Setup Katwax. Luisteren?

Gestart door katwax, mei 28, 2011, 21:16:45

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

katwax

Citaat van: doorofnight op november  7, 2020, 09:46:52
Lastig. Wat je zou kunnen doen is bij iemand gaan luisteren die het absorberen tot een kunst verheven heeft (als je dat niet al gedaan hebt), maar die dit wel breedbandig gedaan heeft en die een (meetbaar) gelijkmatig curve heeft. Ik heb weleens in zulke ruimtes gezeten en ik vond dat fantastisch. Strakker dan dat wordt het niet en de ruimtelijkheid die door de kamer wordt toegevoegd (en waarvan Toole schrijft dat die door de meeste mensen als aangenaam wordt ervaren omdat de muziek er levendiger van wordt) miste ik niet omdat de ruimtelijkheid in de opname hoorbaar was. En die vind ik veel indrukwekkender dan de 'reflectieruimtelijkheid'van kamers. Kortom, mijn advies zou zijn.. luisteren en dan wellicht absorberen tot je erbij neervalt of tot zover het kan maar zorg wel dat je geen delen in het spectrum vergeet. Met jouw set hoef je geen enorme basstraps te zetten. Dus dat moet goed komen. 

Ik zag laatst een foto van je voorbij komen van een zwarte stoel die zowat tegen de muur aan staat. Is dat jouw luisterpositie, of een luisterpositie?
Ik denk dat ik je kan volgen in wat je zegt, heb bij Dirk (vroeger Dynky op dit forum) wel meerdere malen mogen horen wat een aangepaste ruimte doet, geen idee qua meten spijtig genoeg.
Beetje reflextie is volgens mij wel aan te raden, want ik denk dat teveel ook niet meer aangenaam is, maar daar zal reflectie van de zijwanden (wegens positie beperkt) wel nog voor zorgen.
We zouden ook de ruimte rond de zitplek enkel aanpakken, waardoor je bv minder effect gaat krijgen aan de eettafel.
Toevoegen aan plafond is altijd nog mogelijk moest het niet genoeg zijn, verwijderen is echter moeilijker

Misschien maak ik het voor het laag inderdaad moeilijker dan het in werkelijkheid is en heb hier al met de filters van de luidsprekers aanpassingen gedaan waardoor de SPL toch zeker binnen die 10db blijft.

Ja de zwarte bank, middelste stoel is de luisterpositie, is zo'n 50cm van de muur af. Op zich is deze zetel ook niet ideaal, is van leer en nogal hoge zit -> mijn vrouw heeft al mogelijke vervangers in gedachte, maar dat is pas in latere fase.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Rob_Dingen

Ik ben daar zeer uitgebreid mee bezig geweest mijn ruimte zit rond de 500.
Kon met de panelen variëren van 400 tot 600.
Met meer dempen dus minder nagalm is het effect dat je meer resolutie krijgt maar het ook minder muzikaal word.
Dus je stemt het op je eigen smaak af dat je voor HT lager wil snap ik maar voor audio vind ik het niet mooi meer.

Rob

chansig

Minder muzikaal is zeker niet mijn ervaring.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

katwax

Citaat van: Rob_Dingen op november  7, 2020, 11:48:34
Ik ben daar zeer uitgebreid mee bezig geweest mijn ruimte zit rond de 500.
Kon met de panelen variëren van 400 tot 600.
Met meer dempen dus minder nagalm is het effect dat je meer resolutie krijgt maar het ook minder muzikaal word.
Dus je stemt het op je eigen smaak af dat je voor HT lager wil snap ik maar voor audio vind ik het niet mooi meer.

Rob
Dus 400 vond je teveel demping? Was dit dan over de gehele lijn zo of bepaalde frequenties?

Ben nu eigenlijk wel benieuwd of Dirk een idee heeft over hoeveel het bij hem is/was.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Rob_Dingen

Citaat van: katwax op november  7, 2020, 16:21:07
Dus 400 vond je teveel demping? Was dit dan over de gehele lijn zo of bepaalde frequenties?

