Wie maakt me wijs met Home theater pc's ?

Gestart door addy, november 12, 2010, 21:54:23

Vorige topic - Volgende topic

addy

Wij kijken film nog gewoon via een schijfje, bijna elke week huren of kopen we een blu-ray, welke
we op onze projector bekijken.
Het gegeven Home theater pc, zegt mij erg weinig, ik denk dat via een computer films kunnen worden gedownload
welke je, aangesloten op een beamer kunt bekijken.

Dit lijkt me erg handig, en er zijn er misschien nog wel meer via dit medium.

Tijd heb ik niet veel om op dit forum alles op te zoeken over dit onderwerp, hoe het werkt, wat is het beste
om aan te schaffen, de bediening etc,..
Graag zou ik met iemand contact willen hebben die met dit systeem werkt, en mij zou willen vertellen,
en laten zien wat dit allemaal inhoudt.

Liefst in de omgeving van Tiel, maar tot een uurtje rijden is ook geen probleem.

Vriendelijke groet,  Ad

jowi

Citaat van: addy op november 12, 2010, 21:54:23
Tijd heb ik niet veel om op dit forum alles op te zoeken over dit onderwerp, hoe het werkt, wat is het beste
om aan te schaffen, de bediening etc,..
Een HTPC installeren en bijhouden is haast een fulltime job... ervaring leert dat je er ongeveer net zo lang mee aan het configureren en bijwerken bijhouden bent dan dat je er daadwerkelijk materiaal op kijkt. Het is geen apparaat wat je eenmalig instelt en dan kunt gebruiken. Integendeel.

Moraal van het verhaal, niet aan beginnen. Koop een mediaplayer zoals een Dune. Nog goedkoper ook... en geen omkijken meer naar, en speelt alles.

coned (banned)

klopt

ik ben alleen al een week bezig geweest om de volgende combinatie samen te stellen:

- welk OS: vista of win7
- welke variant: home premium, ultimate
- welke speler: total media theatre patch 120, patch 170 ? patch 185 ? hotfix 1 ? hotfix 2
- welke catalyst versie  ? 10.4, 10.7 ? 10.8 ? 10.10 ?

ik heb dus al deze permutaties geprobeerd, daar ben je dus even zoet mee
al deze zaken werken immers op mekaar in en het heeft aardig wat moeite gekost om bvb een ATI radeon 5450 die volgens de specs highres passthrough doet werkend te krijgen.

Als je niet bereid bent uren zoniet dagen in de research achter een HTPC te steken, koop dan een Dune.
De joke is dat ik mijn PC zodanig wou configureren dat hij voor de HD formaten zoals mijn Dune werkte. Mijn dune werkt namelijk uit de doos perfect.

Want de dune deed perfecte highres passthrough over HDMI en m'n vista pc weigerde.
Zelfs op dit forum vond ik geen antwoorden, ik moest al posts op het arcsoft forum en avsforum samenklutsen om zelf tot een werkend geheel te komen.

Dus tenzij je hiervan ene hobby wil maken niet doen, koop een deftige speler zoals een Dune.
reality is just a hologram
http://keelynet.com/biology/reality.htm

celerontje

If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

addy

Bedankt voor jullie reactie's, tis me direct duidelijk dat dit het voor mij niet gaat worden.
Daar heb ik geen tijd voor, en heb ook geen interesse om dit bij te houden, ik dacht, filmpje downloaden,
volgende dag kijken.

Ik blijf dus nog bij mijn schijfjes.

Deze Dune is toch vergelijkbaar met mijn Oppo BD83 ?

