Metrum NOS dac

Gestart door Alco, november 10, 2010, 19:34:40

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hans47

Na bijna 1 week de Wadia en em ook aangesloten te hebben als DAC/voorversterker via XLR aan de Class D Audio eindbak ben ik om, ik heb er een besteld 1e week Augustus komt ie aan :-)

Erg mooi voor mijn oren en met mijn set.....

Deleted Member 2

Citaat van: Arieson op juli 11, 2012, 18:06:55
Het is ook niet verkeerd om af en toe je zegeningen te tellen en gewoon lekker van je muziek te genieten, toch?  :clapping: :pompom:
De zegeningen zijn geteld en ik geniet van de muziek via ....
;D

YamahaRXV

Citaat van: Hans47 op juli 11, 2012, 19:57:43
Na bijna 1 week de Wadia en em ook aangesloten te hebben als DAC/voorversterker via XLR aan de Class D Audio eindbak ben ik om, ik heb er een besteld 1e week Augustus komt ie aan :-)

Erg mooi voor mijn oren en met mijn set.....

Zeer mooie dac  ;)
Alvast proficiat met de aankoop en veel luisterplezier toegewenst Hans  :clapping:
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

MovieMax

X-Fi is weer terug in Veldhoven. Nog een reden om te gaan kijken: een Hex demo. Weliswaar op elektrostaten. Elektrostaten zijn nooit mijn ding geweest. Ik vind ze in het algemeen te schel klinken, maar we laten ons maar eens verrassen.

Ik vond de Koningshof een betere locatie dan Utrecht.

http://www.hifi.nl/artikel/19089/Live-muziek-en-nieuwe-DAC-bij-Metrum-Acoustics-op-X-Fi-show.html
KEF Reference 205 | KEF IQ2c | KEF Q55 | Velodyne DD-18 | Pass Labs X150.5 & X250.5 | JVC DLA-RS15 | Denon 3801 | LG 47LW570 | Viablue SC-4 silver & WBT | Oehlbach Blue Magic | Sommer 5.1 | Apogee Wyde Eye | Asus HDAV 1.3 deluxe | Harmony One | SQBox Touch | PS3 Slim | Ipad 2 | Airport Express | Auralex Gramma | Metrum Acoustics Octave DAC | Oehlbach NF 214 Master Set | AKG K 701

Bergsman

Citaat van: MovieMax op augustus  5, 2012, 22:36:42
X-Fi is weer terug in Veldhoven. Nog een reden om te gaan kijken: een Hex demo. Weliswaar op elektrostaten. Elektrostaten zijn nooit mijn ding geweest. Ik vind ze in het algemeen te schel klinken, maar we laten ons maar eens verrassen.

Ik vond de Koningshof een betere locatie dan Utrecht.

http://www.hifi.nl/artikel/19089/Live-muziek-en-nieuwe-DAC-bij-Metrum-Acoustics-op-X-Fi-show.html
Huh elektrostaten te fel? Zijn nog steeds de meest vervormingsarme weergevers van dit moment en ontbreekt elke vorm van verkleuring wegens het ontbreken van een kast. Is dat wat je mist wellicht? Een dipool kan wel dun klinken als de ruimte niet goed is, blijft een interactie die moet plaatsvinden. Met mijn regelmatige live bezoeken in de concertzaal en jazzclubs staat een elektrostaat er het dichtst bij. Eerlijkheidshalve moet ik er wel bij aangeven dat het laag soms wollig is , daarom staat er bij mij ook een dynamische dipool sub die het laag overneemt van mijn Quads. Maar die subs zijn natuurlijk nog steeds kastloos.

MovieMax

Ik vind elektrostaten schel klinken, niet fel. Maw elektrostaten vind ik meer geschikt voor hoge tonen.



Martin Logan Vista's hebben nog een aparte luidspreker voor lage tonen.



KEF Reference 205 | KEF IQ2c | KEF Q55 | Velodyne DD-18 | Pass Labs X150.5 & X250.5 | JVC DLA-RS15 | Denon 3801 | LG 47LW570 | Viablue SC-4 silver & WBT | Oehlbach Blue Magic | Sommer 5.1 | Apogee Wyde Eye | Asus HDAV 1.3 deluxe | Harmony One | SQBox Touch | PS3 Slim | Ipad 2 | Airport Express | Auralex Gramma | Metrum Acoustics Octave DAC | Oehlbach NF 214 Master Set | AKG K 701

BMW850

Citaat van: MovieMax op augustus 10, 2012, 20:45:50
Ik vind elektrostaten schel klinken, niet fel. Maw elektrostaten vind ik meer geschikt voor hoge tonen.

