AV-NU show verslag

Started by Alco, October 24, 2010, 00:10:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Alco

Hallo mede HiFi/muziek liefhebbers,

Net als ongetwijfeld meerdere forumleden ben ook ik deze zaterdag afgereisd naar Utrecht, voor de AV-NU show.
Eindelijk weer eens een beurs die wat centraler gelegen is, en daardoor de moeite waard om de rit te maken.
(wel in een propvolle trein op zowel heen- als terugreis, maarja... je moet er wat voor over hebben :sigh: )

Eenmaal aangekomen in het Beatrix gebouw bezocht ik eerst de grote expo-hal, waar je voornamelijk produkten van diverse HiFi importeurs kon bekijken en in sommige gevallen beluisteren. Ook was dat de plek waar je vinyl en/of CD's kon scoren.

Na een klein half uurtje werd ik toch wel nieuwsgierig hoe één en ander klonk en begaf me naar de 2e verdieping.
Ik was nieuwsgierig naar (o.a.) wat Naim te bieden had en dacht dat 't nog wel vrij rustig zou zijn, zo aan 't begin van de show.
Dat bleek een understatement,...ik was de 1e. :) Dat gaf me mooi even de tijd om alvast wat info van Ed Verkerk 'op te slaan' en in alle rust alvast wat te beluisteren en foto's te maken.

Er stonden 2 Naim sets, uiteraard opgesteld in de zeer fraaie Naim Fraim racks.
De set die ik voornamelijk heb beluisterd bestond uit: CDX2, NAC202/HiCap/NAP200, SuperNait+HiCap.
De luidsprekers waren de splinternieuwe Naim Ovator 400. De "kleine" broer van de Ovator 600 (model 'koelkast')

Zoals gewoon en gewend klonk de Naim set goed. Nergens storend, maar toch,...gezien de forse prijs, verwachtte ik toch iets meer. Ergens miste ik nog wel iets, wat ik op dat moment niet goed begreep/onder woorden kon brengen.
Hetgeen ik miste hoorde ik later wel bij enkele andere sets. (de muziekkeuze vond ik ook wat tegenvallen... regelmatig de steriele audiofiele muziek van het Naim label)

Op deze foto zie je een LP12, de Naim Unitiserve ripper/streamer, SuperLine phonostage, de Naim dac, en de HDX.



Hierbij wat video voorbeelden. (muziek van Eva Cassidy en Joe Satriani)







De kleine Naim Uniticute was inderdaad erg cute en klonk verassend goed icm de witte Neat's.


(bedienen met een I-pod Touch is wel een must, want de info op 't display is errrug klein)


Luidsprekers uit de Neat Motive serie.

Een luisterruimte waar ik ook vaker weer binnenliep was die van Sonneteer + PENaudio.
Ik ken beide merken goed, en heb nog steeds iets met de Sonneteer Campion en Alabaster.
Je ziet niet zo vaak dat een versterker al ruim 15 jaar, ongewijzigd in 't programma zit!
Al heb ik de kleine PENaudio's bij Rinsma HiFi weleens beter gehoord, ook hier klonk 't goed.

Een LP uit 1953 van Louis Armstrong klonk erg fraai. Open, gedetailleerd en... gewoon goed.
(er werd overigens vrijwel uitsluitend vanaf vinyl gedraaid)

Op de foto zie je een AVID Diva draaitafel, met (volgens mij) Jelco arm en eenvoudig Grado element.
Daaronder de erg goede Sedley phono-versterker en de betaalbare (€ 1200,-) Campion versterker.
(die dus al ruim 15 jaar, ongewijzigd in 't Sonneteer programma zit... een goed teken vind ik)



De kleine, maar fraaie Charisma's





De ruimte waar ik nog de meeste tijd heb doorgebracht, was die van Joenit. (Rega + Totem)

Zoals gewend was 't ook dit keer weer prima in orde.

Eerst heb ik de nieuwe, en prijzige Isis CD-speler + Osiris versterker beluisterd, icm Totem Forrest speakers.



Dat klonk mooi strak, open, ruimtelijk. (klonk ook nog opvallend goed als je niet op een ideale plek zat)



Wat ik overigens een verademing vond op deze show is dat de geijkte demo-tracks uitbleven.
(of ik was net op 't goede moment steeds op de goede plaats ;D)
Dus,...even geen Hugh Masakela, etc.  Met name bij Rega vond ik de muziek vaak goed en afwisselend.

Na de duurdere Rega & Totem set was 't de bedoeling om de draaistoeltjes even een kwartslag te draaien.
Ik zat daardoor in 1 seconde van een allesbehalve ideale plek (voor de grote set) opeens op de 1e rang, in 't midden voor de meest betaalbare set van Rega. Juist door die eenvoud en betaalbaarheid was ik hier ook nieuwsgierig naar.

