(Verzend) schade Home Cinema

Gestart door melluh, mei 30, 2010, 13:13:21

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

melluh

Goedemiddag, graag zou ik jullie mening willen omtrent onderstaande.

Via markplaats heb ik onlangs mijn home cinema set verkocht.

De koper was bij voorbaat al vrij wantrouwig. Dit kon ik onder geen geding wegnemen, zelfs al mijn naw gegevens waren niet voldoende (ik kon mij immers ook voor iemand anders uitgeven). Uiteindelijk zijn we toch over kunnen gaan tot verkoop. Ik heb het pakket onder rembours verstuurd.

Het pakket heb ik zéér solide verpakt. Dit heeft de nodige tijd in beslag genomen om het geheel goed en stevig te verpakken. De 5 speakers zaten in een losse, precies passende doos, dit gold tevens voor de afstandsbedieningen. De recorder, versterker en subwoofer heb ik in handdoeken gewikkeld om eventuele beschadigingen te voorkomen. De losse ruimtes heb ik opgevult met speciaal verpakkingsmateriaal.

Ik heb afgelopen jaren veel soortgelijke artikelen verzonden en nog nooit problemen gehad. Na ontvangst van het pakket kreeg ik een mail dat zowel de recorder als tuner fikse schade hebben opgelopen. Hieronder een opsomming van de schade:

- De antenne ingang van de tuner is verbogen
http://img18.imageshack.us/i/cimg2538m.jpg/

- De in en uitgangen van de dvd recorder zijn verbogen
http://img690.imageshack.us/i/cimg2541.jpg/

- De stroomkabel van de tuner was zo goed als doorgesneden. Overigens is er ook een hoekje afgebroken van de voorkant van de dvd speler
http://img534.imageshack.us/i/cimg2537.jpg/

De doos zag er bij ontvangst redelijk uit.

Hoe nu om te gaan met bovenstaande? Valt er überhaupt nog iets te verhalen op de TNT? Zij onthouden zich namelijk van eventuele verzendschade, aldus te lezen op de website. Het gaat dus om een rembours verzending (geen zekerpakket zegel). Ik heb gevraagd om nog een aantal duidelijke foto's te sturen van de achterzijde van de tuner en recorder, voor een goed onderbouwd verhaal TNT (ik heb zelf nog foto's van de set in originele staat voor de verzending) De koper heeft de set inmiddels de set weggebracht (kijken wat er te redden valt).

Alvast bedankt!

Crissis

Op wie zijn risico heb je verzonden? Ik doe dit eigenlijk altijd risico van de koper.. Daarnaast lijkt het wel alsof er overheen gereden is ofzo?! En als je het gewoon als een basispakket verzonden hebt dan kan je nergens aanspraak op maken... helaas...
Marantz SR6004, Sony PS3, DUNE SMART D1, 2 x Kef Q5, 2 x Kef iQ1, Kef 6Qc, BK XXLS400, Medion MD30053 (720p), Canare, Kimber, Ixos,  and upgrading ;D

melluh

Over eventuele risico's wat betreft verzendschade hebben we niet gesproken. Aanspraak maken op TNT is inderdaad waarschijnlijk ook geen optie. Hoe handel ik deze kwestie nu goed af met de koper (wie zegt namelijk dat hij deze set niet per ongeluk heeft laten vallen?)

Nahpets

Citaat van: melluh op mei 30, 2010, 13:13:21
De verkoper heeft de set inmiddels de set weggebracht (kijken wat er te redden valt).

Koper ws, aangezien je zelf de verkoper bent.

Zonder aanvullende afspraken is het verzendrisico voor de verkoper, jij dus.

Heb je toevallig de serienummers genoteerd? Daarmee kun je uitsluiten dat de koper een kapot setje thuis had staan en nu jou laar opdraaien voor de reparatiekosten (als het al geen totall-loss is).

Ik denk dat je de pineut bent.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Crissis

Kosten delen? misschien wel zo netjes?
Marantz SR6004, Sony PS3, DUNE SMART D1, 2 x Kef Q5, 2 x Kef iQ1, Kef 6Qc, BK XXLS400, Medion MD30053 (720p), Canare, Kimber, Ixos,  and upgrading ;D

Koen K

#5
Tja... Dat is wel een lastig probleem. In principe ben je als verkoper verantwoordelijk voor de verzending en dus zou ik zeggen dat jij moet opdraaien voor de kosten  :(  De koper koopt het product en in ruil voor het geld moet jij hem het product leveren. Of je dat per TNT, per postduif, per hondenslee of zelf per auto doet is niet van belang, het is jouw verantwoordelijkheid om het product in goede staat af te leveren... Helaas, in dit geval  :(

Dit is ook de reden dat je altijd verzekerd moet verzenden bij dergelijke dingen, dan kun je TNT aansprakelijk stellen. Ze gaan namelijk als beesten om met die pakketjes  :-X

melluh

Citaat van: Nahpets op mei 30, 2010, 13:59:00
Koper ws, aangezien je zelf de verkoper bent.
Aangepast :)

Citaat van: Nahpets op mei 30, 2010, 13:59:00
Heb je toevallig de serienummers genoteerd? Daarmee kun je uitsluiten dat de koper een kapot setje thuis had staan en nu jou laar opdraaien voor de reparatiekosten (als het al geen totall-loss is).
Dit speelde ook even door mijn hoofd (ook ik word natuurlijk een beetje wantrouwend). Ik heb een foto van de achterzijde (en dus serie nrs) voordat ik de set heb verzonden, daarom heb ik de koper ook gevraagd om een foto te maken van de achterzijde.