Ben nu eigenlijk wel benieuwd of Dirk een idee heeft over hoeveel het bij hem is/was.
Ja dat vond ik teveel worden.
Wat ik kan sturen is ongeveer vanaf 300Hz daaronder blijft het hetzelfde en loopt de tijd wat op dat is bijna altijd zo maar mijn ruimte is over een groot bereik constant.
En aan Chansing zijn antwoord kun je ook weer zien dat het persoonlijk is.

Rob

kermy

De getallen waarover gesproken word, ik zie bijvoorbeeld 400, 500 en 600, wat zijn daar de grootheden van? Dus wat zeggen ze?

Als je dichter naar een dode kamer gaat dan gaat het voor de meeste mensen niet prettig klinken. Ik heb wel eens gelezen dat mensen die in een echte dode kamer waren geweest en daar gesproken hadden, dat wat ze daarvan hoorden als heel vreemd ervaren hadden.


Met vriendelijke groet,


Kermy

Rob_Dingen


kermy

Citaat van: Rob_Dingen op november  7, 2020, 19:41:45
Dat is de RT60 tijd 0,4 0,5 en 0,6 seconden

Het uitsterven van de tonen naar bepaalde niveaus dus.

Akoestiek is een groot goed, en gelijk in een woonkamer vaak moeilijk te realiseren, of je moet een heel begripvolle partner hebben. En de oplossingen zijn niet alleen ingrijpend, maar ook duur.
Dat laatste argument is voor de mensen die 1000 euro aan een kabel uitgeven wat minder belangrijk, maar toch.

Ook de bouwwijze van de woning kan al een rol spelen, ik meen me te herinneren dat Frank2 hier ook eens begon over zijn houtskelet bouw woning en dat daar bepaalde zaken aan kleefden.

Met vriendelijke groet,

Kermy

Rob_Dingen

Als je jezelf goed inleest op diverse fora hoeft het niet perse duur te zijn.
En omdat meestal in een woonkamer de rt60 van het laag meestal niet heel ernstig is valt het met de hoeveelheid demping ook nog wel mee.
Denk dat veel ruimtes in het hoog al teveel gedempt zijn.
Als je in een woonkamer rekening kan houden met een opstelling van luisterplaats en speakers dat je geen reflectie binnen 5 msec hebt en de eerste reflectie punten dempt al een heel eind bent.

Rob

kermy

Citaat van: Rob_Dingen op november  7, 2020, 20:01:12
Als je jezelf goed inleest op diverse fora hoeft het niet perse duur te zijn.
En omdat meestal in een woonkamer de rt60 van het laag meestal niet heel ernstig is valt het met de hoeveelheid demping ook nog wel mee.
Denk dat veel ruimtes in het hoog al teveel gedempt zijn.
Als je in een woonkamer rekening kan houden met een opstelling van luisterplaats en speakers dat je geen reflectie binnen 5 msec hebt en de eerste reflectie punten dempt al een heel eind bent.

Rob

Kijk als ik lees over een akoestisch plafond, dan zul je daar niet veel van zien denk ik. Het word anders als je allerlei panelen op moet gaan hangen om reflecties te verstrooien of dempen.

Ik zag wat spullen van Matrox langskomen op het forum, dat kon ik niet goedkoop vinden, maar er zullen genoeg mensen zijn die dat ook niet vinden, en op zoek gaan naar goed presterende alternatieven.

Heb je nog tips voor sites waar ze dit bespreken, inclusief de alternatieven die het betaalbaar maken?



Met vriendelijke groet,

Kermy

katwax

Citaat van: Rob_Dingen op november  7, 2020, 19:35:41
Ja dat vond ik teveel worden.
Wat ik kan sturen is ongeveer vanaf 300Hz daaronder blijft het hetzelfde en loopt de tijd wat op dat is bijna altijd zo maar mijn ruimte is over een groot bereik constant.
En aan Chansing zijn antwoord kun je ook weer zien dat het persoonlijk is.

Rob
Wij (vrouw en ik) vonden het veel aangenamer met die 3 panelen achter ons en zoals je aangeeft is het ook persoonlijk.
Je kan altijd een gedeelte achteraf wegdoen of afdekken, maar dan is het beetje zonde.

