Metrum NOS dac

Gestart door Alco, november 10, 2010, 19:34:40

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jobozo

#1025
[/

jobozo

#1026
.

Walraven Records

Misschien is de Nederlandse markt te klein voor de hex. Zelf geniet ik alweer enige tijd van de hex en het verschil met mijn oude octave is het prijsverschil meer dan waard. De octave was gewoon een koopje en de hex moet zich nog als koopje bewijzen.

Bergsman

Ik weet niet wat je bedoeld Jobozo maar wat je opmerkt zijn slechts vermoedens. Op blz. 1 wordt gemeld dat levering een paar weken duurt als gevolg van de early adapters die vooruitlopend op de mogelijke reviews de dac al kopen. Verder geeft Srajan op  blz 3  duidelijk aan dat dit even iets anders is als de Octave in positieve zin. Als je nog verder kijkt op internet staan er reviews gepland door Johny Darko in Australie en door Martin Colloms in the Hificritic. Dat je de Hex niet wil of kan kopen is niet bepalend voor de kwaliteit of het succes van de dac. Laten de reviewers maar spreken maar heb ik het gevoel dat dit een mooi product is want blz 3 van 6moons  zegt mij al genoeg over de kwaliteit van het product

Bergsman

#1029
Schoot me no even te binnen Jobozo, denk je echt dat een ondernemer naar een groot pand verhuisd als het allemaal wat magertjes is? En in deze tijd van ontslagen en neergaande conjunctuur?

Deleted Member 2

De Hex is zonder meer bedoeld voor een andere doelgroep of te wel de dac functie in een audioset waarin de kwaliteiten tot uitdrukking komen.
Dat is zo met de Hex en was ook al zo met de Octave.
Ook de Octave presteert pas echt als deze in een goede audioset - inclusief de passende bekabeling - wordt opgenomen.

Bergsman

Onder13

Je slaat de spijker op de kop  :clapping: :clapping:

Isflicka

Misschien komt mijn verhaal niet goed over want ik ben eigenlijk heel enthousiast over de HEX. Helaas is de HEX geen koopje en er is heel veel moois te koop voor een vergelijkbaar of lager bedrag. Kortom de lat ligt heel hoog en de afgelopen maanden heb ik veel nieuwe hoogwaardige DACjes mogen beluisteren. Van al deze nieuwe DACjes heb ik begin november alleen de HEX aangekocht voor privégebruik. Zoals ik al eerder heb aangegeven kon ik vóór de komst van de HEX niet goed kiezen tussen de Octave met de U3 en de April Music DP1. Beide hebben een eigen karakter waar je mij wakker voor kunt maken. Wel wil ik een kanttekening maken dat mijn voorkeur ligt bij een NOS DAC om de eenvoudige reden dat de muziek (veel piano en vocal) eerlijker op mij overkomt (heel af en toe laat de DP1 hier een steekje vallen). Bij de eerste luistertest thuis met de HEX viel mij deze karaktertrek ook meteen op maar wordt het geheel ook nog met een extra analoog sausje overgoten. Natuurlijk is er bij de HEX nagedacht over de uitgangen en dat is goed hoorbaar. Hier kom ik ook op het punt dat ik het gevoel had dat de Marantz PM11S2 serieus moest werken en misschien wel moeite had met de HEX. Uiteindelijk mocht ik voorlopig van een klant en overwinterende pensionado een Krell Evolution 402 lenen (dat was trouwens makkelijker gezegd dan gedaan...wat een gewicht en lastige aansluitingen!). Tijdens het opwarmen ging er al een geluksgolf door mij heen. Dat was al een heel stuk beter dan de Marantz. De afgelopen dagen heb ik veelvuldig van DAC gewisseld en je mist toch veel wanneer je de Octave weer aansluit. Zoals ik al eerder heb aangegeven zit het vooral in de bijzonder subtiele microdetails over het volledige frequentiebereik. Het lijkt ook of de HEX zich aan de aangeboden muziek aanpast en het komt allemaal veel intenser over. Intussen heb ik ook mijn voorkeur voor het gebruik van de af-fabriek USB module in combinatie met de Lundahl LL1588. Nu de HEX wat meer branduren heeft krijg ik steeds meer waardering voor Cees en zijn team. Waar een klein land groot in kan zijn! Het gaat volgens mij ook helemaal goed komen met de verschillende recensies.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

