MacBook air als mediaplayer

Started by Icarus314, October 21, 2010, 18:31:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Icarus314

Het is een hoop geld maar ik zit er over te denken. De nieuwe versie van Plex zet me er toe aan :) Zag namelijk dat Plex de mappen met filmen die ik had geweldig presenteert met recentie en foto's. Normaal heb ik altijd problemen terug te vinden wat het ook al weer was wat ik had gedownload. Maar met Plex was dat geen probleem.
Als ik dan zie wat een Mac mini kost dan lijkt me dit een betere investering.
Voor alle Apple fans zie ook de presentatie van Jobs gisteren op Apple.com!

EJ

Je hebt gezien dat deze geen ethernet aansluiting heeft?

_ MarcelloW _

Tsja, waarom niet.. Een gewone mediaplayer kost tussen de 90 en 130 euro... Wat moet je anders met je geld...


Enne, filmen is een werkwoord...
Ook ik support de zoek-functie! http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=search2

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

HAL

Quote from: _ MarcelloW _ on October 21, 2010, 18:54:09
Tsja, waarom niet.. Een gewone mediaplayer kost tussen de 90 en 130 euro... Wat moet je anders met je geld...

Precies en als je dan toch per se iets met Mac wilt, koop dan een tweedehands Mini.

Icarus314

Quote from: EJ on October 21, 2010, 18:39:21
Je hebt gezien dat deze geen ethernet aansluiting heeft?

Wat geen ethernet? Valt hij meteen weer af. Draadloos krijg je nooit 1080p.

Tweedehands mini is ook een idee maar kan de oudere versie 1080p vloeiend aan?

HAL

Quote from: Icarus314 on October 21, 2010, 20:08:18
Wat geen ethernet? Valt hij meteen weer af. Draadloos krijg je nooit 1080p.

Er zijn USB naar ethernet kabeltjes. Volgens mij heeft Apple die zelf ook. Maar ik weet niet of je daar 1080p mee haalt. http://store.apple.com/nl/product/MB442Z/A?fnode=MTY1NDA3Ng&mco=MTE3MDEwNDU

Quote from: Icarus314 on October 21, 2010, 20:08:18Tweedehands mini is ook een idee maar kan de oudere versie 1080p vloeiend aan?

De versie met de Nvidia-kaart er in zeker. Bij de iets minder snelle versies van de mini kun je de bluetooth (of was het nou de airport-kaart?) vervangen door een broadcom-kaartje. Dan kan hij 1080p aan. Helaas ondersteunt Plex dat niet. XBMC sowieso wel. Overigens vind ik die nog net iets fijner dan Plex.
http://xbmc.org/davilla/2009/12/29/broadcom-crystal-hd-its-magic/

Audiofiel

Quote from: HAL on October 21, 2010, 20:17:25
Er zijn USB naar ethernet kabeltjes. Volgens mij heeft Apple die zelf ook. Maar ik weet niet of je daar 1080p mee haalt.

Die USB-ethernet 'dongles' worden tegenwoordig zelfs gratis meegeleverd. Maar dat is maximaal 100Mbit, dus zeker niet sneller dan 'n' draadloos.

Ik zou een Mac Mini adviseren. Prima als mediacenter. Wel een Core 2 Duo nemen, de huidige of voorlaatste serie. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

HAL

Quote from: Audiofiel on October 21, 2010, 20:24:20
Die USB-ethernet 'dongles' worden tegenwoordig zelfs gratis meegeleverd. Maar dat is maximaal 100Mbit, dus zeker niet sneller dan 'n' draadloos.

Maar daar is dan toch prima 1080p mee te doen?

Quote from: Audiofiel on October 21, 2010, 20:24:20
Ik zou een Mac Mini adviseren. Prima als mediacenter. Wel een Core 2 Duo nemen, de huidige of voorlaatste serie. ;)

Ja, verreweg het makkelijkst als het dan toch per se een Mac moet zijn. En dan houd je een hoop centjes in de zak...

Icarus314

Ok, Mac mini dus toch met xbmc want dat ziet er inderdaad super uit. Ik heb nu een xtreamer en een popcorn houre maar op beiden is het moeillijk een bibliotheek op te bouwen. Ik wil nu toch een stap verder en ik download op mijn iMac. Het lijkt me dan mogelijk om de mini op de gedeelde iMac schijf te laten kijken.
Ook leuk om even te kunnen internetten in de HT.
Met de pc lukte het me nooit om iets vloeiend te laten lopen maar ik kijk nu naar mijn plasma aangesloten op de iMac en dat loopt vlekkeloos.
Zal de prijs rond de 500,- zijn?

HAL

Quote from: Icarus314 on October 21, 2010, 20:31:11

Zal de prijs rond de 500,- zijn?

