eenvoudige HTPC nodig voor afspelen DV en HDV bestanden

Gestart door KeesN, februari 8, 2011, 20:28:55

Vorige topic - Volgende topic

KeesN

Ik wil mijn zelf opgenomen video-collectie (veel live opnamen van bands) archiveren op HDD (NAS). Vervolgens wil ik deze kunnen bekijken in mijn HT, middels een eenvoudige HT-PC.

De reguliere mediaspelers (Popcornhour, Dune) voldoen niet, want deze kunnen niet omgaan met de de DV-AVI file (het bestandsformaat van DV tape). Ik heb dit getest. Zo'n DV-AVI bestand kan wel moeiteloos worden afgespeeld met Windows Media Player! (ook dit heb ik uiteraard getest).
De reden waarom Dune en PCH niet werken, is dat er op de chipset die al deze mediaspelers gebruiken, het DV-AVI format niet geïmplementeerd is.

Bestanden die ik wil kunnen spelen zijn:
van HDV tape ->  M2T (1440x1080 25Mbs)
van DV tape -> AVI (720x576 25Mbs)
AVCHD: 1080i of 1080p @50 (1920*1080) ~24 Mbs

Ik wil absoluut géén re-encoding van het materiaal om kwaliteitsverlies tegen te gaan. Het origineel moet zo goed mogelijk worden bewaard, in de oorspronkelijke resolutie.
Aub dus geen reacties in de trand van "DV is niet gemaakt om te streamen, je moet dit 'even' omzetten naar format XYZ". Gezien het aantal tapes, is 'even' omzetten geen optie.

Ik zoek dus een eenvoudige HT-PC waarmee ik een bestand op mijn NAS kan selecteren, en via HDMI naar mijn JVC DLA-RS20 stuur.
Wie heeft suggesties?

celerontje

Ligt het nou aan mij of heb ik precies deze vraag een paar maand geleden ook voorbij zien komen? ???
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

screamhouse

ik heb goede ervaringen met een Gigabyte/ASUS AMD 780/785 moederbord icm een AM3 processor bv X240e en eventueel een 5450 videokaart erbij.
Maar wat wil je er voor uitgeven, ga je hem zelf bouwen of wil je hem compleet kopen?
Dune D1| Marantz SR-6004 Black |Boston Acoustics A23| BK XLS 200 | W&M Tornado powercord | W&M HDMI | Canare 4S8 | Samsung UE40D6500| Synology NAS

KeesN

Een paar maanden geleden stelde ik min of meer dezelfde vraag, in de veronderstelling dat er mediaspelers waren die dit konden. In de tussentijd dus getest en erachter gekomen dat dat spoor dood loopt.

Liefst ga ik niet zelf bouwen, maar bestel ik ergens 'kant en klaar' of 'op maat'. Ben niet zo van zelf in elkaar schroeven...

celerontje

PC's bouwen is echt niet moeilijk, alle software goed werkend krijgen is vele malen lastiger! ;)
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

screamhouse

Besef wel, een HTPC is hard werken.........het is echt een hobby en er is altijd wel wat....ten minste dat is mijn ervaring.
Laten bouwen kan kostbaar worden. Wat is je budget en wil je er een blu ray in, HDTV kijken en opnemen etc. Op tweakers staat altijd een best buy guide met veel nuttige info

EDIT: Software en codecs is de struggle. Heb goede ervaringen met Mediaplayer Classic
Dune D1| Marantz SR-6004 Black |Boston Acoustics A23| BK XLS 200 | W&M Tornado powercord | W&M HDMI | Canare 4S8 | Samsung UE40D6500| Synology NAS

KeesN

ik wil er absoluut niets in van dvd, bluray etc. Ik wil alléén maar de 3 bestandstypen zoals beschreven afspelen vanaf een NAS, that's all.

Wat gewoon goed moet zijn is de grafische kaart, zodat dat niet de bottleneck wordt in het weergeven van de opnames. Audio hoeft niet verder dan PCM 2.0 of DD 2.0 / 5.1
Ik maak me met eigen opnames echt niet druk of de HTPC wel DTS HD MA kan afspelen, dat neemt toch geen enkele camera op.

Kosten: als ik een volledige PC (met HDMI uit, Firewire in, kaartlezer, etc) kan kopen voor €500, dan moet dit toch zeker niet meer hoeven kosten...  ???

celerontje

Btw, HDV materiaal is geen enkel probleem op mediaspelers, want dat is gewoon MPEG2 in feite.
DV is een ander verhaal, maar dat zou je eventueel op kunnen lossen door een PC elders in huis realtime transcoding te laten doen en het vervolgens te streamen naar een mediaspeler.

Btw, wil je persé al het materiaal dat je schiet ''ruw'' bekijken in je HT?

Ik weet dat je vraagt om een HTPC, maar wil je dat wel echt?

screamhouse

zijn dit echt de enige dingen die je er mee gaat doen, want dan lijkt het me echt overkill.

KeesN

Als een HTPC niet nodig is, en er betere alternatieven zijn sta ik daarvoor open!
Als dit met een 'gewoon' laptopje ook kan, vind ik het al lang goed. Ik zit echt niet te wachten om te gaan hobbyen met codecs enzo, of elke week weer iets te moeten 'upgraden'.
Ik dacht het onderwerp juist hier op het forum te moeten plaatsen, omdat ik bij het mediaplayer forum vorige keer de verkeerde discussie kreeg.

en ja, ik wil het materiaal echt 'ruw' bekijken... waarom? ik zit niet te wachten om een paar honderd tapes te re-encoden....
én ik wil geen kwaliteit verliezen. De DV opnames hebben prima 16bits L-PCM tracks met externe microfoon opgenomen. Doodzonde om dit naar een low bitrate format te downrezzen. Zoals gezegd: het gaat om muziek opnames, dus behalve het beeld is de audiokwaliteit van groot belang.

celerontje

Die audio kan je trouwens 1:1 porten naar DVD, want DVD ondersteund gewoon 2 kanaals PCM.
Maar als allemaal opnames maakt, monteer je ze dan niet of zo?

KeesN

Tuurlijk kan dat naar DVD; maar van de originele 25 Mbs van DV-AVI houd ik dan nog maar 8,5 Mbs over (1,5 voor PCM audio). Zonde om die detail data kwijt te raken. Vandaar dat ik niet naar DVD wil.
BluRay is ook geen optie, want dan moet ik alle DV-AVI video re-encoden naar MPEG2 of AVC; en dat kost teveel tijd.

De meeste opnames zijn single-cam, dus daar valt verder weinig aan te monteren. Als ik multi-cam film laat ik de montage over aan de pros, daar heb ik zelf de apparatuur en de tijd niet voor (voor de goede orde: mijn camerawerk is/wordt gebruikt bij IQ en Marillion)