riwi's woonkamer hometheater

Started by riwi, January 16, 2011, 23:03:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

riwi

#300
Nieuwe lichtmeting na 500 uur.
Ik heb de color temp aangepast van de 'gecalibreerde'  user1 setting naar 6500k omdat dat er beter uit ziet nu. Tevens gamma iets aangepast.

Na 503 uur (10-9/2011) :
iris 3 : High-lamp : 185 Lux, Low lamp 125
iris 2 : High-lamp : 141 Lux, Low lamp 93
iris 1 : High-lamp : 99 Lux, Low lamp 66

post met deze en de vorige metingen : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=108747.msg1874008#msg1874008


riwi

Tevens een mail gehad voor een geinteresseerde voor de CEC CD speler.
Die gaat waarschijnlijk binnenkort het huis verlaten.

Kjelt

Quote from: riwi on September 10, 2011, 01:55:43
Nieuwe lichtmeting na 500 uur.
QuoteLijkt wel of ie niet minder licht gaat geven als ik de metingen moet geloven
Je ziet inderdaad dat de lamp vooral de eerste 200 uur flink veranderd, daarna gaat het geleidelijker maar het blijft wel gestaag afnemen. Je ziet aan jouw metingen dat je ook een behoorlijk meet tolerantie hebt, of dit komt omdat je niet volledig kunt verduisteren of dat andere factoren meespelen (kleurtemperatuur instelling is bv ook erg belangrijk dat die exact gelijk blijft) weet ik niet. Maar als je bv kijkt naar de meting van april dan zou de lamp opeens meer licht zijn gaan geven, helaas dat is onmogelijk volgens de fabrikant. Mocht je dit toch ontdekt hebben hoe, dan hebben diverse partijen natuurlijk erg veel interesse  :D

riwi

Quote from: Kjelt on September 10, 2011, 12:09:17
Je ziet inderdaad dat de lamp vooral de eerste 200 uur flink veranderd, daarna gaat het geleidelijker maar het blijft wel gestaag afnemen. Je ziet aan jouw metingen dat je ook een behoorlijk meet tolerantie hebt, of dit komt omdat je niet volledig kunt verduisteren of dat andere factoren meespelen (kleurtemperatuur instelling is bv ook erg belangrijk dat die exact gelijk blijft) weet ik niet. Maar als je bv kijkt naar de meting van april dan zou de lamp opeens meer licht zijn gaan geven, helaas dat is onmogelijk volgens de fabrikant. Mocht je dit toch ontdekt hebben hoe, dan hebben diverse partijen natuurlijk erg veel interesse  :D

Ik kan perfect verduisteren hoor. Ik doe de rolluiken dicht en hang overal de doeken op. Heb je zelf wel gezien hier volgens mij :)
In het donker kan mijn lichtmeter niks meten (dwz light level is te laag voor de meter). Zelfs op het doek met 0 IRE meet ik niks representatiefs. De meting wordt dus zeker niet vervuild door vals licht.

Omdat de kleur wat wijzigt heb ik nu een andere instelling dan eerst. Dus eerst de user 1 preset van cine4home die 6500 zou zijn bij 0 lampuur. Nu heb ik de projector 6500K preset omdat dan de kleuren van gezichten er beter uit zien. Gamma in de lage regionen iets opgekrikt voor meer detail in het donker en iets minder blacklevel. Gisteren ook pas gemeten nadat de projector 3 uur aangestaan had.

Als ik de metingen herhaal zal je in de cijfers +/-3 zien voor iedere waarde, misschien zelfs +/- 5.

Ik wil vandaag de lamp en het binnenglas nog eens schoonmaken, dan meet ik vanavond opnieuw. Audioloog zei dat vooral het binnenglas bij hem aanslag had en de lamp zelf niet zo.

riwi

Quote from: riwi on September 10, 2011, 01:55:43
Na 503 uur (10-9/2011) :
iris 3 : High-lamp : 185 Lux, Low lamp 125
iris 2 : High-lamp : 141 Lux, Low lamp 93
iris 1 : High-lamp : 99 Lux, Low lamp 66

Na de 'schoonmaak' :) Ik heb de lamp gepoetst. Daar was niet veel op te zien, maar het wattenstafje zag wel zwart na het poetsen. Het glas aan de binnenkant zag er vies we wazig uit, gewoon een doffe coating. Heb ik eraf gepoetst met wattenstaafjes, glassex, alcohol en m'n fotocameralens lensstift.
Nieuwe meting gedaan :
Na 504 uur (10-9/2011) :
iris 3 : High-lamp : 199 Lux, Low lamp 135
iris 2 : High-lamp : 143 Lux, Low lamp 101
iris 1 : High-lamp : 101 Lux, Low lamp 73

Conclusie : poetsen loont! Beeld oogt ook wat scherper weer nu.  8)


papaleo

Dat loont zeker zeg,maaarrr.. je had jouw lamp en lens toch nog niet zo lang geleden al schoon gemaakt?

