Ervaringen met unRAID?

Gestart door Bolle, november 24, 2010, 15:23:40

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

skank1

HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

bart_nl


skank1

Ja lol
Wrijf het er nog es in :)
Damn! Nu echt geen geld voor.. En ik moet echt een nieuwe 3tb (daarna zit mn sata aansluitingen op mobo vol) , dus ik denk dat ik ten laatste binnen een jaar toch zon kaart moet, maar nu direct eigenlijk niet..
Wat zou ik doen.. Enkel de hdd kopen of toch toehappen op zon addonkaart en dan deze of toch de supermicro
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

skank1

terug split level probleempje
wel geen zin om het terur te vertalen, wie kan helpen? :)

I got another problem :)
disk 1 : 2tb : 69 gb free
disk 2 : 2tb : 4gb free
disk 3 : 2tb : 22gb free
disk 4 : 2tb : 2tb free

User share :
Alldata
  - Media
        -Movies
               - Movie X
                        - Movie Files

Alldata
  - Media
        -Series
               -Serie X
                     -Season X
                           - Season Files

Split level is set to 3
Gues thats ok for movies ( each movie can be on different disk, but the movie itself sticks together)
But for series its not ok i think
Cause what happens now...

Serie Breaking bad (season 1,2 and3) are on disk 2 which has 4gb free
Now i have season 4 ready, but it cant be on disk 2
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

dennism

Met gezond verstand zou ik zeggen of breaking bad verplaatsen naar een disk met genoeg ruimte voor all seasons wanneer dit de voorkeur geniet (alles van een serie opdezelfde dsik), dan wel kiezen voor een splitlevel hoger zodat enkel seasons nog op dezelfde disk staan.

skank1

Citaat van: dennism op november 20, 2012, 13:11:08
Met gezond verstand zou ik zeggen of breaking bad verplaatsen naar een disk met genoeg ruimte voor all seasons wanneer dit de voorkeur geniet (alles van een serie opdezelfde dsik), dan wel kiezen voor een splitlevel hoger zodat enkel seasons nog op dezelfde disk staan.

Wel, vermits ik niet alles ga sparen hoeft voor mij alle seizoenen van eenzelfde serie niet samen te staan...
Wat wel hoeft is 1 volledig seizoen samen...

Splitlevel hoger kiezen lijkt de oplossing, maar dan heb ik problemen met mn films ;)

En hoe meer ik over splitlevel nadenk hoe meer ik weer twijfel
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

dennism

Citaat van: skank1 op november 20, 2012, 13:18:14
Wel, vermits ik niet alles ga sparen hoeft voor mij alle seizoenen van eenzelfde serie niet samen te staan...
Wat wel hoeft is 1 volledig seizoen samen...

Splitlevel hoger kiezen lijkt de oplossing, maar dan heb ik problemen met mn films ;)

En hoe meer ik over splitlevel nadenk hoe meer ik weer twijfel

Kun je in unraid geen 2 shares aanmaken? 1 voor movies en 1 voor series? Dan kan je voor beide de correcte splitlevel hanteren.

skank1

Citaat van: dennism op november 20, 2012, 15:14:46
Kun je in unraid geen 2 shares aanmaken? 1 voor movies en 1 voor series? Dan kan je voor beide de correcte splitlevel hanteren.

ja maar heb liever maar 1 share.. anders al die mappen
Wat mogelijk zou zijn , maar i dunno of ik het nog kan veranderen en hoe
- Alldata
   - Tvshows
       - Serie X
             -Season X
                 - Season files
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

dennism

Dat weet ik helaas ook niet voor Unraid.

skank1

HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

jaco

#1810
Skank, de M1015 is nu 89,95 euro bij die zelfde aanbieder..
Let wel op, oem versie zonder een plaatje om hem in de pc vast te schroeven.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

skank1

Thx maar ga nog ff wachten
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

jaco

De laatste was 99,95 en kwam wel netjes met een bracket :)
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

skank1

unraid is deze morgen unresponsive :(
en ik weet waar het aan ligt, maar weet geen oplossing
hij start perfect op maar helaas door de sabznb plugin reageert de webgui niet :(
sabnzbd is namelijk zo ingesteld dat hij automatisch update
nu blijft de server "hangen" aan Sabznb installing latest update"
webgui is unresponsive
hij is echter wel bereikbaar via telnet
maar ik ken de commandos niet om sabznb te stoppen
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

dennism

als het goed is kun je met "top" op de command line de processen zien. check daar de sabnzbd proces(sen) op hun PID en kill deze met "kill <pid>" als dit niet lukt heb je nog "kill -9 <pid>"

