Ervaringen met unRAID?

Gestart door Bolle, november 24, 2010, 15:23:40

« vorige - volgende »

PascalP

Ga deze week de SATA SSD's vervangen door de NVMe drives, nu wil ik uiteraard de data die ik permanent op de Cache pool draai eerst op het Array zetten en daarna met de nieuwe drives weer terug.

Doe ik het zo goed of zie ik iets over het hoofd?

1. Share die op de cache draaien (zoals appdata, system) en enkel de cache als primary storage hebben het array als secondary instellen
2. Mover draaien zodat alles van cache -> array gaat
3. Drives vervangen
4. Betreffende share als primary op array zetten en als secondary cache
5. Mover draaien
6. Primary naar cache zetten, geen secondary
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Side Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Rear Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

PascalP

Citaat van: PascalP op september 29, 2024, 14:22:11Ga deze week de SATA SSD's vervangen door de NVMe drives, nu wil ik uiteraard de data die ik permanent op de Cache pool draai eerst op het Array zetten en daarna met de nieuwe drives weer terug.

Doe ik het zo goed of zie ik iets over het hoofd?

1. Share die op de cache draaien (zoals appdata, system) en enkel de cache als primary storage hebben het array als secondary instellen
2. Mover draaien zodat alles van cache -> array gaat
3. Drives vervangen
4. Betreffende share als primary op array zetten en als secondary cache
5. Mover draaien
6. Primary naar cache zetten, geen secondary

Een dingetje over het hoofd gezien, wel even docker uitzetten tussen stap 1 en 2 in, anders doet de mover nog niet veel als de data in gebruik is :)

Cache drives zijn nu iig geheel leeg dus het ombouwen kan beginnen.
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Side Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Rear Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

riwi

Wat ga je ermee winnen?
Ik bedoel ik had begrepen dat unraid niet heel snel is kwa schrijfsnelheden. Maakt het dan veel uit of de cache drive NVME is of SATA SSD? Ik zou verwachten dat de SATA SSD snel genoeg is, als de achterliggende drives toch minder vlot zijn.

PascalP

Citaat van: riwi op september 30, 2024, 14:04:51Wat ga je ermee winnen?
Ik bedoel ik had begrepen dat unraid niet heel snel is kwa schrijfsnelheden. Maakt het dan veel uit of de cache drive NVME is of SATA SSD? Ik zou verwachten dat de SATA SSD snel genoeg is, als de achterliggende drives toch minder vlot zijn.

In de praktijk zal ik er niks van merken, meer omdat het kan ;)
En 2 minder externe drives in de case, minder kabels, meer ruimte voor de andere drives/airflow etc.

Verder draai ik wel docker op de cache pool, net als alles wat gedownload wordt via NZBget (en PAR2/Unrar), dus dat zal wel wat sneller zijn op de achtergrond.
's Nachts zet de mover van Unraid dan ook alle gedownloade data van de cache pool naar het (HDD) array, dit gaat inderdaad niet bijster snel, vandaar dat ik dus ook alle docker/system/appdata vanaf de SSD's draai en in de toekomst nog wat VM's direct van de (SSD) cache pool.

riwi

Ja da's lekker  :) Downloads doe ik met de PC ook op een NVME drive. Die wordt daar wel (erg) warm van. Heb ik een koelertje voor m2 opgezet (passief) en dan ging het van 90 graden max naar 70 graden max.

Teejoo

Citaat van: riwi op september 30, 2024, 15:43:52Ja da's lekker  :) Downloads doe ik met de PC ook op een NVME drive. Die wordt daar wel (erg) warm van. Heb ik een koelertje voor m2 opgezet (passief) en dan ging het van 90 graden max naar 70 graden max.
Koelers zijn idd een must op die drives. Ik heb zo uit mijn hoofd nog een stuk lagere temperaturen dankzij de koelers en een goede luchtstroom door de case fans.

riwi

Citaat van: Teejoo op september 30, 2024, 15:49:16Koelers zijn idd een must op die drives. Ik heb zo uit mijn hoofd nog een stuk lagere temperaturen dankzij de koelers en een goede luchtstroom door de case fans.
Ik heb niet zo goede luchtstroom door de kast omdat deze mini-itx is en zo compact mogelijk moest worden.

PascalP

Zal hier de temperaturen eens in de gaten houden, de Kingston Fury drives die ik heb zijn met een heatspreader ipv een 'echte' heatsink.

Laatst in de PS5 een Samsung 990 Pro gezet, wel met heatsink gezien dat wel een must is volgens Sony

Teejoo

Ik ben nu een parity check aan het doen en dan worden de reguliere uren lang HD's vol belast. Temperaturen blijven dan ook netjes. Ik zet dan wel altijd het deurtjes van de behuizing open. Als ik dat niet doe met een parity check worden de discs zo'n 2 graden warmer. Maar dat is nog dik in orde volgens mij.

PascalP

Hier wordt het ook 45/46C tijdens zo'n check, wat ik eigenlijk wel aan de hoge kant vind, heb dan nu ook met het vervangen van de SATA SSD's voor de NVMe SSD's de airflow in de case wat verbeterd.

PascalP

@Teejoo wat heb jij trouwens gedaan de temperatuur warnings, hier gaat ie op 45C altijd af, en nu wil ik deze waarde wel hanteren voor de HDD's maar voor de NVMe drives mag het natuurlijk wel wat hoger.
Ik kan de waarde alleen in het algemeen instellen in niet per drive onafhankelijk?

Teejoo

Citaat van: PascalP op oktober  8, 2024, 11:01:02@Teejoo wat heb jij trouwens gedaan de temperatuur warnings, hier gaat ie op 45C altijd af, en nu wil ik deze waarde wel hanteren voor de HDD's maar voor de NVMe drives mag het natuurlijk wel wat hoger.
Ik kan de waarde alleen in het algemeen instellen in niet per drive onafhankelijk?
Dat kun je per drive doen door op de drive te klikken, en dan wat omlaag scrollen. Ik heb  de HD's op 46 staan/ critical op 55 en de NVMe's op 50/Critical op 60

PascalP

Citaat van: Teejoo op oktober  8, 2024, 11:19:28Dat kun je per drive doen door op de drive te klikken, en dan wat omlaag scrollen. Ik heb  de HD's op 46 staan/ critical op 55 en de NVMe's op 50/Critical op 60

Dat zou ik verwachten, maar dat veld is locked/greyed out bij de individuele drives, zie de waarde wel staan.
Aanpassen kan ik alleen onder setting -> disk settings, maar dan is het voor alle drives.

Teejoo

Citaat van: PascalP op oktober  8, 2024, 12:07:44Dat zou ik verwachten, maar dat veld is locked/greyed out bij de individuele drives, zie de waarde wel staan.
Aanpassen kan ik alleen onder setting -> disk settings, maar dan is het voor alle drives.
Ik kan het gewoon aanpassen onder disc settings van de betreffende drive. Zie screenshot

PascalP

Citaat van: Teejoo op oktober  8, 2024, 16:15:22Ik kan het gewoon aanpassen onder disc settings van de betreffende drive. Zie screenshot

Mmm, nu is het wel gelukt, ik probeerde iedere keer de bestaande waarde te selecteren en verwijderen maar dat gaat dus niet.
Gewoon de cursor in het veld in beginnen te typen dan overschrijft ie het, beetje vreemd maar werkt :)

HDD's staan nu op 45/55 en de NVMe's op 55/65  ;D