Als dat het geval is moet je er toch eens serieus over na gaan denken om te stoppen met roken(cq:blowen)  :D
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

HTip

Fijn dat je je ervaringen met de lamp deelt! Ik heb er nu ook al meer dan 400 uur opzitten. Ik heb het idee dat er nog steeds een bak licht van de lamp komt. Zeker met spellen is het soms zelfs te fel, maar dan helpt de iris ;)

Zou schoonmaken nu al nodig zijn? Of hangt het van meer factoren af?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

skyfox

Blijft je calibratie eigenlijk goed na het schoonmaken van de lamp? Mijn tw2000 heeft er dik 750 uur opstaan en is gecalibreerd bij 600 uur. Mogelijk dat schoonmaken weer wat extra licht geeft.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

riwi

Quote from: papaleo on September 11, 2011, 10:28:09
Dat loont zeker zeg,maaarrr.. je had jouw lamp en lens toch nog niet zo lang geleden al schoon gemaakt?

Als dat het geval is moet je er toch eens serieus over na gaan denken om te stoppen met roken(cq:blowen)  :D

Roken en blowen doen ik hier niet ;)  ;D
Het lamp glas had ik bij 200 uur gecontrolleerd en 'schoon gevonden'. Toen heb ik het binnenkantglas niet gedaan. Dat is met de vorige lamp geweest toen die op +-1200 uurstond (gewisseld bij 1450). dus het binnenglas was al 750 uur niet meer gedaan.

Quote from: HTip on September 11, 2011, 11:53:25
Fijn dat je je ervaringen met de lamp deelt! Ik heb er nu ook al meer dan 400 uur opzitten. Ik heb het idee dat er nog steeds een bak licht van de lamp komt. Zeker met spellen is het soms zelfs te fel, maar dan helpt de iris ;)

Zou schoonmaken nu al nodig zijn? Of hangt het van meer factoren af?
400 uur is nog vroeg inderdaad. En als je nog genoeg licht hebt is het niet 'nodig'. Maar het kan geen kwaad om de lamp er eens uit te halen en te kijken. Tenminste bij mij kan ik er zo bij en is het een klusje van 5 minuten om de lamp eruit te trekken. Bij mij zag de lamp er dus wel OK uit gisteren, maar als je met een wattenstaafje en wat glassex en daarna alcohol erover gaat en het voelt stroef, en het staafje wordt er zwart van dan zat er wel degelijk troep op het lamp glas.
Met alcohol alleen werd het niet goed schoon. Met glassex wel, maar ik wil geen glassex resten op de lamp achterlaten dus dan reinig ik met 96% alcohol na.

Quote from: skyfox on September 11, 2011, 12:12:36
Blijft je calibratie eigenlijk goed na het schoonmaken van de lamp? Mijn tw2000 heeft er dik 750 uur opstaan en is gecalibreerd bij 600 uur. Mogelijk dat schoonmaken weer wat extra licht geeft.
In principe veranderd er niets aan de kleur van het licht door de schoonmaak. Je zou zelfs kunnen zeggen dat als ie gecalibreerd was met een 'schone' lamp dat je met het schoonmaken weer dichter bij de calibratie situatie uitkomt. Of het bij een Epson ook helpt weet ik niet. De JVC's staan erom bekend dat er een soort aanslag op de lamp en het lampglas komt. Er schijnt 'iets' van plastic te verdampen en op het glas neer te slaan. Maar ik kan wel vertellen dat ik eens mijn BenQ lamp had vervangen (door Frank in Emmeloord gedaan) en dat Frank toen het glas aan de binnenkant van de projector heeft gereinigd en dat ook enorm hielp voor de scherpte toen.

HTip

Bedankt voor de tips! Ik heb dezelfde behuizing dus ik kan er volgens bij zo bij...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

riwi

Quote from: HTip on September 11, 2011, 12:54:37
Bedankt voor de tips! Ik heb dezelfde behuizing dus ik kan er volgens bij zo bij...

Bij sommigen staat ie met de achterkant strak tegen de muur. Dan zou je dus de projector van z'n plek moeten halen. Dat is dan wel meer werk dan 5 minuten. Ik laat de plek van de projector liefst onaangetast zo veel mogelijk. Opnieuw ophangen en uitrichten is vervelend werk en kost veel tijd en ergernis.