Citaat van: kermy op november  7, 2020, 19:50:41
Het uitsterven van de tonen naar bepaalde niveaus dus.

Akoestiek is een groot goed, en gelijk in een woonkamer vaak moeilijk te realiseren, of je moet een heel begripvolle partner hebben. En de oplossingen zijn niet alleen ingrijpend, maar ook duur.
Dat laatste argument is voor de mensen die 1000 euro aan een kabel uitgeven wat minder belangrijk, maar toch.

Ook de bouwwijze van de woning kan al een rol spelen, ik meen me te herinneren dat Frank2 hier ook eens begon over zijn houtskelet bouw woning en dat daar bepaalde zaken aan kleefden.

Met vriendelijke groet,

Kermy
Wat is duur, zoals Rob aangeeft kan het ook vrij goedkoop, bv met steenwol of dergelijke uit de bouwmarkt. Omdat het bij mij over een woonkamer gaat en mijn vrouw dit ook wil inpassen in het interieur zal het wel iets duurder worden. Echter wat is duur, paar duizend euro uitgeven aan versterkers, bronnen of zelfs kabels is niet vreemd hier op het forum, maar als je dat geld steekt in akoestiek is de verbetering mijn inziens veel hoger dan wat je eruit kan halen met die andere investeringen.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Geert (gvc)

Citaat van: katwax op november  7, 2020, 21:59:10
Wij (vrouw en ik) vonden het veel aangenamer met die 3 panelen achter ons en zoals je aangeeft is het ook persoonlijk.
Je kan altijd een gedeelte achteraf wegdoen of afdekken, maar dan is het beetje zonde.
Kamfiltering ten gevolge van reflecties is niet persoonlijk.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

katwax

Akoestiek staat nog hoog op de lijst, maar aangezien ik het "goed" wil hebben heeft dit blijkbaar zijn tijd nodig (vooral de experts hebben tijd nodig).

Ondertussen kan ik nog altijd muziek luisteren natuurlijk, heb mijn locale collectie uitgebreid met oa DSD en nu krijgt Moode het moeilijk, blijkbaar omdat er teveel nummers op mijn NAS zijn.
Er zijn wel wat opties als OS voor de USbridge Signature, dus ga ik eens wat testen daarmee, de eisen zijn:
-FLAC en DSD kunnen afspelen (24bit etc)
-Overzichtelijke inteface
-Ondersteuning Spotify connect

Volgende wil ik zeker proberen:
Picoreplayer
RopieeeXL
DietPI

Misschien Volumio, Max2play

First on the list RopieeeXL
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Tabcam

RopieeeXL heb je toch Roon ook voor nodig? Hoeveel nummer staan er op je NAS?
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

katwax

Citaat van: TabCam op december 12, 2020, 15:01:55
RopieeeXL heb je toch Roon ook voor nodig? Hoeveel nummer staan er op je NAS?
Nee de XL versie van Ropieee is de standaard versie (Roon endpoint) + UPNP en DLNA
Dus minimserver op NAS nu en zien of dit werkt

Hoeveelheid moet ik terug nakijken, maar blijkbaar teveel, want Moode verslikt zich erin. Bij rescan blijft de interface van moode heel lang leeg en als hij dan eindelijk terug is mis ik albums, zie ook de veranderingen niet die ik bv in tags heb aangepast zelfs niet na clear van cache.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

katwax

RopieeeXL werkt zonder veel problemen, maar ik denk niet dat het is wat ik zoek.
Minimserver terug moeten activeren op de NAS, upnp service waarnaar Roepieee dan kan verbidnen, maar dan dan zit je weer in minimserver bezig voor je albums. Weet niet of dit echt vooruitgang is, zeker het upnp verhaal is misschien iets dat ik beter achterwegen laat (wordt volgens mij ondertussen ook niet meer veel mee gedaan).
Op zich is RopieeeXL volgens mij wel de ideale endpoint voor iemand die Roon wil gebruiken en daarinboven ook nog Spotify connect of UPNP service. Zelf geen fan van Roon, vooral de kostprijs voor de licentie + HW is voor mij een nono.

