NAS- oplossing voor de Mac

Gestart door Nosoforos, september 13, 2010, 16:48:40

Vorige topic - Volgende topic

Nosoforos

Ik ben op zoek naar een NAS- oplossing die goed samenwerkt met OSX. Ik wil een betaalbare oplossing vinden, waarbij ik zelf schijven kan verwijderen en toevoegen (Minimale capaciteit voor 2 schijven).
Ik wil graag mijn iTunes muziek kunnen delen over het netwerk/internet, maar vooral mijn video-bestanden.
Ik zie door de bomen het bos niet en ben benieuwd of er hier op het forum gebruikers zijn met bepaalde goede ervaringen, dan weet ik iets beter in welke richting ik moet kijken!

yulunga

ik weet het niet zeker maar denk dat vrijwel iedere NAS dit wel zou moeten ondersteunen. Zelf gebruik ik een Qnap en die werkt perfect (inclusief backup via timemachine).

Flavio

Ik denk dat Synology, Qnap en ReadyNAS (Netgear) de meeste bekende zijn en alle drie hebben ze ook goede OSX ondersteuning.

Als je wat flexibeler wilt zijn met je capaciteit kan je ook nog een Drobo FS overwegen (www.drobo.com) alhoewel die lang niet zo snel is als een in prijs vergelijkbare 'echte' NAS.
Als je de NAS alleen maar gebruikt om muziek en films te streamen zal een Drobo snel genoeg zijn maar als je veel bestanden wilt gebruiken vanaf je computer zou ik geen Drobo nemen.
ReadyNAS heeft trouwens iets soortgelijks als de Drobo, X-Raid, waarbij je HD's van verschillende capaciteiten kan combineren.
EM9702 V3 (Oppo UDP-203 Kloon) | TCL 98C735
Denon AVC-X3800H | 2x Crown DriveCore XLS2502 | Crown DriveCore XSLS2002
2x Def Tech BP 2000 | 2x T+A TLS 20 | Def Tech CLR-2000 | 2x T+A TAL 90 | 2x Def Tech BP2X | 2x T+A TLS 20
18Sound 21NTLW5000 Sealed | Sundown X-15 Vented | Buttkicker LFE

aMUSEd

Ik gebruik sinds kort een readynas duo icm osx.. werkt prima.
Wat bv fijn is van de Readynas is dat deze goed samenwerkt met time machine een een 'ingebouwde' itunes server heeft.

garmtz

Citaat van: aMUSEd op september 13, 2010, 20:31:38
Ik gebruik sinds kort een readynas duo icm osx.. werkt prima.
Wat bv fijn is van de Readynas is dat deze goed samenwerkt met time machine een een 'ingebouwde' itunes server heeft.

QNAP ook...

papaleo

Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

VlisChris

Ga dit maar eens volgen op het gemakje.
Ergens komend jaar maar eens gaan nadenken over een NAS voor mijn foto's en iTunes.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Audiofiel

Ik gebruik een Synology 409+ met 4x 1.5TB in Raid 5. Handig is de goede OSX ondersteuning en de Time Machine mogelijkheid. Maar dat doen tegenwoordig inderdaad ook veel andere merken. Ik heb destijds Synology gekozen vanwege de combinatie van snelheid en een fraaie en eenvoudige webinterface om te beheren.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

jowi

Citaat van: Audiofiel op september 14, 2010, 12:47:21
Ik gebruik een Synology 408 met 4x 1.5TB in Raid 5. Handig is de goede OSX ondersteuning
Ik vraag me af wat met OSX ondersteuning bedoeld word? Een NAS hangt immers aan het netwerk, (Network Attached Storage) en zou dus per definitie OS onafhankeljk moeten zijn. Bediening dus ook, dmv een browser.

Oh ja en mensen die hun externe USB of firewire harddisk een NAS noemen die sporen niet ;)

CineSmurf

Ik heb een readynas met 4 schijven in raid-x (dat is volgens mij een soort raid 5, maar dan kan je verschillende schijfgroottes hebben).

Overigens vind ik macs (meer dan windows) stand alone machines. Het gebeurt toch wel eens dat ie even geen verbinding kan krijgen. Ik vind dat een PC daar lekkerder mee omgaat dan een mac. Ik had bijvoorbeeld bij iTunes de muziek op de NAS staan. Toen die een keer de NAS niet kon vinden is ie een aantal CD's op de oorspronkelijke plek gaan zetten.

@jowi: Ik denk dat timemachine (Apple backup programma) en AFP (Apple file protocol) het belangrijkste zijn voor OSX ondersteuning.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

Audiofiel

Citaat van: jowi op september 14, 2010, 12:52:09
Ik vraag me af wat met OSX ondersteuning bedoeld word? Een NAS hangt immers aan het netwerk, (Network Attached Storage) en zou dus per definitie OS onafhankeljk moeten zijn. Bediening dus ook, dmv een browser.

AFP ondersteuning is wat mij betreft een vereiste om een NAS OSX waardig te noemen. ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Citaat van: CineSmurf op september 14, 2010, 13:05:28
Overigens vind ik macs (meer dan windows) stand alone machines. Het gebeurt toch wel eens dat ie even geen verbinding kan krijgen. Ik vind dat een PC daar lekkerder mee omgaat dan een mac.

Ik heb nooit netwerkproblemen met de Synology. Wel met de Lacie die ik vroeger gebruikte.

CiteerIk had bijvoorbeeld bij iTunes de muziek op de NAS staan. Toen die een keer de NAS niet kon vinden is ie een aantal CD's op de oorspronkelijke plek gaan zetten.

Als de bibliotheek niet wordt gevonden, krijg je een melding en een vraag of je een nieuwe wilt maken. Of heb jij de bibliotheek lokaal staan en alleen de muziekbestanden op de NAS? Ik draai zelf de volledige map iTunes vanaf de NAS. Dan heb je op iedere Mac dus exact dezelfde bibliotheek. ;)

CineSmurf

Citaat van: Audiofiel op september 14, 2010, 13:30:57
Als de bibliotheek niet wordt gevonden, krijg je een melding en een vraag of je een nieuwe wilt maken. Of heb jij de bibliotheek lokaal staan en alleen de muziekbestanden op de NAS? Ik draai zelf de volledige map iTunes vanaf de NAS. Dan heb je op iedere Mac dus exact dezelfde bibliotheek. ;)

Dat klinkt wel goed. Hoe stel je dat in?
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

Audiofiel

Volledige iTunes map kopiëren naar je NAS en een alias in je map Muziek zetten (waar voorheen die iTunes map stond). As simple as that. O0

Er zit één 'maar' aan het verhaal en dat is dat je niet met meerdere iTunes gebruikers diezelfde bibliotheek kunt benaderen (database in gebruik), maar als dat al nodig is, kun je tegenwoordig ook delen.

CineSmurf

Klinkt simpel ja. Ga ik eens proberen denk ik...

CineSmurf

Citaat van: Audiofiel op september 14, 2010, 14:25:34
Volledige iTunes map kopiëren naar je NAS en een alias in je map Muziek zetten (waar voorheen die iTunes map stond). As simple as that. O0

Er zit één 'maar' aan het verhaal en dat is dat je niet met meerdere iTunes gebruikers diezelfde bibliotheek kunt benaderen (database in gebruik), maar als dat al nodig is, kun je tegenwoordig ook delen.

Werkt heel goed! Dank voor de tip.

Neemt timemachine 'm nog wel mee trouwens?

CineSmurf

HEEEELLP

Dit had ik dus nooit moeten doen. Hij heeft mijn hele itunes library verplaatst, maar is op de een of andere manier bij de "C" gestopt.....

Als ik probeer terug te zetten met timemachine krijg ik de foutmelding: "De Finder kan de bewerking niet voltooien, omdat sommige gegevens in 'iTunes Media' niet kunnen worden gelezen of geschreven.
(Foutcode -36)."

Audiofiel

Ik weet niet wat je bedoelt met "verplaatsen", want standaard "kopieer" je als je naar een ander volume versleept. Dan heb je het origineel dus nog steeds op de oude locatie staan (en moet je dat zelf weggooien).

Alleen als jij bewust de Command-toets ingedrukt houdt tijdens verslepen kun je verplaatsen in plaats van kopiëren. :unhappy:

Error -36 wil overigens niets meer zeggen dan dat je een corrupt bestand hebt. Hij is dus gestopt met kopiëren toen hij een beschadigd bestand tegenkwam. Als de Finder tijdens een kopieeractie stopt kan nooit de hele oorspronkelijke map weg zijn. Zelfs tijdens verplaatsen (wat je dus bewust moet doen), wordt het origineel pas verwijderd na een geslaagde kopieeractie. ;)

CineSmurf

Ja, die command toets leek wel handig....

Op de een of andere manier heeft ie toch de originele verwijderd. Het is me gelukkig wel gelukt om een oude versie vanaf de timemachine terug te zetten. Ik heb 'm vanochtend aan het kopieren gezet, dus ik hoop dat het gelukt is.

Op zich een mooie oplossing en ik heb nu in elk geval weer wat ruimte.

Audiofiel

Citaat van: CineSmurf op september 15, 2010, 09:27:05
Ja, die command toets leek wel handig....

En die raad ik iedereen juist altijd af. ;D

Nosoforos

Bedankt voor de reacties tot nu toe in ieder geval! Ik zit nu te kijken naar een Synology DS 210j, die lijkt me op zich wel interessant. Ruimte voor meer schijven vind ik te duur worden.
Ook belangrijk voor mij is of er goede native iPhone apps worden geleverd bij de apparatuur. Synology heeft aardige apps zo te zien, op het eerste gezicht beter dan QNap. Iemand daar ervaring mee?

Joozz

Heb hier ook al een paar jaar een Qnap 209 draaien. Ook in combinatie met Apple (Macbookpro, Imac en een Mac mini). Bij mij geeft hij een "netwerk" map in Itunes aan, het werkt, maar niet super snel. Heb de MP3 bestanden fysiek in een muziek map staan op de Qnap. Je kunt de MP3's dan zo benaderen / zoeken, maar alleen traag.

Groet,
Joost
Tag Mclaren AV32R DP, Mark Levinson ML335 *Fronts*, Tag Mclaren 100x5R Bi-amp Center + Rear, Tag Mclaren DVD32R, Tag Mclaren CD20R, Pioneer LX71 Bluray, Pioneer PDP-LX5090H, Tannoy TD10 "Front", Elac CC241 "Center", Elac IW-1230 In-wall "Surround", Elac SUB 211.2 ESP, Art speak cables.

papaleo

Citaat van: Nosoforos op september 15, 2010, 14:00:08
Bedankt voor de reacties tot nu toe in ieder geval! Ik zit nu te kijken naar een Synology DS 210j, die lijkt me op zich wel interessant. Ruimte voor meer schijven vind ik te duur worden.
Ook belangrijk voor mij is of er goede native iPhone apps worden geleverd bij de apparatuur. Synology heeft aardige apps zo te zien, op het eerste gezicht beter dan QNap. Iemand daar ervaring mee?

Ik heb,gisteren,toevallig de iPad app. 'SynoDS' geïnstalleerd.
Met deze app kan je zonder de tussenkomst van je PC/MAC de Download Redirector van je NAS benaderen en zo je materiaal downen.
Werkt tot nu toe prefect....
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

Joozz

Voor de qnap heb je voor de iPad/iPhone Qmobile, daarmee kun je bittorent links toevoegen met je iPad/iPhone. Werkt perfect.
Tag Mclaren AV32R DP, Mark Levinson ML335 *Fronts*, Tag Mclaren 100x5R Bi-amp Center + Rear, Tag Mclaren DVD32R, Tag Mclaren CD20R, Pioneer LX71 Bluray, Pioneer PDP-LX5090H, Tannoy TD10 "Front", Elac CC241 "Center", Elac IW-1230 In-wall "Surround", Elac SUB 211.2 ESP, Art speak cables.

Nosoforos

Ja zowel Qnap als Synology hebben die mogelijkheid, erg leuk. Maar die snelheid vind ik nog lastig. Ik moet wel 1080p MKV's kunnen benaderen over mijn netwerk, dus alles moet wel razendsnel gaan. Ik las ergens iets van mappen die pas na meerdere seconden opengaan etc.