Deleted Member 2

#1033
Dank voor je - beknopte - review. Als je opmerkt dat de hex beter is dan de octave, praat je dan over de octave waarin/waarop je al de verbeteringen hebt aangebracht of over de standaard octave?

Ben nog steeds benieuwd naar de tuning/verbeteringen van de octave waar je eerder over sprak.

Groet,

Henk

martin778

Wat voor zekering zit in de Octave? Ik wil best eentje van Furutech of HifiTuning proberen maar heb niet zo veel zin om mijn Octave open te maken  ::)

Bergsman

Citaat van: martin778 op december  9, 2012, 02:04:53
Wat voor zekering zit in de Octave? Ik wil best eentje van Furutech of HifiTuning proberen maar heb niet zo veel zin om mijn Octave open te maken  ::)

Niet open maken , heeft geen zin. In het filter van de voeding zit zoveel weerstand ( low pass filter ) dat die zekering niets bijdraagt . Even aangenomen dat de gedachte is dat juist weerstand moet worden weggenomen. Zonde van het geld dus.

martin778

Thanx, scheelt altijd wat euro's ;)

Isflicka

Citaat van: Onder013 op december  8, 2012, 14:46:02
Dank voor je - beknopte - review. Als je opmerkt dat de hex beter is dan de octave, praat je dan over de octave waarin/waarop je al de verbeteringen hebt aangebracht of over de standaard octave?

Ben nog steeds benieuwd naar de tuning/verbeteringen van de octave waar je eerder over sprak.

Groet,

Henk

Waar alle verbeteringen al zijn aangebracht.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

Deleted Member 2

Citaat van: Isflicka op december 10, 2012, 10:12:11
Waar alle verbeteringen al zijn aangebracht.

En ik ben nog altijd benieuwd naar wat die verbeteringen inhouden ;D

Groet,

Henk


jobozo

Citaat van: Onder013 op december  7, 2012, 18:42:33
De Hex is zonder meer bedoeld voor een andere doelgroep of te wel de dac functie in een audioset waarin de kwaliteiten tot uitdrukking komen.
Dat is zo met de Hex en was ook al zo met de Octave.
Ook de Octave presteert pas echt als deze in een goede audioset - inclusief de passende bekabeling - wordt opgenomen.

In die zin prijs ik me gelukkig, want de Quad kwam in mijn set al zodanig goed tot zijn recht, dat ik er de veel duurdere naim-dac voor liet staan.Ik ben daar erg blij me geweest, maar de Octave klonk nog beter, ook bij mij.

Ik concludeer daar dan uit dat de Octave in mijn set goed tot zijn recht komt.Net als bij Isflicka en anderen.
Ik heb geen kennis van de prestaties ervan in andere sets, want heb ten slotte maar 1 set., en ben daar niet in geinteresseerd.

En mbt die doelgroep:de Octave speelde toch andere DACS van 5000 euro en zo naar huis?Nou dan is dat kennelijk die doelgroep.
Verder zeg je eigenlijk hetzelfde, en geld welbeschouwd datgene wat je beweert voor elk apparaat:het moet in een audioset worden opgenomen waarin de kwaliteiten tot uitdrukking kunnen komen.
Maar goed, waar zeik ik over, voor mij blijft gelden:

Eerst zelf horen dan geloven.

Misschien dat dat er nog eens van komt, maar als de enige manier is net als met de Quad en Octave om blind te kopen, en daar genoegen mee te moeten nemen, pas ik

Ben iig blij dat er nu wat reacties/reviews komen.Waarvoor dank.





jobozo

#1041
Citaat van: Bergsman op december  7, 2012, 18:11:24
Schoot me no even te binnen Jobozo, denk je echt dat een ondernemer naar een groot pand verhuisd als het allemaal wat magertjes is? En in deze tijd van ontslagen en neergaande conjunctuur?

?zeg ik dan dan?

Ik denk dat de ondernemer het erg goed doet, dat ondernemen, waarbij hij een schot in de roos heeft gedaan destijds met de Quad, veel kwaliteit voor weinig geld, maar ook weinig reclame/overhead kosten, geen dealers etc, slim lijkt me.
De Octave, nog meer kwaliteit voor wel meer geld, goede naamsbekendheid gecreëerd inmiddels, en de juiste toon naar de toonaangevende reviewers, ik heb dit eigenlijk nooit eerder zo kunnen volgen met een ander produkt, dankzij dit forum eigenlijk , maar Cees doet het kennelijk erg goed, omdat zijn produkten goed zijn.
Daarover zij we het allemaal eens.

Maar goed, wanneer is de Hex gelanceerd?Dacht in juni?
Nu is het dus heel veel kwaliteit voor ook heel veel geld, wel slim,om het zo te doen,  maar dan ook nog eens maanden later nog geen review , terwijl de ondernemer het zo goed doet dat hij nu naar een groter pand gaat,al met al vond ik dat wat merkwaardig , en dat heb ik op een beetje prikkelende manier op dit forum heb laten blijken.






Bergsman

Hallo Jobozo

Het is niet mijn bedoeling negatief over je te doen maar wil ik je slechts aangeven dat jouw denkwijze ten aanzien van de bedrijfsvoering van metrum kort door de bocht is. Ik zit zelf in een elektronica ontwikkelteam ( elektronica voor zonnecellen en windmolens) Dus allereerst de prijsstelling, ik zie op de foto's drie keer zoveel elektronica en een veel betere behuizing, de prijs van de basis Hex lijkt me daarom onderbouwd t.o.v. de Octave.

Er moet op basis van luistersessies duidelijk geworden zijn dat de kwaliteit goed is en dat het dus belangrijk is dat leveringen bij een eventueel succes gewaarborgd zijn. Ook bij mijn bedrijf gaan we pas flink aan de bak als we leveringen hard kunnen maken. Dit is wat mij betreft de juiste slimheid dan compleet af te branden, het lijkt dus dat Metrum gekozen heeft eerst gesetteld te zijn alvorens dacs voor reviews aan te bieden. Zoals je bij 6moons kunt lezen heeft er een verhuizing plaatsgevonden en is men intern bezig geweest de productie te stroomlijnen, ook dat herken ik . Overigens zou het zo kunnen zijn dat het op juiste manier produceren van zo'n hoogwaardig product die faciliteiten een absolute voorwaarde is en dat  dit een stevige investering is geweest. Ondernemers moeten af en toe hun nek uitsteken. Zo valt het dus ook uit te leggen.

jobozo

Citaat van: Bergsman op december 10, 2012, 18:48:14
Hallo Jobozo

Het is niet mijn bedoeling negatief over je te doen maar wil ik je slechts aangeven dat jouw denkwijze ten aanzien van de bedrijfsvoering van metrum kort door de bocht is. Ik zit zelf in een elektronica ontwikkelteam ( elektronica voor zonnecellen en windmolens) Dus allereerst de prijsstelling, ik zie op de foto's drie keer zoveel elektronica en een veel betere behuizing, de prijs van de basis Hex lijkt me daarom onderbouwd t.o.v. de Octave.