Een alternatieve manier om de processen te zien is "ps | grep sab"

skank1

thx, maar ondertussen is hij terug responsive vanzelf ;)
hoewel onder de app sabnzb zegt hij not installed, zal ff wachten op nieuwe plugin
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

Bolle

Afgelopen dagen ook eens mijn unRaid server bijgewerkt, was wat achterstallig werk nodig.

Ten eerste zaten mijn 2 3-in-2 Sharkoon hotswap drive cages vol en moest ik dus uitbreiden om voorbij de 6 disks te kunnen gaan.
Daarnaast gaven 2 disks problemen, een disk uit de array en mijn cache disk. De disk in mijn array was 'disabled', dus een rode bal in de webgui. De cache disk was helemaal gaar leek het wel, als ik die in de server had wou de hele array niet meer opstarten.
Beide disks zaten in dezelfde 3-in-2 cage, dit was ook degene waarvan bij de plaatsing de SATA power aansluiting afgebroken was (het plastic) deel. Dat had ik voorzichtig terug gestopt, maar wellicht was dat de oorzaak van de problemen. Ik wou deze cage dus vervangen voor de zekerheid. De cache disk viel nog onder garantie en is ondertussen vervangen.

Echter ik had nu dus maar drie (betrouwbare) werkende plekken voor disks, en moest dus een extra Sharkoon cage erbij kopen als vervanging van de defecte. Was eigenlijk weer nagenoeg bij nul kijkend naar mijn initiële keuze voor drive cages. Daarom besloten strategie om te gooien en voor een 15 disk setup te gaan, mede doordat de Norco SS-500 cages een update krijgen en de oude wat voordeliger te krijgen zijn.
Toen de Norco's binnen waren helaas op een probleem gestuit, bij meten leken ze precies in mijn kast te passen. Ze zouden qua diepte net tegen het moedebord aankomen. Helaas paste het in de praktijk net niet. Dus hele kast leegmaken, en wat extra gaten boren in de kast zodat de cages  een halve cm naar voren/buiten gemonteerd kunnen worden en vrijvallen van het moederbord. Ze steken nu dus een halve cm uit de behuizing, zie je gelukkig niks van in de gangkast.

Tip van de dag, volgende keer toch maar meteen voor die 20 bays Norco serverkast gaan  ;)

Met 6 SATA poorten op het moederbord, en 8 van een Supermicro/IBM controller heb ik dus 1 SATA poort te weinig om alle bays aan te sluiten. Daarom nu ook een PCI-E 1 x SATAII kaartje geplaatst obv SIL3515 chipset (Sweex PU200). De SIL chipsets schijnen prima te werken onder unRaid.
In totaal kan ik op dit moment 7 disks aansluiten, 6 op het moederbord en 1 via het SATA kaartje. Dat past mooi bij mijn huidige unRaid 'plus' licence, waar je 6 disk in de array kan en 1 als cache.
Volgende uitbreidings stap is een Supermicro of IBM 8xSATA controller en de unraid 'professional' license om de laatste 8 disks in deze opstelling te plaatsen. Hopelijk is dan ook unRaid 5.0 uit en kan ik uitbreiden met 3TB disks, qua EUR/TB verhouding komt dat nu dicht tegen de 2TB disks aan.

De onder garantie vervangen 2TB disk is nu aan het pre-clearen, en ik ga een (gebruikte) 500 Gb disk kopen voor cache disk. Ik heb het idee dat die cache disk het redelijk voor z'n kiezen krijgt met downloaden en uitpakken. Dus mijn initiële idee om daar een 2TB disk voor te gebruiken die tegelijk 'warm spare' is, is een beetje zonde zeker gezien de nog hoge HD prijzen.

