Mini Meeting + Amp Shootout @ Blue-Eyes

Gestart door Scarp, november 4, 2003, 21:39:34

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gekoppelde gebeurtenissen

Martin_M

#175
Het valt me op dat medeforummers die niet bij de shoot-out aanwezig waren hier meer reageren in de trand van beter/slechter.
Niet dat dat zo verwonderlijk is want je leest van een 'afstandje' de recenties van diegene die aanwezig waren en probeert daar een beeld bij te vormen.

Maar ik moet zeggen dat het sfeertje bij Eisse thuis helamaal niet zo was.
Het was eigenlijk wel duidelijk dat hier (ook in verhouding met de prijs) geen slechte apparaten stonden. Maar een ieder met een eigen geluid en eigenschappen. Als je heel analytisch het geluidbeeld induikt kan je wel eens zeggen dat de ene op een bep. punt wat beter is dan de ander (en andersom). Maar volgens mij hebben we meer op het totaalbeeld gelet en hoe de muziekervaring in totaliteit was.

Als er mensen zijn die naar aanleiding van deze shoot-out willen concluderen dat ze wellicht niet aan een parasound moeten dan is het schaapgedrag toch groter dan ik dacht. Want dan wordt er een te snel en een te groot oordeel geveld over deze te snelle en onvolledige test (wat dus ook niet als zodanig bedoeld was).
Zoals we wel vaker hebben gemeld; Dit is één opstelling, leerzaam, erg leuk maar zeker niet bindend!

Bij deze wil ik best eens afspreken voor een volgende shoot-out met dezelfde amps in een andere set.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Bart_M

Citaat van: Martin_M op november 25, 2003, 10:43:10
Als er mensen zijn die naar aanleiding van deze shoot-out willen concluderen dat ze wellicht niet aan een Parasound moeten dan is het schaapgedrag toch groter dan ik dacht.

Dit vind ik wel een sterke opmerking.  :)

thommy

#177
Citaat van: blue-eyes op november 25, 2003, 05:36:41
heheeh, benieuwd wat Garmt vind als je zijn MIT Shotgun DIY touwtjes noemt ;D .

De gebruikte interlinks en LS kabels die gebruikt zijn: MIT T2 interlink, MIT reference digital (uit mijn hoofd) en DIY Eichmann Bi-Wire LS kabel. Later is de MIT T2 vervangen door de MIT Shotgun van Garmt. Ook de digital is later verwisseld met de 2 digitale interlinks van Martin, weet zo 123 niet de naam meer.

De bedoeling oorspronkelijk was MIT T2 bi-wire LS kabel, maar ik zit nog op onderdelen te wachten (8 mm spades ipv de 6 mm die ik nu heb).

Stilletjesaan wordt ook duidelijk dat bepaalde toestellen voorzien werden met kabeltjes die wel eens goed (optimaal)zouden matchen met deze bepaalde toestellen.
Dus niet meer de oorspronkelijke opstelling.
Heb toevallig ook een MIT gehad, helemaal niet slecht hoor maar toch maar een kleine schaduw tegenover mijn huidige in combinatie met mijn setup.
Ik neem aan dat de eigenaars toch zeer veel uren testen achter de rug hebben om de goede kabel te vinden voor hun toestel.


Verdorie, echt spijtig dat ik er niet bij was, anders had ik wellicht ook mijn kabelcircus meegebracht.

Martin en Garmt, indien jullie bereid zijn om eens de lange trip te ondernemen zijn jullie steeds welkom hier bij mij.
Helemaal niet om er een competitie van te maken, nee gewoon om me een goed beeld te vormen van de Krell en Chord op mijn speakers en kabeltjes.

Breng wel maar de grote Krell mee, niet bang zijn dat de zekering het zal begeven, ieder toestel appart heeft namelijk in mijn HT zijn eigen voedingsbron van de meterkast af met een smeltzekering van 20A.

Maar deze keer gaan we wel enkel 2 ch amps vergelijken en kan ik me dus ook een beter beeld vormen.

Nadien zal ik dan een eerlijke conclusie trekken, ongekleurd en oprecht.
Maar aub geen vooroordelen zoals bv dat je nog nooit overtuigd bent van de grotere Nautilussen want smaak is toch zeer persoonlijk en maar al te vaak worden deze grote Nautilussen met de verkeerde componenten aangestuurt in de winkels. Dus is zo een opmerking soms wel terecht.