Ga eerst toch is dieper in Moode duiken, want dit blijkt toch het OS bij voorkeur te zijn :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Tabcam

Waarom niet even een image van PiCorePlayer met daar lokaal een Minim server draaien? Hij had "maar" een minuut of vijf nodig om al mijn albums te indexeren. Denk ergens tussen de 5000 en 10000 nummers.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

katwax

Citaat van: TabCam op december 13, 2020, 10:57:03
Waarom niet even een image van PiCorePlayer met daar lokaal een Minim server draaien? Hij had "maar" een minuut of vijf nodig om al mijn albums te indexeren. Denk ergens tussen de 5000 en 10000 nummers.
Laatste keer zat hij net boven 25000 nummers, zou normaal moeten gaan met Moode, maar toch verslikt hij zich hierin.
Nu moet ik wel toegeven dat er sommige folders ook files bevinden die niets ermee te maken hebbben (ISO van SACD), maar ik zou verwachten dat hij dat gewoon skipped.
Omdat ik vermoeden had dat er mogelijk ergens iets was met corrupte files heb ik de muziek buiten de mouted drive gezet zodat hij deze niet zou meenemen en had enkel het eerste album, wat perfect werkt erin gezet.
Tags zijn in orde en via minimserver kan ik album gewoon afspelen, echter Moode neemt dit album niet mee in de index.
Log geeft geen error.

Dus ga toch een ander OS proberen, PiCorePlayer is next full install dus met LMS lijkt mij de beste optie.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

jvanhambelgium

Citaat van: katwax op december 13, 2020, 12:59:40
Dus ga toch een ander OS proberen, PiCorePlayer is next full install dus met LMS lijkt mij de beste optie.
LMS is en blijft een topper...zo oud als de straat maar gewoon blijven gaan.
Hier ook +25.000 nummers, indexeren op m'n NAS is op zo'n 6 minuutjes gedaan, maar uiteraard als je toevoegingen doet is het enkel een partial-scan. De laatste keer dat ik een full-scan moest doen kan ik mij al niet herinneren en doe je enkel als het niet anders kan.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

katwax

Citaat van: jvanhambelgium op december 13, 2020, 16:14:08
LMS is en blijft een topper...zo oud als de straat maar gewoon blijven gaan.
Hier ook +25.000 nummers, indexeren op m'n NAS is op zo'n 6 minuutjes gedaan, maar uiteraard als je toevoegingen doet is het enkel een partial-scan. De laatste keer dat ik een full-scan moest doen kan ik mij al niet herinneren en doe je enkel als het niet anders kan.
Dat is upnp ook eigenlijk, oud maar betrouwbaar.
Maar dit ziet er al wel beter uit en er komt geluid uit :)
Hij heeft de bijna 26000tracks overlopen, duurder +-30min om te scrapen, coverart etc in orde te brengen voor LMS.

Ook de Spotify plugin werkt onder de LMS en blijkbaar kan je nu ook zoeken op Spotify beetje zoals met Roon op Tidal.

Dus voorlopig doet deze het beter als Moode, ik hoop dat het ook zo stabiel is.

Het enige nadeel van de PiCorePlayer is de beperkte "setup guidelines" en dat je zelf nog veel manueel moet installeren/instellen. Hierin is bv Moode of RopieeeXL wel beter om het voor jouw te doen. Nu voor mij persoonlijk is de PiCorePlayer leuker omdat ik meer zelf kan aanpassen en tweaken.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

katwax

Bijna gelukkig met de PiCorePlayer en toen begonnen de problemen met Spotify:
-nummer gedaan en gedaan met spelen, dus geen volgend nummer hoewel dit in de playlist staat
-verbinding naar het device in viel uit en terug verbinden geeft geen geluid of het device staat niet meer in de lijst

Dit had ik niet bij Moode, maar aan de andere kant voor mijn lokale playback en de sorting is de LMS wel gewoon beter.