Het servertje nu:


Zoals je ziet zijn de bovenste 5 en meest linkse van de middelste aangesloten vanuit moederbord, daar branden de lichtjes van aanwezige disks. De slot onderaan rechts zit nu aan de SATA kaart en komt straks de cache disk in.



Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

dennism

Citaat van: Bolle op december 11, 2012, 22:24:43
Afgelopen dagen ook eens mijn unRaid server bijgewerkt, was wat achterstallig werk nodig.

Ten eerste zaten mijn 2 3-in-2 Sharkoon hotswap drive cages vol en moest ik dus uitbreiden om voorbij de 6 disks te kunnen gaan.
Daarnaast gaven 2 disks problemen, een disk uit de array en mijn cache disk. De disk in mijn array was 'disabled', dus een rode bal in de webgui. De cache disk was helemaal gaar leek het wel, als ik die in de server had wou de hele array niet meer opstarten.
Beide disks zaten in dezelfde 3-in-2 cage, dit was ook degene waarvan bij de plaatsing de SATA power aansluiting afgebroken was (het plastic) deel. Dat had ik voorzichtig terug gestopt, maar wellicht was dat de oorzaak van de problemen. Ik wou deze cage dus vervangen voor de zekerheid. De cache disk viel nog onder garantie en is ondertussen vervangen.

Echter ik had nu dus maar drie (betrouwbare) werkende plekken voor disks, en moest dus een extra Sharkoon cage erbij kopen als vervanging van de defecte. Was eigenlijk weer nagenoeg bij nul kijkend naar mijn initiële keuze voor drive cages. Daarom besloten strategie om te gooien en voor een 15 disk setup te gaan, mede doordat de Norco SS-500 cages een update krijgen en de oude wat voordeliger te krijgen zijn.
Toen de Norco's binnen waren helaas op een probleem gestuit, bij meten leken ze precies in mijn kast te passen. Ze zouden qua diepte net tegen het moedebord aankomen. Helaas paste het in de praktijk net niet. Dus hele kast leegmaken, en wat extra gaten boren in de kast zodat de cages  een halve cm naar voren/buiten gemonteerd kunnen worden en vrijvallen van het moederbord. Ze steken nu dus een halve cm uit de behuizing, zie je gelukkig niks van in de gangkast.

Tip van de dag, volgende keer toch maar meteen voor die 20 bays Norco serverkast gaan  ;)

Met 6 SATA poorten op het moederbord, en 8 van een Supermicro/IBM controller heb ik dus 1 SATA poort te weinig om alle bays aan te sluiten. Daarom nu ook een PCI-E 1 x SATAII kaartje geplaatst obv SIL3515 chipset (Sweex PU200). De SIL chipsets schijnen prima te werken onder unRaid.
In totaal kan ik op dit moment 7 disks aansluiten, 6 op het moederbord en 1 via het SATA kaartje. Dat past mooi bij mijn huidige unRaid 'plus' licence, waar je 6 disk in de array kan en 1 als cache.
Volgende uitbreidings stap is een Supermicro of IBM 8xSATA controller en de unraid 'professional' license om de laatste 8 disks in deze opstelling te plaatsen. Hopelijk is dan ook unRaid 5.0 uit en kan ik uitbreiden met 3TB disks, qua EUR/TB verhouding komt dat nu dicht tegen de 2TB disks aan.

De onder garantie vervangen 2TB disk is nu aan het pre-clearen, en ik ga een (gebruikte) 500 Gb disk kopen voor cache disk. Ik heb het idee dat die cache disk het redelijk voor z'n kiezen krijgt met downloaden en uitpakken. Dus mijn initiële idee om daar een 2TB disk voor te gebruiken die tegelijk 'warm spare' is, is een beetje zonde zeker gezien de nog hoge HD prijzen.

Het servertje nu:


Zoals je ziet zijn de bovenste 5 en meest linkse van de middelste aangesloten vanuit moederbord, daar branden de lichtjes van aanwezige disks. De slot onderaan rechts zit nu aan de SATA kaart en komt straks de cache disk in.