Nogmaals bedankt,  gr Ad

roland p

Volgens mij speelt de Oppo BD83 alleen schijfjes af en geen bestanden. De nieuwe Oppo, de BD93 lijkt dat wel te kunnen, maar dan weer geen ISO bestanden: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=104732.msg1808341#msg1808341
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - MKSound

addy

Citaat van: roland p op november 13, 2010, 08:57:56
Volgens mij speelt de Oppo BD83 alleen schijfjes af en geen bestanden. De nieuwe Oppo, de BD93 lijkt dat wel te kunnen, maar dan weer geen ISO bestanden: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=104732.msg1808341#msg1808341

Als leek (wil ik ook zo houden) zeggen iso bestanden me niets.
Maar begrijp dat een Dune een harde schijf heeft, deze meerwaarde heb ik nu echter nog niets aan.

Alles blijft nog bij het oude.

Gr Ad

Apoc@

Het is echt onzin dat een HTPC meer tijd kost aan bijhouden, dan dat je er plezier aan zou kunnen hebben.

Ik ben van mening dat een dergelijke mening alleen tot stand kan komen als je niet fatsoenlijk met de beschikbare software kunt omgaan (of je gewoon niet hebt ingelezen over welke onderdelen je moet kopen). Dat sommige dingen misschien niet out-of the box werken OK, maar dat het allemaal moeilijk is.... (vooropgesteld dat je wel fatsoenlijk engels kunt lezen natuurlijk, omdat je soms wel eens iets zou moeten opzoeken misschien).

Ik heb hier een HTPC staan, welke echt alles kan draaien wat er te downloaden is en ook tevens alle Blu-ray/DVD/CD zonder problemen kan afspelen.

Ik heb gewoon Windows 7 Ultimate draaien, daar heb ik MPC-HC op staan met enkele codec aanpassingen en het loopt als een trein (zelfs TrueHD & DTS-HD werkt 100%). En ik doe echt NOOIT, en ik herhaal NOOIT ook maar 1 programma updaten, buiten Windows 7 maar dat gaat automatisch. Hoezo zou je dat ook uberhaupt doen, als het allemaal werkt dan werkt het toch? Het is natuurlijk wel zo, als je allemaal opties aan je HTPC wilt gaan geven zoals PVR e.d. dan gaan de zaken moeilijker worden, maar voor gewoon film en muziek kun je der met gemak aan beginnen.
Marantz NR1608 • XTZ 99.26 & W10.17P Front • XTZ 99.25 Center • MKII crossover filter upgrade Front & Center • XTZ 99 W12.16 ICE Subwoofer • XTZ Sub Amp 1 • Auralex GRAMMA

RalphH

Ben het met Apoc eens. Inlezen is wel een pré, maar als het draait, dan draait het.
Verschillende codecs kunnen elkaar wel eens in de weg zetten en dan wordt het wat puzzelen, hier moet je aardigheid in hebben anders kan het een frustratie worden.
Een streamer a-la Popcorn Hour of goedkopere alternatieven, is ook een prima oplossing. Kunnen doorgaans ook de films voor je downloaden en met wat add-ons ook meteen de film info en ondertitels naar keuze.

Ah, en je mag best eens komen kijken hoor, al is mijn configuratie wel aan een herinstallatie toe (ja dat blijf je houden eens in de zoveel tijd).
Woon in Den Bosch, das om de hoek.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

addy

Citaat van: RalphH op november 13, 2010, 23:14:23
Ben het met Apoc eens. Inlezen is wel een pré, maar als het draait, dan draait het.
Verschillende codecs kunnen elkaar wel eens in de weg zetten en dan wordt het wat puzzelen, hier moet je aardigheid in hebben anders kan het een frustratie worden.
Een streamer a-la Popcorn Hour of goedkopere alternatieven, is ook een prima oplossing. Kunnen doorgaans ook de films voor je downloaden en met wat add-ons ook meteen de film info en ondertitels naar keuze.

Ah, en je mag best eens komen kijken hoor, al is mijn configuratie wel aan een herinstallatie toe (ja dat blijf je houden eens in de zoveel tijd).
Woon in Den Bosch, das om de hoek.

Kijk, dat lijkt me dan toch wel eens leuk.
Zal je eens vragen wanneer je dat uitkomt, en dan wil ik graag
eens zien hoe dat in zijn werk gaat.

Gr Ad

roland p

1080p mkv lijkt dankzij hardware acceleratie nog wel aardig te lukken op mijn 1,3GHz laptopje. (windows 7 + MPC), dus op een knappe pc moet dat ook wel lukken...
Maarja, dan wil ik graag ook nog de volgende features:
- écht 59,94Hz ipv. 60Hz
- makkelijk kunnen switchen tussen 50Hz en 59,94Hz.
- makkelijk dvd en  blu-ray iso's af kunnen spelen.
- interlaced uitsturen (of knap kunnen deinterlacen) van interlaced bronmateriaal.
- Het liefst alles met 1 programma.

Ik krijg nu al hoofdpijn...

(als het makkelijk kan, hoor ik het graag :))

RalphH

Citaat van: roland p op november 14, 2010, 12:30:49
1080p mkv lijkt dankzij hardware acceleratie nog wel aardig te lukken op mijn 1,3GHz laptopje. (windows 7 + MPC), dus op een knappe pc moet dat ook wel lukken...
Maarja, dan wil ik graag ook nog de volgende features:
- écht 59,94Hz ipv. 60Hz
- makkelijk kunnen switchen tussen 50Hz en 59,94Hz.
- makkelijk dvd en  blu-ray iso's af kunnen spelen.
- interlaced uitsturen (of knap kunnen deinterlacen) van interlaced bronmateriaal.
- Het liefst alles met 1 programma.

Ik krijg nu al hoofdpijn...

(als het makkelijk kan, hoor ik het graag :))

MPC-HC doet dit vrij aardig volgensmij, moet bekennen dat ik me hier niet in heb verdiept en enkel standaard 60, 30 en 24 heb gebruikt. 1 Default instellen is simpel, wisselen is een paar keer klikerdeklik. Vraag is waarom je zou willen switchen, en hoe eenvoudig is dit dan op een dedicated speler?
Iso's afspelen is geen probleem, mounten naar een drive en gaan. Is wel eens buggy met nieuwe versies, maar upgraden/daten is geen must als het allemaal loopt.
1 programma voor alles is wat lastig, maar je kunt wel 1 schil hebben en de verschillende file types naar een specifiek pakket sturen.

Zeker een punt van een htpc is wel dat het nogal lastig is te bepalen wat nou de kleursettings bepaald, windows, of de afspeel software. Wellicht voor de hele kritische kijker geen aanrader.
Wil je alles, film, muziek, gamen, internet, spreadsheet, wordprocessing in 1 fancy calculator en heb je er ook nog hobby aan, dan is een htpc ideaal.

Heb je een kast vol ronde schijfjes uit de winkel en is dat het enige wat je af wilt spelen, dan zou ik ook een BR-spelertje kopen.

Tegen hoofdpijn is er paracetamol  ;D, of bier, dat ontspant ook.

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro

roland p

ibuprofen is mijn favoriet :)

Mijn popcorn hour heeft alle settings in 1 menu zitten:

Bij 'Beeld uitvoer' kun je kiezen tussen pal,ntsc,1080p etc. Het enige nadeel is dat dit zich niet automatisch aan de bron aanpast. Misschien dat een Dune dat wel doet?

Waarom ik zou willen switchen? Soms heb ik bron materiaal van 59,94Hz, 50Hz en van 23,976Hz (speel ik dan af op 59,94Hz).
Materiaal wat 60i is, 3:2 pulldown bv. moet ook nog ge-deinterlaced worden. Een speler moet dit ook kunnen, óf interlaced uitsturen en een ander apparaat dit laten doen, in mijn geval m'n scaler.

iso's (blu-ray en dvd) kun je afspelen door gewoon op de iso te klikken en dan speelt hij hem direct af. Bij een pc moet je 'm dus eerst mounten en dan met een specifiek programma afspelen.

RalphH

Tuurlijk, sorry, zat ff vast in 24p modus, maar er is meer dan dat, zeker met rips en een mix van BR/DVD.
Wil je nie gamen nie en is het gebruik van de pc enkel beperkt tot het kijken van films en luisteren muziek, dan zou ik ook altijd voor een popcorn of alternatieve streamer gaan. Werkt makkelijker en meteen na uitpakken en inprikken, ook qua instellen gewoon eenvoudiger.

jowi

Citaat van: RalphH op november 15, 2010, 21:28:02
MPC-HC doet dit vrij aardig volgensmij, moet bekennen dat ik me hier niet in heb verdiept en enkel standaard 60, 30 en 24 heb gebruikt. 1 Default instellen is simpel, wisselen is een paar keer klikerdeklik. Vraag is waarom je zou willen switchen, en hoe eenvoudig is dit dan op een dedicated speler?
Iso's afspelen is geen probleem, mounten naar een drive en gaan.
En dit stukje tekst beschrijft EXACT wat er mis is met een HTPC :D 'wisselen is even klikkerdeklik' doen, 'even mounten'. Allemaal dingen die je dus NIET wilt als je op de bank zit. Moet je toch weer een toetsenbord oid erbij pakken, licht aan want anders zie je niet wat je intikt, naar windows desktop switchen, met de muis klooien, kleine onleesbare file open dialogs doorlopen, files browsen, en dan weer terug naar je multimedia omgeving... gaat natuurlijk een paar keer mis, waardeloos. Alsof je in de bioscoop zit, en halverwege de film stopt alles, gaat het felle licht aan, wordt er wat gerommeld met settings op het scherm en na een paar minuten gaat het licht weer uit en kan je weer verder. Dat wil je allemaal niet. Ga je vriendin maar eens uitleggen wat ze moet doen als de kinderen de iso van kabouter plop willen zien :D

Oh ja een dune switched volautomatisch naar de goede frequentie (en ja dat is een onmisbare feature op een speler), hoef je verder niets aan te doen. Je hoeft ook niets te mounten want iso's kun je gewoon direct starten... allemaal met de afstandsbediening, vanuit 1 en dezelfde userinterface... heerlijk :) ik heb jaren met een hoogwaardige HTPC gewerkt, maar sinds ik de Dune heb... ik ga NOOIT meer terug naar dat eeuwige gekloot met een PC. En ik ben echt geen sukkel die niet met software of met pc's kan omgaan zoals eerder werd gesuggereerd. Integendeel zelfs.

Oh ja en de iso van kabouter plop? Dune aan, afstandsbediening 1x 'klik' en hij speelt :)

RalphH

Vandaar dat ik ook aangaf dat je er ook wel hobby aan moet hebben  En dat als je enkel film wilt kijken, je een streamer/mediatank/popcorn whatever moet pakken. ;D

jon81

Ook ik gebruik een htpc om hd films te kijken, en mijn ervaring is dat er inderdaad wel eens wat mis kan gaan, maar over het algemeen geldt toch dat als alles goed is ingesteld het allemaal goed werkt.
Het komt zelden tot nooit voor dat ik midden in een film moet stoppen om wat aan te passen.
Maar dat is bij mijn pc ook niet zo'n punt, want die staat verder op in de kamer met een beeldscherm en toetsenbord/muis er bij.

Volgens mij is er wel software die afhankelijk van de bron de refreshrate automatisch aanpast, mediaportal heeft die optie, of het goed werkt weet ik niet, bij mij bracht het in elk geval problemen als ik een ander signaal dan 1920x1080 60hz wou uitsturen.
Mediaportal is wel wat meer werk om in te stellen, wat dat betreft is XBMC makkelijker.
LG Oled55B8  Denon X2500H  Kodi media pc  Phillips BP7500S1  B&W DM302  B&W CC3  Solid HCM2  BK Gemini II  Canare 4S8

jowi

Citaat van: RalphH op november 16, 2010, 11:05:35
Vandaar dat ik ook aangaf dat je er ook wel hobby aan moet hebben 

Nou nee:
Citaat van: RalphH op november 13, 2010, 23:14:23

:D

TubeKees

Ik draai al jaren met een HTPC en heb eigenlijk nergens problemen mee.

Mijn opzet:
- in de meterkast staat mijn HomeServer met 8Tb opslag en 4 TV tuners voor digitaal TV kijken. Dreambox er bij voor wat hulp richting de TV kaarten  ;)
- In mijn huiskamer op mijn stereomeubel staat een fluisterstille MediaCenter PC, gewoon met Windows 7. Installeren hiervan kostte ongeveer een half uurtje.
- Software voor mijn Mediacenter: Windows 7 Home, Shark007 codecpack, Mediabrowser, Musicbrowser en Total Media Theatre. Verder helemaal niks.
- Software op de Homeserver: Microsoft Homeserver + DVBlogic

Aan het mediacenter hangen 2 monitoren: een 50" Plasma voor de films en TV en een 22" monitor voor het afspelen van muziek (dan hoeft niet per se de plasma aan),
als afstandbediening gebruik ik VMCmote op de iPod of gewoon de Mediacenter AB.

Door de constructie met de Homeserver + TV kaarten kunnen wij op alle pc's in het huis TV kijken. Kan soms heel handig zijn.

Met mijn Mediacenter speel ik Blu_rays af, gewone DVD's, mkv's ,etc, etc. Al mijn muziek heb ik geript naar WMA lossless, alle CD's (ca. 3000) keurig getagd en met hoesje. Vrouw en kinders kunnen er allemaal heel soepel mee omgaan. De jongste is bijna 5 en zet gewoon zelf haar filmpjes op.

RalphH

Ik hoef inderdaad niet halverwege de film te stoppen, dus wat dat betreft draait het. Daarbij ben ik niet te kritisch als het om een paar keer klikken gaat, ik weet dat anderen dit zwaar kan frustereren.
Daarnaast eisen qua beeld wellicht wat lager. Wisselen van 60 naar 50 naar30 naar 24 doe ik (nog) niet. Kijk momenteel op een 40" tv dus nog geen megascherm (is in aanbouw) Wellicht dat ik dan wat kritischer word. Rips lopen via mpc die automatisch naar 24Hz schakelt (ongeacht de specs van de rip). HDDVD/DVD/Blu ray via TMT die ik dan inderdaad handmatig omzet van 720p naar 1080p. Dit is wel te automatiseren via Windows MCE geloof ik, nog geen zin in gehad om uit te vogelen.

Dus nogmaals, wil je niet perse met 1 apparaat alles doen, bijv. om kosten te sparen, pak een losse media streamer, een losse pc en eventueel nog een losse blu ray speler.

Nogmaals het openings-topic bekijkend en "tijd heb ik niet veel" lezend, is een HTPC dan inderdaad wellicht niet de allerbeste oplossing. Neemt niet weg dat je voor het aansturen van alle afzonderlijke componenten, je jezelf ook nog wat insteltijd moet gunnen lijkt me.

addy

Tijd is voor mij niet alleen belangrijk, dat zou ik nog wel vrij kunnen maken.
Bij mij is het veelal de desinteresse in de apparatuur en bijbehorende zaken, geen zin om de moeite te nemen
om alleen maar naar een film te kunnen kijken.
Dan zet ik liever een film op, die ik dan wel huur of koop (koop zelden, hoe vaak kijk je dezelfde film, niet vaak dus).
Mijn hele apparatuur/opzet thuis, is veelal door anderen geplaatst, afgesteld, etc, bij problemen kijk ik zelf
geen moment naar wat er loos kan zijn (oke, kijk even er of stekkertjes los zitten).

Al met al, lijkt een htpc voor mij zeker niet verstandig om aan te beginnen, vind het wel leuk om te lezen
hoe jullie dit eigenlijk doen, daar zit best wel verschil tussen.

fisherman

Hoewel ik behoorlijk thuis ben op IT gebied en een HTPC eigenlijk vanzelfsprekend vind, merk ik dat er veel mensen zijn die huiverig ervoor zijn om er een aante schaffen. Voor deze mensen is er zoiets al een mediaplayer uitgevonden. Hoewel ik er ook zelf een overwogen heb, heb ik besloten om gewoon een mix van een mediaplayer en een volledige HTPC te kiezen. Ik heb al sinds een jaar ofzo een Asus EEE box ofzoiets.
Voordelen aan een volledige HTPC is dat alle hardware te upgraden is, zodat hij bij de tijd blijft. Dit ook vaak nog tegen geringe kosten.
Een HTPC zoals die ik gebruik is alleen softwarematig te upgraden, kan gewoon naast een tv ofzo staan en zijn erg compact. Een voordeel voor mensen met weinig verstand van computers is dat deze eigenlijk out of the box gewoon erg goed werken.
Een groot voordeel van een mediaplayer is dat er eigenlijk niets mis kan gaan. Software updaten is vaak makkelijk, maar je bent gebonden aan de software van de fabrikant. Hardwarematige upgrade is niet mogelijk. Als een bestand niet af te spelen is, dan kan je niet een andere player downloaden waarmee je het wel kan afspelen.

De reden waarom ik niet voor een mediaplayer ben gegaan is vooral omdat ik zat te wachten op de intel based mediaplayer. De voorkeur ging uit naar de Yuixx die voor onbepaalde tijd uitgesteld is.
Volgens mij zijn de huidige mediaplayers allemaal gebaseerd op een Realtec of Sigma chipset en behoorlijk verouderd.

Ik download tegenwoordig vaak mkv bestanden en heb daarvoor wel een codepack moeten downloaden (k-lite volgens mij). Daarnaast moet je dan de bekende plugin ffdshow downloaden voor mediaplayer classic om DTS of DD streams en ondertitels te kunnen selecteren. Ik ben er eigenlijk heel erg tevreden mee en hoef nooit meer dvd's ofzo te branden voordat ik ze kan kijken. Ik download overigens mkv bestanden direct via nieuwsgroepen op de htpc zodat ik ze gelijk kan kijken.

jowi

Is er trouwens inmiddels al een universele software speler? Één van mijn grote bezwaren destijds was dat ik losse files bijv.met MediaCenter speelde, maar als ik een bluray wilde spelen, moest ik MCE verlaten en een aparte speler opstarten zoals powerdvd etc. En toen powerdvd na een update (!) weigerde om bluray iso's of folderstructuren af te spelen, was voor mij helemaal de maat vol.

Welk HTPC pakket speelt ALLES vanuit 1 en DEZELFDE interface, wordt bedient met 1 afstandsbediening (dus GEEN toetsenbord/muis) en gaat ook nog eens correct om met resoluties en framerates en de HD audioformaten?

RalphH

Slysoft was ergens mee bezig (Slyplayer), maar dat lijkt een stille dood gestorven...helaas.

downshift

CiteerIs er trouwens inmiddels al een universele software speler? Één van mijn grote bezwaren destijds was dat ik losse files bijv.met MediaCenter speelde, maar als ik een bluray wilde spelen, moest ik MCE verlaten en een aparte speler opstarten zoals powerdvd etc.

Media center gecombineerd met media browser, met deze plugin kun je vanuit mediacenter een blu-ray iso selecteren, die wordt dan met daemon tools geladen en de film wordt dan via total media theatre afgespeeld. Dus geen toetsenbord nodig.
Maar inderdaad auto refresh rate blijft een probleem, bij gevarieerde content.