voorversterker

Started by jacob, September 17, 2003, 18:53:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jacob

ehm,. daar het stereo geluid nog al te wensen overlaat bij geintegreerde versterkers is het dus verstandig om je front speakers aan te sluiten op een aparte versterker.Toch? hoe verbind je deze dan weer door naar je geintegreerde versterker voor behoud van je front speakers tijdens het mutichannel geluid? ??? ??? ???

Kingpin

In principe heb je dus alleen een 5.1 kanaals (of meer) voorversterker nodig die je aansluit op de "losse" eindversterkers. De eindversterkers zul je dus eers met een dB meter moeten afstellen zodat ze onderling het juiste level hebben. De totaalvolume wordt immers op de voorversterker bepaald.

Voor de eindversterkers heb je dus de keuzes om allemaal losse eindtrappen te gebruiken of b.v. alleen voor de fronts (stereo) een 2 kanaals en achter een driekanaals (of meer), er zijn dus meerdere opties die je zou kunnen overwegen.

In stereo mode zal dus alleen signaal naar de fronts gaan die de eindtrappen voor de fronts zal aansturen. In multikanaal zullen dus alle eindtrappen worden aangestuurd.

Zo heb ik ook nog een systeem in stereo die 6 eindtrappen gebruikt met aktieve filters.
Zowel laag/mid/hoog worden apart gevoed. (voor de geinteresseerden Luxman C05 met 6 eindtrappen 24db filters (ook aktief) met Celestion speakers) Het geheel is me nu te groot om in de woonkamer te plaatsen (80 kg/stuk .. afmeting +/- 1010/500/400 mm)
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

VlisChris

ik zal er wel overheen gelezen hebben, maar dit gaat toch alleen op als je receiver losse pre-outs heeft voor de eind versterkers?
Of kan je ze ergens anders op aansluiten?
mvg,

Christiaan

Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

jacob

heb inderdaad een pre-out ingang er op zitten. Maar mag ik nog wat anders vragen? Ik heb nu zeg maar de sony str-db940 QS, nu wil ik mn speakers gaan vervangen door -  Front: Kef Q5
                          Center: Kef Q9c

Heb vorig jaar al goede speakerkabels van monster gekocht. Kan ik met deze receiver nou voort of moet ik toch gaan kijken naar een andere versterker, en zelfs overgaan op een ander merk omdat als ik bij sony blijf ik misschien te maken heb met ferrari-carrosserie met een sparta-met-motor als aandrijving? klopt de verhouding dan nog wel?

garmtz

Ik vind zelf de combinatie met de Q-serie van KEF en Sony niet perse 'uit balans'. Ik zou het gewoon allemaal eerst eens een tijd aanhoren voordat je gaat upgraden.

jacob

ok ben ik absoluut met je eens, dat is het advies wat iedereen geeft. Maar in hoeverre is de versterker dan van belang? als ik ga luisteren naar de Kef Q-serie en die is aangesloten op een rotel dan klinkt het toch heel anders dan op een sony qs versterker?