Het grote OSX topic

Gestart door VlisChris, juni 12, 2011, 11:46:02

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Audiofiel

Citaat van: HAL op september  3, 2011, 12:19:33
Alles!

Ja, mits.....

Je kunt Time Machine zelf beïnvloeden, dus het hangt er wel van af wat ingesteld staat. Je kunt mappen of schijven aangeven die NIET worden gebackupt.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

jowi

Citaat van: Audiofiel op september  3, 2011, 13:12:39
Gewoon remote desktop gebruiken of vnc, dan bedien je alles vanaf de andere machine.
Is misschien wel het beste om zo te beginnen ja. Ben wel een beetje bang voor de 'lag' die dit meestal meebrengt, dat merk ik nu met OSX op VMWare ook, dat werkt niet optimaal.

danielo

Citaat van: jowi op september  3, 2011, 09:52:57
De nieuwe generatie mac mini's hebben geen dvd/bd drive meer, ze zullen ongetwijfeld pre-installed geleverd worden, en alles aan (officiele) software loopt via de appstore. Maar... wat als het onmogelijke gebeurt, en het OS moet opnieuw geinstalleerd worden? Hoe werkt dat? Zit er een soort bootstrap in die bij het missen van het OS automatisch bij opstarten connect met de appstore en een vers OS download ofzo? En hoe zit het dan met je settings, data etc?

En ja ik weet het, dit soort dingen gebeuren natuurlijk nooit op een Apple, maar zelfs Apples hebben harddisken en harddisken kunnen kapot gaan, om maar een zijstraat te noemen. Of moet je voor dit soort dingen het ding terug naar de winkel brengen? Nee toch zeker?

Alle machines die zonder cd/dvd komen hebben 5 opties om weer clean te starten :

1) bootstrap partitie, deze zit op je harddisk en kan je vanaf recovery doen of opnieuw installen

2) heb je een hele nieuwe disk (dan heb je ook geen bootstrap partitie :) ). Dan connect die naar de appstore en maakt de partitie op je nieuwe disk en start je weet bij 1

3) usb disk van de apple store of 1 die je zelf gemaakt hebt.

4) cd/dvd aansluiten gezien ik meerdere machines heb zonder cd/dvd heb ik die van apple gekocht, klein simpel en niet te duur (69,-)

5) andere mac/windows machine de cd/dvd instoppen en daar vandaan booten/installen.

Genoeg manieren om weer te starten lijkt mij zo.

Daniel.

denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

danielo

#303
Citaat van: jowi op september  3, 2011, 12:22:37
Nee, gewoon net als Jobs doen, stelen van Xerox :D

Maar goed, ik weet denk ik genoeg. Nu eens kijken of een leuk 2e hands 2011 mac mini kan vinden, het is maar een ontwikkelmachine dus een instapmodel voldoet al prima. Tips zijn welkom. Anders bestel ik er over niet al te lange tijd wel 1 via de Apple store ofzo. Ik zit nog wel even te dubben hoe ik er dan uiteindelijk mee ga werken, of ik dat via remote desktop ga doen (logmein?) of 'echt'. Ik heb eigenlijk geen zin in 2 sets monitor, keyboards en muizen...

Jobs is op verzoek van Xerox komen kijken en heeft niets gestolen, er is een licentie genomen en Xerox is betaald in Apple aandelen die ze later met behoorlijk wat winst verkocht hebben. Laten we blij zijn voor zowel windows als mac dat het zo gegaan is want Xerox management was te dom om in te zien wat hun eigen mensen gemaakt hadden (parc) anders had het misschien jaren langer geduurd voor we van de commandline af waren geweest. Als je echt strak nadenkt dan is het andere 'deel' het unix deel meer gestolen/geleend maar dat hebben er meer gedaan de rechten van ATT zijn/waren zo vaag dat nu niemand meer snapt hoe het zat.

Volgens mij zijn er voor zowel de mac als windows app waarmee je het toetsenbord/muis kan overnemen, je kan dan de mac-mini direct over dvi/hdmi gebruiken zonder de nadelen.

2011 mac mini 2e hands zal niet makkelijk zijn, zorg wel dat je er voor pfff 45 euro 8gig inzet ipv de standaard 2gig als je wilt developen. Beste zou zijn ook een ssd maar dat zal wel een stap te ver zijn.