Voor een Mini wel. Het kan zelfs voor minder. Kijk maar op http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=105639.msg1816311#msg1816311 Perfect ding. Er kan zelfs een bluray speler in en dat ondersteunt OSX niet dus wie weet is dat nog iets voor je.

Icarus314

Ja maar dat is geen Apple! :)
Maar ik zie wel een probleem met de afstandsbediening die is bij de Mac wel makkelijk klein.

Erik

"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

HAL

Quote from: Icarus314 on October 21, 2010, 20:40:34
Ja maar dat is geen Apple! :)

Nou en? Ik ben ook Applefreak maar ik zou eerder een Asrock kopen. Zodra er XBMC op staat, proef je toch geen verschil meer tussen een Mini en een Asrock. En hij kan worden uitgebreid naar Blu-ray en hij is goedkoper en....

HAL


Icarus314

Quote from: HAL on October 21, 2010, 20:45:40
Nou en? Ik ben ook Applefreak maar ik zou eerder een Asrock kopen. Zodra er XBMC op staat, proef je toch geen verschil meer tussen een Mini en een Asrock. En hij kan worden uitgebreid naar Blu-ray en hij is goedkoper en....

Ja maar het is geenApple!  :D Geintje maar zit er nu een afstandsbediening bij?

Icarus314

Ok zit een zeer fraaie Logitech bij.

Icarus314

#16
Maar het mooie van de Mac famillie vind ik dat een extern display aansluiten nog nooit zo makkelijk is geweest. Moet ik met de asrock maar weer afwachten. Zit daar standaard Linux op geïnstalleerd?

En mijn email, bookmarks met mobile me. Nee een mini heeft toch veel voordelen.

Realiseer me ook dat de iPad is te gebruiken met remote desktop. Dat is in een HT wel de ideale manier om te internetten!

Nosoforos

Ik zou ook zeggen een tweedehands mini, zit ik toch ook steeds meer over te denken. Eigenlijk ideaal soort computer om thuis altijd als media/home-automation server aan te hebben staan. Met al je iDevices makkelijk bestuurbaar etc. Ik zelf ben een tevreden Plex gebruiker, zeker met de laatste versie (al hoop ik dat er gauw een update komt waardoor je titels weer aan kunt passen en waardoor je eindelijk groepen films bij elkaar kunt zetten, zoals Godfather 1,2 en 3 onder 1 enkele poster)

Icarus314

#18


Weet niet wat sd betekent maar er zit snow bij dus moet lukken als mediaplayer.

Nosoforos


Icarus314

Quote from: Nosoforos on October 24, 2010, 22:19:35
Waar heb je die gekocht?
Hoi Nosoforos,

Op marktplaats. Vraagt wel dat je er snel bij bent en niet op de oude aanbiedingen ingaan. Die staan er niet voor niets. En persoonlijk ophalen, dat heb ik wel geleerd.

Icarus314

Raar maar Plex wil ineens geen enkele dvd goed afspelen zonder stotteren. Dus xbmc geprobeerd en die werkt perfect. Wel is er meer kennis nodig voor je alle cover art binnen hebt maar xbmc lijkt me toch beter te bevallen nu.

Verder is de beeldkwaliteit absolute top. Gebruikers gemak met magic mouse is super. Waarom heb ik dit niet veel eerder gedaan is mijn voornaamste gevoel. Enerzijds terug naar de htpc tijd maar nu zonder de ellende  :headbanging:

Nosoforos

Is volgens mij een bekend probleempje met de nieuwe versie van Plex (die nog erg in ontwikkeling is) Er is net weer een update - had je die al geïnstalleerd? Anders zou ik Plex nog even de kans geven de bugs uit deze nieuwe versie te vissen. Ik heb zelf toch een hele grote voorkeur voor de manier waarop de makers van Plex het programma zien en aanpakken.

CloggySpete

Nog even over de Macbook Air: zou ik dus niet gebruiken als mediacenter. Ik heb zo'n ding gehad (de 1.6 Ghz versie). Deze had best wel moeite met multimedia en wordt, ten opzichte van een macmini natuurlijk ook sneller warm.

Icarus314

Heb hem even vastgehouden en het is een mooie notebook maar geen krachtpatser dus.

De Mac mini bevalt erg goed. Van xbmc merkte ik dat de beta versie nodig is om een beetje op weg te komen met de cover art maar dan werkt het ook erg leuk. De beeldkwaliteit is gewoon verbazend zoals htpc's altijd een zekere edge hadden t.o.v. de standalone players. En Apple, dat is gewoon foto's delen, bookmarks en sleutels en instellingen overzetten in 5 minuten :) XBMC is nog wel een beetje een risico applicatie maar de rest van het systeem is stabiel. Bij windows moest je zeer veel beta applicaties installeren en de problemen vermenigvuldigen dan.

Ik ga Plex ook nog wel proberen maar de huidige versie is niet ok.