Ultieme sub in voorbereiding...

Gestart door Tigger, augustus 3, 2010, 22:27:34

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tigger

Al jaren heb ik hier de REL Strata III spelen tot groot genoegen. Echter, na al de upgrades die zijn gedaan de afgelopen jaar en diverse metingen, blijkt dat de Strata onvoldoende druk kan opbouwen in de ruimte waarin-ie speelt. De keuze is dan (voor mij dan) snel gemaakt: een grotere ST sub of toch "zelf bouwen". Mijn broertje, die al diverse PA installaties en HT luidsprekers en subs heeft gebouwd, zei me dat hij wel e.a. voor me wilde uitrekenen en opzoeken....

Het begon dus meer als een geintje, maar is nu uitgegroeid tot een concreet idee...... Wat is het geval: afgelopen weekend is-ie langs geweest en heeft me de eerste schetsen laten zien evenals een idee voor de diverse onderdelen.....

* Hypex DS 8.0
* 2 x Swans SP10
* Van den Hul interne bekabeling (moet nog even navragen welke.....zou ook zomaar kunnen zijn dat QED gebruikt gaat worden...)
* 2 x 22mm HDF gelijmd en samengeperst (professionele lijm en professionele persbank)
* diverse braces intern (uit 1 stuk)
* beide woofers worden in een (flauwe) hoek geplaatst (downfiring), kast wordt gedeeltelijk gevuld met zilverzand en een baspijp komt tussen beide woofers
* afmetingen vergelijkbaar met een REL Studio III/Stentor III
* gewicht rond de 90kg


Dit project zal langzaam gaan en op z'n gemak. Extra aandacht zal komen bij het bouwen van de kast, de verlijming, het samen persen en de braces en afdichting. Uiteraard zal ook extra aandacht worden besteed aan de componenten en zoals het er nu naar uitziet, zal dat geen enkel probleem zijn..... Foto's zullen t.z.t. natuurlijk geplaatst worden.



Dit zijn in het kort de eerste ideeën.....
Marantz / REL / Audiolab / QED / Philips

sphere

We kunnen natuurlijk twisten over "ultiem" maar 10 inch lijkt me voor een sub vrij beperkt. Ik ken je budget natuurlijk niet en ook niet je doel (Hz), laat staan de ruimte. Maar je geeft aan dat je meer druk wil. Voor subs geldt echt bigger is better.
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

B_FORCE

#2
Het is twee keer tien inch toch? Heb je een oppervlak dat sowieso groter is dan een 12inch.
Daarnaast is verdelen over de kamer met 2 subwoofers ook al beter. (liever nog 3 of maximaal 4)

Wil je echt "ultiem" gaan, dan zou ik gelijk een DSP nemen om kamer resonanties aan te pakken.

Ik zou zelf eerder voor een CSS SDX10 gaan ipv van die zwans.  :P
Geloven is zeker weten dat je twijfelt

Tigger

Twisten doen we wel ergens anders....  :police:

Inderdaad: we hebben het over 2 x 10 inch...... lijkt mij toch meer dan 1 x 10 inch ;)



@B_FORCE: Wat is er trouwens mis met "die Zwans"? ;) En waarom zou jij voor de SDX10 gaan? Ben wel benieuwd eigenlijk.....

Een DSP kan altijd nog, eerst maar de nieuwe "ultieme sub" in de kamer, aansluiten en luisteren :)


Tips & tricks zijn natuurlijk altijd welkom hier. Op dit moment is de sub op de tekentafel, dus alle mogelijke veranderingen kunnen nog gedaan worden...... ;D
Marantz / REL / Audiolab / QED / Philips

vester86

best een vet project ja  :headbanging:
kun je de schetsen ook hier posten??

daxie

"Ultiem"... Ik dacht al aan 4 18"ers in een 600liter behuizing getuned op 8Hz of zo...

2x 10" lijkt me inderdaad wat weinig, als je dan toch 2 drivers neemt zou ik toch minstens 2x12 of liever 2x15 nemen...

ajbeefde

Waarom moet iets wat men zelf maakt of bouwt altijd het predikaat ultiem hebben?

Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

Roger Black

Leuk project! Succes er mee!

Alles is ultiem als je het zelf maakt, anders begin je er toch niet aan? Zo heb ik een ultieme kast en tuinset!

Martijn M

Leuk project! Als je werkelijk de term 'ultiem' aan je project wilt hangen, dan zou ik ook meer gaan denken aan óf grotere drivers, of meer drivers. Ik heb ook nog een project lopen waaraan in het predikaat ultiem hang (ik maak ze immers zelf :D ). Hierbij gaat het om vier subwoofers met DSP.

Lees dit eens: http://www.harman.com/EN-US/OurCompany/Technologyleadership/Documents/White%20Papers/multsubs.pdf

De SP10 is een overigens een hele mooie woofer! Hij kan in een hele kleine gesloten behuizing. Als je er hier nou 's vier van zou nemen :angel: .
Dutch & Dutch

B_FORCE

#9
@ keyser
Als je ook even het artikel van Geddes er bij zet, dan zijn drie subwoofers ook al genoeg :)

De reden voor een SDX10 is met name dat je een veel minder lompe versterker nodig hebt.
Ik vind zeker dat een ultieme subwoofer de nodige DSP correctie nodig heeft.
Koop dus gelijk dit ding: https://www.hypexshop.com/DetailServlet?detailID=3139

Met voorkeur zou eerst 3 subwoofers gaan.
Dat gaat hard en laag genoeg. Vrij ultiem en ook nog eens vernuftig gekozen wat formaat en budget betreft.
Geloven is zeker weten dat je twijfelt

slobberbone

Ik zou ook voor een grotere woofer gaan al je maar een sub bouwt, 2x10'' in een behuizing zal vast niet meer uithalen dan een 15'' of 18'' ook lijkt mij de CSS een betere kandidaat woofer.

B_FORCE

Lees het artikel dat keyser post maar eens.

Ik heb liever een goeie akoestiek dan een paar Hz lager en een paar dB harder kunnen.
Met die 10" subwoofers zit je trouwens ook aan een 15inch.
Geloven is zeker weten dat je twijfelt

ProXius

Altijd leuk zo'n subwoofer project!
Ik heb zelf een 15" Tempest-X unit in een meubel gemaakt met Reckhorn ampje.
Voor een vriend een 12" Shiva-X in dubbel 22mm dikke kast, dus 60kilo en een 500watt amp.

Ooit wil ik nog eens wat maken met de 21" Maelstrom... Gewoon vanwege zijn 'sheer size'.  :D
http://www.diycable.com/main/product_info.php?products_id=692&Cid=f1499a9c2ce4428e9ad53a1597da5e8d
- 3-weg zelfbouw prototypes
- ES9038Q2M DAC met Amareno USB
- LG 50pk550 + Epson TW7200 op 123"

Tigger

Dank iedereen voor de posts tot nu toe.

Opvallend is wel de "bigger is better" gedachtengang.... Ik hou voorlopig even vast aan "less is more"! :)

Zoals ik in de openingspost schreef: "Dit zijn in het kort de eerste ideeën....." -> oftewel, omdat de sub nog op de tekentafel ligt, kan er nog e.a. veranderd worden. En dan dus meteen een aantal vragen/opmerkingen:

* Waarom zou een 12" of 15" beter zijn dan een 10"? Zegt formaat meteen iets over de geluidskwaliteit?
* Los even van de links, graag lees ik een onderbouwing waarom iets anders "beter" zou zijn. Wanneer iemand iets anders beter vindt, wil ik graag weten waarom. Dan kan ik daar verder mee. Een oneliner heb ik niet zo veel aan. We zijn er toch op dit forum om elkaar te helpen?

Ik wil graag reserve hebben in de versterking, vandaar een redelijke zware amp ;) Qua formaat: ik heb geen enkel probleem met een "wat grotere" sub. Qua budget: tja, niemand kan in iemand anders z'n portemonnee kijken. Daarnaast is zelfbouw vaak (veel) goedkoper dan een "geproduceerde" sub. Een vergelijk kan ik niet snel maken, maar ga uit van iets tussen een REL R-505 en een Stadium III...

Anyway, deze week heb ik weer contact met m'n broertje en zal 'm de nodige dingen aangeven......bijvoorbeeld het idee van een DSP module....
Marantz / REL / Audiolab / QED / Philips

Interficior

#14
Citaat van: Tigger op augustus  4, 2010, 19:32:25
Opvallend is wel de "bigger is better" gedachtengang.... Ik hou voorlopig even vast aan "less is more"! :)
Citaat
Ik wil graag reserve hebben in de versterking, vandaar een redelijke zware amp ;)
:wacko:


Een grote woofer klinkt totaal anders. Ik denk dat het te maken heeft met akoestische koppeling. Wellicht dat je nog bepaalde rare golffrontreflecties krijgt bij te hard wapperen, wat bij kleine woofers natuurlijk sneller optreedt dan bij grote. Ook is uitslag meestal proportioneel aan de vervorming. Grote woofers hebben nu eenmaal minder uitslag nodig.
Take it or lease it

Martijn M

Als je die link bekijkt, vind je alle onderbouwing die je vraagt. Als je het niet wilt doorlezen, kan men weinig anders dan met one-liners antwoorden. Als je naar aanleiding van dat artikel nog met vragen zit, wil ik je graag te woord staan.
Dutch & Dutch

Tigger

Mijn punt was dat het me opviel dat iemand iets vindt zonder daarbij een onderbouwing te geven (dus zonder link of een andere vorm van uitleg) en dat er een algemene mening heerst dat een grotere woofer per definitie veel beter is..... Tja, zo kan ik ook heel veel verstand ergens van hebben....binnen de geijkte paden....

