Metrum NOS dac

Gestart door Alco, november 10, 2010, 19:34:40

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Deleted Member 2

Citaat van: peterxanadu op september 20, 2013, 17:56:33
Heb vandaag de nos dac Hex aangekocht  :headbanging: :headbanging:
Ben benieuwd hoe hij gaat bevallen.

Gefeliciteerd!

Een verslagje hier van je ervaringen zou heel goed en leuk zijn.
Heb je voor aanschaf een aantal dac's kunnen vergelijken? Hoe ben je zo gekomen om de Hex aan te schaffen?

Groet en veel plezier,

Henk

Kingpin

Citaat van: peterxanadu op september 20, 2013, 17:56:33
Heb vandaag de nos dac Hex aangekocht  :headbanging: :headbanging:
Ben benieuwd hoe hij gaat bevallen.
Nice ...
In welke set komt deze?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

peterxanadu

#1327
Ik ga hem in de volgende set gebruiken.

Mac mini -- waveio usb met aparte voeding -- nos dac Hex -- meridian g02 voorversterker-- g57 eindversterker-- xanadu speakers.

De waveio usb is voor mij in een kastje gezet met aparte voeding. Deze werkt samen met  audirvana plus in integer mode. Dat moet het geluid beter maken. Tevens gebruik ik mijn ipad als afstandsbediening.

Na een paar dagen gespeeld te hebben valt me op dat de Hex steeds mooier gaat klinken. De eerste dagen was het geluid minder vol en erg warrig. De Hex staat nu al twee dagen non stop te spelen.

Heb diverse malen gewisseld tussen de usb van de Hex zelf en de wave io usb. Of er daadwerkelijk een verbetering is kan ik nog niet goed zeggen. De wave io lijkt is meer body te hebben. Ik ga mezelf wel steeds meer afvragen of de cd speler in de toekomst nog wel bestaat. Het geluid via de Hex is velen malen beter dan de cd speler die ik gebruik.





peterxanadu

Heb de afgelopen week veel muziek gespeeld, eigenlijk continu aan laten staan.
De Hex gaat steeds beter klinken. Het geluid wordt steeds voller. De combinatie met de wave io usb is ook erg mooi. Heb de afgelopen week ook getest met jriver op mijn laptop. Maar dit is ook niet misselijk zeg. Mooie interface en het geluid is schitterend.

Bergsman

#1329
Hoort wellicht niet in dit topic thuis maar heeft Metrum een nieuw product in de maak.

http://www.metrum-acoustics.nl/Aurix.html 

Zo te zien een hoofdtelefoonversterker met dezelfde afmetingen als de Octave MKII. FF op de fotootjes klikken en komen er wat details voorbij. Knap heftig voor een hoofdtelefoonversterker :music: :music: :music:

Barry32

ervaringen van een newby.....

Na een jaartje of anderhalf met een Arcam Rdac te hebben gespeeld sloeg het update virus weer toe en ben bij de minidac Quad uitgekomen. Geen moment spijt. Het geluid is tegelijk voller maar ook directer zonder een moment te vermoeien. Ik ben wel benieuwd welke RCA andere metrum gebruikers tussen de minidac en de versterker gebruiken.

Ik heb er nu zelf een VDH 102 MKII tussen de minidac en de Cambridge 740a versterker nadat ik eerder een Kimber PBJ had gebruikt. De VDH is neutraler.
Innuos Zen MKII - Linn Akurate DS/1 - Tentlabs b-AMPsi - Phonar Veritas M3.5 Edma

Deleted Member 2

Hallo Barry32,

Welkom op dit forum. Het draadje van de metrum heeft veel informatie over kabeltjes etc. Wellicht eerst maar eens lekker luisteren naar hoe het nu speelt en dan op basis van je luisterervaring en je wensen weer eens verder kijken?

Met zowel de analoge interlink, digitale interlink en het netsnoer kan de klank van de metrum flink beïnvloeden.

Groet,

Henk

Barry32

Hoi Henk, dank voor je wijze woorden.

Lekker achterover zitten en rustig genieten is idd belangrijker dan constant bezig zijn met waar je verschillen hoort tussen de ene en de andere opname en jezelf zorgen maken dat het wellicht aan de (rand)apparatuur ligt.

Gr. Barry
Innuos Zen MKII - Linn Akurate DS/1 - Tentlabs b-AMPsi - Phonar Veritas M3.5 Edma

aks01

#1333
Ik heb de NOS Mini DAC Quad met 7VA voeding nu bijna 2 jaar in bezit en heb geen dag spijt gehad van de aankoop! Mooi neutraal en ruimtelijk geluid.

In de 2 jaar is de set-up enigszins veranderd: al mijn cd's gedigitaliseerd op mijn I-Pod Classic 120 GB. Verder Onkyo ND-S1 dock & Best of two worlds voeding, Muse T-amp M21 EX2, Translator Impact 30 (waarvan ik de tweeters heb vervangen). Geen dure kabels.

Een simpele en geen dure installatie, het gaat ten slotte om geluid dat het produceert.

Joris1971

Forse prijsstijging in 3 jaar tijd, van de genoemde 295 euro, NU 473 euro, miz belachelijke prijstoename!!  >:(

Kingpin

Citaat van: Joris1971 op december  1, 2013, 19:55:14
Forse prijsstijging in 3 jaar tijd, van de genoemde 295 euro, NU 473 euro, miz belachelijke prijstoename!!  >:(
295 was zonder externe voeding meen ik.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Bergsman

#1336
Inderdaad, die eerste Quad had ik ook met muurvoeding en betreft niet het huidige model. Overigens is zo te zien het eind van de Octave MKI ook in zicht gezien de vermelding en de prijzen.

http://www.metrum-acoustics.nl/Prijslijst.html




jpmoree

Sinds een week een gebruikte Octave in mijn bezit. Ik heb zelden zo'n mooie DAC gehoord. Mijn Naim set heeft meer prat nu dan ooit tevoren!