Tot mijn verbazing was dit eenvoudige setje uiteindelijk de set waar ik 't meest naar geluisterd heb.
(dus niet per definitie de beste set, maar wel erg goed, muzikaal voor een nette prijs)

De set bestond uit de P3-24 in lime-green (cool 8)) een Apollo CD-speler, een Mira versterker en Totem Arro's.
Al met al een setje van circa € 4500,- (alleen de Naim CD-speler koste al meer!)



en de Kermit onder de draaitafels, in close-up:


(afgebeeld met Rega Exact element)

De set werd voornamelijk via CD gedemonstreerd (Angus & Julia Stone...nice! :))
Toen men de P3-24 wilde demonstreren bleek deze niet goed afgesteld.
Daar dit een klusje is die je niet even snel, met -tig bezoekers achter je wilt/kunt afraffelen is besloten om eerst verder te gaan met CD. (jammer!)
Een poos later werd uiteindelijk een zwarte P3-24 met Sumiko Blue-Point Special element ingezet.
Helaas was 't niet mijn soort muziek (piano gepingel) maar 't klonk gewoon goed.





Tot zover mijn ervaringen m.b.t de AV-NU show. Er was uiteraard nog veel meer te zien en te beluisteren/beleven, maarja... Een ieder heeft zo z'n voorkeur en 't was te veel om alles te bekijken/vast te leggen.

Ben benieuwd naar de bevindingen van andere AV-NU bezoekers. (evt aangevuld met foto's)

(ps...nog een heerlijk broodje met gekruide Surinaamse kip gehad daar...mjammie  :happy:)

groet,
Alco

Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

Grindtegel

Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

Roger Black

Wow gaaf zeg! Ik heb het zelf helaas dit jaar niet kunnen redden om te gaan en dit schets al wel een beeld.
Wat klinkt de muziek zelf via youtube verassend goed op de Oviators 400 zeg!  ;D Vorig jaar was ik enorm onder de indruk van de 600!

Robiwan

Hierbij een kort verslag van de AV-NU en X-fi show.

Ik vond de AV-NU show een stuk beter dan de oude vertrouwde VAD show in Veldhoven. Oke het was druk maar daar kan ik niets aan doen. Ik vond Latham met Naim helemaal prima, maar ben het met Alco eens dat de muziekkeuze van het Naim label nogal steriel was. 

Wat tegenviel was Pioneer met Blu-ray. Dat klonk me daar een partij scherp gadverdarrie en de beeldkwaliteit van het Sharp scherm was niet om naar huis te schrijven. Ook Monitor audio met de grote set bestaande uit Leema, Transrotor en MA speakers kon mij vooral door de steriele klankkleur niet boeien. Het klonk daarentegen wel lekker dynamisch en krachtig. De lp van Santana klonk glazig, jakkes.

In sommige luisterruimtes was het te druk om naar binnen te gaan zoals bij Analogue Audio en KEF, jammer maar helaas. De lezing op de 7e verdieping over 3D tv was informatief en de zaal zat helemaal vol.

Ik kwam denk ik tot 2 keer toe op het verkeerde moment bij Joenit binnen want ik vond hier de muziekkeuze ook niet mijn ding. De dure Rega set met Totem forest klonk strak, ruim en dynamisch maar toch ook wel iets aan de scherpe kant. De kleine set klonk best lekker. Ik heb jammergenoeg geen draaitafel aan het werk gezien. 

De X-fi show even verder op in het Park Plaza hotel was een verrassing. Audio Note stond als vanouds weer even flink te blazen maar werd al snel op de vingers getikt dat het wat zachter moest. Ik moet opnieuw bekennen dat het weer erg goed klonk :inlove:



Ik ben lang blijven hangen bij Hanze Hifi met Sonics, LFD en Thorens met EMT. Niet zo zeer omdat het nu zo goed klonk, in de kleine speakers zat bijv. nauwelijks laag,  maar de demo op zich met een afwisseling van hele oude (ook mono) en moderne muziek. En eerlijk is eerlijk wat klinkt het loopwerk van zo'n TD124, niet geveerd, strak met zo'n EMT element en vergelijkbaar met de hedendaagse dure high end draaitafel. En het zag er nog goed uit ook voor zo'n barrel uit 1958.

Verder nog een luisterruimte met kleine Harbeth speakers in combinatie met spul van 47 labs en dat klonk bijzonder fraai.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Mordante

Quote from: LPlover on October 24, 2010, 09:20:55
Hierbij een kort verslag van de AV-NU en X-fi show.

Ik vond de AV-NU show een stuk beter dan de oude vertrouwde VAD show in Veldhoven.

Hier ben ik het niet mee eens. Ik vond de AV-NU show on overzichtelijk, teveel etages en teveel irrelevante zaken. De hele begane grond was in feite overbodig. Alle merken die daar stonden hadden ook een luisterruimte boven. Ook was er teveel aandacht voor beeld en te weinig voor geluid naar mijn mening. De X-fi was veel meer naar mijn smaak. Maar weer leuke dingen gezien op bijde shows.