::)
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

magicbas

Mijn Metrum Octave is sinds gister binnen en staat volcontinu in te spelen. De verhalen dat hij in het begin een schel randje in het hoog heeft, kloppen hier wel! We gaan er maar vanuit dat dit na een week inspelen minder wordt  :angel:
Source: Synology DS713+ | Humax iHDR-5200c |  PS4 | Nintendo Wii |  Nvidia Shield TV | Logitech Squeezebox Touch + BOTW
Amp: Marantz NR1607 | Metrum NOS DAC Octave | Emotiva UPA-1 (x2)
Speakers: Tannoy Revolution Signature DC6T (x2) / DC6LCR / DC4 (x2) | Boston Acoustics VPS210
Display: Samsung UE55HL8500L

Alco

#933
CitaatDe verhalen dat hij in het begin een schel randje in het hoog heeft, kloppen hier wel! We gaan er maar vanuit dat dit na een week inspelen minder wordt .
Goh, mijn ervaring met het kleine broertje, de Metrum Quad dac was meer het tegenover gestelde.
In het begin wat terughoudend/soft in het hoog en na een paar weken kwam er meer bite/sprankeling.
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

Deleted Member 2

Citaat van: magicbas op augustus 26, 2012, 12:59:40
Mijn Metrum Octave is sinds gister binnen en staat volcontinu in te spelen. De verhalen dat hij in het begin een schel randje in het hoog heeft, kloppen hier wel! We gaan er maar vanuit dat dit na een week inspelen minder wordt  :angel:
De octave klonk voor geen meter. Na verloop van tijd werd het heel wisselend: kil en naar - dan weer terughoudend - etc.
Pas na drie weken continue spelen kwam de ware klank los en was het genieten zoals ik dat nu volop doe.
Geduld dus en je wordt er voor beloond.

Wil je echt alles uit de dac halen wat er in zit, zal je de octave moeten voorzien van een zeer goede netkabel, digitale en analoge interlinks. Pas dan hoor je wat dit kleine ding allemaal kan.

frank2

Klopt, bovenstaande is met zijn dac bij mij thuis geweest, zijn digitale kabel eraan klonk de metrum erg mooi, daarna mijn digitale interlink eraan, en het gehele geluidsbeeld plofte ineen, werd kil, niet om aan te horen.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Roksan

Citaat
Wil je echt alles uit de dac halen wat er in zit, zal je de octave moeten voorzien van een zeer goede netkabel, digitale en analoge interlinks.

Welke digitale interlink gebruik jij?
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

frank2

Ik gebruik de hifi supplies coax digitale interlink. Deze klonk op de Octave op mijn set voor geen meter. Ik gebruik 'm nu als interlink tussen mijn Oppo en de Anthem (naast de hdmi)
Hier klinkt hij echter wel goed, dus schijnbaar is de Metrum erg gevoelig.

Het is een eenvoudige coax interlink, wel beter dan standaard, maar verder niet heel bijzonder. Maar voor de prijs gewoon goed. Mijn kabel kost 40 euro, de dure van Onder was rond de 500 euro. (nieuwprijs)
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

twani

Het blijft wel een typisch fenomeen dat een (denk goede) DAC zó heftig reageerd op de kabel die in z'n kont wordt geprikt. Direct vraag ik me dan ook af Henk, of de Metrum bij alle eigenaren wel op het juiste niveau acteerd aangezien de meesten juíst icm. een Metrum DAC echt niet de duurste kabels eraan hebben hangen...toch?

Overigens bedoel ik hiermee niet dat de Metrum een DAC is van een minder allooi, evenmin dat deze DAC een dure kabel niet waard zou zijn ;)

magicbas

Voorlopig ga ik nog niet extra investeren in kabels. Dat verantwoorden mijn huidige speakers ook niet. Hetzelfde kan je dan natuurlijk zeggen over deze DAC, maar je moet toch ergens beginnen met upgraden :)
Eerstvolgende stap zijn nieuwe fronts en wellicht daarna dan nieuwe kabels. Maar dit is een meerjarenplan, het budget laat dat op dit moment niet toe  :confused:
Source: Synology DS713+ | Humax iHDR-5200c |  PS4 | Nintendo Wii |  Nvidia Shield TV | Logitech Squeezebox Touch + BOTW
Amp: Marantz NR1607 | Metrum NOS DAC Octave | Emotiva UPA-1 (x2)
Speakers: Tannoy Revolution Signature DC6T (x2) / DC6LCR / DC4 (x2) | Boston Acoustics VPS210
Display: Samsung UE55HL8500L

Deleted Member 2

Citaat van: twani op augustus 27, 2012, 10:08:25
Het blijft wel een typisch fenomeen dat een (denk goede) DAC zó heftig reageerd op de kabel die in z'n kont wordt geprikt. Direct vraag ik me dan ook af Henk, of de Metrum bij alle eigenaren wel op het juiste niveau acteerd aangezien de meesten juíst icm. een Metrum DAC echt niet de duurste kabels eraan hebben hangen...toch?

