een "oud" album is. Maar prachtig.

FDLARRY

Citaat van: Glenn-N op januari  6, 2012, 18:31:53
Voor mij persoonlijk toch nog steeds Kind Of Blue van Miles Davis. Met als favoriet Blue In Green...
Eens. Maar maar dan als favoriet:

Flamenco Sketches
OPPO BDP-95   :::   Monitor Audio GS20   :::   Roksan Caspian M2   :::  Philips 40PFL9705H   :::   Taralabs Prism Helix 8   :::   OPPO Sonica Dac   :::   Synology DS216+II

pameijer

Citaat van: DofN op februari 22, 2022, 08:34:25
Fantastisch album, en misschien voor altijd mooi.. Maar niet tijdloos, toch? Ik hoor duidelijk dat dit een "oud" album is. Maar prachtig.

Wat mij betreft betekent tijdloos dat het altijd mensen aan zal blijven spreken, ondanks het tijdsgewricht. Het mooie aan het Forever Changes album vind ik dat de liedjes een samenhang hebben. Het is niet alleen een verzameling van (schitterende) nummers. Niet veel artiesten hebben dat gedaan voor zover ik weet. Nick Cave heeft een aantal albums met samenhang, Pink Floyd natuurlijk ook.
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

Bama

Als ik er maar 1 mag noemen is dat voor mij Sinatra live at the Sands.
Live opname uit 1966 met Count Basie.

Hell freezes over was ook een kanshebber, ook een live album.

DofN

Citaat van: pameijer op februari 22, 2022, 19:07:39
Wat mij betreft betekent tijdloos dat het altijd mensen aan zal blijven spreken, ondanks het tijdsgewricht.

Dat is ook een prima manier om "tijdloos" te duiden.

minplus

Dan hou ik het op De 4 Jaargetijden van Vivaldi.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

Mitch--

Citaat van: pameijer op februari 21, 2022, 22:58:51

Love - Forever Changes
John Grant - Queen of Denmark
Death - ... For the whole World to see
Daft Punk - Random Access Memories
Pearl Jam - Ten
Queen - Innuendo
Queen - A day at the races
Bruce Springsteen - Born to run
Lenny Kravitz - Let love rule
The Beatles - Abbey Road (eigenlijk alles, maar Golden Slumbers is te mooi)

Is een momentopname. Net de lijst gemaakt na een avondje ouderwets muziek luisteren. Morgen zal de lijst er anders uitzien.

Grappig, dat was de eerste die bij me opkwam! Zat even te bedenken sinds dat het album is uitgekomen hoe vaak ik hem al gehoord heb, en ook weinig dit mij verveelt... fascinerend, heb ik met geen enkel ander album wat ik me zo kan indenken  8)
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Boazu2-Lejonklou Källa-Trivium Audio Cables

CineSmurf

Citaat van: minplus op februari 22, 2022, 22:46:14
Dan hou ik het op De 4 Jaargetijden van Vivaldi.
Ik kan me herinneren dat mijn vader het altijd over tijdloze muziek had (en dan bedoelde hij Elvis Presley en meer muziek uit zijn jeugd. Nu staat de top 2000 elk jaar vol met wat 50-ers nu "tijdloze muziek" vinden, dus dat zal over 50 jaar wel de muziek uit deze tijd zijn.

In mijn ogen zijn vooral een aantal klassieke stukken zoals de vier jaargetijden, maar ook de Matthäus Passion en de brandenburger concerten "langer" tijdloos...
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

Teejoo

Ik ben eigenlijk helemaal niet zo van de popmuziek, maar ik vind The Seeds Of Love van Tears for Fears toch wel echt een van de mooiste en tijdloze albums die je ook van begin tot einde moet luisteren. Het is net een boek. Erg mooi album, waarvan notabene het nummer seeds of love een van de mindere is naar mijn mening!

mondiaal

Citaat van: haythijs op oktober 24, 2015, 20:33:48
Beide genoemde albums van The Gathering heb ik wel, maar persoonlijk vind ik How to Measure a planet dan weer mooier.  Ook een heerlijke produktie trouwens, maar uiteraard slechts een smaakdingetje. Met zo'n stem als die van Anneke klinkt alles hemels  :headbanging:

Wat is dit mooi.....hoog triphop gehalte.

Paul1967

Al aardig wat juweeltjes voorbij zien komen.
Hier wat albums die ik tijdloos vind;
-Sufjan Stevens- Illinoise
-Talk Talk- Spirit of Eden
-David Sylvian- Secrets of the beehive, Brilliant trees, Gone to earth (zijn alle 3 juwelen dus vandaar)
-Kate Bush- Hounds of love (voornamelijk om de B kant)
-Depeche Mode- Black celebration

en zo kan ik nog wel ff doorgaan  :tounge2:

CZ79

Dire straits, album Brothers in Arms
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Staaled

Citaat van: Bama op februari 22, 2022, 19:50:43
Als ik er maar 1 mag noemen is dat voor mij Sinatra live at the Sands.
Live opname uit 1966 met Count Basie.

Hell freezes over was ook een kanshebber, ook een live album.
Een geweldig album idd dat blijft boeien. :thumbs-up:
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

pameijer

Citaat van: Staaled op april 16, 2022, 10:39:51
Een geweldig album idd dat blijft boeien. :thumbs-up:
Toch maf hoe smaken kunnen verschillen. Ik heb het album echt geluisterd nav deze post. Ik vínd ook dat ik het goed moet vinden maar echt, heb er niets mee. Eventjes is leuk, 1 liedje en dan wil ik alweer door naar iets anders.