HTip

Quote from: riwi on September 11, 2011, 13:13:53
Bij sommigen staat ie met de achterkant strak tegen de muur. Dan zou je dus de projector van z'n plek moeten halen. Dat is dan wel meer werk dan 5 minuten. Ik laat de plek van de projector liefst onaangetast zo veel mogelijk. Opnieuw ophangen en uitrichten is vervelend werk en kost veel tijd en ergernis.
Heb je helemaal gelijk in. Ik kan er gelukkig achter, dus het hoeft denk ik niet zo moeilijk te zijn. De projector hangt nu optimaal en dat wil ik inderdaad graag zo houden ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

hifiman

Quote from: riwi on September 11, 2011, 13:13:53
Ik laat de plek van de projector liefst onaangetast zo veel mogelijk. Opnieuw ophangen en uitrichten is vervelend werk en kost veel tijd en ergernis.
Doet me terug denken aan mijn pre-jvc tijd toen mijn projector nog aan een beugel met kogelgewricht hing EN geen lens shift had, dat was pas vervelend afstellen  :D  ;) Nu vind ik met de JVC het wel meevallen eigenlijk   :angel:

riwi

Quote from: Audioloog on September 12, 2011, 10:10:32
Doet me terug denken aan mijn pre-jvc tijd toen mijn projector nog aan een beugel met kogelgewricht hing EN geen lens shift had, dat was pas vervelend afstellen  :D  ;) Nu vind ik met de JVC het wel meevallen eigenlijk   :angel:

Jij hebt een nette plank voor de projector. Best handig wel.
Welke calibratie meter had jij het laatst over? Een I1display3 of zo? Kan hem niet zo weervinden. Was die van X-rite? Ik zag op de calman / spectracal site wel een C6 staan.

http://store.spectracal.com/consumer/meters.html

hifiman

Quote from: riwi on September 12, 2011, 10:55:22
Jij hebt een nette plank voor de projector. Best handig wel.
Inderdaad, bevalt goed.  :)

Quote from: riwi on September 12, 2011, 10:55:22
Welke calibratie meter had jij het laatst over? Een I1display3 of zo? Kan hem niet zo weervinden. Was die van X-rite?
Ik heb de X-rite EyeOne Display LT, hardwarematig is er geen verschil met de niet light versie, het verschil zit hem in de software die erbij zit en die je (op de driver na) toch niet gebruikt. 155 eurie bij een konijn op een berg.  ;)

Kjelt

Quote from: Audioloog on September 12, 2011, 11:00:11
Ik heb de X-rite EyeOne Display LT
er schijnen binnenkort nieuwe versies te komen
QuoteHet huidige product is niet compatibel met OSX Lion. Op korte termijn vindt u de nieuwe versie van de EyeOne serie online. Deze serie is ook tevens compatibel met OSX Lion.
Deze worden verkocht voor de calibratie van monitoren maar zijn dus ook voor projectoren geschikt?

hifiman

Quote from: Kjelt on September 12, 2011, 14:13:45
Deze worden verkocht voor de calibratie van monitoren maar zijn dus ook voor projectoren geschikt?
Zie ook dit topic:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=85698.0

;)

Kjelt


riwi

Ik heb een android pad de Asus EEE pad gekocht.



Net plankje, mooi toetsenbordje erbij. Ziet er gelikt uit.

Ik wilde eigenlijk eens spelen met ip control richting de Dune en dergelijke.
Ik moet eerst Android wat beter leren kennen. Dan moet ik er ook nog voor zorgen dat ik via wifi bij de Dune kan. Dat kan momenteel niet omdat daar nog mijn linux firewall tussen zit. Dus ik moet ook nog een extra wifi station aanschaffen.

hifiman

Gaaf Richard!  :pompom:

Alleen het laatste begrijp ik niet helemaal, als het wifi verkeer richting je dune nu al door de firewall gaat, waarom heb je dan nog een extra wifi station nodig?

Groetjes,

Ronald

riwi

#320
Hoi Ronald,

De wifi zit op het adsl modem. Dat zit aan de externe interface van de firewall PC.
Mijn internet verkeer gaat dus van intern netwerk (waar de PC's en de media en de dune en Oppo in zitten) door de router/firewall PC naar het 'externe' netwerk. De wifi zit in het externe netwerk, voor internet moet het nog door de nat/router van het adsl modem.

Ik heb ook nog een wifi station puur voor de pronto. Dat hangt alleen aan de pronto extender en verder niet aan een PC of het internet.