Dus gewoon 'Sit down, don't talk, close your eyes and listen'

Laat me aub ook eens ervaren wat 'pure' high end is ;)

Mvgr
Yves.





Martin_M

Citaat van: thommy op november 25, 2003, 11:29:26
Laat me aub ook eens ervaren wat 'pure' high end is ;)

Hé Yves,
Hiermee doe je je eigen 3500 wel tekort vind ik.
Ik hoorde bij jou (zeker i.v.m. de 2205) zeker kwaliteit en de meerwaarde.

Zondag wilden we express niet meer testen met kabels e.d.
Na zo'n dag wil je misschien wel van alles maar hoor je het gewoon niet meer. Je zit toch een hele tijd inspannend te luisteren. En terwijl alles totaal niet druk en overheerstend klonk houdt het gewoon op na een bepaalde tijd.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

thommy

Citaat van: Martin_M op november 25, 2003, 11:56:23
Hé Yves,
Hiermee doe je je eigen 3500 wel tekort vind ik.
Ik hoorde bij jou (zeker i.v.m. de 2205) zeker kwaliteit en de meerwaarde.
Martin

Hi Martin,

Zo bedoelde ik het niet hoor, twijfel niet aan de 3500.
Maar het is meer om me een beeld te vormen waar de grens van High End ligt.

zal blijken dat de Krell of de Chord iets verder gaan in mijn ideaal (wat ik op dit ogenblijk helemaal niet beweer) heb ik ook geen enkel probleem om dit toe te geven.
Trouwens, indien dit het geval is zal ik zeker mijn conclusie trekken en die dan ook opvolgen.
Er staat immers zeer veel Krell tweedehands te koop, dus wie weet ;)
Geen blindelinge switch want een HCA-3500 kom je echt niet vaak tegen in het tweedehansdscircuit en daarom zoveel te meer voorzichtigheid geboden.
Dus dit is louter voor mij persoonlijk om me een goed beeld te vormen.

Mvgr
Yves.



Spacebass

CitaatAls er mensen zijn die naar aanleiding van deze shoot-out willen concluderen dat ze wellicht niet aan een parasound moeten dan is het schaapgedrag toch groter dan ik dacht

Nogmaals , Ik hoop hier juist een beetje op ;) er zijn te weinig betaalbare
Para classics uit de HCA-2200 en de  HCA-3500 in de markt.

Maar nu even een andere vraag. Er word gezegd: koop liever niet de top luidsprekers maar eerder een tandje lager en dan gelijkwaardige luidsprekers.

Hoe zien jullie dat in deze context dan met Versterkers?
Moet je dit doortrekken naar liever niet een Top High End 2 kanaals versterker voor de fronts en een "minder" model voor de overige kanalen?

Is het in deze dan ook te verantworden met deze gelijkheidsbeginselen om met verschillende versterker kwaliteiten te werken?

Of is dit niet van toepassing als je ook "mindere" rears/sides/center hebt?

Als het nl wel belangrijk zou zijn om dit gelijk te houden vallen qua prijs voor mij alle High-End amps af en zal ik of 5 Vincents moeten proberen of nog 2 X een 2200II aan moeten schaffen ipv een 5 kanaals 2205 voor mijn center en rears...

Martin_M

Hoi SB,

Ik ben een beetje een buitenbeentje geloof ik maar ik vind juist dat je best voor je fronts betere (duurdere) speakers kan kopen mits je voor de overige speakers wel goed matchende speakers kan krijgen.

Je kan je geld maar één keer uitgeven en ik kies dan voor het gewicht naar de fronts.

Zo ook met de versterking. De gebruikte Krell waar we het in dit topic over hebben is de versterker voor de achter kanalen. Voor de fronts gebruik ik een Krell KSA300s. Het geluid van beide versterkers komt heel erg overeen. Alleen de 300s heeft meer kwaliteit (detail, slam, ruimtelijkheid).

Misschien komt het ook dat ik eigenlijk meer stereo luister. Maar met surround (film) heb je zeker voordeel van meer kwaliteit aan de voorkant (mits achter goed matched).

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

garmtz

Je hebt een goed punt Spacebass. Mijn opvatting is altijd geweest dat een 5-kanaals gewoon het beste (meest homogene) resultaat oplevert. Met een Parasound en Chord versterker in mijn set was de homogeniteit COMPLEET weg. Ik hoop dat ik die weer terug krijg met mijn 5-kanaals Chord, anders ga ik toch echt voor een 5-kanaals op mijn fronts, center, sides en de 2-kanaals op de rears, want daar is de integratie iets minder belangrijk. Toch jammer dat Chord geen 7-kanaals maakt, maar iedereen die ik heb gesproken beweert dat de klank van alle versterkers zo goed als identiek is. We zullen het zien (SPM 1900 staat naast me op de tafel terwijl ik dit tik... :)).