Daniel.

PS: ik heb deze week geleerd dat de trackpads van apple echt van glas zijn :(, liet er een hdmi switch opvallen en nu zitten er barsten in, iemand behoefte aan een werkende trackpad met barsten :).


denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

jowi

Ik denk dat je de benodigde hardwareeisen behoorlijk overschat... er is echt niks bijzonders voor nodig. Overigens vraagt Apple 200 euro extra voor 8GB... dat doen we dus mooi even niet.

Cyrus·

Citaat van: jowi op september  3, 2011, 17:15:56
Ik denk dat je de benodigde hardwareeisen behoorlijk overschat... er is echt niks bijzonders voor nodig. Overigens vraagt Apple 200 euro extra voor 8GB... dat doen we dus mooi even niet.

Koop nu een MacMini "late 2010" in de uitverkoop, scheelt een hoop geld en voor jouw ontwikkelingsdoelen hoef je vast niet "het nieuwste van het nieuwste" te hebben  ;)

Apple vraagt inderdaad € 200 voor 8 GB maar dat is dan wel inclusief garantie en montage (van 15 minuten werk  :blink:). Je kunt die 8GB er ook heel makkelijk zelf inzetten voor € 40 - € 50. Apple heeft op de supportpagina's zelfs per uitvoering staan hoe je dat kunt doen. En als je
"appeltje" -> Over deze Mac -> Meer info -> tab Geheugen klikt, krijg je ook instructies voor uitbreiding, inclusief de specs van de modules die er in zitten. 
Groeten,
Edwin

danielo

#306
Citaat van: jowi op september  3, 2011, 17:15:56
Ik denk dat je de benodigde hardwareeisen behoorlijk overschat... er is echt niks bijzonders voor nodig. Overigens vraagt Apple 200 euro extra voor 8GB... dat doen we dus mooi even niet.

De 2 gig die er in zit is wat weinig, met programmeren heb je echt 4Gig nodig. Die 8Gig is dan het goedkoopste als je de geheugens ergens besteld (niet bij apple). Ik zeg niet voor niets 45 euro dit heb ik van de week betaald voor 8Gig voor een mac mini op het werk. Een oude (2010) kan handig zijn maar dan moet die niet dicht bij de prijs zitten van de nieuwe want die zijn toch wel een stuk sneller (heb zelf een macmini i7/quad). Het erin zetten is ehmm dopje open doen geheugen erin zetten en weer dicht doen denk dat ik het binnen 60seconde kan met mijn ogen dicht.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

aMUSEd

Een vraagje over gebruik van mac met 2 schermen.
Op een van de schermen wil ik video weergeven terwijl op het andere scherm iets anders gedaan wordt.
Synchrone weergave valt dus af en blijft er extended desktop over.
Op zich werkt het wel maar het schalen van de video moet altijd handmatig om een volledig gevuld beeld te krijgen zonder dat het andere scherm ook ingenomen wordt door de applicatie.
Is er een instelling of app waardoor ik niet het window elke keer hoef aan te passen?

danielo

Citaat van: aMUSEd op september  3, 2011, 21:12:22
Een vraagje over gebruik van mac met 2 schermen.
Op een van de schermen wil ik video weergeven terwijl op het andere scherm iets anders gedaan wordt.
Synchrone weergave valt dus af en blijft er extended desktop over.
Op zich werkt het wel maar het schalen van de video moet altijd handmatig om een volledig gevuld beeld te krijgen zonder dat het andere scherm ook ingenomen wordt door de applicatie.
Is er een instelling of app waardoor ik niet het window elke keer hoef aan te passen?

Is inderdaad wat lastig, je moet een app gebruiken die niet op de voorgrond draait en toch video naar 1 scherm doet. Er zijn er meerdere maar hier een voorbeeld : http://www.macupdate.com/app/mac/27642/movist

Nu kan je de player op elk scherm zetten en fullscreen gaan en gewoon je andere scherm/apps blijven gebruiken want de app is niet 'actief' in fullscreen.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Cyrus·

Citaat van: danielo op september  3, 2011, 20:09:35
Een oude (2010) kan handig zijn maar dan moet die niet dicht bij de prijs zitten van de nieuwe want die zijn toch wel een stuk sneller (heb zelf een macmini i7/quad).

