Eindelijk is mijn set compleet

Gestart door bahady30, februari 22, 2011, 02:00:13

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bahady30

Eindelijk is het dan zover, na me op dit forum geregistreerd te hebben en als een undercover spion zoveel mogelijk info te vergaren :blink: Dit geweldige forum heeft me echt mijn ogen geopend want sinds 2000 met een compleet JVC 5.1 setje en Bose 301 speakers te hebben gespeeld ,wilde ik wat anders maar waar begin je dan.....? Ik heb voor mezelf eerst een budget gemaakt want het kan altijd duurder en beter maar ik heb ook nog andere dure hobby's  :sarcasm:.

Mijn set is ( bijna ) compleet nu en kan dus eindelijk gaan genieten van de HT-ervaring waar iedereen het over heeft....  :headbanging:
Buiten de tv en mijn stereo versterker die ik sinds 2 jaar heb ben ik zeker een kleine 3 maanden bezig geweest met luistersessies,lezen,budgetering,ed. Helaas heb ik nog geen foto's maar die zal ik nog posten tzt.De set bestaat voorlopig uit

JVC LCD : LT37P80BU
Denon PMA-1500ae stereo versterker
Pro-Ject Xpression III Draaitafel
Pro-Ject Phono Pre-amp
Sony CDP-303ES CD speler ( een gouwe ouwe...)
Onkyo : TX-SR608 AV-versterker
Jamo C607 ,C603, C60 Center speakercombinatie ( stukken beter als de S608 set....zijn meerprijs waard )
Sony RDR-GX3 DVD recorder ( Deze gebruik ik ook even als speler want mijn beurs is leeg en carnaval staat voor de deur...)
Laptop Toshiba met extern Samsung 21" beeldscherm en 2 TB Harde schijf voor al mijn geliefde muziek...
Van Hul bekabeling

Ik moet zeggen dat het geluid van de Jamo C607 me overdonderd heeft. Wat is dat een fantastische speaker voor dat geld.Ik snap niet dat ze zo ondergewaardeerd zijn !
Ik heb deze rechtreeks vergeleken met monitor audio,klipsch,teufel,kef,canton,B&W in ongeveer dezelfde prijsklasse en duurder.Ik kwam gewoon tot de conclusie dat genoemde namen zich eens flink achter de oren moeten krabben....Oke,speakers zijn persoonlijk maar duurder is zeer zeker niet altijd beter heb ik gemerkt.Ik moet waarheidsgetrouw erbij zeggen dat ik geblinddoekt heb geluisterd en nadat de luistertest voorbij was pas naar het design heb gekeken. Zo doe ik dat altijd met audio apparatuur,merken zeggen me niks...,het gaat mij om de prestatie!! Prijs-kwaliteit verhouding is zeer goed te noemen.De frontspeakers heb ik middels spikes, granieten tegels en rubberen wasmachine-dempers (Gamma..) ontkoppeld van mijn houten vloer. Werkt perfect! Subwoofer heb ik vooralsnog in mijn set-up niet nodig. Ik heb voor twee aparte versterkers gekozen omdat mijn persoonlijke mening is dat de AV-receivers op stereo gebied minder presteren dan een gewone 2-kanaals versterker,of je moet al flink dieper in de buidel tasten :confused: De Onkyo receiver is redelijk in stereo maar smaken veschillen....Ik heb hem ook gekocht voor een betaalbare goeie surroundsound.
De Denon PMA-1500ae heeft zich bewezen als een klasse stereo versterker en deze stuurt de jamo's goed aan. De Onkyo receiver heeft zoveel mogelijkheden dat ik amper weet waar ik moet beginnen...De Audissey ruimtecorrectie heb ik laten uitvoeren maar ik vertrouw toch meer op mijn eigen oren dan op een goedkoop microfoontje , maar het biedt een goed uitgangspunt. Omdat ik voornamelijk concertregistraties bekijk met wisselende kwaliteit audiotracks zal ik nog veel moeten tweaken om tot het gewenste resultaat te komen. Ik heb beide versterkers niet op elkaar aangesloten maar heb twee paar kabels liggen.Bestaat er hier een schakelkastje voor dat gewoon de gewenste versterker aan de speakers koppeld zonder in kwaliteit in te moeten boeten? Ik zal spoedig wat meer foto's posten. Nu ga ik me eens rustig orienteren naar een betaalbare DAC.Alles op zijn tijd... :angel:


Roger Black

Welkom op het forum! Mooie set!