Er moet op basis van luistersessies duidelijk geworden zijn dat de kwaliteit goed is en dat het dus belangrijk is dat leveringen bij een eventueel succes gewaarborgd zijn. Ook bij mijn bedrijf gaan we pas flink aan de bak als we leveringen hard kunnen maken. Dit is wat mij betreft de juiste slimheid dan compleet af te branden, het lijkt dus dat Metrum gekozen heeft eerst gesetteld te zijn alvorens dacs voor reviews aan te bieden. Zoals je bij 6moons kunt lezen heeft er een verhuizing plaatsgevonden en is men intern bezig geweest de productie te stroomlijnen, ook dat herken ik . Overigens zou het zo kunnen zijn dat het op juiste manier produceren van zo'n hoogwaardig product die faciliteiten een absolute voorwaarde is en dat  dit een stevige investering is geweest. Ondernemers moeten af en toe hun nek uitsteken. Zo valt het dus ook uit te leggen.

Dank voor je toelichtende reactie, idd zo valt het ook uit te leggen.Ik heb mijn post dan ook wat aangepast.
En toch:in geval van eerst settelen had het geen kwaad gekund dit eerst te doen, en daarna pas de berichtgeving over de ophanden zijn de Hex?
Die overigens al vanaf april 2012 dateert?

Verder valt me dit alleen maar op, omdat ik er bij betrokken ben geworden juist door dit topic en de aanschaf, normaal gesproken zou ik apparaten alleen aanschaffen via de daarvoor bestemde handel,die meestal dus al uit-ontwikkeld en voor verloop klaar zijn.

Het is nu eenmaal een kernpunt van het beleid van Cees mbt zijn bedrijfsvoering om wel te ontwikkelen, doch niet beschikbaar te stellen voor demo.
Dat mag wat mij aangaat veranderen, want ik vind het de cliënten niet serieus nemen om bij dit beleid te blijven, van :als je wilt weten hoe het klinkt dien je het te kopen.
Destijds bij de Quad kregen we mails terug op de vraag of er een demomodel was, met letterlijk deze strekking:zo duur is de Quad niet en je neemt geen risico om er een aan te schaffen, aan demo, s gaan we niet beginnen.Punt.

De tijden/prijzen zijn veranderd.Dus zijn een wijziging in beleidsvoering ook op zijn plaats zijn

Er hoeft mi geen dealer aan te pas te komen, zodat de prijs nog eens verdubbeld, maar ik blijf vallen over het feit dat ik de Hex alleen kan horen als ik hem koop, en dan ook nog eens 4-8 weken moet wachten totdat deze is ingespeeld etc etc.
Misschien is de Hex het allemaal dubbel en dwars waard, en toch wil ik dat zelf beoordelen.

Misschien gaat Cees wel overstag als hij dit leest, en de beamende reacties van mede FL, want eigenlijk is dat het enige dat ik wil bereiken,

Bergsman

Hallo Jobozo

Zoals ik het zie is  Metrum bezig met wereldwijde dealers en is Nederland wellicht nog wat achtergebleven omdat het voor overleving wat te klein is en zoals hier eerder al is aangegeven. Metrum (of beter All Engineering) is een ontwikkelbedrijf en geen fabrikant, de orders worden na betaling altijd doorgestuurd. Vanuit de logistieke kant zou ik me dus kunnen voorstellen dat dacs wereldwijd rondsturen een risico is en zijn er al heel wat agenten aangesteld die dit oppikken( zie de Engelse site). Het lijkt ook dat All daar in Nederland vooralsnog geen moeite voor doet gezien het belang van de wereld, maar kun je je wel richten naar Speakerland in Oss , dit is zover ik weet de enige Nederlandse dealer en die zou je dus in staat moeten stellen naar de Hex te luisteren alvorens aanschaf.  En volgens mij doet hij dat ook en staat deze winkel goed bekend. Lijkt me dus opgelost in jouw geval.

Isflicka

#1045
Citaat van: jobozo op december 10, 2012, 20:27:07
ik blijf vallen over het feit dat ik de Hex alleen kan horen als ik hem koop, en dan ook nog eens 4-8 weken moet wachten totdat deze is ingespeeld etc etc.