Dat is waar, de 2011 heeft beslist betere hardware, zodoende dat ik ook gewacht heb op de nieuwe lijn: ik wilde een videokaart met dedicated geheugen en dat had de 2010-lijn niet.

Voor Jowi lijkt mij dit allemaal niet zo relevant, gelet op wat hij schrijft. De 2011 heeft wel snellere hardware, maar voor ontwikkelwerk zal dat allemaal in de praktijk nauwelijks tot geen winst betekenen. Nadeel van een 2011-model kan weer zijn dat dat daar geen superdrive meer in zit.

Citaat van: danielo op september  3, 2011, 20:09:35
Het erin zetten is ehmm dopje open doen geheugen erin zetten en weer dicht doen denk dat ik het binnen 60seconde kan met mijn ogen dicht.


Na het openen van het dopje eerst het oude geheugen er uit halen  :P

Maar inderdaad, het is een klusje van niks. Ook bij mij nog geen 5 minuten werk (inclusief opstarten van de Mac om te zien of hij het nieuwe geheugen wilde adopteren).
Groeten,
Edwin

jowi

Ik neem aan dat het geheugengebruik van OSX onder vmware niet anders is dan in het echie; als ik dan zie wat ik nu in gebruik heb bij een typische ontwikkelsessie, is dat net iets meer dan 1GB. En dan draait Monodevelop, de device simulator, XCode UI Builder, Safari en nog wat dingetjes... ik denk dat ik dus lekker een 2GB versie koop, en dan inderdaad voor een paar tientjes het ding volprakken met 8GB. Complete overkill voor nu, misschien leuk voor later, maar voor die paar tientjes is het dan een nobrainer natuurlijk...

danielo

Citaat van: jowi op september  4, 2011, 14:39:51
Ik neem aan dat het geheugengebruik van OSX onder vmware niet anders is dan in het echie; als ik dan zie wat ik nu in gebruik heb bij een typische ontwikkelsessie, is dat net iets meer dan 1GB. En dan draait Monodevelop, de device simulator, XCode UI Builder, Safari en nog wat dingetjes... ik denk dat ik dus lekker een 2GB versie koop, en dan inderdaad voor een paar tientjes het ding volprakken met 8GB. Complete overkill voor nu, misschien leuk voor later, maar voor die paar tientjes is het dan een nobrainer natuurlijk...

OSX is een unix systeem wat graag dingen in geheugen cache doet, indien je hem meer geheugen geeft en niet elke keer de machine reboot zal over tijd meer geheugen genomen gaan worden en ingezet worden. Alles is een afweging van kosten maar voor een paar tientjes is op een develope machine geheugen de beste eerste stap. Liefst wel geheugen in een pair erin zetten dus in dit geval 2x4Gig.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

jowi

Voor die paar tientje ga ik inderdaad niet moelijk lopen doen. Echter ik zag de prijzen in de apple winkel en dan schrik je we even. Ik was bang dat je dit soort dingen niet zelf kon doen; als Windows gebruiker is mijn idee van een Apple een compleet gesloten ding waar je als eigenaar nergens bij kan, en niks mag, en waarvoor je bij elke scheet terug naar de winkel moet... de praktijk is gelukkig anders :D

danielo

Citaat van: jowi op september  4, 2011, 15:17:07
Voor die paar tientje ga ik inderdaad niet moelijk lopen doen. Echter ik zag de prijzen in de apple winkel en dan schrik je we even. Ik was bang dat je dit soort dingen niet zelf kon doen; als Windows gebruiker is mijn idee van een Apple een compleet gesloten ding waar je als eigenaar nergens bij kan, en niks mag, en waarvoor je bij elke scheet terug naar de winkel moet... de praktijk is gelukkig anders :D

Apple heeft de vreemde eigenschap soms hardware te maken die extreem toegankelijk is en in het zelfde jaar iets te maken wat een ramp is als je ergens bij wil. Dit is al 20 jaar zo niet helemaal duidelijk waarom dat is, denk dat het vooral design is dat de doorslag geeft soms zien ze onderhoud als design soms niet *grin*. Het is wel zo dat met vooral unibody's en meer mobiel het steeds lastiger wordt maar ik vind dat eind van de dag een plus. De stap naar unibody's heeft vrijwel alleen voordelen gehad maar 1 van de dingen is wel dat je even na moet denken want uitbreiden achteraf is wat lastiger soms.

