Metrum NOS dac

Gestart door Alco, november 10, 2010, 19:34:40

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

evilniek

Citaat van: Tony1972 op augustus 15, 2011, 20:59:14
Raken we hier niet een beetje " off topic "?

Ik hoop dat de bezitters van metname de Octave nog wat bevindingen willen posten.


Mijn excuses.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

Isflicka

#326
Inmiddels heb ik de Octave alweer twee maanden in huis en ik moet zeggen: "De Octave gaat nooit meer weg!" Door de komst van de Octave ben ik de hele audioketen anders gaan bekijken. Na gesprekken met mijn audioleverancier heb ik veel merken en componenten/speakers in huis gehad om te vergelijken. Er zaten bijzonder mooie DAC's bij maar ik heb geen andere DAC gevonden die voor hetzelfde of driedubbele geld een soortgelijk plaatje neerzet. Ik ben intussen zelf aan het klussen geslagen en heb inwendig de bekabeling van de Octave voeding vervangen door Furutech FP-3TS20 en voorzien van een Furutech FP-3TS20 Powercord. Daarnaast is de zekering vervangen door een exemplaar van hifi-tuning. Voor mijn gevoel geeft de Octave nu een nog mooier neutraal klankbeeld en een iets mooier gedefineerd ruimtebeeld. Het zijn minimale verschillen maar wel duidelijk waarneembaar. Als bron heb ik verschillende loopwerken (o.a. van Marantz, CEC en TEAC) in huis gehad maar ik prefereer toch nog de intussen zwaar gemodificeerde (zowel soft- als hardwarematig) sqeezebox touch.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

norman

Beetje off-topic maar wat is er te modificeren aan de squeezebox ?
Arendal 1723S LCR - 1961 Rears - PSB Imagine XA Atmos speaker
Tonewinner AT-300 pre +  AD-7300 7CH amp
DIY Dayton 15 inch sub + Speakerland SUB6 + Peerless 12inch+PR DIY subwoofer

Isflicka

Bij mij begon de verbetering met de Lineaire voeding met SBooster. In tegenstelling tot hetgeen ik had verwacht brengt dit een behoorlijke verbetering op de S/PDIF uitgang. Daarna heb ik Squeezebox Touch Toolbox 2.0 geïnstalleerd en ben daarmee gaan tweaken. Leuk om te doen met verrassend resultaat.

Citaat van: norman op augustus 30, 2011, 13:39:26
Beetje off-topic maar wat is er te modificeren aan de squeezebox ?
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

merrick

Hoi Isflicka,

Vertel nog eens meer over het modificeren van de SBT... wat heb je zoal gedaan met de toolbox 2.0 en wat waren de resultaten?

Als je de Octave en de Quad beide een cijfer moest geven, wat zou het dan worden?
Naim Nait XS - SB Touch (incl BOTW voeding) - Astin trew 3500 - Metrum Nos Dac - Neat Motive 2se

mjveenma

Citaat van: merrick op augustus 30, 2011, 17:27:17
Hoi Isflicka,

Vertel nog eens meer over het modificeren van de SBT... wat heb je zoal gedaan met de toolbox 2.0 en wat waren de resultaten?

Ja, hier ben ik ook wel benieuwd naar!

mtissink

Citaat van: mjveenma op augustus 30, 2011, 19:41:32
Ja, hier ben ik ook wel benieuwd naar!
Anders even in een apart topic doen? Gaan we hier verder met de Metrum.
(laat even weten waar.., ik ben namelijk ook erg benieuwd!)

Ik heb laatst ook op het punt gestaan deze te bestellen. Alleen met het oog op mijn uitbreidingen (voor/eindversterker met mogelijk XLR) heb ik em nog niet aangeschaft.
Links: Topic -/- Tracks -/- </a>

merrick

Je zou toch denken dat ze bij Metrum hebben geleerd van hun fouten;

Brengen ze de Quad op de markt, volgt er een lovende recensie, vervolgens doen ze een aankondiging dat de prijzen zullen stijgen en ze kunnen in eens de orders niet meer verwerken, met als gevolg een levertijd oplopend tot 10 weken.

Een jaar later brengen ze een 'new and improved version' Octave op de markt, opnieuw ff een goeie review charteren, de prijsverhoging aankondigen en.....hoppa!!
Wederom een levertijd van 8-10 weken....

Zijn ze nou oliedom of superslim ? 

Ik sla deze slag ff over.... :angel:
Naim Nait XS - SB Touch (incl BOTW voeding) - Astin trew 3500 - Metrum Nos Dac - Neat Motive 2se

Isflicka

Citaat van: merrick op augustus 30, 2011, 22:21:32
Een jaar later brengen ze een 'new and improved version' Octave op de markt, opnieuw ff een goeie review charteren, de prijsverhoging aankondigen en.....hoppa!!

Om de Octave zo maar af te doen als 'new an improved' gaat mij echt veel te ver. De Octave staat echt hoger op de ladder!
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

merrick

hoe veel hoger op de ladder Isflicka?
Naim Nait XS - SB Touch (incl BOTW voeding) - Astin trew 3500 - Metrum Nos Dac - Neat Motive 2se

Bergsman

#335
Citaat van: merrick op augustus 30, 2011, 22:21:32
Je zou toch denken dat ze bij Metrum hebben geleerd van hun fouten;

Brengen ze de Quad op de markt, volgt er een lovende recensie, vervolgens doen ze een aankondiging dat de prijzen zullen stijgen en ze kunnen in eens de orders niet meer verwerken, met als gevolg een levertijd oplopend tot 10 weken.

Een jaar later brengen ze een 'new and improved version' Octave op de markt, opnieuw ff een goeie review charteren, de prijsverhoging aankondigen en.....hoppa!!
Wederom een levertijd van 8-10 weken....

Zijn ze nou oliedom of superslim ?  

Ik sla deze slag ff over.... :angel:

Ik wil niet veel zeggen maar die Octave zie je terug op alle internationale forums, dat gebeurt niet zomaar. Overigens staat duidelijk op de site dat het hier om introductieprijzen gaat en dat de prijzen vermeld in 2012 de definitive zijn. Ik vind die aankondiging alleen maar netjes en wordt je in staat gesteld voortijds voor de huidige prijs te kopen. En het gaat er hier toch om of de Octave zich echt weet te onderscheiden? Vraag me af of jij nu de eigenaar bent van een Quad en tenminste daar iets over kan zeggen, de Octave heb je duidelijk niet want daar heb je niet zo veel mee zo te zien te zien.

merrick

@ Bergsman: ik ben idd eigenaar van een Quad en laat er geen misverstanden over zijn; Ik ben zielsgelukkig met mijn Quad.
                  Waarschijnlijk ben ik een beetje jaloers op alle eigenaren van een Octave...  :(
                  Hoe zou jij het verschil willen omschrijven tussen de Quad en de Octave?
                  Wellicht weet je mij te overtuigen en plaats ik alsnog een order, zal mijn vrouw niet zo blij mee zijn,
                  maar ach...die krijgt al zoveel! :inlove:
Naim Nait XS - SB Touch (incl BOTW voeding) - Astin trew 3500 - Metrum Nos Dac - Neat Motive 2se

Alco

#337
Citaatzal mijn vrouw niet zo blij mee zijn, maar ach...die krijgt al zoveel!
Dat vind ik dan wel weer 'n voordeel van de Octave en de Quad... het frontje ziet er exact hetzelfde uit.
Dus, zolang je de dac niet zichtbaar (van zij/bovenkant) hebt opgesteld zal je vrouw 't vast niet opvallen. 8) ;)
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

Bergsman

Citaat van: merrick op september  5, 2011, 15:13:44
@ Bergsman: ik ben idd eigenaar van een Quad en laat er geen misverstanden over zijn; Ik ben zielsgelukkig met mijn Quad.
                  Waarschijnlijk ben ik een beetje jaloers op alle eigenaren van een Octave...  :(
                  Hoe zou jij het verschil willen omschrijven tussen de Quad en de Octave?
                  Wellicht weet je mij te overtuigen en plaats ik alsnog een order, zal mijn vrouw niet zo blij mee zijn,
                  maar ach...die krijgt al zoveel! :inlove:


Dat vind ik wel sportief van je , petje af. Maar ik zou zeggen als je zo blij bent met de Quad , waarom laat je het dan niet zo? Indertijd vroeg ik me gewoon af hoe het zou zijn en had ik het geld om de Octave te kunnen kopen. Ik hoorde bij binnenkomst meteen dat dit op een hoger niveau stond maar heet ik geen Srajan Ebean of Rene van Es om dat goed te beschrijven. De meest treffende opmerking van Srajan van 6moons is dat het heel dicht bij analoog komt en lijkt me dat het beste compliment voor een stuk digitale electronika.

zoldar

is er een mogelijkheid om deze dac een keer te beluisteren in de buurt van de randstad? ben wel benieuwd na alle verhalen. ik speel zelf met een Moon 300D.
Geluid: Klipsch RP-280F | BK XXLS400FF  //  Beeld: Optoma UHD65 en Philips 55pus8601  //  Versterking: Pioneer SC-LX501
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M  //  Digitaal: Sony Viao met Jriver | Mytek Digital Stereo192-DSD DAC
Kabels: DIY Chord | Belden | IeGo | Furutech

norman

ik heb de Quad en woon in R'dam .....
Arendal 1723S LCR - 1961 Rears - PSB Imagine XA Atmos speaker
Tonewinner AT-300 pre +  AD-7300 7CH amp
DIY Dayton 15 inch sub + Speakerland SUB6 + Peerless 12inch+PR DIY subwoofer

zoldar

 :bigsmile: ik ook. pm onderweg
Geluid: Klipsch RP-280F | BK XXLS400FF  //  Beeld: Optoma UHD65 en Philips 55pus8601  //  Versterking: Pioneer SC-LX501
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M  //  Digitaal: Sony Viao met Jriver | Mytek Digital Stereo192-DSD DAC
Kabels: DIY Chord | Belden | IeGo | Furutech

Stentor

#342
Beste mensen, meerdere malen wordt er in dit topic gevraagd naar ervaringen met de Octave. Hier mijn bevindingen: een half jaar lang heb ik met heel veel plezier geluisterd naar de Quad DAC. Sinds 3 weken luister ik met nog meer plezier naar de Octave met de bijpassende Metrum voeding.

Uit de box klinkt deze combinatie in mijn beleving nog opener, rustiger en gedetailleerder dan de Quad. De indruk is dat er een enorme reserve is, zeer complexe gebeurtenissen in de muziek weer te geven, zonder ook maar in de buurt van "ademnood" te komen. Neutraal, ongeforceerd en zuiver is de klankbeleving. Nadeel is dat kwalitatief minder goede opnamen sneller door de mand vallen, voordeel is dat goede tot zeer goede opnamen direct opvallen en nieuw, fris en veel interessanter klinken.

Natuurlijk hangt er aan deze combinatie ook een wat indrukwekkender prijskaartje. De prijs/kwaliteit verhouding van de Quad is natuurlijk sowieso al fenomenaal. Als je geluidsinstallatie het hoorbaar weet te maken is de meerprijs van de Octave een investering die het genieten van muziek, naar een nog hoger niveau tilt.

Tony1972

Eindelijk weer eens een recentie  :pompom:. Heb je lang moeten wachten voordat je Octave geleverd werd ?
Gebruik je de optische of de coaxiale aansluiting ?

Ik heb misschien wel interesse in je Quad.

Isflicka

Citaat van: merrick op september  1, 2011, 11:08:28
hoe veel hoger op de ladder Isflicka?


