Rond Vs. 4kante Subwoofer

Gestart door squallgage, mei 19, 2008, 20:30:00

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

squallgage




ik zat net op msn met een maat van mij, maar altijd als hij mij spullen laat zien. Die hij dan weer graag wil gebruiken voor zijn auto.
is het 9 van de 10 en waardeloze troep.

net als daarnet . hij vergelijkt auto speaker met thuis speakers en andersom, hij denkt dat een sub van 500watt beter is dan er een van 100watt omdat hij meer watt heeft. Zo kwam hij net ook mee dat hij een Vierkante subwoofer wilde gaan halen.

Maar Als er een vorm is voor je subwoofer die werkt dan is het wel rond. want ik heb echt nog nooit een degelijk speaker merk als Mission, B&W of wat dan ook met 4kant subwoofers gezien.

Hij is er heilig van over tuigd dat zijn 4kante netzo goed is als een 4kante.

ik kan me maar 1 rede bedenke om zo'n sub te halen. dat je totaal geen verstand hebt van geluid.
zulke vormen kunnen ook altijd in de auto tuning , maar dan wel puur voor de vorm. lijk mij

of zit ik er nu echt naast. !!!!
wat vinden jullie.

(hoedan ook het ziet er belachelijk uit ! )
Vlissingen is de shit, geloof je het niet. Vraag het de duitsers. !

Interficior

Citaat van: squallgage op mei 19, 2008, 20:30:00
Hij is er heilig van over tuigd dat zijn 4kante netzo goed is als een 4kante.
Daar ben ik het mee eens. ;D
Citeerik kan me maar 1 rede bedenke om zo'n sub te halen. dat je totaal geen verstand hebt van geluid.
zulke vormen kunnen ook altijd in de auto tuning , maar dan wel puur voor de vorm. lijk mij

of zit ik er nu echt naast. !!!!
wat vinden jullie.
Aangezien het in de autowereld veelal draait om SPL, en kastconstructies vrijwel altijd vierkant zijn is een vierkante subwoofer nuttig. Je hebt namelijk een veel hoger "rendement" van je beschikbare ruimte/oppervlak in je wagen.

Verder is voor de hifi-fanaat de genaaide surround natuurlijk ook lachen-gieren-brullen.

Echter, er is hifi-technisch nogal wat af te dingen op de vierkante vorm (maak dan ook een vierkante magneet) zoals dat er in de hoeken meer weerstand is van het rubber en de afstand tot de voicecoil groter is dan bij het andere oppervlak zodat je wellicht enge effecten krijgt als het materiaal gaat flabberen.

Je moet niet vergeten dat het voor car-audio designed is, en dat het een beetje sneu is als je als hifi-liefhebber het gaat afzeiken op jouw eigen waarden van goed geluid. Car-audio heeft gewoon andere interesses in het geluid. Dat jij je daar niet in kan vinden is natuurlijk prima, maar het is natuurlijk hetzelfde als een PA-figuur jou raar aankijkt als je een buizenversterker gebruikt en verteld van: Ja, dat gaat nooit goed als je er zalen mee wilt vullen. Dan zou jij ook zeggen van: ja, maar ik ga er nooit zalen mee voorzien van geluid.
Take it or lease it