Maar goed, we dwalen wat af.......het zijn dus de eerste ideeën en al zoekende komt er de (voor mij) ultieme sub :)



Ik ben overigens druk aan het lezen in je aangedragen artikel ;)
Marantz / REL / Audiolab / QED / Philips

Martijn M

Naar mijn mening hoeft een grotere woofer niet per se beter te zijn. Bij lage frequenties op een fatsoenlijk niveau heb je echter wel te maken met luchtverplaatsing. Een grotere woofer verplaatst bij een zelfde uitslag simpelweg meer lucht en kan dus lager en/of luider spelen zonder noemenswaardige vervorming. Dit kun je echter prima compenseren door meerdere woofers te gebruiken.
Zoals te lezen in het artikel heeft het toepassen van meerdere woofers zelfs voordelen t.o.v. het toepassen van één grote woofer.
Dutch & Dutch

B_FORCE

#18
definieer "beter"  ;) :laugh:

Voor mij zou dat beteken een systeem zonder vervelende kamer resonanties (staande golven) en voldoende maxSPL en diepgang. Budget speelt natuurlijk ook een rol.
Met 3 stuks CSS SDX10 bereik je dat naar mijn idee prima. Anders neem je "voor de zekerheid" 3 maal 12".
Je kunt veel beter tijd, geld en moeite steken in zo'n systeem ipv 2 lompe 15" of 18" woofers met alsnog veel staande golven.
Helaas onderschatten veel mensen hun kamerakoestiek. Zonde, daarmee kun je je dure speaker alsnog om zeep helpen (lees: klinkt nergens naar)
Geloven is zeker weten dat je twijfelt

w00Dy

Je praat over meer druk, met 2 10"-ers ga je voor een gedetailleerd laag en een verdubbeling van hun output.

Kijk eens even naar het rendement van die Swans, dat is niet om over naar huis te schrijven.

Een 12" of 15" met radiator ala Peerless geeft je alle druk van de wereld



B_FORCE

#20
(geluids)druk (maxspl)is altijd nog rechtevenredig met Sd * xmax.
2 keer 10" is hoe dan ook meer dan een 12inch (en zal dan ook harder en/of lager gaan) Drie keer 10" is meer dan een 15".
Je kunt een PR nemen, maar dat noem ik eerder een compromis verder. Daarnaast worden heel veel PR subwoofers ernstig gelimiteerd door de xmax van de PR.
Voor dat extra geld voor een PR kunt je sowieso nog beter voor twee 12"ers gaan.

Daarnaast mis je de akoestisch voordelen tov drie 10'ers (en dat is veel belangrijker)

Wil je echt alle remmen los gooien, drie keer 12".
Geloven is zeker weten dat je twijfelt

Ejorne

#21
Citaat van: B_FORCE op augustus  4, 2010, 21:05:24
Met 3 stuks CSS SDX10 bereik je dat naar mijn idee prima. Anders neem je "voor de zekerheid" 3 maal 12".

Is de SDX er inmiddels ook in 12"? Toen ik mijn 15" kocht was er nog geen 10" maar wel een SD12".  Maar dat was geen SDX. Later wel een SDX10 bijgekomen.

Citaat van: B_FORCE op augustus  5, 2010, 08:53:34
Daarnaast mis je de akoestisch voordelen tov drie 10'ers (en dat is veel belangrijker)

De akoestische voordelen gaan toch alleen maar op wanneer meerdere woofers in verschillende behuizingen geplaatst worden waardoor je op meerdere plaatsen een sub kunt neerzetten. Althans dat is wat ik begrijp uit het artikel dat Keyser linkte. En als ik het goed begrijp wil Tigger 2x 10" in 1 behuizing plaatsen.

B_FORCE

#22
Je zou de CSS TRIO12 kunnen nemen. (wel een vermogen slurper).

Uiteraard geldt het alleen voor losse subwoofers op verschillende plekken (dat lijkt mij ook niet meer dan logisch)

Ik begrijp uit de start post dat er twee subwoofers elk in een hoek worden geplaatst.
Geloven is zeker weten dat je twijfelt

Ejorne

#23

Citaat van: B_FORCE op augustus  5, 2010, 10:17:06
Je zou de CSS TRIO12 kunnen nemen. (wel een vermogen slurper).

Die woofer ken ik nog niet. Ik ga zo gelijk ff checken...  8)

Citaat van: B_FORCE op augustus  5, 2010, 10:17:06
Ik begrijp uit de start post dat er twee subwoofers elk in een hoek worden geplaatst.

Ja?

Citaat van: Tigger op augustus  3, 2010, 22:27:34
* beide woofers worden in een (flauwe) hoek geplaatst (downfiring), kast wordt gedeeltelijk gevuld met zilverzand en een baspijp komt tussen beide woofers

B_FORCE

#24
wellicht helpt de nuance of het om "een"hoek  gaat of 1 hoek  ;)

cornerwoofers werken overigens ook nog redelijk effectief.
Sowieso heb je dan zo ongeveer een kwart bol, win je weer een hoop dBtjes mee terug.
Geloven is zeker weten dat je twijfelt