Welke storage oplossing

Gestart door Davey, juli 9, 2010, 14:41:37

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Davey

#25
Citaat van: jaco op juli 14, 2010, 20:01:56
Uurtje voor 1.5 TB via E-Sata of zo (ruwe schatting)

Er staan dan 30-40 Blu ray rips op. Heb een excel sheet waar ze in staan, dus een find opdracht en het hdd nummer weet je. Dan pak je de juiste hdd, en plaatst hem in de sharkoon en spelen maar met de media speler.
5 x 2 TB hdd in raid-5 lijkt leuk, maar wat hou je over 7 TB of zo. Misschien een 200-250 Blu ray rips.
Als die vol is en je wilt ze bewaren, dan moet je weer een NAS erbij kopen.

Dat bedoel ik met scalebaar. Met losse hdd's koop je er gewoon 1 bij als je geen ruimte meer hebt, direct 100% in te zetten.

Je hebt absoluut een punt wat betreft flexibiliteit met een Sharkoon. Onbeperkt aantal HDD's, onbeperkt aantal films, etc. Het systeem moet dadelijk zo zijn dat iedereen er makkelijk gebruik van kan maken. Nu is zo'n schijf verwisselen niet zo moeilijk maar als ik het Sharkoon-systeem laat zien aan de dames thuis dan weet ik nu al de reacties al die ik ga krijgen  :devil:. Daarnaast is de back-up functie best een lekker gevoel.

Zou ik later voor onbeperkt willen gaan, zoals je met de Sharkoon kan, dan zal ik eerder een PC inrichten met een hele partij schijven zodat ik toch alles in 1 keer kan zien.

Ik heb net ook de link die je gaf van smartbuilder gelezen en dat was een goed stukje leesvoer. Leuke site ook trouwens, heel informatief. De scores van de N5500 zijn erg goed. Zeker als je kijkt naar de prijs en wat je ervoor krijgt een toppertje! Wel gaf de reviewer aan dat Thecus niet wil dat het geheugen van 1GB word geupgrade door jezelf en ze bieden ook geen upgrade optie voor geheugen aan. Dat is dan toch wel raar en de reden snap ik niet helemaal. Het lijkt mij juist, vanuit het oogpunt van redundantie, een goede zet om er een tweede 1GB module bij te plaatsen. Misschien komt de performance wel te dicht in de buurt van de 7700 van Thecus als je het geheugen upgrade  :D.

Davey

Citaat van: jaco op juli 14, 2010, 15:09:10
Ja het is wel 50-60 MB/sec: Smallnetbuilder NAS test 5500

Ik deed ook wel wat met een 5200 die ik gehad heb, maar nu alleen met losse E-Sata hdd's in een sharkoon. Vult wat vlotter, en is meer scalebaar  ;)

Na een nachtje slapen en over jouw verhaal nagedacht te hebben ben ik toch van mening veranderd. Een NAS is inderdaad leuk maar qua snelheid is een Sharkoon-achtige oplossing niet te overtreffen. Met de Dune Base 3.0 kan je volgens mij op dezelfde manier werken als met een Sharkoon. HDD's wisselen is een kwestie van de eruit trekken en erin duwen. Een Sharkoon zou je aan de E-Sata poort kunnen hangen van de Dune maar dit lijkt mij een beetje dubbelop. Ik denk er nog wel effies over na en tips zijn natuurlijk welkom  :D


jaco

Inderdaad met e-sata aan de dune.

Het is ook maar net hoe veel je wilt bewaren. Het is bij mij een beetje doorgelsagen denk ik. 10 TB is lang niet genoeg :)
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Davey

Citaat van: jaco op juli 15, 2010, 10:59:52
Inderdaad met e-sata aan de dune.

Het is ook maar net hoe veel je wilt bewaren. Het is bij mij een beetje doorgelsagen denk ik. 10 TB is lang niet genoeg :)

Maar waarom gebruik je de Sharkoon als je de HDD's makkelijk kan wisselen in de Dune of heb je de Prime-uitvoering?

TheSpeedSkater

Het idee van Jaco is helemaal zo gek nog niet hoor. Ik loop nu ook een beetje tegen een ruimte te kort aan en denk er ook over om die Sharkoon te gaan gebruiken.
Maar dat neemt niet weg dat de NAS overbodig wordt. In tegen deel, het is super handig om zo'n netwerk kast te hebben waar alle gegevens centraal worden beheerd maar ik gebruik hem dan ook niet alleen voor media.