<intern net > ---> router PC  ----> ziggo internet
                             ----> adsl modem/router/met wifi --> xs4all internet


Dus mochten er ongenode gasten op de wifi zitten dan kunnen ze nog niet bij mijn media. Ze kunnen alleen via poort 22 of 80 naar de linux bak.

riwi

#321
Als ik met de pad ook afspeel mogelijkheden van flac files naar een remote renderer wil maken moet je via wifi ook bij de media kunnen. Er zal dus nog wel een wifi N ding bij moeten komen in het interne netwerk. Dan kan de wifi in het adsl modem (fritz!box) wel uit.

riwi

#322
geintje :
root@riwilinux:/home/richard/scripts# ./disk.sh
 /dev/sda:     SAMSUNG HD103UJ 26C, 23013hours, 77times.
 /dev/sdb:     SAMSUNG HD154UI 24C, 18157hours, 58times.
 /dev/sdc:     SAMSUNG HD154UI 26C, 18157hours, 57times.
 /dev/sdd:     SAMSUNG HD154UI 24C, 17919hours, 55times.
 /dev/sde:     SAMSUNG HD154UI 24C, 17919hours, 56times.
 /dev/sdf:     ST2000DL003-9VT166 34C, 4937hours, 31times.
 /dev/sdg:     ST2000DL003-9VT166 35C, 4937hours, 31times.
 /dev/sdh:     ST2000DL003-9VT166 35C, 4937hours, 31times.
 /dev/sdi:     ST2000DL003-9VT166 32C, 4937hours, 31times.

root@riwinas:/home/richard/scripts# ./disk.sh
 /dev/sda:     C300-CTFDDAC128MAG 0C, 1062hours, 299times.
 /dev/sdb:     WDC WD20EARS-00S8B1 31C, 698hours, 106times.
 /dev/sdc:     ST2000DL003-9VT166 29C, 234hours, 19times.
 /dev/sdd:     ST2000DL003-9VT166 30C, 234hours, 20times.
 /dev/sde:     ST2000DL003-9VT166 30C, 234hours, 22times.
 /dev/sdf:     WDC WD20EARS-00S8B1 34C, 701hours, 210times.
 /dev/sdg:     ST32000542AS 29C, 536hours, 76times.
 /dev/sdh:     ST32000542AS 28C, 537hours, 76times.
 /dev/sdi:     ST31500341AS 32C, 1396hours, 238times.
 /dev/sdj:     ST31500341AS 34C, 1217hours, 197times.
 /dev/sdk:     ST31500341AS 33C, 1218hours, 197times.
 /dev/sdl:     ST31500341AS 32C, 1395hours, 238times.



hifiman

Quote from: riwi on September 25, 2011, 22:13:08
Hoi Ronald,

De wifi zit op het adsl modem. Dat zit aan de externe interface van de firewall PC.
Mijn internet verkeer gaat dus van intern netwerk (waar de PC's en de media en de dune en Oppo in zitten) door de router/firewall PC naar het 'externe' netwerk. De wifi zit in het externe netwerk, voor internet moet het nog door de nat/router van het adsl modem.

Ik heb ook nog een wifi station puur voor de pronto. Dat hangt alleen aan de pronto extender en verder niet aan een PC of het internet.


<intern net > ---> router PC  ----> ziggo internet
                             ----> adsl modem/router/met wifi --> xs4all internet


Dus mochten er ongenode gasten op de wifi zitten dan kunnen ze nog niet bij mijn media. Ze kunnen alleen via poort 22 of 80 naar de linux bak.
Hoi Richard,

Helder! Op zich op te lossen door op basis van mac adres het verkeer door te laten van/ naar de tablet, maar ik ben met je eens dat het netter/beter is dat anders op te lossen. Alhoewel een extra accesspoint op je interne netwerk weer een extra risico op zich is ;-) Afijn, ik draaf weer een beetje door, veel plezier met je nieuwe speeltje  ;D

Getypt vanaf een concurerend speeltje  ;)

Groetjes,

Ronald

PS. Wat laat je disk.sh script nu precies zien eigenlijk?

riwi

Quote from: Audioloog on September 25, 2011, 22:44:15
PS. Wat laat je disk.sh script nu precies zien eigenlijk?

Naar aanleiding van jouw posts met oa het smartctl gebruik had ik er wat mee gespeeld om van alle disken de temperatuur, de levensduur en de power on's te bekijken.
  9 Power_On_Hours          0x0032   095   095   000    Old_age   Always       -       23013
12 Power_Cycle_Count       0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       77
194 Temperature_Celsius     0x0022   074   047   000    Old_age   Always       -       26 (Min/Max 23/30)
Ik weet eigenlijk niet wat verder nog interessant is om te monitoren om voortijdig overlijden van de disk te voorspellen.
23000 uren power_on is best veel volgens mij. Da's de boot disk en /share waar ik meerdere backups/kopieen van heb.

Misschien dat ik het ga loggen of op een andere manier via web toegankelijk maken realtime of via crontab updates.

Ik kwam er achter dat er 5 disken een stuk warmer werden dan de rest. Toen bleek er een dikke laag stof op het ventilator gaas te zitten, na verwijderen daalde de temp met 8-10 graden van die disks.