Yves, ik kom graag naar je toe MET Martin en Krell, als hij dat ook ziet zitten tenminste.

Martin_M

#183
Citaat van: garmtz op november 25, 2003, 15:48:00
Yves, ik kom graag naar je toe MET Martin en Krell, als hij dat ook ziet zitten tenminste.

Zie ik best wel zitten natuurlijk. Maar ik ben net bij Yves geweest en de komende tijd wil ik graag nog wat andere dingen horen/zien; Een Chord bij mij thuis, de Krell op Martin Logan's, Burmester + Acapella bij een collega, Burmester van Jack, Focal MJLab op TAG spul en nog zo wat......
Maaaarrr, komt wel een keer hoor. Want gezellig was het wel!

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

patrick_vdb

Citaat van: garmtz op november 25, 2003, 15:48:00(SPM 1900 staat naast me op de tafel terwijl ik dit tik... :)).

8)

CitaatHoe zien jullie dat in deze context dan met Versterkers?

Ik zou zelfs niet eens stoppen bij versterkers maar deze context doorlinken tot interlinks en speakerkabels aan toe ;)

Een grote disclaimer die ik hierbij wel wil plaatsen is welke content er het meest gedraaid gaat worden.

Staat de set op de eerste plaats voor filmgenot dan zou ik homogeniteit zo ver doorvoeren als maar kan, dus gelijke speakers, gelijke versterking, gelijke interlinks, gelijke speakerkabels (en dan eigenlijk ook nog gelijke lengtes maar goed, ooit stopt het ;) ) etc. Voor filmbeleving speelt homogeniteit een zeer grote rol onafhankelijk of de surrounds/center door de content "verkeerd" aangestuurd worden. Het gewicht in een dergelijke opstelling naar voren brengen zal ook de beleving doen verschuiven.

Staat de set echter ook om stereo en veel concert-dvd's te spelen dan kan ik me helemaal plaatsen in het argument van Martin. Eigenlijk is dat weer een andere benadering (dus niet zozeer een buitenbeentje in mijn ogen) dan wanneer films op de eerste plaats komen, het gros komt uit de frontstage (en is ook zo bedoeld) en extra kwaliteit daarin zal zich direct positief vertalen.

Met multichannel muziek wordt het echter weer een verhaal welke een gelijke strekking heeft als met films.

Dus SB, ga je puur voor de filmische weergave op hoog niveau of is de stereo(concert)kwaliteit van doorslaggevend?

Mvrgr

Patrick

ps. Ik hoor vaker dat Krell minder met B&W zou matchen, zou het graag eens met eigen oren willen beoordelen daar ik de combi zelf nooit heb kunnen beluisteren. Dus als er nog plaats is...... :D



garmtz

Citaat van: patrick_vdb op november 25, 2003, 16:09:22
ps. Ik hoor vaker dat Krell minder met B&W zou matchen, zou het graag eens met eigen oren willen beoordelen daar ik de combi zelf nooit heb kunnen beluisteren. Dus als er nog plaats is...... :D

Tja, er wordt ook gezegd dat Krell scherp klinkt. Ik denk echter dat dit maar een enkele serie is geweest. De KSA klonk ZEKER niet scherp (eerder iets donker).

patrick_vdb

Hi,

Precies, da's ook de reden waarom ik nieuwsgierig ben naar die combi, want puur afgaan op anderen.... ;)

Mvrgr

Patrick

ps. En de Chord willen we natuurlijk ook eens horen op de B&W's ;D

Martin_M

Ik hoor net dat de volgende meeting met de 4 amps bij Patrick zal worden gehouden ??? ;D 8)

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Scarp

Mijn parasound komt voorlopig niet meer uit z'n rack. Blijft lekker staan waar ie nu staat :)

blue-eyes

Ik ben er ;)

O ja, de discussie over homogeniteit, etc. Ik kan me iemand herrinneren die de speakers (bij het inluisteren) toch wel zeer open vond klinken, zeer gespreid, bla bla. Driemaal raden: er stond een 5.1 DD DVD op, de bewuste persoon dacht dat er 2.0 gedraaid werd ;) ! (Norah Jones live in New Orleans)

Let wel, dit met Rotel op de rears en center, en Vincent op de fronts. Verder waren de rears van het type Tik2 en de center van het type Tik1.

Verder niets, vond het alleen een leuke toevoeging op de 2/5 channel amps en gelijke/ongelijke speakers discussie!

Maar om weer ontopic te komen, wannneer Patrick? Ik moet wel even passen of de Vincents in mijn klein wagentje kunnen, anders moet ik Martin even lief aankijken :)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Scarp

Op B&W kan ook hier, scheelt weer 90 km rijden :) Dan komt Patrick met z'n theta langs. Zal dan wel januari worden trouwens.

eric_audio

Patrick,

Ik heb zelf B&W Nautilus 803. Garmt is een keertje bij mij langs geweest met de Chord, en ik vond het fantastisch klinken. Dus ga de combinatie Chord/B&W inderdaad maar eens beluisteren.

Waarom B&W niet met Krell zou matchen zou ik niet weten. Ik ben erg benieuwd naar die combinatie. Dus, als de Krell bij jou langskomt, zou ik graag meeluisteren. En anders is Martin van harte welkom bij mij thuis (mits de Krell meekomt natuurlijk).

Eric.
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

Robbo

Er kan ook wel een Meridian bij aanwezig zijn.....

blue-eyes

Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Scarp


thommy

Citaat van: Martin_M op november 25, 2003, 15:41:59
Hoi SB,

Ik ben een beetje een buitenbeentje geloof ik maar ik vind juist dat je best voor je fronts betere (duurdere) speakers kan kopen mits je voor de overige speakers wel goed matchende speakers kan krijgen.

Helemaal geen buitenbeentje,
Is nu net ook mijn gedachtengang die inmiddels reeds zeer lang in praktijk is omgezet en ook met betrekking van de versterking.

Vroeger een HCA 2200II voor de fronten (Matrix 802s3)
Toen ook een HCA 1206 voor de rears en center(Matrix 803 S2 en HTM)

Nu tegenwoordig met de overschakeling op Nauti is deze combinatie herhaald geweest maar dan met nog iets meer power.

Dus nu een HCA 3500 voor de fronten (Nauti 802)
En een HCA 2205AT voor de rears en center (Nauti 803 en Nauti HTM-1)

Werkt overigens prima en homogeniteit troef in DVD 5.1

Ook stuur ik nu alles op 'large' en gebruik de subs enkel en allen voor LFE(maar dat is weer een andere kwestie waar sommigen het blijkbaar een beetje raar vinden, theoretisch gezien dan)
Ben benieuw wat je hierover denkt ???



CitaatJe kan je geld maar één keer uitgeven en ik kies dan voor het gewicht naar de fronts.

zeer duidelijk ;)

CitaatZo ook met de versterking. De gebruikte Krell waar we het in dit topic over hebben is de versterker voor de achter kanalen. Voor de fronts gebruik ik een Krell KSA300s. Het geluid van beide versterkers komt heel erg overeen. Alleen de 300s heeft meer kwaliteit (detail, slam, ruimtelijkheid).

Jij weet goed waarover we praten ;)
Volkomen mee eens en ervaar ik ook zo met mijn amps.

CitaatMisschien komt het ook dat ik eigenlijk meer stereo luister. Maar met surround (film) heb je zeker voordeel van meer kwaliteit aan de voorkant (mits achter goed matched).

Martin

Is niet volledig overeenkomstig bij mij.
Moet wel toegeven dat ik de laatste tijd redelijk stereo luister maar dat mijn grootste passie toch uitgaat naar het beluisteren en bekijken van concert dvd's in 5.1
Ook films maar dan iets in mindere mate.

Wat een toevallige overeenkomsten .
Dus ben je toch zo geen vreemde eend in de bijt als je denkt hé Martin ;)

Mvgr
Yves.




garmtz

Hoi Yves! Ik ben blij dat het op die manier goed integreert. Toen ik nog de HCA-2205AT en HCA-1000A had, hoorde ik duidelijk een verschil tussen de 2-kanaals op de sides (slechter) en de 2-kanaals op de rears (beter). De versterkers zijn wel zo'n beetje hetzelfde opgebouwd en zouden goed moeten matchen, maar dat deden ze dus niet perfect. Vandaar dus mijn 'angst' voor mijn Chords. Maar we zullen zien... Ik denk dat mijn elektrostaten op zich wel heel erg kritisch zijn voor verschillen tussen de kanalen.

thommy

Citaat van: garmtz op november 25, 2003, 15:48:00
Yves, ik kom graag naar je toe MET Martin en Krell, als hij dat ook ziet zitten tenminste.

Zou ik erg op prijs stellen, zeer tof hoor 8)

Maar ik zie net dat Martin nog zoveel andere zaken op z'n programma heeft staan.
Inderdaad, jullie bezoek was gezellig maar had een heel andere bedoeling om iets te vergelijken.
Het ging hem voor de verkoop van de AVC 2500U aan een collega van Martin.
Toen was ook mijn hele set overhoop gehaald omdat de persoon in kwestie de combinatie AVC-2500 enkel op de HCA-2205AT wou beluisteren.
Wow, was helemaal geen makkie om al die kabeltjes op de arme HCA-2205 te krijgen ;D
Moet je verstaan dat alles bi-wired voorzien was en dat ik normaal met twee eindbakken werk en daardoor ook niet moet zien op een WBT'je meer of minder, was wel echt een wirwar van kabeltjes die de 2205 toen te verwerken kreeg ;D

Toch hadden we even tussendoor de tijd gemaakt om de C-2 en de HCA-3500 er bij te sleuren.
Toestellen waren wel zeer koud en tegen dat onze zeer korte stereo luistersessie gedaan was waren ze nog niet opgewarmd.
Je hoorde zo  minuut na minuut het geluid verbeteren.

Maar dit was dus even een vluggertje ;D en voor mij althans geen vergelijk met een andere amp.
Je kan je echter wel een gedachte vormen maar om echt uitsluitsel te geven zou je toch een echt A/B vergelijk moeten doen, immers de kabels, speakers, pre amp zijn toch ook van veelbetekend belang en dus geheel nieuw voor Martin die dagelijks naar zijn persoonlijke set luistert.

Misschien kan ik eens op audioforum vragen of er iemand over een Krell beschikt en 'in' is in een vergelijk met een paar andere amps?

Mvgr
Yves.






thommy

Citaat van: garmtz op november 25, 2003, 18:48:18
Hoi Yves! Ik ben blij dat het op die manier goed integreert. Toen ik nog de HCA-2205AT en HCA-1000A had, hoorde ik duidelijk een verschil tussen de 2-kanaals op de sides (slechter) en de 2-kanaals op de rears (beter). De versterkers zijn wel zo'n beetje hetzelfde opgebouwd en zouden goed moeten matchen, maar dat deden ze dus niet perfect. Vandaar dus mijn 'angst' voor mijn Chords. Maar we zullen zien... Ik denk dat mijn elektrostaten op zich wel heel erg kritisch zijn voor verschillen tussen de kanalen.

Hi Garmt,

Was het misschien niet te wijten dat de HCA-1000 toch net iets te licht was?
Heb deze ook al eens kunnen beluisteren in stereo en het is echt toch nog  het kleinste broertje hoor.
Ik zou anders geen verklaring hiervoor kunnen vinden want de 2205 en de 3500 matchen toch zeer goed.
of misschien toch je elektrostaten?

Ik hoop echt dat het het eerste is want anders vrees ik dat je met je Chord ook tegen hetzelfde verschijnsel gaat oplopen :(

Maar eerst rustig afwachten en dan pas conclusie trekken

Mvgr
Yves.

garmtz

Citaat van: thommy op november 25, 2003, 19:04:11
Was het misschien niet te wijten dat de HCA-1000 toch net iets te licht was?

Dat denk ik niet, want zelfs op zeer lage niveaus was de integratie met de 1000 op de sides gewoon wat minder. Was onafhankelijk van niveau dus.

Citaat
Heb deze ook al eens kunnen beluisteren in stereo en het is echt toch nog  het kleinste broertje hoor.

Ja, dat is natuurlijk zo, maar ik denk toch eerder dat het aan de algehele opbouw of gebruikte componenten ligt dan aan het vermogen. Toch een iets ander design blijkbaar. De HCA-3500 en 2205 lijken qua schakeling misschien beter op elkaar (zitten ook in dezelfde behuizing..).

CitaatIk hoop echt dat het het eerste is want anders vrees ik dat je met je Chord ook tegen hetzelfde verschijnsel gaat oplopen :(

Maar eerst rustig afwachten en dan pas conclusie trekken

Precies, we zien wel... Zal nog wel even moeten wachten, want de SPM 1900 moet nog naar 240V worden omgezet. Hij zit gelukkig in een zeer stevige doos, dus transport gaat zonder gevaar.