volume frontspeakers

Started by jacob, October 18, 2003, 13:13:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jacob

Aloha!

bij een AV receiver is het volume niet te regelen enwel voor de achter,- en middenspeakers. Als je zeg maar je frontspeakers aansluit op een aparte versterker kun je dan je volume bij multichannel ,van je fronts, wel regelen?  
\
thanks

MarcoV

#1
Volgens mij kun je bij een AV-receiver juist wel het volume (aantal Db's) van elke speaker apart regelen in je OSD. Dat is tenslotte het principe van het gelijk afregelen van alle luidsprekers met een Db-meter (even los van de large/small discussie en de plaatsing).

Je hebt dus geen aparte versterker voor je fronts nodig, enkel om alleen het volume te kunnen veranderen.

Marco

EDIT: typo...

Sullivan

Wat voor receiver heb je? De meeste kunnen inderdaad wel de fronts harder of zachter afregelen.
Toch zullen er receivers zijn waarbij alleen de center en surrounds te regelen zijn. Dit hoeft geen probleem te zijn (als de fronts even hard klinken). Je gaat namelijk bij je calibratie uit van je front speakers. Met de main volume zet je deze dan op b.v. 75 Db. Nu kun je de center en surrounds harder of zachter zetten met ce speakerssetup.

mvg,
Frank

MarcoV

Quote from: Sullivan on October 18, 2003, 14:32:59
Je gaat namelijk bij je calibratie uit van je front speakers. Met de main volume zet je deze dan op b.v. 75 Db. Nu kun je de center en surrounds harder of zachter zetten met ce speakerssetup.

mvg,
Frank

Helemaal waar Frank, alleen ga je in principe uit van een frontspeaker en niet van beide tegelijk, zodat je alles gelijk kunt afregelen. Maar goed, dat was niet de originele vraag  ;)

Marco

jacob

Quote from: MarcoV on October 18, 2003, 14:46:26
Helemaal waar Frank, alleen ga je in principe uit van een frontspeaker en niet van beide tegelijk, zodat je alles gelijk kunt afregelen. Maar goed, dat was niet de originele vraag  ;)

Marco
Hmmm, het gaat om een str db-940 QS van sony. Ik kan wel Db veranderen van Treble en Bass  en de Hz afstellingen instellen maar niet het totaal volume van de fronts. Daarom knalt het geluid ook niet echt uit de front
speakers.

Ps . Thanks voor het snelle reageren!! ;)

Sullivan

Quote from: MarcoV on October 18, 2003, 14:46:26
Helemaal waar Frank, alleen ga je in principe uit van een frontspeaker en niet van beide tegelijk, zodat je alles gelijk kunt afregelen. Maar goed, dat was niet de originele vraag  ;)

Marco

Klopt! Daarom zij ik ook: 'Het hoeft geen probleem te zijn als je fronts even hard klinken'. Ik denk dat in de praktijk de linker/rechter fronts bij de meeste even hard staat.

mvg,
Frank

Sullivan

Quote from: jacob on October 18, 2003, 16:02:18
Hmmm, het gaat om een str db-940 QS van sony. Ik kan wel Db veranderen van Treble en Bass  en de Hz afstellingen instellen maar niet het totaal volume van de fronts. Daarom knalt het geluid ook niet echt uit de front
speakers.

Ps . Thanks voor het snelle reageren!! ;)

Hi,

Ik ken deze versterker niet. Maar je gaf in de eerste post aan dat je wel je center en surrounds kunt instellen. Als je deze zachter zou zetten, klinken je fronts in verhouding weer harder. Is dat niet een oplossing?

Het is trouwens niet zo dat je fronts eruit moeten springen. Alle speakers moeten juist even hard klinken. Het beste is dit te doen met een Db-meter. Op het gehoor kan, maar is niet zo precies als een Db-meter.

mvg,
Frank

jacob

Frank: het gaat niet om het vershil tussen Front links en rechts maar om de fronts t.o.v. de surroundspeakers. Als ik de surround en center op een keurig 0 DB waarde zet blijven de surround speakers overheersen. Ik moet echt naar een db - waarde gaan -5 wil het overeenkomen met de fronts. En wat die geluidsmeter betreft: daar ben ik helemaal klaar mee,lol, ik herb toen iets van 70 gulden(toen nog) betaald en als ik de instructies opvolg in welk magazine dan ook, bij mij geeft ie bijna geen db aan. Alleen als ik hem er pal voor houdt en het volume goed open draai. Maar als ik het volgens de regels doe ,oa vanaf je luisterpositie meten...dan geeft ie niets aan..

Sullivan

Jacob,

Ik begrijp jouw probleem. Mijn reactie over de fronts was naar MarcoV.

Het is heel normaal, dat je surrounds en center op -5 Db hebt staan. Wat is eigenlijk het probleem als je dat doet?

mvg,
Frank

jacob

het is in principe geen probleem maar ik ben constant bezig met het harder en zachten zetten van de surround, Kan het niet gewoon liggen aan het opname niveau van de dvd? Ben nu met The Eagles bezig. Heeft naar mening een van de beste DTS geluidssporen qua muziekdvd. ALles naar de laagste db stand gezet(-10Db), De fronts klonken ok, alles langzaam opgeschroeft tot -5db, nu komt alles met elkaar overeen. Ben dus alleen bang als ik dus vanavond overschakel naar een film dat ik de surrounds weer iets harder moet zetten. Had ik nog een vraagje over4 dat OSD. Welke connectie maak je vanaf je receiver naar een tv voor OSD?

MarcoV

Het maakt niet uit welke connectie je maakt om een OSD te tonen op je tv, dat ligt eraan welke ingangen je vrij hebt op de tv. Meestal is dat een composiet of S-video verbinding.

En het verschil tussen fronts en surround kan kloppen.  Hoe hard je je versterker moet zetten om een waarde op de meter te kunnen aflezen maakt niet uit (even los van het bereik waarin de meter een betrouwbare waarde aangeeft), tenslotte calibreer je de luidsprekers ten opzichte van elkaar.

Marco

Point7

Ik moet hier ook mijn master volume op -12 dB zetten om die 75dB te halen op mijn dB meter bij het afspelen van pink noise op een afstel DVD.

Het is echter niet belangrijk hoever je het volume moet zetten bij het afstellen. Als je dan achteraf maar alle speakers dezelfde dB waarde geven.

Er zit natuurlijk ook verschil in de geluidsmix op de DVD's. Het is echter niet de bedoeling om telkens gaan bij te regelen op het gehoor omdat je denkt dat het te zacht of te hard klinkt. Eens GOED afgesteld met een dB meter moet je van de volumes afblijven. Het geluid zal dan klinken zoals het bedoeld is (goed of niet goed).
CU
Jurgen

Music Server --> Uptone Regen --> Benchmark DAC 3B -> Rudistor RPX-35 amp --> V-Moda LP2

jacob

okidoki

ontzettend bedankt allemaal!!!!