Dit begrijp ik dus echt niet want er staan in Zeewolde (centraal Nederland) één of meer demo's klaar om te beluisteren. Je kunt toch gewoon een afspraak maken. Overigens heb ik de indruk dat de HEX best redelijk verkoopt (vooral op de Zwitserse markt).
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

Isflicka

Citaat van: Bergsman op december  9, 2012, 17:34:04
Niet open maken , heeft geen zin. In het filter van de voeding zit zoveel weerstand ( low pass filter ) dat die zekering niets bijdraagt . Even aangenomen dat de gedachte is dat juist weerstand moet worden weggenomen. Zonde van het geld dus.

Toch hoor je duidelijk verschil en bij de Octave voornamelijk in de hogere frequenties. Het is een beetje oppassen of dit bij de Octave niet te veel van het goede is.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

jobozo

Citaat van: Isflicka op december 11, 2012, 11:53:06
Dit begrijp ik dus echt niet want er staan in Zeewolde (centraal Nederland) één of meer demo's klaar om te beluisteren. Je kunt toch gewoon een afspraak maken. Overigens heb ik de indruk dat de HEX best redelijk verkoopt (vooral op de Zwitserse markt).

Van het beluisteren/vergelijken van apparatuur over een voor mij niet bekende set, in een onbekende akoestische ruimte ,heb ik zelf nooit betrouwbare/bruikbare informatie gekregen.
Die krijg ik alleen over mijn set in in mijn ruimte.Voor een ander kan dat anders zijn, voor mij geldt dit.
Denk dat ik er mbt de mij onbekende Hex er zelf niets meer aan toe te voegen heb

jobozo

Citaat van: Mordante op december 10, 2012, 14:51:45
Hier is ook nog een aardige draadje of de metrum.

http://forum.audiogon.com/cgi-bin/fr.pl?ddgtl&1329903466&&&/Metrum-Octave-Mod-and-cable-suggestion

Wel goed te lezen, kom het hier ook tegen http://www.head-case.org/forums/topic/9905-metrum-acoustics-octave-a-nos-digital-filter-less-dac/,  begrijp er uit dat het het beste is de RCA connector te vervangen door een BNC en een " echte" 75 ohms kabel, en ook dat het eigenlijk met de gewone RCA coax verbinding niet kan klinken, kort door de bocht samengevat.
Nu lijkt me dat wat overdreven, maar :zijn er al die de Octave gemod hebben op beschreven wijze?

En de " pulse transformer", wat dat ook zijn moge hebben vervangen?

Bergsman

#1049
Citaat van: jobozo op december 11, 2012, 20:12:23
Wel goed te lezen, kom het hier ook tegen http://www.head-case.org/forums/topic/9905-metrum-acoustics-octave-a-nos-digital-filter-less-dac/,  begrijp er uit dat het het beste is de RCA connector te vervangen door een BNC en een " echte" 75 ohms kabel, en ook dat het eigenlijk met de gewone RCA coax verbinding niet kan klinken, kort door de bocht samengevat.


Het zou normaal zijn als je zowiezo 75 Ohm kabel gebruikt voor de spdif hoewel bij korte afstanden niet echt schokkend. Het verhaal van die connector is onzin gezien het feit dat de juistheid van impedantie zich gaat wreken op frequenties die zo hoog zijn dat de golflengte van het signaal korter is dan een 1/4 golflengte dan de lengte van  de  coaxkabel. Aangezien het feit dat de golflengte lang is (bij spdif ongeveer 36 meter = 1/4 golflengte ongeveer 9 meter) ten opzichte van de coax worden de impedanties feitelijk nog bepaald door de impedantie aan de bron en die bij de ontvanger. De kleine variatie bij de RCA heeft daar nauwelijks effect op. Overigens bestaan er 75 Ohm RCA's en worden ze veelvuldig voor video gebruikt. Ga je over de 9 meter, dan zou het dus een rol kunnen gaan spelen. Als er problematiek is, waarom dan niet de solderingen van connector naar print en een mogelijke fout in de layout van de print? Als het effect heeft dan moet je ook het achterliggende circus op juistheid beoordelen. Ik wil maar zeggen dat dit soort tweaks een druppel op een gloeiende plaat zijn.