Deleted Member 2

Citaat van: jpmoree op februari  3, 2014, 20:52:19
Sinds een week een gebruikte Octave in mijn bezit. Ik heb zelden zo'n mooie DAC gehoord. Mijn Naim set heeft meer prat nu dan ooit tevoren!

Goed te horen!

Isflicka

Citaat van: Onder013 op februari  3, 2014, 21:00:42
Goed te horen!
Was mijn "werkpaard" Metrum Hex ook snel kwijt. Voelt weer lekker zo'n nieuwe  :inlove: . Nouja, nieuw.....
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

Roksan

Citaat van: Isflicka op februari  4, 2014, 16:52:03
Was mijn "werkpaard" Metrum Hex ook snel kwijt. Voelt weer lekker zo'n nieuwe  :inlove: . Nouja, nieuw.....

Die op marktplaats was van jou dus?
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

Isflicka

#1341
Citaat van: Roksan op februari  4, 2014, 20:02:30
Die op marktplaats was van jou dus?
Yep, die van 31 januari was het. Begin januari stond er ook al een te koop maar die was niet van mij. Mijn eerste exemplaar heb ik zelf nog staan, verder nog twee demo's en een exemplaar met een ingebouwde streamerkaart dus het werd wel tijd om een beetje op te ruimen. In verband met een kleine verbouwing (nieuwe luisterruimte) gaan er binnenkort nog meer DAC's (geen Metrum's) in de verkoop.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

Roksan

CitaatIn verband met een kleine verbouwing (nieuwe luisterruimte) gaan er binnenkort nog meer DAC's (geen Metrum's) in de verkoop.

Cool, jij bent zo wel heel mooi met je hobby bezig. Komt er misschien een keer een meet en greet?

Ben benieuwd wel dac's je in de verkoop doet? Je hebt inmiddels een mooie verzameling opgebouwd.
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

Isflicka

Citaat van: Roksan op februari  5, 2014, 17:18:34
Cool, jij bent zo wel heel mooi met je hobby bezig. Komt er misschien een keer een meet en greet?

Ben benieuwd wel dac's je in de verkoop doet? Je hebt inmiddels een mooie verzameling opgebouwd.
De volgende meet en greet staat al in de planning en na Texel ga ik dit keer naar Zeeland. Overigens zit ook deze alweer volgeboekt. Ik heb een ander forumlid beloofd om volgende keer Utrecht aan te doen alleen ben ik nog op zoek naar een geschikte locatie.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

frank2

#1344
Dit topic was altijd behoorlijk " hot", maar schijnbaar koopt iedereen nu andere spullen, er was al meer dan 30 dagen niets in gepost.

Anyway ik heb een quad dac gekocht aangesloten met een nieuw stroomsnoer en Casseopia interlink.
Heb al wel ontdekt dat een metrum gevoelig is voor stroomsnoeren, het beïnvloedt zeker het geluid.
Hij staat slechts nu 26 uur te spelen,of beter gezegd op de stroom. Vlgs de maker van de metrum hoeft er geen data doorheen, hij moet slechts aanstaan. Zou na 2 a 3 weken optimaal moeten zijn,we gaan het meemaken.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

zoldar

Vond de octave een mooie dac om gehad te hebben maar hij leek qua sound als 2 druppels water op de Sony SCD-555es. Dus voormij weinig meerwaarde (zo veel high res stream ik niet) en eigenlijk een beetje overhyped. (anders zou iedereen in 2003 over die cd speler zijn gebuiteld) Dat is ook een voordeel wat ik heb em voor veel geld kunnen verkopen aan een Rus.
Geluid: Klipsch RP-280F | BK XXLS400FF  //  Beeld: Optoma UHD65 en Philips 55pus8601  //  Versterking: Pioneer SC-LX501
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M  //  Digitaal: Sony Viao met Jriver | Mytek Digital Stereo192-DSD DAC
Kabels: DIY Chord | Belden | IeGo | Furutech

jpmoree

Ik ben echt ontzettend tevreden over mijn Octave. Als Naimee ambieer ik een Naim steamer of DAC, maar totdat ik me dat kan veroorloven en na een uitvoerige luistersessie blijft de Metrum zeker hier!

martin778

Alles wat de Octave nodig heeft is een gebalanceerde output en dan heb je de ideale DAC.

Isflicka

Citaat van: zoldar op april 17, 2014, 18:55:04
Vond de octave een mooie dac om gehad te hebben maar hij leek qua sound als 2 druppels water op de Sony SCD-555es. Dus voormij weinig meerwaarde (zo veel high res stream ik niet) en eigenlijk een beetje overhyped. (anders zou iedereen in 2003 over die cd speler zijn gebuiteld) Dat is ook een voordeel wat ik heb em voor veel geld kunnen verkopen aan een Rus.
Dat moet een bijzondere ervaring geweest zijn. Deze Sony heeft natuurlijk ook een snelle, koele sound dus misschien dat je daarom weinig verschil kon horen.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

frank2

Het meest vervelende vind ik altijd dat inspelen. Ook bij de Quad duurt dit tergend langzaam, na 2 a 3 weken pas op "stoom". Wel valt na 35 uur op dat de stemmen meer upfront zijn, dat zorgde gisteren bij de Passion voor meer beleving, het klonk niet zoals normaal afstandelijk, je zat er meer in.

Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren