Htforum.nl

HT/STEREO overeenkomstige topics => Speakers, subs etc. => Topic started by: audiotechneut on October 25, 2022, 17:47:37

Title: De universele luidspreker: Altijd een compromis?
Post by: audiotechneut on October 25, 2022, 17:47:37
Naast luisteren naar muziek is het experimenteren met verschillende luidsprekers een van mijn hobby's. Ik heb al veel soorten en maten gehad en allemaal gebruikte versies via Marktplaats. Vaak gerenommeerde merken als B&W, Kef, Totem, Proac, Elipson, Dali, Monitor Audio, Xanadu en ga zo maar door. Vloerstaander en monitoren, ik heb van alles geprobeerd, op zoek naar de ultieme geluidsbeleving.

Een luidspreker met een beetje teveel of te weinig laag is vaak nog mee te leven maar te weinig hoog, al ik het maar 3db, maakt alles saai. Liever een luidspreker die iets teveel hoog produceert dan iets te weinig, dan blijft het in ieder geval spannend klinken.

De elektronica is al lange tijd hetzelfde en is van Myryad.  Ook de akoestiek  van de kamer is door de jaren niet echt veranderd.

Dit proces loopt al een jaar of dertig en ik heb nog steeds niet het ideale paartje gevonden hoewel er luidsprekers voorbij zijn gekomen die dat wel benaderen. De Floating 2 van Synthese en de Proac Studio 150 (doen erg weinig fout maar missen wat impact voor mijn grote kamer)  waren lange tijd blijvers. Momenteel speel ik met Totem Sttaf vloerstaanders. Knappe luidspreker die veel goed doet en mijn grote huiskamer (ondanks zijn slanke formaat) prima aankan!

Dat niet alles ideaal klinkt heeft natuurlijk ook veel te maken met de grote spreiding in de opnamekwaliteit van CD's. Goede opnames klinken vaak super en mindere opnames klinken met goede luidsprekers ook echt minder. Dat hoort zo zou je zeggen maar ik vind het fijn als een luidspreker een beetje vergevingsgezind is en van een slechte opname toch nog iets kan maken. Het is nu eenmaal zo dat de spreiding in de opnamekwaliteit van CD's enorm is. Zo'n 80% van de CD's klinkt niet perfect. Dat lijkt niet altijd veroorzaakt door budgettaire problemen want ook gerenommeerde muzikanten brengen CD's uit die beroerd zijn geproduceerd/opgenomen. Soms is dat zelfs een keuze. (Lees de Wiki over de Loudness War er maar eens op na.)

Vraag is natuurlijk: Bestaat het ideale paartje luidsprekers als je muzieksmaak erg divers is. Zijn er luidsprekers die bijna alles goed doen en ook een beetje vergevingsgezind met slechte opnames omgaan?
Tot op heden is mijn antwoord op die vraag: helaas zijn die moeilijk te vinden. Heb jij het ultieme paartje gevonden, deel het dan s.v.p. in dit topic. Ik ben benieuwd! Het gaat dan over de categorie met een nieuwwaarde tot €4500,- /paar.

Title: Re: De universele luidspreker: Altijd een compromis?
Post by: Rowdy on October 25, 2022, 18:30:09

Een foto van mijn oude set met Opera 1.5 luidsprekers:(http://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/540/42703d46-ba76-4cea-a07c-42379e8347e1.jpg)
Het geluidsbeeld was vergevingsgezinder dan dezelfde set met Tannoy D300 luidsprekers. Daar had ik een haat-liefde verhouding mee.
Title: Re: De universele luidspreker: Altijd een compromis?
Post by: mijkie on October 25, 2022, 18:36:30
Hier t zelfde liedje, van alles gehad, ook kwa versterking

Grote speakers, kleine(re) speakers, passief en nu al een paar jaar actief, wat me overigens erg goed bevalt!

Na de eerste actieve set, Adam Artist 6(kleine zuiltjes), overgegaan op de alom bekende JBL LSR305 en nu al een tijdje een setje Focal Alpha 50 op een paar mooie stands en ik moet eerlijk bekennen, dat dit erg lekker klinkt!

Ook verschillende voorversterkers gehad, van Oppo tot Auralic Altair en nu na een mooie ervaring met een RME Adi bij Gustard beland en ook die klinkt erg lekker imo

Is het mijn ultieme set, geen idee maar, klinkt voor mij wel verd....... lekker :)
Title: Re: De universele luidspreker: Altijd een compromis?
Post by: jahtari on October 25, 2022, 19:42:08
In de basis blijft het persoonlijk. Iedereen heeft andere oren en voorkeuren.

Ik ben voorstander van actieve speakers. Verder is het aanpakken van de akoestiek zeer belangrijk, hiermee kun je veel winst behalen.

De laatste plooien kun je dan glad strijken met dsp en ruimtecorrectie. Dit haalt voor mij een groot gedeelte van de voodoo uit de hobby, van bijv. vermeende magische combinaties van apparatuur.  En dsp geeft je dan de mogelijkheid om het geluid te tunen (meer laag bijv.) naar jouw persoonlijke voorkeur.

Ik had laatst een andere set actieve speakers op proef. Met de ruimtecorrectie aan en in dezelfde (grotendeels gedempte) ruimte was er heel weinig verschil in het geluid.

En alles klinkt voor mijn gevoel zoals het hoort. En een piano klinkt met sommige tonen voor mijn oren irritant, net als bij een echte piano, een snerpende vervormende elektrische gitaar klinkt zoals ik m omschrijf en een hemelse vrouwenstem ook.
Title: Re: De universele luidspreker: Altijd een compromis?
Post by: CinéHome on October 25, 2022, 19:58:15
HuubF heeft deze zoektocht onlangs (af)gesloten. Zijn set is helaas wel wat duurder uitgedraaid.

Zelf bouw ik een actief 2.1 systeem dat precies voor zo'n prijs (iets boven €4.500) aan al die wensen moet tegemoet komen.
Title: Re: De universele luidspreker: Altijd een compromis?
Post by: chansig on October 25, 2022, 20:04:51
Knap als je de smaak van iedereen in 1 speaker kan krijgen.

En Huub is nog niet klaar.

Gr. Hans
Title: Re: De universele luidspreker: Altijd een compromis?
Post by: CinéHome on October 25, 2022, 20:11:59
Quote from: chansig on October 25, 2022, 20:04:51
Knap als je de smaak van iedereen in 1 speaker kan krijgen.

En Huub is nog niet klaar.

Gr. Hans
Kom je weer aandraven met smaak. :clapping:
Smakelijk! :D
Title: Re: De universele luidspreker: Altijd een compromis?
Post by: chansig on October 25, 2022, 20:16:24
Ik ben gehersenspoeld door mijn rondhangen hier.

Gr. Hans
Title: Re: De universele luidspreker: Altijd een compromis?
Post by: audiotechneut on October 25, 2022, 20:55:17
Quote from: Rowdy on October 25, 2022, 18:30:09
Een foto van mijn oude set met Opera 1.5 luidsprekers:(http://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/540/42703d46-ba76-4cea-a07c-42379e8347e1.jpg)
Het geluidsbeeld was vergevingsgezinder dan dezelfde set met Tannoy D300 luidsprekers. Daar had ik een haat-liefde verhouding mee.
Grappig dat je ook met Myryad speelt. Volgens mij zie ik een MA120 eindversterker. Als je ooit de kans krijgt zou ik die vervangen door een MA240. Dat is een substantiële verbetering.
Title: Re: De universele luidspreker: Altijd een compromis?
Post by: Rowdy on October 25, 2022, 21:01:58
Ik heb de Myryad set 18 jaar gehad. Sinds 2017 bestaat mijn set uit Rega componenten. De platenspeler heb ik nog steeds. Mijn huidige luidsprekers zijn van Fyne Audio.


De tuner en CD speler (met CS4390 DAC) heb ik nog steeds in mijn bezit, maar worden niet gebruikt.
Title: Re: De universele luidspreker: Altijd een compromis?
Post by: vanzomereng on October 25, 2022, 23:47:01
Quote from: audiotechneut on October 25, 2022, 17:47:37
Vraag is natuurlijk: Bestaat het ideale paartje luidsprekers als je muzieksmaak erg divers is. Zijn er luidsprekers die bijna alles goed doen en ook een beetje vergevingsgezind met slechte opnames omgaan?
Tot op heden is mijn antwoord op die vraag: helaas zijn die moeilijk te vinden. Heb jij het ultieme paartje gevonden, deel het dan s.v.p. in dit topic. Ik ben benieuwd! Het gaat dan over de categorie met een nieuwwaarde tot €4500,- /paar.

Ja hoor..... er zijn wel honderden speakers op te noemen welke als goede all-rounders bestempeld kunnen worden en redelijk
vergevingsgezind zijn m.b.t. slechte opnames.   

1 van deze speakers, heb ik in mijn bezit ( B&W 702S2 )
- voldoende pit bij hardrock
- voldoende verfijnd bij klassieke muziek
- vergevingsgezind

Er zijn momenten waarop ik wellicht een grote JBL, Klipsch of een PA-systeem bij hardrock meer fun vind geven en
er zijn momenten waarop ik een Magnepan of een grote elektrostaat van Martin Logan bij klassieke muziek nog verfijnder
of filigraner vind spelen maar voor elke genre een andere speaker is niet erg praktisch.

E.e.a. hangt ook van je luistergewoontes en smaak af,  niet voor iedereen heeft een speaker bij klassiek (te) "gepolijst te klinken
en hoeft het bij hardrock ook niet te pittig/dynamisch te zijn. 
Verder kunnen dit soort "luisterwensen" ook nog per moment (in welke "mood" je verkeerd) steeds verschillen.

Ja.... een speaker is dus altijd een compromis omdat....
1.  iemand een bepaalde speaker vooral bij een bepaalde genre vind excelleren en dit persoon kan weer sterk kan verschillen
2.  een speaker voor een bepaalde kostprijs is gemaakt en de fabrikant derhalve dus keuzes heeft moeten maken

Verschillen tussen speakers kunnen groot zijn maar vallen m.i.z. pas dramatisch op, bij een 1-op-1 vergelijk.


Het feit dat jij en wellicht velen met jouw, moeite hebben om een goede speaker (all-rounder) te vinden die ook vergevingsgezind
is voor slechtere opnames heeft meer met jouw vergevingsgezind te maken (lees: bereidheid tot compromis)

Mijn advies is gewoon om zelf hierin wat meer soepelheid in te betrachten om niet het risico te lopen om pas op zeer late leeftijd
die zogenaamde heilige graal gevonden te hebben  :D     


Title: Re: De universele luidspreker: Altijd een compromis?
Post by: chansig on October 26, 2022, 08:19:06
Overigens ben ik van mening dat een speaker die goed mogelijk meet de way to go is. Dat dit dan toevallig net mijn smaak is, is dan mazzel.

Een speaker die mindere opnames beterder laat klinken. Mwahhhh, ik zou hem niet willen hebben. Alleen om door te verkopen.  :D

Emotie en al dat soort gevoelige vrouwengedoe ? Dat zit niet in een speaker, cq apparaat of kabel. Dat zijn dode dingen. Ademen niet, hebben geen hersens dus ook geen emotie.

Dus ja smaak is a bitch.

Gr. Hans
Title: Re: De universele luidspreker: Altijd een compromis?
Post by: CinéHome on October 26, 2022, 08:51:12
Zelf heb ik ook jaren gedacht dat een luidspreker geschikt is voor een bepaalde (reeks van) muzieksmaak. En tot op zekere hoogte is dat ook zo. Toch wanneer je het budget wil beperken.
De redenering is dan vaak dat de meer 'high end' - verfijnder en gedetailleerder klinkende luidsprekers niet geschikt zijn voor het 'grove' werk zoals (death) metal. En op speakers die daar ideaal voor zijn, ga je geen klassiek luisteren.
Dat is waar voor de (betaalbare) luidsprekers die specifiek met dat doel zijn ontworpen.

Het grote probleem -naar mijn ervaring- om alle stijlen en opnamekwaliteiten te verenigen, is gebrek aan dynamiek in de meeste hifi luidsprekers (en anderzijds het gebrek aan verfijning in de meeste pro of stage luidsprekers). Ik veralgemeen, laat dat duidelijk zijn.

Een luidspreker als de Totem Staff is een heel mooi voorbeeld. Een prachtige luidspreker die het op de meeste vlakken goed tot zeer goed doet. Maar met 1 tweeter en 1 midwoofer en een baspoort, kan je niet verwachten om er groot orkest of hard rock op 'party level' mee te spelen. Daarvoor zit je te snel aan de limieten van het systeem.
Title: Re: De universele luidspreker: Altijd een compromis?
Post by: CinéHome on October 26, 2022, 08:57:48
En laat het duidelijk zijn dat een gemiddelde hifi luidspreker bijna per definitie een compromis is.
Waarom zijn er baspoorten en transmission lines uitgevonden? Om met een beperkte conusoppervlakte een voldoende diepe laagweergave te hebben.
Gesloten luidsprekers leveren nu eenmaal geen volle klank.
En meer of grotere drivers (dus ook kasten) levert een moeilijker aan te sturen geheel op en drijft voor de fabrikanten de prijs op. Een poort kost (vrijwel) niets en gaat nooit stuk. 😉
Title: Re: De universele luidspreker: Altijd een compromis?
Post by: CinéHome on October 26, 2022, 09:08:38
De oplossing is naar mijn idee:
- gesloten kasten;
- actieve aansturing;
- actieve filtering;
- meervoudige componenten;
Uit praktische overwegingen (afmetingen en integratie met de akoetiek) zal het dan ook nog best zijn om het laag onder de 80Hz te scheiden van de rest.

Wat meervoudige componenten betreft, bedoel ik bvb 2 actieve midwoofers van 15cm in plaats van 1 of zelfs ipv 1 van 18cm. Meervoudige baswoofers. Meer dan 1 tweeter per speaker.
Voor de tweeter is dat niet evident. Omdat deze onderling interfereren, kan dat voor een uitgefaseerde weergave zorgen in het hoog. Maar dat kan je in het kastontwerp ondervangen.

De voornaamste reden om meervoudige componenten te gebruiken, is de vervorming. Je dure tweeter mag nog zo goed zijn inzake vervorming, 2 goedkopere exemplaren zullen doorgaans betere cijfers tonen.

En eens de vervorming in je systeem tot een minimum is beperkt, is er natuurlijk weinig dat in de weg staat van een 'onbegrensde' dynamiek. En dan merk je plots dat die 'slecht opgenomen' muziek tóch heel goed kan klinken. En dan ga je cd na cd afspelen en je catalogus herontdekken.

Opmerking: de onderdelen in dit geheel moeten uiteraard ook van goede kwaliteit zijn. Maar om binnen een bepaald budget te blijven is bijvoorbeeld de keuze voor meer dan 1 tweeter een 'compromis'. Er zijn superieure tweeters die en hard en verfijnd kunnen klinken. Maar die kosten veelal een veelvoud van de heel goede exemplaren.
Title: Re: De universele luidspreker: Altijd een compromis?
Post by: DofN on October 26, 2022, 09:13:30
Quote from: MichelDW on October 26, 2022, 08:57:48
En laat het duidelijk zijn dat een gemiddelde hifi luidspreker bijna per definitie een compromis is.


Vanaf een bepaald abstractieniveau is alles een compromis, toch? Het "zijn" is al een compromis. Dus waarom dit speciaal genoemd moet worden voor "een gemiddelde hifi-luidspreker".. Dit geldt voor alles, dus ook voor alle luidsprekers. Maar maak je het wat specifieker, voeg je context toe, dan zullen er best compromisloze luidsprekers zijn voor bepaalde situaties.

Quote

Waarom zijn er baspoorten en transmission lines uitgevonden? Om met een beperkte conusoppervlakte een voldoende diepe laagweergave te hebben.


Wat is hier precies het compromis? OF doel je op geluidskwaliteit: de gebruikelijke onzin dat een open systeem minder goed klinkt dan een gesloten systeem? Of bedoel je hier jouw.. voorkeur.. als je weet waarnaar je luistert? Want blind ga je het niet (altijd) horen.

Quote
Gesloten luidsprekers leveren nu eenmaal geen volle klank.


Ja wel toch, er zijn ook gesloten LS die gewoon goed en vol klinken?

Quote
En meer of grotere drivers (dus ook kasten) levert een moeilijker aan te sturen geheel op en drijft voor de fabrikanten de prijs op. Een poort kost (vrijwel) niets en gaat nooit stuk. 😉

Dus? Wat is hier het compromis?


Title: Re: De universele luidspreker: Altijd een compromis?
Post by: CinéHome on October 26, 2022, 09:18:29
Het compromis met poorten?
In het tijdsdomein een moeilijk als 'perfect' te beschouwen methode. Het geluid dat een poort produceert is altijd een reactie op de beweging van de actief aangestuurde driver. Kan dat goed klinken? Uiteraard. Is dat een compromis voor 2 gelijktijdig uitslaande actieve drivers ... ja.
Title: Re: De universele luidspreker: Altijd een compromis?
Post by: DofN on October 26, 2022, 09:21:44
Voor het doel (goed klinken) is het misschien wel compromisloos. Alles hangt af van de context. Wat jij doet is zodanig veralgemeniseren dat het kant noch wal raakt.
Title: Re: De universele luidspreker: Altijd een compromis?
Post by: chansig on October 26, 2022, 09:49:35
@micheldw: dat nieuwe systeem klinkt wel mooi, leuk etc.

Misschien een apart topic voor maken ? Incl bv metingen. Leuk om te volgen ook voor een nitwit als ikzelf.

Gr. Hans
Title: Re: De universele luidspreker: Altijd een compromis?
Post by: DofN on October 26, 2022, 09:55:00
Quote from: MichelDW on October 26, 2022, 09:08:38


(..) En dan merk je plots dat die 'slecht opgenomen' muziek tóch heel goed kan klinken. En dan ga je cd na cd afspelen en je catalogus herontdekken.


Hier ben ik het dan weer wel helemaal mee eens. Is ook mijn ervaring. Op een echt goede set klinkt 'slecht opgenomen' muziek vaak toch nog prima, beter dan op een slechte set in een slechte akoestiek.

Title: Re: De universele luidspreker: Altijd een compromis?
Post by: chansig on October 26, 2022, 09:57:12
Volgens mij een logisch gevolg van een goed metende speaker en fijne ruimte. Ook de goede opnames klinken beter.   :D

Gr. Hans
Title: Re: De universele luidspreker: Altijd een compromis?
Post by: CinéHome on October 26, 2022, 12:26:54
Quote from: DofN on October 26, 2022, 09:21:44
Voor het doel (goed klinken) is het misschien wel compromisloos. Alles hangt af van de context. Wat jij doet is zodanig veralgemeniseren dat het kant noch wal raakt.
Ik zou het allerminst veralgemeniseren noemen.
Gewoon wat volgens mij de beste manier is om binnen een bepaalde prijsklasse toch een optimaal resultaat te halen.

Persoonlijk heb ik in het verleden al verschillende manieren gehoord om grofweg hetzelfde doel te behalen... alleen was het goedkoopste toen €10.000 en het duurdere €15.000. (en het was toch wel meer dan 10 jaar geleden).
Title: Re: De universele luidspreker: Altijd een compromis?
Post by: CinéHome on October 26, 2022, 12:33:37
Quote from: chansig on October 26, 2022, 09:49:35
@micheldw: dat nieuwe systeem klinkt wel mooi, leuk etc.

Misschien een apart topic voor maken ? Incl bv metingen. Leuk om te volgen ook voor een nitwit als ikzelf.
Je doet jezelf tekort. :D
Wanneer ik jouw set zie, dan vind ik daar veel van terug...
- gescheiden mid/hoog van laag
- multi drivers in het laag
- actief gefilterd en aangestuurd.

Dat gecombineerd met een monitor met competente tweeter en midwoofer met voldoende rendement, zal een meer dan geweldig resultaat geven.
Vraag is wat zoiets in de reguliere handel zou kosten.
Title: Re: De universele luidspreker: Altijd een compromis?
Post by: chansig on October 26, 2022, 13:44:53
Ik heb de speakers niet gebouwd. Maar geen eigen topic begrijp ik ?

Gr. Hans
Title: Re: De universele luidspreker: Altijd een compromis?
Post by: vanzomereng on October 26, 2022, 14:08:12
Quote from: MichelDW on October 26, 2022, 09:08:38
De oplossing is naar mijn idee:
- gesloten kasten;
- actieve aansturing;
- actieve filtering;
- meervoudige componenten;
Uit praktische overwegingen (afmetingen en integratie met de akoetiek) zal het dan ook nog best zijn om het laag onder de 80Hz te scheiden van de rest.

M.i.z. een goed alternatief/filosofie maar als ik op jouw site ga kijken, zie ik bar weinig info.

Als jij wat kan verkopen aan de klant voor ca. 4.500 euro, wat in jouw ogen bij de concurrentie minimaal 10.000 euro gaat kosten
om vergelijkbare kwaliteit te krijgen, zou ik graag willen weten, wat ik dan krijg aan hardware en aansluitmogelijkheden.

#  2 Actieve monitoren van ca. 80hz tot >20.000 HZ
#  Bijhorende stands
#  1 Actieve subwoofer
#  Welke aansluitmogelijk zijn er?
#  Hoe zit het met de service en garantie op langere termijn, mocht er onverhoopt iets met jouw of jouw bedrijf overkomen?
    (dit is ook voor vele klanten belangrijk en wat waard)

Ik ben zeer benieuwd naar specs en foto's
Title: Re: De universele luidspreker: Altijd een compromis?
Post by: mmuetst on October 26, 2022, 14:13:51
Gezien ik met oude meuk draai zijn dit wel de luidsprekers die het meeste aangesloten staan:
OLS Lotus II
(http://www.hififreaks.nl/index.php?action=dlattach;topic=2761.0;attach=9439;image)

Specs zijn hier nog te vinden
https://michielvanzaane.wordpress.com/2019/01/15/een-gloeiende-druppel-op-de-plaat/
Deze luidsprekers zijn zeer (buizen) versterker vriendelijk. Heel mooi ruimtelijk beeld met een strak en diep laag. Je hebt wel een hoge WAF nodig  ;) ze zijn nogal lomp.
Zou nog wel eens de OLS Lotus I op de kop willen tikken, helaas wordt deze bijna niet 2e hands aangeboden.

Reference 3a Master Control

Specs hier te vinden
http://3a-art-et-acoustique-appliquee.fr/catalogue_en.php?nom=Reference%203A&serie=Master&type=Master%20Control

(https://www.hififreaks.nl/index.php?action=dlattach;topic=2761.0;attach=12236;image)

Ook deze luidsprekers zijn (buizen) versterker vriendelijk. Ook hier weer mooi ruimtelijk beeld met iets minder laag dan de OLS.
Ik heb heel wat nieuw spul horen spelen waarbij ik dacht, nee, doe mij maar die oude meuk  ;)

Title: Re: De universele luidspreker: Altijd een compromis?
Post by: vanzomereng on October 26, 2022, 14:14:44
Quote from: MichelDW on October 26, 2022, 09:18:29
Het compromis met poorten?
In het tijdsdomein een moeilijk als 'perfect' te beschouwen methode. Het geluid dat een poort produceert is altijd een reactie op de beweging van de actief aangestuurde driver. Kan dat goed klinken? Uiteraard. Is dat een compromis voor 2 gelijktijdig uitslaande actieve drivers ... ja.

Suggereer jij hiermee, dat jouw oplossing wel perfect is dan?,  M.i.z. bestaan er geen perfectie systemen.
In de praktijk is e.e.a. niet zo dramatisch, vele kleine imperfecties vallen buiten het kritische bereik/gehoor van vele luisteraars.
Title: Re: De universele luidspreker: Altijd een compromis?
Post by: vanzomereng on October 26, 2022, 14:20:17
Quote from: mmuetst on October 26, 2022, 14:13:51
Ik heb heel wat nieuw spul horen spelen waarbij ik dacht, nee, doe mij maar die oude meuk  ;)

Jij bent toch niet van het type, vroeger was alles beter ;)

Mijn ervaring is, dat er tegenwoordig veel speakers nieuw worden aangeboden in de prijsklassen van 1.000 t/m 4.000 euro per paar
wat voor enkele tientallen jaren terug, volledig ondenkbaar was.
Title: Re: De universele luidspreker: Altijd een compromis?
Post by: chansig on October 26, 2022, 15:12:14
Mijn speakers vergelijk ik qua prijs graag met de Kii incl basmodules. :D

Gr. Hans
Title: Re: De universele luidspreker: Altijd een compromis?
Post by: CinéHome on October 26, 2022, 15:20:18
Quote from: VANZOMERENG on October 26, 2022, 14:14:44
Suggereer jij hiermee, dat jouw oplossing wel perfect is dan?,  M.i.z. bestaan er geen perfectie systemen.
In de praktijk is e.e.a. niet zo dramatisch, vele kleine imperfecties vallen buiten het kritische bereik/gehoor van vele luisteraars.
Ik beweer toch nergens perfectie. En zoals je zelf schrijft: 'kleine imperfecties'. Dat laat ik dan open voor interpretatie. Maar het mag duidelijk zijn dat starten vanaf een imperfect uitgangspunt altijd minder interessant is dan vanaf een potentieel perfect.
Title: Re: De universele luidspreker: Altijd een compromis?
Post by: CinéHome on October 26, 2022, 15:27:13
Quote from: chansig on October 26, 2022, 13:44:53
Ik heb de speakers niet gebouwd. Maar geen eigen topic begrijp ik ?
Het is toch niet omdat je ze niet zelf bouwde, dat je geen oordeel hebt over hun kwaliteiten?
Ik had al eens een topic aangaande mijn 3-weg monitor. Daar kwam toen zoveel b.s. langs, dat ik er en tijdlang klaar mee was.
Wie echt interesse heeft klopt wel aan. Dan kan je meteen zelf horen of het de moeite loont.

Gek genoeg zijn er best wat mensen die eerst een review of 3 willen lezen alvorens ze willen luisteren.
Title: Re: De universele luidspreker: Altijd een compromis?
Post by: chansig on October 26, 2022, 15:50:55
Quote from: MichelDW on October 26, 2022, 15:27:13
Het is toch niet omdat je ze niet zelf bouwde, dat je geen oordeel hebt over hun kwaliteiten?
Ik had al eens een topic aangaande mijn 3-weg monitor. Daar kwam toen zoveel b.s. langs, dat ik er en tijdlang klaar mee was.
Wie echt interesse heeft klopt wel aan. Dan kan je meteen zelf horen of het de moeite loont.

Gek genoeg zijn er best wat mensen die eerst een review of 3 willen lezen alvorens ze willen luisteren.

Zeker kan ik een oordeel veel. Iedereen heeft smaak. Dus ook ik.

Ah..de speakerbouwendebullshitmeter.  :D

Je wilt schijnbaar alleen de lekkere vruchten plukken van...

Jammer.

Gr. Hans
Title: Re: De universele luidspreker: Altijd een compromis?
Post by: mmuetst on October 26, 2022, 16:54:26
Quote from: VANZOMERENG on October 26, 2022, 14:20:17
Jij bent toch niet van het type, vroeger was alles beter ;)

Mijn ervaring is, dat er tegenwoordig veel speakers nieuw worden aangeboden in de prijsklassen van 1.000 t/m 4.000 euro per paar
wat voor enkele tientallen jaren terug, volledig ondenkbaar was.
Nee hoor, er is genoeg te vinden op de nieuwe markt wat prima klinkt. Die oude besjes in mijn mancave mochten toen die tijd nog groot en lomp zijn. Tegenwoordig moet het allemaal in de moderne interieurs passen.
Ik luister eigenlijk van alles van Hardrock, klassiek en jazz. Sommige luidsprekers in mijn collectie zijn voor specifieke muziekstromingen heel mooi. De OLS en de 3A kun je alles op draaien en zijn ook wel aardig voor opnames die minder zijn.
Title: Re: De universele luidspreker: Altijd een compromis?
Post by: vanzomereng on October 26, 2022, 19:36:50
Quote from: MichelDW on October 26, 2022, 15:20:18
Maar het mag duidelijk zijn dat starten vanaf een imperfect uitgangspunt altijd minder interessant is dan vanaf een potentieel perfect.
Klopt, maar dit is ook niet door niemand beweerd hiero.
Title: Re: De universele luidspreker: Altijd een compromis?
Post by: audiotechneut on October 26, 2022, 19:41:30
Reference 3a Master Control

Deze rakkers heb ik ook gehad. Erg mooie luidspreker maar ik zette er wel mijn huwelijk mee op het spel. Ze vond ze echt foei lelijk. Het was de witte versie.
Title: Re: De universele luidspreker: Altijd een compromis?
Post by: audiotechneut on October 26, 2022, 19:52:47
Ik heb het idee dat er met moderne hedendaagse luidsprekers wel meer impact gerealiseerd kan worden. Zeg maar de hoeveelheid kwalitatief goed geluid in verhouding tot de afmetingen. Ik kon zelf helaas niet naar Veldhoven dit jaar maar een vriend en een kennis van mij gingen onafhankelijk van elkaar wel. Beide kwamen gek genoeg met hetzelfde verhaal na afloop. Ze hadden een demo van de Totem Sky monitoren gehoord en waren daar erg van onder de indruk. Mijn vriend vond het ongelofelijk dat zo'n compacte luidspreker zo'n plaatje kan neerzetten. (En hij is wel wat gewend.). De luidsprekers die ik koop zijn altijd tussen de 10 en 30 jaar oud. Wellicht moet ik eens voor recente gaan. 
Title: Re: De universele luidspreker: Altijd een compromis?
Post by: mmuetst on October 26, 2022, 19:58:37
Quote from: audiotechneut on October 26, 2022, 19:41:30
Reference 3a Master Control

Deze rakkers heb ik ook gehad. Erg mooie luidspreker maar ik zette er wel mijn huwelijk mee op het spel. Ze vond ze echt foei lelijk. Het was de witte versie.
Dus de titel van dit topic had moeten zijn "De gezellige vrouw in huis: Altijd een compromis? " :D
De A3 is zo'n set in mijn mancave die heel lang blijven.
Ik snap dat er forum leden zijn die het bij één paar luidsprekers houden, maar gezien ik de ruimte heb staan er bij mij 11 paar plus twee subwoofers. En heb weer een mooie set gezien op Marktplaats....
Title: Re: De universele luidspreker: Altijd een compromis?
Post by: jahtari on October 26, 2022, 20:34:28
11 paar had ook 1 excellent paar kunnen zijn?  :wow:
Title: Re: De universele luidspreker: Altijd een compromis?
Post by: audiotechneut on October 26, 2022, 20:35:07
Quote from: VANZOMERENG on October 25, 2022, 23:47:01


Het feit dat jij en wellicht velen met jouw, moeite hebben om een goede speaker (all-rounder) te vinden die ook vergevingsgezind
is voor slechtere opnames heeft meer met jouw vergevingsgezind te maken (lees: bereidheid tot compromis)

Mijn advies is gewoon om zelf hierin wat meer soepelheid in te betrachten om niet het risico te lopen om pas op zeer late leeftijd
die zogenaamde heilige graal gevonden te hebben  :D   
Zit wat in. Wellicht is het al te laat (ben al 62  ;D.) Misschien moet moet ik gewoon door met de Totem Sttaf (en niet Staff zoals vele denken) Sowieso erg vrouwvriendelijk  ;D
Title: Re: De universele luidspreker: Altijd een compromis?
Post by: audiotechneut on October 26, 2022, 21:04:04
Zo ziet dat er dan uit. Bescheiden toch?
Title: Re: De universele luidspreker: Altijd een compromis?
Post by: mmuetst on October 26, 2022, 21:16:09
Quote from: jahtari on October 26, 2022, 20:34:28
11 paar had ook 1 excellent paar kunnen zijn?  :wow:
Klopt, maar een box luidsprekers zal nooit het zelfde klinken als een open baffle luidspreker. En het laag van een transmissielijn is toch weer wat dieper dan een basreflex. Daarom heb ik van de meeste soorten een verzameling opgebouwd. Wil ik open baffle dan sluit ik mijn Magnepans aan. Wil ik gesloten systeem dan neem ik een luidspreker uit mijn Translator collectie. Ik heb de ruimte, dus waarom niet?
Alleen mijn transmissielijn is niet van geweldige kwaliteit, maar ach je kunt niet alles hebben toch? En het mooie is dat ik van alle types kan genieten .De Translators is een beetje een verzamel woede....Die Hans Baan heeft toch leuk spul gemaakt  :D
Title: Re: De universele luidspreker: Altijd een compromis?
Post by: chansig on October 26, 2022, 21:20:42
Quote from: audiotechneut on October 26, 2022, 21:04:04
Zo ziet dat er dan uit. Bescheiden toch?

Ik zou die a symmetrie niet kunnen verdragen op den duur.  :D

Maar wel een mooi plaatje zo.

Gr. Hans
Title: Re: De universele luidspreker: Altijd een compromis?
Post by: gizmo2 on October 26, 2022, 21:54:14
Quote from: audiotechneut on October 26, 2022, 19:41:30
Reference 3a Master Control

Deze rakkers heb ik ook gehad. Erg mooie luidspreker maar ik zette er wel mijn huwelijk mee op het spel. Ze vond ze echt foei lelijk. Het was de witte versie.
Hier ook alleen maar oude meuk.
de Reference 3a grand master...... klinkt voortreffelijk, aangestuurd door twee x bryston 7b mono en audio research ls7.



Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

Title: Re: De universele luidspreker: Altijd een compromis?
Post by: mmuetst on October 26, 2022, 22:03:59
Quote from: audiotechneut on October 26, 2022, 21:04:04
Zo ziet dat er dan uit. Bescheiden toch?
Dat ziet het zeker, maar ik zit meer te denken in het beest "akoestiek" u weet wel, glazen tafel kale vloer van hout (kan niet goed zien wat het is). Nu is iemands akoestiek bepalen via een foto net zo beroerd als iemand een luidspreker advies geven. Maar hoe ervaar je de akoestiek zelf?
Title: Re: De universele luidspreker: Altijd een compromis?
Post by: audiotechneut on October 26, 2022, 22:22:12
Het is toch redelijk gedempt door de stoffen meubels. De planken houten vloer is veel beter dan plavuizen! En belangrijk: De kamer is door de open keuken 11 meter lang. Het geluid kan goed weg.
Title: Re: De universele luidspreker: Altijd een compromis?
Post by: Mao on November 7, 2022, 15:32:21
Quote from: VANZOMERENG on October 25, 2022, 23:47:01
Ja hoor..... er zijn wel honderden speakers op te noemen welke als goede all-rounders bestempeld kunnen worden en redelijk
vergevingsgezind zijn m.b.t. slechte opnames.   

1 van deze speakers, heb ik in mijn bezit ( B&W 702S2 )
- voldoende pit bij hardrock
- voldoende verfijnd bij klassieke muziek
- vergevingsgezind

Er zijn momenten waarop ik wellicht een grote JBL, Klipsch of een PA-systeem bij hardrock meer fun vind geven en
er zijn momenten waarop ik een Magnepan of een grote elektrostaat van Martin Logan bij klassieke muziek nog verfijnder
of filigraner vind spelen maar voor elke genre een andere speaker is niet erg praktisch.

E.e.a. hangt ook van je luistergewoontes en smaak af,  niet voor iedereen heeft een speaker bij klassiek (te) "gepolijst te klinken
en hoeft het bij hardrock ook niet te pittig/dynamisch te zijn. 
Verder kunnen dit soort "luisterwensen" ook nog per moment (in welke "mood" je verkeerd) steeds verschillen.

Ja.... een speaker is dus altijd een compromis omdat....
1.  iemand een bepaalde speaker vooral bij een bepaalde genre vind excelleren en dit persoon kan weer sterk kan verschillen
2.  een speaker voor een bepaalde kostprijs is gemaakt en de fabrikant derhalve dus keuzes heeft moeten maken

Verschillen tussen speakers kunnen groot zijn maar vallen m.i.z. pas dramatisch op, bij een 1-op-1 vergelijk.