Waarom koop je geen SSD als cache disk, de functie van een cache is normaliter om de zaken een stuk sneller te maken, een 500GB Sata disk zal daar niet echt bij helpen dan kun je net zo goed sab of een andere downloader direct laten wegschrijven naar de eindbestemming.

skank1

Mooi hoor, volgende keer ga ik ook voor 20+ disks
Ik gebruik overigens al een tijdje 3tb schijven...
De huidige "betas" zijn zo goed als stable versie...
Had hij stable genoemd had je die nu al lang draaien :)
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

jaco

Citaat van: dennism op december 12, 2012, 01:03:44
Waarom koop je geen SSD als cache disk, de functie van een cache is normaliter om de zaken een stuk sneller te maken, een 500GB Sata disk zal daar niet echt bij helpen dan kun je net zo goed sab of een andere downloader direct laten wegschrijven naar de eindbestemming.
- Geen trim ondersteuning vanuit OS, dus een SSD moet dat zelf hebben.
- 256 GB is maar 5-10 Blu ray rips, en groter is relatief duur.
- Transfer rate komt toch niet boven 125 Mbyte/sec uit over gig-E
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Bolle

Idd, een cache disk (in de context van unraid) met een SSD schijf lijkt weinig zin te hebben.

Mijn doelstelling is ook niet primair om grotere schrijfsnelheden naar de unraid server te halen, maar een disk die buiten de protected array valt voor downloaden/uitpakken. Als je dit binnen de array doet ben je continue de parity schijf aan bewerken, wat mi beetje zonde is voor tijdelijke bestanden en dat de parity schijf dus continue aanstaat.

Ik heb ook geen devices die op zo'n hoge snelheid kunnen kopieren naar de unraid server, dat de hogere snelheid van SSD nodig is. Los van de bottleneck van mijn gigabit ethernet netwerk tov SSD snelheden.
Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

Bolle

Citaat van: skank1 op december 12, 2012, 09:50:29
Mooi hoor, volgende keer ga ik ook voor 20+ disks
Ik gebruik overigens al een tijdje 3tb schijven...
De huidige "betas" zijn zo goed als stable versie...
Had hij stable genoemd had je die nu al lang draaien :)

Misschien dat zodra mijn laatste 2TB schijf vol is, en de Supermicro/IBM kaart koop ik dan overstap naar 5.0 en 3TB schijven. Moet ik ook de parity vervangen. Misschien met zo'n WD Red, zag laatst voor 135 Eur wat niet eens zo heel veel meer is dan 2TB green.
Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

Bolle

Even nog in aanvulling, de 2TB schijf in mijn array die 'disabled' was lijkt ok. De SMART rapportage gaf aan dat de schijf ok was, dus de schijf opnieuw toegewezen aan de array, data is rebuild en lijkt nu gewoon weer mee te doen.
Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

jaco

Ik zit op 5.0RC8a, maar heb wat hardware issues gehad (foute CPU op een mainbord, slechte RJ-45 kabel en wellicht zelfs slechte switchpoort)
Copy speed met een cache drive (1 TB Hitachi B drive) maximaal 72 MB/sec

Gisteren wat problemen, opeens maar max 500 Kb/sec naar die cache disk (3x gereboot, niets helpt dan) een parameter voor de kernel veranderd op advies van lime/Tom en zonder cache drive zie ik nu pieken van 80 MB/sec en algemeen 35 MB of hoger.

Ik zal de switch nu maar eens gaan vervangen, en dan een SSD als cache proberen.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

jaco

#1824
Citaat van: Bolle op december 12, 2012, 12:10:36
Even nog in aanvulling, de 2TB schijf in mijn array die 'disabled' was lijkt ok. De SMART rapportage gaf aan dat de schijf ok was, dus de schijf opnieuw toegewezen aan de array, data is rebuild en lijkt nu gewoon weer mee te doen.
Dat zal dan wel een defecte/losse kabel zijn geweest. Lees je meer op unraid forum, en ik heb ook een keer een redballed drive gehad toen ik in de drive bay bezig was geweest, en die drive is ook niet iets mee aan de hand.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm