subwoofer, FF of DF, voor en nadelen

Started by yorkie13, July 28, 2010, 18:06:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

yorkie13

welke voor en nadelen hebben DF of FF subwoofers ?

zelf vind ik een FF subwoofer met het frontje eraf en de woofer in zicht best wel mooi
om te zien

nadeel is dat de woofer zo kwetsbaar is voor huisdieren of andere huisgenoten
maar heeft het verder ook voordelen ?

Je kan de woofer een beetje richten op de luisterplek

bmateijsen

Waarom heeft het een voordeel dat je de woofer op de luisterplek kan richten?

Grootste voordeel van een front firing subwoofer t.o.v. downfiring is dat de gain van de woofer t.o.v. de vloer niet mee wordt genomen in de weergave.

Groet,

Bjorn

yorkie13

bij een DF subwoofer moet er daarom vaak een tegel onder, zeker bij laminaat op een houten vloer

gerard1

hoi

Ikzelf heb onder de DF sub een auralex, is het verstandig om op de auralex een tegel te leggen of is dan het effect van de auralex weg?
mvg gerard

yorkie13

een auralex moet voldoende zijn, werkt prima

ik heb een tijdje met een auralex onder een DF subwoofer gespeeld, op een zwevend gelegde houten vloer
het zag er niet uit, maar werkt prima
dus als het resultaat naar wens is, gewoon houden zo

Major_Ton

Ralf, ik begrijp je niet helemaal... Eerst vraag je naar de voor en -nadelen van FF en DF en daarna ga je zelf een advies invullen? Voor iemand die beide soorten subs verkoopt, lijkt het mij toch wel essentieel om met deze begrippen en de aspecten ervan bekend te zijn?
Set 1: BlueSound Node N130 - Topping E30-II - Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - JBL 4309 - Supra PLY 3.4S - LG 77G2 - Sony PS5

Set 2: Werk PC - Topping D10s - Wadia PowerDAC Mini - Tannoy S6LCR - VdH CS122 - Sony KD 75XF9005

yorkie13

gewoon een algemeen onderzoekje zeg maar, waar men in de praktijk uiteindelijk voor kiest en
waarom

ik kom zelf behoorlijke verschillen tegen tussen Df en FF subwoofers

een groot voordeel van FF kan bv zijn dat je de subwoofer in een meubel kan plaatsen , mits de woofer maar vrij is aan de voorkant

een subwoofer wordt tegenwoordig voor een groot deel uitgezocht op prestaties, prijs en uiterlijk
zo is op dit moment hooglans wit en zwart erg in

bmateijsen

Wil je voor de leesbaarheid eens gebruik maken van hoofdletters en interpunctie?

Groet,

Bjorn


sj0er-D


yorkie13

#10
Als het goed is kan ik na vandaag 1 op 1 een DF en FF subwoofer met elkaar vergelijken
onder de volgende omstandigheden:

-Dezelfde set versterker en luidsprekers, in dezelfde kamer.
-De subwoofers zijn op de plaatsing van de woofer na gelijk aan elkaar.
-Plaatsing van de subwoofer op dezelfde plek.
-Ik zal ook allebei de subwoofers in een hoek plaatsen en naast een kast, deels ingebouwd.

Voor metingen ga ik met een Roomanalyzer van XTZ aan de slag.

gsuk

Quote from: RA SUBS on August 24, 2010, 08:10:31
Als het goed is kan ik na vandaag 1 op 1 een DF en FF subwoofer met elkaar vergelijken
onder de volgende omstandigheden:

-Dezelfde set versterker en luidsprekers, in dezelfde kamer.
-De subwoofers zijn op de plaatsing van de woofer na gelijk aan elkaar.
-Plaatsing van de subwoofer op dezelfde plek.
-Ik zal ook allebei de subwoofers in een hoek plaatsen en naast een kast, deels ingebouwd.

Voor metingen ga ik met een Roomanalyzer van XTZ aan de slag.

en
wat is de conclusie?

groetjes Emile
Woonkamer: | pioneer 608xd plasma | panasonic DMP BD30 blu-ray | Onkyo TX-NR905 avreceiver | B&W DM602 s3 front | B&W DM303 rear | B&W LCR600s3 center |                                                               | Velodyne CHT-12R subwoofer | sony X55ES  cd | HDI Dune Base 3.0 media player | humax IHDR-5200C hd decoder | sonos 120 | logitech harmony one |
Slaapkamer: | pioneer 428xd plasma | HDI Dune Smart b1 media player | HUMAX IRHD-5100C hd decoder |
kantoor:       | Audio Engine

yorkie13

Dat de FF versie meer mogelijkheden heeft om te plaatsen in een luisterruimte, ook in een hoek, naast een kast
en iets eenvoudiger is af te stellen met muziek.

Dus kan een slotje op