Mini Meeting + Amp Shootout @ Blue-Eyes

Gestart door Scarp, november 4, 2003, 21:39:34

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gekoppelde gebeurtenissen

Sullivan

Leuk om de verhalen over jullie ervaringen te lezen.

Nu de Vincent monoblokken zo goed zijn bevallen, ben ik eigenlijk erg nieuwsgierig naar die 6 kanaals bak (Jammer dat je die niet meer kon regelen bij je dealer blue-eyes).

Is voor jullie allemaal muziek belangrijker dan film, want waarom niet een surround test. Zoals ook al eerder gezegd, niet helemaal een eerlijke vergelijking om een mono/stereo amp te vergelijken met een 5 kanaals versterker (Parasound). Dat gene wat jullie miste (ook al klonk hij goed) kan hierwel eens aan te wijten zijn...

Is het misschien een idee om de (advies)prijzen te noemen van de vershillende amps. Meer om een indruk te krijgen of de presaties (jullie bevindingen) in dit geval in verhouding staan met de prijs.

Heeft iemand ervaring met deze amps op Tannoy's Reference 2 speakers? Nee, mooi dan is de volgende shootout bij mij ;D.
Wat ik mis in mijn setup is een echte soundstage. Deze is wel aanwezig, maar veels te weinig. Het gaat een beetje off-topic, maar is het missen van een soundstage vaak de oorzaak van de amp of ligt dit meer aan kabels, speakers, of pre/pro? Of kan je dit zo niet zeggen?

mvg,
Frank

MarcoV

Ik vind dit toch wel een erg interessant topic, echt iets wat bij dit forum past!

Net als hierboven echter van mijn kant ook even een off-topic vraagje, hoe beoordeel je nu versterkers in steeds wisselende sets met speaker set-ups die je niet kent?

Marco

Scarp

@sullivan: de a51 is 5250, de chord is 9000, de vincents zijn dacht ik 1500 ofzo per stuk, de krell was origineel nieuw ook behoorlijk duur.
Een surround test was wat lastig aangezien er bijna allemaal stereo amps mee waren. Daarbij zijneen amp en speakers toch ook makkelijker te beoordelen in stereo.

@marcov: is ook moeilijk met tussenpozes, maar gaat op zich wel en is de enige goede oplossing op deze manier. Tussen chord en krell is meerdere keren gewisseld.

blue-eyes

Adviesprijs van de Vincents is in Duitsland ongeveer 1500 euro.

De Krell koste dacht ik 10 jaar geleden al zo'n 4000 gulden, 10 jaar inflatie erboven op en je praat zeker over een stereoamp van meer dan 4000 euro.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Martin_M

#229
Ik gok dat de Krell 10 jaar geleden zo'n 7000 gulden kostte. Dat is dus zo'n € 3200 en dus € 1600 per kanaal.
Hedendaags prijsvergelijk is er niet want de nieuwe Full Balanced Serie beging pas bij 300 Watt.
Maar de latere 50s midden 90er jaren waren ondanks nieuwe technieken maar zo'n paar honder euro duurder. Laten we gokken dat 'ie nieuw nu € 2000 per kanaal zou kosten.

Ergo; prijzen per kanaal:

Parasound :€ 1050
Vincent :     € 1500
Krell :          € 2000
Chord :       € 4500

Blijft een benadering maar zo zal het in verhouding wel aardig kloppen.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Erik

Even nalezend over de Parasound. Vergis ik me nou of had Garmtz vroeger ook niet een Parasound versterker? Dan zou hij toch meteen kunnen horen dat er iets niet klopte in het geluidsbeeld of afweek van zijn ervaring met PS? Omdat dat niet is aangegeven, vraag ik me af of het geschetste geluidsbeeld niet gewoon "normaal" is voor een PS.

Garmtz, mocht je geen PS hebben gehad, Excuses, ik owrdt ook een dagje ouder. PM me maar dan haal ik dit bericht meteen weg.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

garmtz

Het is vreselijk moeilijk om een geluid terug te horen in een versterker in een volledig andere setting. Iets 'mis' was er niet echt, de match was alleen niet synergetisch.

Bart_M

Ik wil die test anders wel eens opnieuw doen.
Ik heb ook een TAG AV32R en een Parasound eindtrap. Maar ik kan absoluut niet zeggen dat het niet matched. Ik vind ze elkaar juist prima aanvullen.

Nu heb ik een 1206 en ik weet niet hoeveel deze qua sound verschilt van de A51.
Scarp, als je zin hebt om bij mij nog eens een shoot-out te doen tussen deze 2 amps, dan hebben we wat meer voer voor deze discussie.

Grtn,
Bart

Yanmik

Ui alle verslagen van deze mini meeting lees ik als algemene conclusie dat de Parasound en de Vincents, in deze set, zowat op gelijke hoogte spelen.
Maar het vergelijk tussen deze 2 is voor mij niet helemaal juist.
Daar er vergeleken is met een 5-kanaals Parasound tov de Vincent monoblokken.
Trouwens ook tov de andere amps (2-kanaals Chord en Krell)
In mijn ogen moet je stereo amps met stereo amps en monoblokken met monoblokken vergelijken.
Dus, waarom niet de zware Vincent monoblokken tov Parasound JC1's ?
Dit zou voor mij dan een eerlijker vergelijk zijn.
Over de bedragen per kanaal:
als je dan de prijzen van de Parasound monoblokken gaat bekijken gaat het vergelijk met de geteste A51, Krell en Chord ook niet verder op.

PS: ik zeg dit alles niet omdat ik nu toevallig die Parasound JC1's heb en wil niet een vergelijk gaan doen maar je gaat toch ook geen BMW met een Ferrari vergelijken  ;)
Onkyo TX-NR905- PS3 - Focal Chorus 836/816/800 - SVS sub-Marantz DV9500 - Epson TW700(isf)
Kabels: Qed, Profigold, Siltech, Kimber

patrick_vdb

Hi Yanmik (of mogen we je nog gewoon Willem noemen?),

De reservering dat de Parasound een 5-kanaals amp was, getest tegenover stereo- en mono-amps was al gemeld. Een stereo-amp is vaak net wat anders dan een multi-kanaals amp maar aangezien de Para ook maar twee kanalen belast kreeg tijdens de shoot-out had deze meer dan genoeg power over vanuit de voeding, resumerend kwam deze 5 kanaals amp aardig mee met de Vincent mono-blok hoor. Het doel was ook niet zozeer een ranglijst te maken, gewoon fun en eens kijken hoe verschillende amps uit verschillende prijsklasses zich nu verhouden ;)

Mvrgr

Patrick

Yanmik

CitaatHi Yanmik (of mogen we je nog gewoon Willem noemen?),
Tuurlijk, heb enkel deze nicknaam genomen omdat deze voor mij meer betekend dan willem.

Citaatmaar aangezien de Para ook maar twee kanalen belast kreeg tijdens de shoot-out had deze meer dan genoeg power over vanuit de voeding
Juist, zo had ik het nog niet bekeken.
Onkyo TX-NR905- PS3 - Focal Chorus 836/816/800 - SVS sub-Marantz DV9500 - Epson TW700(isf)
Kabels: Qed, Profigold, Siltech, Kimber

garmtz

En nog een van mij uit zeer eerlijke opmerking: zo'n test toont ook gewoon aan dat je wel een stap maakt als je naar 'high-end' gaat, maar binnen dat wereldje kun je soms 10x zoveel uitgeven voor 1% winst... Zie maar de prijzen per kanaal... (o.k. ik heb 1/3 van de nieuwprijs betaald voor de Chord, maar toch...)

Op MIJN speakers was het verschil tussen Parasound en Chord drastisch, op de JBLs was het duidelijk, maar niet baanbrekend (zelfs de mate van baanbrekend is persoonlijk). Sommige speakers zijn gewoon kritischer (ook de N802 denk ik). De verschillen zijn relatief, persoonlijk en ook nog eens sterk afhankelijk van randapparatuur. Wil je ECHTE conclusies trekken voor jezelf, zul je de versterkers in je eigen kamer op je eigen set moeten proberen.

Is allemaal al eens gesteld, maar ik doe ook even een duit in het zakje... :)

Overigens hoor ik met de Chord weer dat ik weer naar interlinks zal moeten gaan luisteren voor de optimale match...

patrick_vdb

Hi,

Citaat van: garmtz op november 27, 2003, 22:35:21maar binnen dat wereldje kun je soms 10x zoveel uitgeven voor 1% winst...

Klopt, de verbeteringscurve wordt steeds vlakker terwijl de kostencurve vaak steeds steiler wordt, de omgedraaide wereld.

Maar ook al, of kunnen, de verbeteringen klein tot zeer klein zijn, voor de een is het net genoeg of juist toch een wereld van verschil wat de aanschaf rechtvaardigt. Het lijkt wel alsof je zelf ook steeds kritischer en bewuster moet worden naarmate je verder gaat anders kan het wel eens zeer veel geld gaan kosten (oeps, toch niet de juiste keuze gemaakt) of leiden tot zelfs audiophila nervosa.

CitaatOverigens hoor ik met de Chord weer dat ik weer naar interlinks zal moeten gaan luisteren voor de optimale match...

Ja, je hebt het jezelf aangedaan ;D Al enig idee in welke hoek je het gaat zoeken?

Mvrgr

Patrick

Grindtegel

Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

Del member

#239
Citaat van: Yanmik (voorheen willem1) op november 27, 2003, 22:01:39

In mijn ogen moet je stereo amps met stereo amps en monoblokken met monoblokken vergelijken.
Dus, waarom niet de zware Vincent monoblokken tov Parasound JC1's ?
Dit zou voor mij dan een eerlijker vergelijk zijn.

Dit eerlijk vergelijk kan binnenkort, ik ga de 991plus voor een demo reserveren ergens in december en jij hebt reeds de JC1's. En we wonen op nog geen 15km van mekaar ;D

Ben vooral benieuwd naar de verschillen tussen beide op de Nautilussen, zeker omdat de kleinste 5 kanaals Halo in mijn persoonlijke shootout er ook goed uitkwam, maar de kleinste Vincent was onklopbaar kwa prijs/kwaliteit (niet in absolute sound) en wel al een upgrade voor de duurste Rotel.

Dus hoe gaat dat schalen naar de grootste Vincent, de 991 plus ? Heel erg benieuwd, zeker ook omdat een JC1 monoblock tweemaal zo duur is als de 991plus terwijl de 991plus in Duitse bladen tussen de Mark Levinsons van 10.000 EUR werd geklasseerd (beetje genre de Chord prijsklasse). Nu ja, ik geloof die blaadjes niet blind, daarom komt er ook een luistertest ;D ;D ;D

Misschien dat de verschillen totaal andere proporties aannemen op de B&W Nautilus, wie weet, enkel een shootout kan daar uitslag over geven.

patrick_vdb

Citaat van: Grindtegel op november 27, 2003, 22:54:00
Audiophila Nervosa! Hilarisch  ;D

Hi Grindtegel,

Helaas toch bittere werkelijkheid voor sommigen :'(

Audiophila Nervosa mag dan nog niet officieel erkend zijn door de psychiatrie (we kunnen ons er dus nog niet voor laten afkeuren ;D ) toch zijn er menig personen welke in hun queste voor de werkelijkheidsbenadering in weergave het uiteindelijke doel geheel het oog zijn verloren en enkel nog bezig kunnen zijn met de benadering zonder ervan te kunnen genieten.....Audiophila Nervosa.

Mvrgr

Patrick

Grindtegel

Je zou er haast medelijden mee krijgen...  ;)
Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

Scarp

Citaat van: KrunK op november 27, 2003, 20:26:11
Ik wil die test anders wel eens opnieuw doen.
Ik heb ook een TAG AV32R en een Parasound eindtrap. Maar ik kan absoluut niet zeggen dat het niet matched. Ik vind ze elkaar juist prima aanvullen.

Nu heb ik een 1206 en ik weet niet hoeveel deze qua sound verschilt van de A51.
Scarp, als je zin hebt om bij mij nog eens een shoot-out te doen tussen deze 2 amps, dan hebben we wat meer voer voor deze discussie.

Grtn,
Bart
Bart, je bent uiteraard welkom met de 1206. Ben ook wel eens benieuwd hoe die zich verhoud tov de A51. Alhoewel een vergelijk met de 2205 en A51 eerlijker zou zijn.

Wil die tag hier ook wel eens horen en vergelijken met als de C2 die er binnenkort hier komt :)

Scarp

garmt, vraag over 1 van de cd's die je opdeed. Dat was voor de Chord/Krell vergelijking. Je zette toen een title op met hele lage tonen, beetje jungle achtige tonen (oerwoud, niet jungle muziek). Waar was dat van?

garmtz

Dat was Bending New Corners van Eric Truffaz op het Blue Note label. Mooie CD, ook muzikaal gezien... ;)

Brandon

Hoi,

erg leuk om jullie bevindingen zo te lezen (en als verwacht is er natuurlijk veel verschil, logisch anders zouden er niet zoveel audiomerken bestaan....toch?) Waar ik echter benieuwd naar ben is een vergelijking tussen standaard netsnoer en Henno Appel, is dit vergeleken? zo ja wat waren dan de conclusies? op welke set is deze test gedaan?

Trouwens, mooi poster Blue-eyes.....wilde hem zelf ook kopen echter dan zonder die metalen rand (poster is bedoeld om voor mn 1,0 * 1,5m isofix absorberpanel te plaatsen), ze verkopen hem echter helaas niet los.....

Treedt er geen nadelig effect op doordfat de speakers zo in de hoek geplaatst zijn?


Mvg,

Brandon
Stereo (only): Dynaudio Contour 1.3Mk2, Musical Fidelity A300, Lindeman CD1 SE, Kimber KS1011 and Kimber 8TC.

garmtz

Nogmaals, het ging om een verschil tussen versterkers, niet tussen kabels.

Scarp

Citaat van: garmtz op december  1, 2003, 09:01:16
Dat was Bending New Corners van Eric Truffaz op het Blue Note label. Mooie CD, ook muzikaal gezien... ;)
dankje... zal eens een keer naar de cd winkel gaan en de rest ervan ff beluisteren. Klonk wel interessant.

blue-eyes

Brandon,

die poster is een compleet gekocht met lijst door mijn vriendin, bij de Ikea voor 100 euro dacht ik.

De speakers staan overigens een meter van de achtermuur en een meter van de zijmuur. Echt ruimte genoeg. Wellicht vertekend de foto wat.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Brandon

Hoi,

ja ik weet het, E99,- (echter alleen te koop met lijst...) Op de foto's lijkt het inderdaad alsof ze veel meer in de hoek staan....

Mvg,

Brandon
Stereo (only): Dynaudio Contour 1.3Mk2, Musical Fidelity A300, Lindeman CD1 SE, Kimber KS1011 and Kimber 8TC.