Overigens bedoel ik hiermee niet dat de Metrum een DAC is van een minder allooi, evenmin dat deze DAC een dure kabel niet waard zou zijn ;)

In een normale set-up doet de metrum het ook goed. Ook dan krijg je een brede stage met een prachtig gedetailleerd en helder geluidsbeeld. Wil je echter meer, dan moet je investeren in bekabeling. Eigenlijk heel normaal, zoals je ook bij het samenstellen van een set met componenten uit het duurdere/hogere segment doet. Ik vermoed dat de relatief lage prijs van de metrum het niet voor de hand liggend maakt om die investering te doen. Jammer, want hij is het zeker waard.
misschien is het ook geen heel erg gemakkelijk in een systeem te integreren dac, zoals bijvoorbeeld de MF M1 dat wel is. Ik denk nog maar even terug aan de sessie met YamahaRXV: wat we ook deden, de metrum klonk in zijn setup totaal niet. Tot nu is het onduidelijk wat daar de oorzaak van was.

De Metrum is al in vele setups te gast geweest en speelde dan minimaal op een gelijk of beter niveau dan de bestaande cd-speler of losse dac van 1 tot 4 keer de prijs van de octave.
Ook in de bedoelde sets herken je dat wat mij boeit in de Ocave: fris en open geluid, veel details, ruimtelijk, plaatsing en dynamiek. Zeker dat laatste ontbreekt naar mijn smaak nog wel eens in de gemiddelde setup.


sebassie

De 'kale' nieuwe DAC - Hex - krijgt een fors prijskaartje: € 2.599,-

http://www.metrum-acoustics.nl/Prijslijst.html
Luxman LX-380 / Graham Audio LS6 / Aqua La Scala MkII Optologic / Aurender N100H / Rega RP8 / Benz Micro REF-S / Sternklang Ephemera

magicbas

Zo, das inderdaad een behoorlijke prijs. Té veel van het goede voor mijn set-up in ieder geval  :sadlike:
Source: Synology DS713+ | Humax iHDR-5200c |  PS4 | Nintendo Wii |  Nvidia Shield TV | Logitech Squeezebox Touch + BOTW
Amp: Marantz NR1607 | Metrum NOS DAC Octave | Emotiva UPA-1 (x2)
Speakers: Tannoy Revolution Signature DC6T (x2) / DC6LCR / DC4 (x2) | Boston Acoustics VPS210
Display: Samsung UE55HL8500L

Roksan

Dat is zeker een beste prijs.
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

twani

Ze worden overmoedig na zoveel positieve input van jullie zijde :D

Deleted Member 2

Dat is serieus geld! Drie keer de prijs van de Octave.  :omg:
Dat moet dan toch een hemels goede dac worden.
Mijn plan was om de hex direct te bestellen; dat stel ik nu maar even uit (of af)

Kingpin

Te groot gat met de Octave, jammer dan, want zo gooi je je eigen glazen in, want er zijn maar een handjevol mensen die dit ervoor over hebben.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

evilniek

Citaat van: Kingpin op augustus 30, 2012, 18:49:21
Te groot gat met de Octave, jammer dan, want zo gooi je je eigen glazen in, want er zijn maar een handjevol mensen die dit ervoor over hebben.

Zal vast wel een markt voor zijn hoor, en wat dan nog, ze verkopen ook nog steeds hun "budget" DACs.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

Kingpin

Citaat van: evilniek op augustus 30, 2012, 19:54:01
Zal vast wel een markt voor zijn hoor, en wat dan nog, ze verkopen ook nog steeds hun "budget" DACs.
Een hele kleine markt ben ik bang voor, al zal de hex voor Kees misschien niet z'n core business zijn.
Vind persoonlijk dat het gat van de Octave naar de Hex te groot is.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Bergsman

Helemaal niet zo gek die prijs gerelateerd aan wat er in zit. Twee dac borden, drievoudige voeding , interface voor alle in en uitgangen en een  kast die niet echt basic is met het freeswerk wat ik op de foto zie. Ze zullen best wel geluisterd hebben en een afweging hebben gemaakt. Denk niet als het klinkt als een Octave dat je dit verkoopt dus zal het vast wel beter zijn.