Hoe goed is de informatie op een gecopieerde CD/DVD?

Gestart door Starred, april 19, 2004, 17:07:14

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Starred

Vraag voor techneuten:

Op een CD kan iets van 650 MB staan, oftewel heel wat bitjes en op een DVD natuurlijk nog veel meer. Stel je copiert een CD/DVD. Nu heb ik begrepen dat er bij het copieren bits verloren gaan (door verkeerd lezen oid ) en dat er foutcorrectie moeten worden toegepast door de brander. Hoeveel procent van de originele bitjes staat er dan op de gecopierde CD/DVD? Met andere woorden, hoeveel correctiebits worden toegepast en hoeveel originele bits gaan verloren? Bestaat hier documentatie over?

En copiert de ene brander nou beter dan de ander en merk je daar iets van bij het afspelen van de CD/DVD?

Dezelfde vraag kan je toepassen op interlinks. Hoeveel % van de originele bits gaan 'verloren' (worden verkeerd geinterpreteerd) bij overdracht middels een digitale interlink? En wat merk je daarvan bij afspelen?

OscarTango

bits verloren gaan ???...'t is toch eenbinair medium. Dus 1 tjes en 0-etjes... ik zou het raar vinden als niet alle 1-en 0-en meegekopierd worden, maar ik weet er verder ook niets van dus...

Sim2 Domino20,
Marantz DV6600
Marantz SR7500
Wharfedale Diamond 8.4, centre en 8.1 als surround

Kerstmanno

Citaat van: OscarTango op april 19, 2004, 18:26:44
bits verloren gaan ???...'t is toch eenbinair medium. Dus 1 tjes en 0-etjes... ik zou het raar vinden als niet alle 1-en 0-en meegekopierd worden, maar ik weet er verder ook niets van dus...


Tsja, en ik dacht eigenlijk ook altijd dat de 1-en en 0-en door elke digitale kabel op dezelfde manier verzonden zouden moeten worden. Maar dat schijnt ook niet te kloppen... :-\

Scarp

Op een data cd heb je gewoon correctie van wat er op de cd staat, dus er gaat niets verloren. Uiteraard zit er een limiet aan de hoeveelheid correctie die uitgevoerd kan worden, maar het kan best aardig wat aan. Als je de data zou bufferen en het originele muziek weer op zou bouwen, dan krijg je een prima geluid uit een cd speler ondanks dat er foutjes gecorrigeerd zijn. Een aantal merken doet ook wel zoiets.

Let wel dat een digitale interlink (digital coax) geen foutcorrectie heeft! En dat daarbij de klok ook via de kabel verstuurd wordt. Dus is het totaal vergelijkbaar met de cd speler zelf.

Starred


Albert N

Ook een interessante link is de FAQ van http://www.exactaudiocopy.de/

bijvoorbeeld:

Q:
Audio extraction is purely digital, how could unremarked errors occur?

A:
The data transmission itself is purely digital and also the data stored on the CD. But the Red Book standard (standard for audio CDs) is very weak and only little error correction will be performed in the drive. So on bad CD-ROM drives it is possible that you receive erroneous results.

Groeten,
albert


Oracle

Het verschil tussen data en audio-cd's is dat de fout-correctie van een data-cd vele malen sterker is.

Is ook logisch, want als van een data-cd enkele bits niet meer te lezen zijn, is de data onbruikbaar. Bij een audio-cd heb je hooguit een tik of skip in het geluid.

Inderdaad zijn er verschillen tussen de branders. Plextor's zijn over het algemeen de beste, met het meest stabiele loopwerk. Ook zie je nu dat Plextor een zwarte tray heeft. Volgens eigen zeggen om jitter tegen te gaan.

Of je het merkt ligt aan 2 dingen: is je set goed genoeg om dat te laten horen, en of je eigen oren gevoelig genoeg zijn (ofwel: ben je audiofiel genoeg..).

Groet,
Mark

Xenomorf

Onlangs kwam een vriend van mij langs met het origineel en een kopie van een DVD van Toto. Zijn bedoeling was om te testen of er verschillen tussen zaten.

Het verschil in geluid was opmerkelijk. Het origineel klonk veel vitaler, terwijl de kopie levensloos was, alsof veel detail verloren was gegaan. Wij hebben diezelfde test eerder gedaan met een aantal films, waaronder LOTR TTT en Pearl Harbor, maar daar zat dus vreemd genoeg totaal geen verschil tussen kopie en origineel. De kleinste finesses waren gewoon hoorbaar.  ???
B&W Matrix 802s3 (front)
3A Andante (rear)
CR Camparo (center)
Rel Q100 (sub)  Bryston 3B-ST (poweramp) Denon AVC-A1D (preamp)  Marantz SA-8400 CD/SACD speler Pioneer DV-939(dvd) Philips Pronto Kabels: v/d Hul & Reference Wire  Panasonic TH-42PW7E 42" Plasma TV

Starred

Citaat van: Xenomorf op april 20, 2004, 10:27:48
Onlangs kwam een vriend van mij langs met het origineel en een kopie van een DVD van Toto. Zijn bedoeling was om te testen of er verschillen tussen zaten.

Het verschil in geluid was opmerkelijk. Het origineel klonk veel vitaler, terwijl de kopie levensloos was, alsof veel detail verloren was gegaan. Wij hebben diezelfde test eerder gedaan met een aantal films, waaronder LOTR TTT en Pearl Harbor, maar daar zat dus vreemd genoeg totaal geen verschil tussen kopie en origineel. De kleinste finesses waren gewoon hoorbaar.  ???

De vraag is of er sprake is van hetzelfde copierprogramma en compressie? Wellicht wordt DTS geluid anders gecopieerd dan stereo of DD5.1 geluid?

Xenomorf

Het enige dat ik weet is dat hij alle DVD's met hetzelfde programma ript en brand en ook op zo'n laag mogelijke snelheid brand. Het zou misschien zo kunnen zijn dat er kwaliteitsverschil zat tussen de media, als dat hoorbaar zou zijn.
B&W Matrix 802s3 (front)
3A Andante (rear)
CR Camparo (center)
Rel Q100 (sub)  Bryston 3B-ST (poweramp) Denon AVC-A1D (preamp)  Marantz SA-8400 CD/SACD speler Pioneer DV-939(dvd) Philips Pronto Kabels: v/d Hul & Reference Wire  Panasonic TH-42PW7E 42" Plasma TV

garmtz

Het is essentieel in te zien wat de verschillen zijn tussen CD en DVD, ze zijn namelijk niet hetzelfde!!!!

Op een CD staan de bits opgeslagen als een 'return to zero' code. In deze code zit naast de gedigitaliseerde audio ook het kloksignaal. Wordt er niet nauwkeurig gebrand, dan zullen de bits op ongelijke afstand van elkaar zitten met als resultaat dat ook de klok gaat 'zweven'. Resultaat: verslechtering van je geluid! Er wordt wel wat buffering toegepast, maar dat haalt blijkbaar nooit alle tijd-fouten (JITTER!!) weg.

Bij een DVD is de data als files opgeslagen met zeer robuuste fout-correctie, net als data op een harde schijf. De files worden geladen en eigenlijk als een soort programma afgespeeld. Er is geen afhankelijkheid van de data voor clocking of wat dan ook.

Erik van Voorst (in memoriam)

Starred

Om antwoord op je vraag te geven...

Als je werkt met het EAC programma dan kun je na het processen een logboek openen
en kun je per cd kijken wat er gebeurt is met het kopieren.

Het leuke is (of ook weer niet) dat hij ook laat zien of het origineel 100 procent is.
Neen dus.....beste origineel wat er tot nu toe bij mij in gegaan is was een Chesky Test CD (geen toeval) deze was bij elke track 100 procent.

Het log zegt dan bv. Origineel Track 1 = 100 procent....Kopie Track1 99.3 procent.
Als extra feature kun je voor het branden even luisteren naar de foutgelezen plek.....9 maal van de 10 is het absoluut niet hoorbaar.

Het wordt pas echt leuk als je een kopie erin stopt van een "Pipo de Clown Kopieerprogramma"
wat je dan als fouten ziet......je zal dan meteen het origineel weer gaan kopen.  ;D

Uiteraard is het vaak hoorbaar een origineel naast een kopie.......maar EAC is subliem en voor mij
"goed genoeg"  ;) wel in combinatie met een goudgelaagde blanco HI-SPACE cd (3 Euro)

Groetjes
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!