Heb je al foto's hoe het in je ruimte staat?

bahady30

@Roger Black: Dank je wel ! Ben er zelf ook dik tevreden over. Op dit moment ben ik even bezig met een kleine verhuizing en als deze voorbij is dan zullen de foto's zeker komen !

KvL

Mooie set, goed dat je gekozen hebt voor de Denon versterker. In vind dit zelf een erg goede versterker.
Sonus Faber Concerto Domus | Lyngdorf SDAI 2175 | Cambridge Audio Azur 840c | PS Audio P 500

bahady30

#4
@Kvl, ja dat vond ik ook toen ik de Denon hoorde ten opzichte van een Roksan bijna 2 maal zo duur.....Gescheiden voedingen, goeie trafo's,geheel geisoleerd,neutraal maar geen analytisch geluid. Ik vind veel apparatuur dat zich de kwalificatie "Hi-end" toebedeeld vaak veels te overrated terwijl het echt niet allemaal hand-made is. Net zoals bij die jamo's vind ik het een uitdaging om apparatuur zoals ik al zei geblinddoekt uit te testen en daarna pas naar het design te kijken. Geluidskwaliteit staat bij mij voor op, als muzikant. Nu heeft iedereen een eigen uniek stel oren om iets te beoordelen, maar als ik soms met "audiofielen" een geblinddoekte luistertest doe in een Hi-Fi zaak en ze zien daarna wat ze het beste vonden dan geloven ze vaak hun eigen unieke oren niet...omdat ze vaak gewend zijn om te luisteren met hun ogen ( de apparatuur ). Eerst stond ik ook bv sceptisch t.o.v. een DAC maar na wat luistertesten heb ik daar wel de meerwaarde van gehoord en ingezien. Nu nog wat doorsparen....  ;)

KvL

Precies, ik betrap mezelf ook wel op het afgaan van het uiterlijk, sommige dingen zien er zo mooi uit.
Je bent muzikant, wat speel je? Ikzelf speel (acoustisch) gitaar en merk dat ik daar dus ook altijd het meest naar luister en ook daar de installatie op beoordeel.
Ik speel op een Martin d35 en het geluid wat daar uitkomt is een beetje het uitgangspunt van het geluid wat ik zoek. Niet dat ik dat helemaal heb maar dat heeft dan weer met geld te maken.  ;D
Sonus Faber Concerto Domus | Lyngdorf SDAI 2175 | Cambridge Audio Azur 840c | PS Audio P 500

bahady30

#6
@KVL: Ik ben zelf ook een gitarist en speel hoofdzakelijk elektrisch. Fender,Gretsch,Gibson. Gisteren een luistersessie gehad met mijn Jamo's C607( ongeveer 800 euro per paar en Monitor Audio (GS-60, 3500 euries per paar ) en een paar Jamo's S608 ( Iets van 450 euro per paar ). Dit alles aangesloten op een gescheiden NAD voor-en eindversterker combinatie.

De S608 hebben we maar weer gauw aangesloten op de HT-set want deze kwam als de "mindere" uit de bus. Dit is een leuke speaker voor het geld,begrijp me goed, maar als je ze rechtstreeks vergelijkt met de C607 komen ze defenitie ,kracht, te kort.

De MA en de C607 vergelijken is een ander interessant verhaal. De C607 overtreft de MA's wat betreft "natuurlijkheid" in het geluid. De Monitor Audio's kleuren het geluid wat meer maar hebben meer "ballen"in het laag en overall bekeken is deze 4 keer zo dure speaker dan ook de winnaar. Het is wat meer "in your face" dan de Jamo's. Meer body. We waren met zijn allen wel verbaast hoe de jamo's standhoud t.o.v de Monitor Audio's voor dat geld. Die natuurlijke sound is voor mij een belangrijk punt bij speakers. Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van kleuring.

Een te gekke gitaar trouwens die Martin van jou  ::) Die Sonus Faber Concerto Domus speakers zijn ook te gek, een beetje boven mijn budget!

Ziffix