resonerende muur

Gestart door quido64, oktober 12, 2009, 22:17:49

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Schaap

Wel grappig tussen 10-20 Hz, -15 dB ;D. Je produceert zeker anti-geluid :alien:.  Een verschil van 6 dB is gehoormatig toch al behoorlijk. Vreemd vind ik dat die basreflexpoorten vanaf 50 Hz en hoger geen verschil geven i.c. wel/niet afgesloten.

WMC

Citaat van: Schaap op november 13, 2009, 22:41:07
Wel grappig tussen 10-20 Hz, -15 dB ;D. Je produceert zeker anti-geluid :alien:.  Een verschil van 6 dB is gehoormatig toch al behoorlijk. Vreemd vind ik dat die basreflexpoorten vanaf 50 Hz en hoger geen verschil geven i.c. wel/niet afgesloten.

De decibel schaal is een logaritmische schaal, vandaar het negatieve getal. Dit is ten opzichte van een referente druk.

Overigens zou het dichtstoppen van je poorten zelfs negatief kunnen zijn. Je speakers vallen als basreflex systeem met 24 dB/octaaf, terwijl dit als gesloten systeem met 12 dB/octaaf is. Dit betekent dat, ondanks dat een bas reflex speaker een lager -3 dB punt heeft een gesloten syteem vanaf een bepaalde frequentie wel degelijk harder speelt.
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

Eric Desart

#27
Citaat van: quido64 op november 13, 2009, 22:23:16

Misschien meet ik nu wel met een zwaar belabberde plaatsing en inregeling?
Of kun je los daarvan sowieso het gedrag van mijn ruimte in kaart brengen en daar de juiste conclusies uit treken?
En in hoeverre heeft mijn 8033C nog invloed op het hele verhaal?
Want de meetresultaten zullen toch ook weer afhangen van hoe ik die ingesteld heb, wat hij wegdrukt en op welke en hoeveel plaatsen ik hem heb laten meten?
Zou hij het hele probleem juist niet moeten kunnen oplossen?

Dit is gewoon mijn persoonlijk gevoel.
Ik zou elektronische correcties voor het allerlaatste houden en starten met de ganse boel neutraal in te stellen, behoudens wanneer volume (balans) belangrijk is om symmetrie of gebrek aan symmetrie op te vangen, zodat je ca de juiste balans krijgt op je luisterplaats in functie van afwijkende afstanden (ik heb het over de subs).

Dan je ruimte akoestiek in orde brengen.  Het is echter niet makkelijk om aan die 30 Hz te geraken.
Dit zijn ingrijpende dingen.  Je geraakt met bastraps moeilijk aan die 30 Hz (dit vraagt een behoorlijke dikte), maar je zou kunnen denken aan de muur achter het aquarium om deze met een of andere beplating (voorbeeld gyproc) uit te rusten als een paneeldemper. (Hoe groot zijn die kasten? Is het mogelijk om wat fotos te plaatsen). De andere kopse muur met een zeer dikke absorberende bekleding (dikte = materiaal + spouw) die je elegant kan wegwerken (je kamer wordt wel korter).
Edit: Ik heb hier eens (oppervlakkig) naar gerekend en die paneeldemper is geen goede oplossing (te veel plaats innemend, of te zware panelen ten koste van efficiëntie). Ik heb het ook berekend als een drievoudig systeem (laat toe om ze op 2 frequenties af te stellen - 30 en 60 Hz waarvan de laagste lager wordt) maar ook dit lukt niet naar wens.

Dus ik denk dat de beste oplossing is dat je door een of ander basmanagement dat laag uit je fronts haalt en alleen door je subs laat geven.
Het voordeel van (2) subs is hun omnidirectioneel karakter die je toelaat om te verschuiven (experimenteel) en dankbaar gebruik te maken van de faserelatie met die modes (eigenlijk werkt dat deels als een anti-mode).

Die 47 Hz is een breedtemode. Hier zou ik mee wachten tot je ziet of aanpassing van de kopse kanten hier voldoende mee effect op heeft en hoe storend dat die nog is. Dit zou op te lossen zijn door een gyprocwand links (op juiste afstand).
Het is mij niet duidelijk waarom die 47 Hz in je watervalmeting zo expliciet is in vergelijking met je andere metingen. Kan je hier eens op ingaan?

Die 50 a 60 Hz wordt in belangrijke mate mee gecontroleerd door de behandeling van je kopse kanten en wat volgt:
Voor de rest bastraps bijvoegen (er staan er meerdere besproken in het forum hier = losse panelen en/of hoeken).
Het hangt er allemaal maar vanaf in hoever je hier mee wenst te gaan.

Ik geloof niet dat een 8033 zomaar alles kan oplossen. Je kan met fase en volume spelen, maar ik weet niet juist wat zo'n anti-mode exact doet.
Die 8033C zou ik achteraf instellen.

En voor het meten: If vind het niet eenvoudig om dit op afstand te sturen. Ik zou in elk geval graag meer watervalmetingen zien. En geef een gedetailleerder y-schaal. Die informatie beneden 20 Hz kan je niets mee. Je hebt geen idee wat je daar juist meet en die lage waarden zijn een beetje onzin. Leuk om zien, maar dat is ook al. Ik heb trouwens ook sterke vraagtekens bij de nauwkeurigheid van die <20 Hz waarden.
Vriendelijke groeten
Eric Desart
Vragen inzake geluidsisolatie of akoestiek horen hier thuis in het forum, niet in of via persoonlijk berichtjes.
Zo leren we allen van elkaar.

quido64

Hallo Eric,

bedankt voor je reactie!

Ik ga dus meten zonder mijn 8033C.
Ik laat mijn subs in fase en op welk volume?
Als ik ze probeer in te regelen via mijn versterker dan haal ik bij lange na niet de 75dB ruis die mijn andere speakers wel halen.
De woofers nog harder zetten met hun eigen volumeknop is destructief voor mijn gehoor!
Ik ga meten vanaf 20Hz en dan tot 200Hz.

Wat voor basmanagement zou ik kunnen gebruiken om die 30Hz uit mijn fronts te krijgen?
Als ik meet met subs en fronts aan lijkt die 30 Hz een stuk mider te worden.


groen= fronts zonder sub
blauw= fronts met 2 subs
Is de 30 Hz hier nog een probleem of valt ie zoals je uigelegd had hier niet op omdat het slechts 1 meting is?

Ook interresant is het uitzetten van mijn achterste sub:

rood= fronts met 2 subs
zwart=fronts met alléén de voorste sub
De 8033C is hier nog in gebruik, afgeregeld met alleen de voorste sub.
De 2 bulten bij 50 en 60 Hz zijn nu zo goed als weg.(uit de meting of uit de kamer?)


Wat er rond die 47Hz gebeurt snap ik ook niet, eens kijken wat ie in de komende metingen gaat doen.
Is het strategisch juist om te gaan meten op de mogelijke bulten en deuken die te zien zijn in je 3 figuren uit je vorige post?

Ik waardeer je hulp, tijd en energie enorm!

Guido
Reciever: Marantz SR7200
SACD/DVD: Marantz DV8300
Fronts: DM603 S3
Rear: DM 601 S3 Center: LCR60 S3 Sub: 2 x REL Q50 Beamer: Sony Bravia VPL AW-15 Scherm: Kingpin Velvet FS210

Eric Desart

Geef nu eens een schetsje waar je je juiste meetpositie op zet + de maatvoering en positie van de rest.
Beschrijf die ramen eens.
En beschrijf die muren (materiaal, dikte, enkel, dubbel?)
Vriendelijke groeten
Eric Desart
Vragen inzake geluidsisolatie of akoestiek horen hier thuis in het forum, niet in of via persoonlijk berichtjes.
Zo leren we allen van elkaar.

quido64

#30
Ik zal maandag binnenkort even bij daglicht wat foto's maken en schetsen.

Goed weekend verder  :thumbs-up:
Reciever: Marantz SR7200
SACD/DVD: Marantz DV8300
Fronts: DM603 S3
Rear: DM 601 S3 Center: LCR60 S3 Sub: 2 x REL Q50 Beamer: Sony Bravia VPL AW-15 Scherm: Kingpin Velvet FS210

Eric Desart

#31
Guido,

Vergeet nu eens niet die waterval metingen ook.

Reden waarom:  In die watervalmetingen zijn die resonanties beter herkenbaar. Deze hebben en zeer lange nagalm en zeer kleurend. Deze resonanties slaan terug op de modale akoestiek.
Die response metingen die jij maakt geven een niveau weer wat een mix is van deze resonanties (modale akoestiek) en gewoon "boundary interference", dus interferentie via reflecties (geometrische akoestiek). Op deze metingen kan je beiden niet (zo) goed onderscheiden.

Het gaat er niet alleen om om een vlakke curve na te streven maar dat doorwerken van die resonanties tegen te gaan.

Wat betreft dat basmanagement om dat laag uit die fronts te halen (zou ik nog doen, niettegenstaande deels gemaskeerd door de subs. Maar je kan dit beter beoordelen als je die metingen herhaalt met watervalmetingen) laat ik aan de elektronica/audio equipment experts hier. (Een of ander soort van EQ of zoiets?). Ik ben een "fysica kwiestenbiebel". Mijn job gaat tot waar geluid in een draad verdwijnt, dan is het Chinees voor mij, en begint terug als het geluid aan de andere kant terug uit een draad komt.
Ik weet in elk geval dat in studios zo gebeurt of kan gebeuren. De subs nemen gewoon de taak (deels of geheel) in het laag over (ik heb zo met Genelecs aan het spelen geweest = instelbaar).

8) Dat stuk Chinees voor mij heet "elektro akoestiek" en/of "audio engineering" geloof ik.
Vriendelijke groeten
Eric Desart
Vragen inzake geluidsisolatie of akoestiek horen hier thuis in het forum, niet in of via persoonlijk berichtjes.
Zo leren we allen van elkaar.

yorkie13

en al vorderingen gemaakt met meten en schuiven met de subs
is de anti mode er nog ?
ik heb sinds vandaag 2 x dezelfde subwoofer staan
2 x de xxls400 van BK op het laag via een splitter aangesloten op de antimode
net even kort gedraaid en de eerste indruk is dat er meer laag is
dus de gain op de subwoofers iets terug gezet
ik heb nu 1 sub links en 1 rechts van de fronts staan
crossover even voor het gemak op 80 hz gezet voor fronts, center en surrounds
en 120 hz voor de subwoofers

morgen ga ik eens schuiven met de subwoofers, ze staan nu op 4,8 m van de luisterplek
probleem frequenties in de kamer zijn 31, 38 en 76 hz
de fronts gaan niet tot 30 hz, dus het probleem van fronts en subs die dan de bas extra versterken
is er niet