Dat ben ik nog aan het uitvinden want er zit bijzonder veel potentie in de Octave. Ze staan 24/7 te spelen en ik blijf mij verbazen.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

Stentor

Werd na drie weken geleverd. De hard- en software keten is als volgt:

--> iMac 27" --> Spotify Primium with higher bitrate --> USB2 kabel --> Musical Fidelity V-Link --> Coaxiaal kabel --> Octave met separate voeding 14 VA --> Arcam AVR600 --> Tannoy Revolution Signature DC6T.

Isflicka

Citaat van: Stentor op september  7, 2011, 00:05:57
Als je geluidsinstallatie het hoorbaar weet te maken is de meerprijs van de Octave een investering die het genieten van muziek, naar een nog hoger niveau tilt.

Daar sla je de spijker op z'n kop. De afgelopen tijd heeft mijn Octave aan veel verschillende systemen gehangen (tot wanhoop van de verkopers in verschillende audio winkels: METRUM OCTAVE wat is dat? Heb je dat zelf gemaakt?) en het resultaat is niet altijd even voorspelbaar. Overigens blijkt keer op keer de digitaal analoog conversie niet meer de zwakste schakel. Sinds een jaar of vijf verzamel ik DAC's en ik vind het ook leuk om af en toe modificaties aan te brengen. De Metrum Quad vond ik al erg indrukwekkend op basis van prijs kwaliteit maar de Octave is voor mij richtinggevend geworden. Het zijn gewoon geweldig muzikale kastjes met een duidelijk analoog karakter. Muziek is nu ook voor mij emotie. De snelheid, het sprankelende hoog,  het strakke laag , de detailweergave, ik ben helemaal verliefd. Het grootste gevaar van de Octave is dat de zoektocht naar nog betere componenten wordt aangezwengeld. Intussen heb ik zelf ook al het één en ander vervangen met maar één doel: het maximum uit de Octave te halen. Dat ik de goede weg ben ingeslagen werd gisteravond bewezen door een vriendin en Celine Dion fan. Ze is naar een concert in Vegas geweest en hoewel ik zelf geen fan ben waren er wel tranen bij My Love (live). Onvoorstelbaar wat komt er een bak emotie de kamer in en wat weet de Octave dit mooi over te brengen. :worship:
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

aMUSEd

Citaat van: Isflicka op september  7, 2011, 16:04:11
Daar sla je de spijker op z'n ...
Waar bestaat de rest vd de keten eigenlijk uit?

Palu

Citaat van: Isflicka op september  7, 2011, 16:04:11
Daar sla je de spijker op z'n kop. De afgelopen tijd heeft mijn Octave aan veel verschillende systemen gehangen (tot wanhoop van de verkopers in verschillende audio winkels: METRUM OCTAVE wat is dat? Heb je dat zelf gemaakt?) en het resultaat is niet altijd even voorspelbaar. Overigens blijkt keer op keer de digitaal analoog conversie niet meer de zwakste schakel. Sinds een jaar of vijf verzamel ik DAC's en ik vind het ook leuk om af en toe modificaties aan te brengen. De Metrum Quad vond ik al erg indrukwekkend op basis van prijs kwaliteit maar de Octave is voor mij richtinggevend geworden. Het zijn gewoon geweldig muzikale kastjes met een duidelijk analoog karakter. Muziek is nu ook voor mij emotie. De snelheid, het sprankelende hoog,  het strakke laag , de detailweergave, ik ben helemaal verliefd. Het grootste gevaar van de Octave is dat de zoektocht naar nog betere componenten wordt aangezwengeld. Intussen heb ik zelf ook al het één en ander vervangen met maar één doel: het maximum uit de Octave te halen. Dat ik de goede weg ben ingeslagen werd gisteravond bewezen door een vriendin en Celine Dion fan. Ze is naar een concert in Vegas geweest en hoewel ik zelf geen fan ben waren er wel tranen bij My Love (live). Onvoorstelbaar wat komt er een bak emotie de kamer in en wat weet de Octave dit mooi over te brengen. :worship:

Als je van Celine Dion moet huilen dan doet de DAC precies wat deze moet doen. ;D
GO FOR ARCAM
FINAL FULL RANGE ESL

Attie