Koen K

Dat is natuurlijk het vern**kte, je weet niet of de koper wel eerlijk is wat dit betreft... Zou ook een "zoals de waard is vertrouwt 'ie zijn gasten" geval kunnen zijn, dat eerdere wantrouwen van hem.

S@m

Citaat van: melluh op mei 30, 2010, 13:13:21

De doos zag er bij ontvangst redelijk uit.


Als je met redelijk bedoelt: onbeschadigd dan is de schade zoals op de foto's imo onmogelijk. De doos moet haast wel flink gedeukt zijn geweest en dan heb je een minpunt voor de ontvanger. Hij zou wantrouwig moeten zijn en de doos openmaken alvorens aan TNT te betalen.

brtram

Ik ben bang dat er bij TNT weinig te halen valt.
Helemaal niet als de ontvanger geen aantekening van beschadiging heeft gemaakt op de ontvangstbon van TNT.


Als je iets verkoopt is dit in principe af "winkel".
Als je verkoopt incl. verzenden, houdt dit uitsluitend in vrachtkosten tot aan de deur van het verzendadres.
Andere kosten zoals invoerrechten en verzekeringen zijn geen vrachtkosten, hierover moeten aparte afspraken worden gemaakt.
Worden deze afspraken niet gemaakt dan zijn ze voor rekening/risico van de koper.

In dit geval had de koper dus, of jou moeten verzoeken verzekerd te versturen of hij had zelf een losse transportverzekering kunnen afsluiten, al is dit lastig en duur voor een particulier voor één pakketje.


Dit soort gedoe is voor mij een reden om 2e hands alleen te kopen als ik het zelf kan ophalen.

melluh

#10
Citaat van: S@m op mei 30, 2010, 14:22:17
Als je met redelijk bedoelt: onbeschadigd dan is de schade zoals op de foto's imo onmogelijk. De doos moet haast wel flink gedeukt zijn geweest en dan heb je een minpunt voor de ontvanger. Hij zou wantrouwig moeten zijn en de doos openmaken alvorens aan TNT te betalen.
Dit is ook de reden dat ik enigzins wantrouwend ben geworden. Als je de foto's ziet, zou je zeggen dat de doos flink beschadigd moet zijn geweest. Ik citeer de koper "Die doos zag er redelijk uit. Doordat de doos is opengemaakt heeft dat natuurlijk geen meerwaarde om daar foto's van te maken.". Ik heb hem namelijk gevraagd foto's te maken van de doos.

Nahpets

Citaat van: brtram op mei 30, 2010, 14:24:07
Worden deze afspraken niet gemaakt dan zijn ze voor rekening/risico van de koper.

Helaas, risico is voor de verkoper.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

blue-eyes

Citaat van: S@m op mei 30, 2010, 14:22:17
Als je met redelijk bedoelt: onbeschadigd dan is de schade zoals op de foto's imo onmogelijk. De doos moet haast wel flink gedeukt zijn geweest en dan heb je een minpunt voor de ontvanger. Hij zou wantrouwig moeten zijn en de doos openmaken alvorens aan TNT te betalen.

Volgens mij mag dit dus juist niet van TNT. Of ontvangen, of terugsturen. Openmaken voor ontvangst is geen optie.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

celerontje

Misschien zijn dit wel foto's van een ander exemplaar en probeert hij jou te besodemieteren door ''zogenaamd'' aan te geven dat-ie kapot is, waardoor hij lekker een gratis home cinema set heeft?

Zomaar een idee hoor, niets meer.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

koosnaampje-audiofiel

Mijn werk is oa: het verpakken van apparaten die nog vele malen duurden zijn dan deze homecinemaset.

Mijn ervaring is, dat deze schade komt door slecht verpakken, als een doos die goed opgevuld heb je niet dit soort zichtbare schade aan de buitenkant, of bij uitsteekbare delen.

Laten we zeggen de doos is optimaal gevult en hij valt van een grote hoogte (zoals bij een sorteer centrum, vanaf een band in een grote misschien nog lege bak) zo gaat dat in het echt.

Dan zou de schade niet extern zijn maar intern.... :o

Bij slecht verpakken, kreeg het speeling, waardoor de fragile delen contact zouden kunnen maken met een harde ondergrond, wat deze dan ook mag zijn.