Goeie van apple producten dat er maar relatief weinig modellen zijn (tov pc's) en je online altijd wel 20 handleidingen vind hoe iets te doen en onderdelen om het te doen.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

aMUSEd

Citaat van: danielo op september  4, 2011, 11:43:16
Is inderdaad wat lastig, je moet een app gebruiken die niet op de voorgrond draait en toch video naar 1 scherm doet. Er zijn er meerdere maar hier een voorbeeld : http://www.macupdate.com/app/mac/27642/movist

Nu kan je de player op elk scherm zetten en fullscreen gaan en gewoon je andere scherm/apps blijven gebruiken want de app is niet 'actief' in fullscreen.
Thx. Heeft deze functionaliteit nog een bepaalde naam?

Nosoforos

Citaat van: jowi op september  4, 2011, 15:17:07
Ik was bang dat je dit soort dingen niet zelf kon doen; als Windows gebruiker is mijn idee van een Apple een compleet gesloten ding waar je als eigenaar nergens bij kan, en niks mag, en waarvoor je bij elke scheet terug naar de winkel moet... de praktijk is gelukkig anders :D
Dat was ook een van mijn eerste ontdekkingen toen ik overstapte. Geheugen vervangen in een Macbook bijvoorbeeld is extreem makkelijk, in Mac mini ook. Harde schijven vervangen ook, vooral in Mac Pro (maar helaas dan weer erg moeilijk in de nieuwe mac mini...)

Raphie

Ik moet Jowi toch even bijvallen Frank, Het is i.d.d. te idioot voor woorden dat je de Apple bubble niet voor de fanboys mag doorprikken
zijn ook gewoon compal/asus/en noem "alle andere chineze OEM fabrikanten" maar op dozen, sterker nog, de productie contracten verschuiven per kwartaal  :D
daarnaast is apple sinds jaren al afgestapt van de antieke PPC's. Er is dus niks speciaals aan. Het enige wat Apple doet, is het EFI BIOS systeem toepassen om hun OS te beschermen (zonder juiste EFI string kan je OSX niet installeren  :dozingoff: ) dus daar kwam hackingtosh, verder is OSX ook gewoon Unix met een eigen GUI.
Veel mee als eye candy koop je dus eigenlijk niet. En dat alles werkt, is omdat er maar 1 apple prijslijst is met zo'n 20 assecoires die ze maar OEMén (want die maken ze ook niet zellf)
De Apple gebruikers lopen dus de andere 2mjl. assecoires mis, die Windows gebruikers wel hebben.

Het ziet er mooi uit, werkt goed voor dummies, maar laten we a.u.b wegblijven van Jobs als de verlosser, of symbioses, of andere elitaire fanboy wetdreams die niks met een platte chinese intelbak van doen hebben.... 


Citaat van: J.A.F._Doorhof op augustus 28, 2011, 09:29:56
Het zou getuigen van sociale vaardigheden/waarde als je niet bovenstaande bericht op die manier had gepost.

Pas op met de toon want je weet dat je al op een randje loopt waar je wat mij betreft al meerdere bans voor verdiend maar ik bepaal dat niet alleen jammer genoeg.

Je reacties en ook deze weer laten gewoon zien dat je een verstoorde maatschappelijke/sociale vaardigheid mist of niet wil gebruiken en daar ben ik niet van gediend. Ik hou best van cynisme en humor maar je gaat die grens wat mij betreft ver over, let er daarbij op dat wat mij betreft er een optelsom loopt en ik je al kan aangeven dat als er een ban komt die niet zal blijven bij 2-3 dagen afkoelen, maar dat je kan overwinteren wat mij betreft.
JBL PRX Power!

danielo

Citaat van: Raphie op september  4, 2011, 21:01:59
Ik moet Jowi toch even bijvallen Frank, Het is i.d.d. te idioot voor woorden dat je de Apple bubble niet voor de fanboys mag doorprikken
zijn ook gewoon compal/asus/en noem "alle andere chineze OEM fabrikanten" maar op dozen, sterker nog, de productie contracten verschuiven per kwartaal  :D
daarnaast is apple sinds jaren al afgestapt van de antieke PPC's. Er is dus niks speciaals aan. Het enige wat Apple doet, is het EFI BIOS systeem toepassen om hun OS te beschermen (zonder juiste EFI string kan je OSX niet installeren  :dozingoff: ) dus daar kwam hackingtosh, verder is OSX ook gewoon Unix met een eigen GUI.
Veel mee als eye candy koop je dus eigenlijk niet. En dat alles werkt, is omdat er maar 1 apple prijslijst is met zo'n 20 assecoires die ze maar OEMén (want die maken ze ook niet zellf)
De Apple gebruikers lopen dus de andere 2mjl. assecoires mis, die Windows gebruikers wel hebben.

Het ziet er mooi uit, werkt goed voor dummies, maar laten we a.u.b wegblijven van Jobs als de verlosser, of symbioses, of andere elitaire fanboy wetdreams die niks met een platte chinese intelbak van doen hebben.... 

Als er niets speciaal aan is dan moet je misschien aan de nummer 1 en nummer 2 van de productie van pc vragen waarom ze problemen hebben op dit moment. Daarnaast misschien even uitzoeken waarom de andere fabrikanten nu intel's hulp nodig hebben (met een 300Milj. steun programma) om machines te maken die in de buurt komen van de macbook airs. De feiten zijn dat juist apple veel zelf ontwerpt/samensteld en in enorme hoeveelheden besteld en ja in fabrieken laat maken waar ze zulke grote contracten mee sluiten dat ze goeie prijzen krijgen en tegelijk daarmee productie van veel andere uitsluiten.

Indien je denkt dat elke apple nu net een 'pc' is dan heb je gelijk, indien je denkt dat elke pc gelijk is en er helemaal geen werk meer inzit om het tot 1 geheel te brengen tja dan zit je nog in de tijd van de bruine kasten uit de jaren 80.

En ja osx is gewoon een unix op goeie hardware met een fijne gui dat is de reden waarom zoveel developers ze gebruiken er is niets mis met eye-candy zelfs als je deze alleen gebruikt om bij vi, emacs, gcc en bash te komen.

Wat ik niet helemaal snap is het fanboy verhaal is er iets in de laatste pagina's in deze thread wat niet klopt of waar we dit gedrag vertonen ?

Daniel.

PS: wat zal je het toch lastig hebben de laatste tijd waarbij bijna elke journalist/ceo/media verhalen schrijft dat Jobs misschien wel iets bijzonders gedaan heeft in de 2e periode bij apple en dat ze de bewijzen in de bank hebben :)
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Raphie

Macbook Air speciaal?!? google eens op Adamo, nog dunner als de AIR.
Apple is niks zonder de iPhone en tot voor kort de iPad, en iPod, gezamelijk goed voor 85% van hun omzet.
Als PC fabrikant betekenen ze niks, als zakelijke speler ook, niet, Het is geworden tot een consumer gadgetclub, daar spelen de grote 2 of 5 al lang niet meer
JBL PRX Power!

danielo

#319
Citaat van: Raphie op september  4, 2011, 23:04:24
Macbook Air speciaal?!? google eens op Adamo, nog dunner als de AIR.
Apple is niks zonder de iPhone en tot voor kort de iPad, en iPod, gezamelijk goed voor 85% van hun omzet.
Als PC fabrikant betekenen ze niks, als zakelijke speler ook, niet, Het is geworden tot een consumer gadgetclub, daar spelen de grote 2 of 5 al lang niet meer


Prima laten we maar afwachten tot de nieuwe getallen uitkomen en we waarschijnlijk gezamenlijk tot de conclusie komen dat de macbook air de best verkopende laptop is. Verder zijn er best prima pc makers mijn punt was dat ze niet allemaal gelijk zijn en het dus eenvoudig is.

Je doet overkomen dat de consumenten en gadget markt 'minder' is dan de 'echte' zakelijke markt, Hoe ik het zie is dat in de zakelijke markt de keuzes gemaakt worden door de IT afdeling die vaak voor zichzelf de topmachines kiezen en de gewone man dwingt tot crap waar alleen de prijs belangrijk is. En wat zien we indien werknemers zelf mogen kiezen de keuzes ineens anders uitvallen. Wat overblijft is dat HP als grootste maker van pc's geen ruimte meer ziet om geld te verdienen en de markt willen verlaten omdat als mensen de keuze hebben ze hun geld bij apple brengen en zich daar goed bij voelen.

Daniel.

PS: de adamo wordt volgens mij niet meer gemaakt.



denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

HAL

Citaat van: danielo op september  4, 2011, 23:17:57
En wat zien we indien werknemers zelf mogen kiezen de keuzes ineens anders uitvallen. Wat overblijft is dat HP als grootste maker van pc's geen ruimte meer ziet om geld te verdienen en de markt willen verlaten omdat als mensen de keuze hebben ze hun geld bij apple brengen en zich daar goed bij voelen.

Daniel.

Dat is een interessant punt. Bij mijn werkgever valt me dat steeds meer op. Op onze werkplek staan HP computers die uiteraard van boven tot onder zijn dichtgetimmerd. Maar wij, werknemers, willen meer en we willen mobiel zijn. Maar de werkgever heeft daar geen oog voor en dus verzinnen we zelf maar een oplossing. Maar in plaats van dat wij dan de meest goedkope laptops kopen die we kunnen vinden, zie ik vrijwel overal Apples staan. Waarom? Gewoon, omdat ze het doen. Ook als het er op aan komt. Dus inderdaad; als de werknemer mocht kiezen stonden er Apples.

Btw: dit topic is inmiddels wel erg ontspoord en nu maak ik mezelf er ook nog eens aan schuldig.

danielo

Citaat van: HAL op september  4, 2011, 23:29:13
Dat is een interessant punt. Bij mijn werkgever valt me dat steeds meer op. Op onze werkplek staan HP computers die uiteraard van boven tot onder zijn dichtgetimmerd. Maar wij, werknemers, willen meer en we willen mobiel zijn. Maar de werkgever heeft daar geen oog voor en dus verzinnen we zelf maar een oplossing. Maar in plaats van dat wij dan de meest goedkope laptops kopen die we kunnen vinden, zie ik vrijwel overal Apples staan. Waarom? Gewoon, omdat ze het doen. Ook als het er op aan komt. Dus inderdaad; als de werknemer mocht kiezen stonden er Apples.

Btw: dit topic is inmiddels wel erg ontspoord en nu maak ik mezelf er ook nog eens aan schuldig.

Dit is niets nieuws en wordt steeds meer een probleem, mensen gebruiken hun telefoons, ipads en laptops de hele dag en de scheiding werk/niet werk wordt steeds lastiger. Dit is niet een hype maar een duidelijke richting binnen grote bedrijven. En anders dan bedrijven zijn mensen bereid om extra te betalen voor wat hun beter, mooier, meer merknaam vinden (terecht of niet) en zijn daarna over het algemeen tevreden over hun aankoop wetende dat het niet het goedkoopste was.

Helaas is het topic weer 'stuk' maar dat gebeurd elke paar pagina's, Als er echte osx vragen zijn geven we ook gewoon antwoord dus ik denk dat het topic tenminste nog die functie vervuld :)

Daniel.

denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

VlisChris

Klopt mijn vermoeden dat OSX en AFP moeite hebben met elkaar sinds een software update?
Via mijn ip adres van mijn NAS kan ik hem zelfs helemaal niet benaderen atm, en mijn verbinding wordt nog steeds ergerlijk vaak verbroken.

Het lullige is dus ook dat ik nu niet in de instellingen van mijn Netgear kan komen om een ander protocol te selecteren :-\
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

J.A.F._Doorhof

ahum...
het ging me niet om WAT hij zij maar HOE hij het zei.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

HAL

Citaat van: Christiaan S op september  5, 2011, 00:41:12
Klopt mijn vermoeden dat OSX en AFP moeite hebben met elkaar sinds een software update?
Via mijn ip adres van mijn NAS kan ik hem zelfs helemaal niet benaderen atm, en mijn verbinding wordt nog steeds ergerlijk vaak verbroken.

Het lullige is dus ook dat ik nu niet in de instellingen van mijn Netgear kan komen om een ander protocol te selecteren :-\

Ja, dat schijnt door de update naar Lion te zijn gekomen. Ik heb begrepen dat alle fabrikanten inmiddels een update hebben.... (zelf geen ervaring mee, maar misschien heb je er wat aan)