Log aan op LMS voor Spotify  en daar kwam de error:
[20-12-15 17:48:04.1051] Plugins::Spotty::API::__ANON__ (1424) API call: me/player/next
[20-12-15 17:48:04.1056] Plugins::Spotty::API::__ANON__ (1428) error: 429 unknown
[20-12-15 17:48:04.1066] Plugins::Spotty::API::error429 (1486) Access Rate limit exceeded for: me/player/next; retry after 10 seconds.

Die 429 unknown ben ik niet veel mee, maar die error 429 Acces Rate limit exceeded, dat moet toch iets opleveren en kwam al snel op post ivm Spotty waarbij de developer achter deze plugin reeds enkele mensen met zelfde error had kunnen helpen door je eigen id te gebruiken ipv de standaard id en het is reeds ingebakken in de LMS config om deze Spotify Client ID in te geven.
https://developer.spotify.com/dashboard/applications -> hier je id aanmaken (enkele clicks), invullen in de LMS Spotty settings, save -> restart
log bekijken -> error verdwenen en nu lijkt alles perfect te werken

Probleem had dus niet met PiCorePlayer te maken, maar is blijkbaar een probleem door de vele gebruikers van de Spotty plugin (dus elk OS op basis van LMS heeft dit issue) en simpel te verhelpen.

Tot nu toe gelukkig met de PiCorePlayer:
-Start heel snel op
-index van albums zeer goed
-Spotify werkt
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Tabcam

Mooi, dat vind ik ook één van de voordelen van PiCorePlayer, er lijkt best aardig wat te vinden van problemen en oplossingen. Vorige keer duurde het een paar dagen voor er een oplossing was, maar de oorzaak was al gevonden.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

katwax

Citaat van: TabCam op december 15, 2020, 19:12:59
Mooi, dat vind ik ook één van de voordelen van PiCorePlayer, er lijkt best aardig wat te vinden van problemen en oplossingen. Vorige keer duurde het een paar dagen voor er een oplossing was, maar de oorzaak was al gevonden.
Niet alleen van de PiCorePlayer, hoewel daar blijbaar een actieve community achter zit, maar ook van Spotify.
De api is open en degelijke documentatie erover, dus je bent vrij om je eigen client te schrijven.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Dura

Nog even over interieur-vriendelijke akoestiek aanpassingen:
Hier  https://www.wallstars.nl/wanddecoratie.htm  kun je op doek afgedrukte foto's bestellen met een frame; achter het doek kan dan een isolatie materiaal aangebracht worden tot zo'n 3cm dik. Kun je meebestellen maar als je het beter weet natuurlijk ook zelf aanbrengen.
Ik heb er een met een paar verschillende doeken ( makkelijk te verwisselen) en ben er heel tevreden mee; het haalt reflecties van de grote blinde muur tegenover de speakers bij mij hoorbaar weg, geen idee welke cijfers daarbij horen.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

katwax

Citaat van: Dura op december 15, 2020, 20:47:09
Nog even over interieur-vriendelijke akoestiek aanpassingen:
Hier  https://www.wallstars.nl/wanddecoratie.htm  kun je op doek afgedrukte foto's bestellen met een frame; achter het doek kan dan een isolatie materiaal aangebracht worden tot zo'n 3cm dik. Kun je meebestellen maar als je het beter weet natuurlijk ook zelf aanbrengen.
Ik heb er een met een paar verschillende doeken ( makkelijk te verwisselen) en ben er heel tevreden mee; het haalt reflecties van de grote blinde muur tegenover de speakers bij mij hoorbaar weg, geen idee welke cijfers daarbij horen.
Bedankt voor de link, volgens mij heb ik op die site al wel eens gekeken. 3cm lijkt mij wel wat te weinig om eerlijk te zijn, staan er cijfers bij van wanner ze absorberen?
Wil het zelf net iets groter aanpakken en daarom dat ik geduld moet hebben, soms denk ik wel koop gewoon wat spullen en zie hoe het uitpakt, maar ik vrees dat het niet zo simpel is om het resultaat te bekomen wat ik voor ogen heb.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543