Stereo: 2x Devialet Phantom Silver - Dialog

Davey

Citaat van: TheSpeedSkater op juli 15, 2010, 11:16:59
Het idee van Jaco is helemaal zo gek nog niet hoor. Ik loop nu ook een beetje tegen een ruimte te kort aan en denk er ook over om die Sharkoon te gaan gebruiken.
Maar dat neemt niet weg dat de NAS overbodig wordt. In tegen deel, het is super handig om zo'n netwerk kast te hebben waar alle gegevens centraal worden beheerd maar ik gebruik hem dan ook niet alleen voor media.



Jaco's idee is zeker niet gek en ik ben eigenlijk al zover dat ik die kant opga. Ik denk dat jullie allebei de Prime uitvoering hebben van de Dune omdat ik anders de toegevoegde waarde niet zie van een Sharkoon. Voor mij zal de opslag eigenlijk alleen voor media gebruikt gaan worden.

Davey

#31
Op zeker ga ik nu voor de Dune Base 3.0. Ik zou nog een Sharkoon eraan kunnen hangen maar in eerste instantie ga ik aan de gang met 2 x een 2TB. Ik heb nog wel zitten kijken naar de Xtreamer maar die durf ik niet aan. Ze claimen de nieuwe audioformaten goed door te geven maar in de Realtec chip heb ik niet zoveel vertrouwen. De webinterface ziet er wel superstrak uit van de Xtreamer. Ik zal is kijken hoever ik met de Dune kan gaan komen.

Dank voor jullie input en met name jij Jaco met je Sharkoon-oplossing  ;)  :thumbs-up:

jaco

Mijn ervaring tot dusver is dat je storage oplossing altijd vol raakt.
Ik heb een Thecus 5200 gehad met 5 x 500 GB, daarna een pro met 5 x 1 GB.
De ergernis was de trage overdracht. Even een filmpje naar de NAS copieren als er iemand op bezoek was, duurde net te lang. Streamen ging uit de kunst.

Nu heb ik een PC met 2 x raid-5 volume met elke 5 * 1 TB hdd's. Daar staan dingen tijdelijk op als ik ze gedownload heb.
Dit bevalt beter vanwege de hogere snelheid om bij de data te komen, en als ik iets wil bewaren dan copieer ik het op een losse hdd, en daarvanaf kijk ik ook.

Het gat er ook maar om wat je wilt bewaren. Als je alles 1 keer kijkt, hoef je wellicht niet naar veel opslag capaciteit uit te kijken. Als je echter de kast vol met DVD's had staan, en dat nu om wil zetten naar HD zonder het te kopen op Blu Ray, dan kon je denk ik niet uit met oplossingen waar je 7.4 TB op kunt zetten (Nas met 5 x 2 TB hdd's in Raid-5) Je kunt dan natuurlijk een 2e unit plaatsen en verder gaan.

Als ik zie dat een 1.5 TB hdd al voor 65 euro te koop is kun je voor een thecus van 575 euro ook al weer 8 hdd's kopen. (netto 10 TB)
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Davey

Ik heb de topictitel maar even aangepast omdat het allang niet alleen maar over de Thecus N5500 gaat.

Een NAS heeft veel voordelen en nadelen t.o.v. een Sharkoon-achtige oplossing. Voorlopig zijn losse HDD's voor mij voldoende. Ik heb nog niet zoveel films op HDD en muziek en afbeeldingen is niet zo heel erg veel. Ik ga nu eerst is kijken hoever ik kom met de HDD's en de Dune. Hoe gebruiksvriendelijk alles werkt (of niet) met downloaden, overzetten, etc. Vandaar uit is het weer makkelijker een keuze maken (mocht dat nodig zijn).

Je ziet zoveel verandering / nieuwe ontwikkelingen en je wilt geen kat in de zak kopen of iets dubbel kopen. Kijk nu naar mijn nieuwe LG PK950, prachtige mediaspeler aan boord. Speelt tot en met MKV's probleemloos af. Net zoals mijn VU satelliet ontvanger. Alleen de HD audioformaten en de grote BR files gaat niet maar hoelang duurt dit nog en lossen ze dit binnenkort niet op met een software update? Een Dune had dan niet nodig geweest maar een NAS had dan zeker heel interessant geworden.

Op een gegeven moment moet je gewoon een keuze maken en dat is nu gebeurd  8). Het kan alleen maar leuker worden  :D