Dan krijg je verbuigingen of afbraak.

Bij goed opvullen is dat onmogelijk, wij zelf gebruiken op me werk een vloeistof die naar het vullen langzaam een vaste schuimvorm aanneemt, die neemt de vorm aan van de ruimte tussen doos en apparaat.

Zo kunen externe delen niet breken, maar toch komt schade soms nog voor, maar nooit van deze aard.

Zo wel komt de chef wel verhaal bij mij halen en is het simpel weg doormij niet goed verstuurd.

Niks ten nadelen van de TS je zult best na goed geweten hebben gehandeld.
Klipsch, Denon.

Erik

Vervelend zeg, er is hier al een soortgelijk topic over geweest ongeveer een jaar terug. Conclusie toen van onze advocaat hier was dat de verkoper is altijd aansprakelijk is.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Burdy


S@m

Eerst maar eens de foto's afwachten van de serienummers...

melluh

Citaat van: S@m op mei 30, 2010, 20:16:17
Eerst maar eens de foto's afwachten van de serienummers...
Het lijkt alsof hij hier niet in wil meegaan. De eerste keer dat ik vroeg om duidelijke foto's van de achterzijde (waarop de serienrs goed leesbaar zijn) kreeg ik als reactie dat hij de set had weggebracht. Onder het motto, kijken wat er nog te redden valt.

Het volgende heb ik heb (nogmaals) gestuurd:
Hmm, dat is vervelend, ik zou graag nog een foto willen hebben van beide achterzijden in zijn geheel, zodat ik een goed onderbouwend verhaal kan afsteken bij de tnt. Ik voel me er heel onplezierig bij, dit is me nog nooit overkomen en ik heb toch al heel veel verkocht via marktplaats.

Dit kreeg ik als reactie
Je kunt het makkelijk doen met de foto's die je hebt. Zijn van beide onderdelen.
Verder zat er ook een foto bij van een hoekje dat was afgebroken van de voorzijde.
Genoeg foto's lijkt me.


Het blijft een vervelende situatie, maar ik heb toch recht op deze foto's (om eventuele twijfel uit te sluiten)?

GH

Je bent als verkoper dan wel verantwoordelijk voor de verzending, maar het is wel aan de koper om aan te tonen dat er schade is.

Ik neem aan dat je het aankoopbedrag ontvangen hebt? Dan is het raadzaam een duidelijke mail te sturen dat je verwacht dat de koper binnen een redelijke termijn, en op een afdoende wijze, aantoont dat hij de spullen met transportschade heeft ontvangen. Anders simpelweg geen restitutie en/of compensatie. En reparatie zonder jouw uitdrukkelijke toestemming hoef je niet te accepteren.

En dan verder gewoon feitelijk blijven in wat je van hem verlangt en geen discussies of het wel of niet eerder is gebeurt, dat je ermee naar TNT wilt, enz.

S@m

Zonder foto's van de serienummers icm de schade geen eventuele vergoeding of wat dan ook.

bart_nl

Citaat van: melluh op mei 31, 2010, 07:20:20Het blijft een vervelende situatie, maar ik heb toch recht op deze foto's (om eventuele twijfel uit te sluiten)?
op welke datum heeft de PTT afgeleverd? De foto's zijn van 27 mei om 9:59 dus wanneer je pakket toen nog niet bij de koper was is het waarschijnlijk oplichting. Als het qua tijd klopt heb je m.i. gewoon pech. Bij TNT krijg je zonder verzekering m.i. niets vergoed.
@brtram
verzekeren is eenvoudig te regelen bij TNT en is met 6.50 dus niet lastig en duur.

Dat de koper zonder met jou te overleggen de spullen ter reparatie wegbrengt zou je ook positief kunnen opvatten maar ik lees nog niet wat hij van jou verwacht?

S@m

Citaat van: bart_nl op mei 31, 2010, 10:20:40
Dat de koper zonder met jou te overleggen de spullen ter reparatie wegbrengt zou je ook positief kunnen opvatten

Dit vind ik juist vreemd. Zonder overleg ter reparatie aanbieden ???

Stefan S.

Van mijn kant even heel zwart-wit gezien, vind ik het merkwaardig dat hij de spulletjes gelijk ter reparatie aanbied. Ik zou A. een beschadigde doos niet accepteren als koper en B. mijn geld terug eisen i.p.v. reparatie , want wie weet wat er intern allemaal nog meer defect is.
Naar mijn mening zit er een vervelend luchtje aan deze zaak!

mimic

Ik heb absoluut geen verstand van zaken maar;

hoe weet je dat dit de door jou verzonden artikelen zijn?
Wat was bij benadering de verkoopprijs ( als het om een paar tientjes ging... )
Doet MP hier zelf misschien iets mee ( ebay wel toch? )

Succes? 
KEF LS50W - Velodyne DD12