Robiwan

Reactie op hifi.nl van een bezoeker :D :(

Ik vond het een zielige vertoning, totaal geen schim van het "oude" veldhovense; er was totaal geen ambience; ik zou best 2 uur rijden voor over hebben om weer naar Veldhoven te mogen. De demo`s waren niet om aan te horen; lange rechthoekige "kippenhokken" moesten als demo ruimten dienen, de mensen stonden buiten bij de deur te drommen om maar een glimp op te vangen of iets te horen. Tekenend voor deze hele fiasco was de CEO van Nordost (Lars Kristensen)die na 5 jaar weer eens Nederland bezoekt en een demo moest geven in het kleinste kippenhok die de jaarbeurs rijk was, amper 2 meter breed was de ruimte met 5 miezerige stoelen, de rest stond in de deuropening de demo te volgen. Na dit drama gezien te hebben vind ik het terecht dat de heren van Xfi hun eigen show hebben georganiseerd die voor mij m`n dag weer goed maakte(toegang GRATIS!!!+drankje); heren organisatoren van de AV-NU; jullie moeten je schamen om de Hifi-liefhebbers dit als opvolger van de VAD voor te schotelen; het was een trieste vertoning!!

Hij heeft wellicht een punt. Sommige luisterruimtes waren echt veels te klein dat moet volgend jaar beter. Maar m.b.t. de ambiance ben ik het weer niet eens. Ik vond de locatie in Veldhoven juist oudbollig met al die achterlijke gangen, een dolhof :D

Robin
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Gydotron

De "heren" van Xfi zouden beter op de AV-NU gestaan hebben, nu krijg je weer versnippering.

Guido

coned (banned)

Voor de vele tientallen duizenden euro's die zo'n show aan een importeur/dealer kost hadden we toch meer dan een kippenhok verwacht.
reality is just a hologram
http://keelynet.com/biology/reality.htm

Alco

#8
Halverwege de dag werd 't idd wel behoorlijk druk, maar over 't algemeen kon ik meestal (in de ruimtes waar ik wou althans) wel een zitplek bemachtigen.  (ik was er even voor 10 uur s'morgens al,..dat scheelde wel)

Tijdens de 1e video die ik maakte in de Naim ruimte, was alleen Ed Verkerk, een dame, nog een luisteraar en mijn persoontje aanwezig. lekker rustig. :D

Die Audio-Note set had ik ook wel willen meemaken. Blijft waanzinnig goed spul! :)
(mooi is anders, wat betreft de speakers, maar ok...)
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

Robiwan

[Die Audio-Note set had ik ook wel willen meemaken. Blijft waanzinnig goed spul! :)
(mooi is anders, wat betreft de speakers, maar ok...)
[/quote]

Ja het blijven in mijn ogen lelijke maar super mooi klinkende schoenendozen :D

Robin
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Pure Audio

Waardeloos. VAD veel beter!

Dit noem ik geen show!
In de expozaal durven merken te gaan staan zonder geluid te laten horen. "slechte accoustiek mijnheer"

Maar ik ben toch op een audiobeurs???
Jullie hebben dus een waardeloze locatie uitgezocht.

Waarom geen accessoires te koop? vraag ik om een setje spikes"sorry mijnheer ,als u ze op internet koopt stuur ik ze u gratis toe" huh? jullie willen toch dat ik bij leverancier/winkelier koopt en niet op internet? dacht dat jullie daar zo'n last van hadden? Da's tenminste jullie eigen verhaal altijd. Onbegrijpelijk.
Geen kabel demonstratie, interlinks en luidspreker kabel. Slechts een kleine statische presentatie aan een rekje.
Vraag: Ik ben geinteresseerd in jullie phono interlink, waar vindt ik die?" niet bij ons voor deze show mijnheer, moet u even op internet kijken.(Van Den Hul)
Grote merken worden arrogant.

Nee als de locatie niet verbeterd , en de show niet een echte show/presentatie wordt, zie je mij niet meer terug.

Cookymonster

Ik ben niet naar de beurs kunnen gaan.
Wat me opviel bij de laatste beurzen is dat er erg weinig aandacht gaat naar een van de belangrijkste onderelen van audio-beleving, namelijk de akoestiek.  Weinig of geen materialen, oplossingen, dienstverlening, leveranciers... wel superdure sets...in een kaalklinkende ruimten. En zij die dan voor zichzelf de moeite deden om een en ander akoestisch aan te passen in de ruimte (zoals Studio Noot in Eindhoven vorig jaar) plukten daar de goede vruchten van. Hopelijk was dit wel het geval bij AV-NU. Of bleef het hier bij het oude  ?