Het feit dat jij en wellicht velen met jouw, moeite hebben om een goede speaker (all-rounder) te vinden die ook vergevingsgezind
is voor slechtere opnames heeft meer met jouw vergevingsgezind te maken (lees: bereidheid tot compromis)

Mijn advies is gewoon om zelf hierin wat meer soepelheid in te betrachten om niet het risico te lopen om pas op zeer late leeftijd
die zogenaamde heilige graal gevonden te hebben  :D   

Ik denk dat je hier de spijker op zijn kop slaat.
Pak weg 45 jaar geleden had ik een set Tannoy Berkley's op mijn zolderkamer met Harman Kardon versterker voor en eind. Dat klonk geweldig tot dat, ik ergens ging samenwonen 3 hoog achter op etage met houten vloeren. Dat was geen optie meer voor de Tannoy's daar mocht best wat gas op. Dus op zoek naar wat anders die op wat lager volume open en vol klonk.dat werden electrostaten met een sub eronder die al snel aktief werden aangestuurd met 2 eindversterkers en Nakamichi wisselfilter er tussen. Je kon er van alles op draaien van Pink Floyd tot AC\DC en klassiek vooral piano muziek. Nu heb ik sinds 15 jaar en natuurlijk ander woning de draad weer opgepakt naar andere luidsprekers. Uiteindelijk de JBL 4350 luidsprekers en uiteraard weer met 2 eindversterkers erachter. Mijn voorkeur ging toch meer uit naar het luisteren van Americana en de betere popmuziek totdat ik de draad weer oppikte naar wat meer klassiek te luisteren.

Wie ooit gezegd heeft dat je geen klassieke muziek over JBL luidsprekers kan spelen moet ik je teleurstellen. Het enige probleem wat ik bespeur is dat sommige opnames wat minder klinken of anders klinken vanwege andere lokatie en dat hoor je meteen. Ook voor niet klassieke muziek knallen als het moet ook op laag volume! en je hoort dat de wat slechtere opnames meteen door de mand vallen. Vaak is dat dan jammer maar uiteindelijk gaat het om de muziek. Je kan het niet veranderen maar het klinkt wel zoals de maker het bedoeld heeft. Een goed voorbeeld is Led Zepplin II album, op laag volume niet te verteren maar o wee o wee als je het op oorlogs sterkte afspeeld dan weet je niet hoe goed het klinkt. Heel veel platen gemaakt in de jaren eind 70 begin 80 uit de echte Disco scene (dus geen BeeGees gezwijmel) hadden dat ook die werden namelijk afgemixed op het niveau waarop ze werden afgespeeld en er zijn zelfs opnames afgemixed in Studio 54 in New York overdag de studio en avond/nacht feesten.

Voor mij nagenoeg compromisloos maar ze zijn wel erg groot en kostbaar als je een set weet te vinden. Wel aktief aansturen en totaal geen subwoofer nodig zitten per slot van rekening 2 15" luidsprekers per kant in.
Title: Re: De universele luidspreker: Altijd een compromis?
Post by: audiotechneut on November 7, 2022, 22:51:23
Een mooi pleidooi. Ik wil alleen even aanvullen dat ik niet altijd geloof dat CD's zijn opgenomen zoals de maker het bedoeld heeft. Er gaat veel fout in opnamestudio's en het resultaat is vaak matig tot slecht. Ik geloof niet dat de artiesten een beroerd opgenomen/afgemixte opname willen uitbrengen. Het lijkt wel of de artiesten weinig invloed hebben op de kwaliteit van wat er in studio's gebeurt. Het kan ook een geldkwestie zijn, ik weet het niet...
Title: Re: De universele luidspreker: Altijd een compromis?
Post by: katwax on November 8, 2022, 11:09:47
Quote from: jahtari on October 25, 2022, 19:42:08
In de basis blijft het persoonlijk. Iedereen heeft andere oren en voorkeuren.

Ik ben voorstander van actieve speakers. Verder is het aanpakken van de akoestiek zeer belangrijk, hiermee kun je veel winst behalen.

De laatste plooien kun je dan glad strijken met dsp en ruimtecorrectie. Dit haalt voor mij een groot gedeelte van de voodoo uit de hobby, van bijv. vermeende magische combinaties van apparatuur.  En dsp geeft je dan de mogelijkheid om het geluid te tunen (meer laag bijv.) naar jouw persoonlijke voorkeur.

Ik had laatst een andere set actieve speakers op proef. Met de ruimtecorrectie aan en in dezelfde (grotendeels gedempte) ruimte was er heel weinig verschil in het geluid.

En alles klinkt voor mijn gevoel zoals het hoort. En een piano klinkt met sommige tonen voor mijn oren irritant, net als bij een echte piano, een snerpende vervormende elektrische gitaar klinkt zoals ik m omschrijf en een hemelse vrouwenstem ook.
Hier sluit ik mij bij aan.
Mijn mening is ook dat de akoestiek van de ruimte 1 van de belangrijkste zaken is. Afhankelijk van de speaker kan je hier nog beetje compromis maken met je selectie van speakers, maar het blijft zo en zo zeer belangrijk.
Title: Re: De universele luidspreker: Altijd een compromis?
Post by: Mao on November 8, 2022, 12:31:56
Quote from: audiotechneut on November  7, 2022, 22:51:23
Een mooi pleidooi. Ik wil alleen even aanvullen dat ik niet altijd geloof dat CD's zijn opgenomen zoals de maker het bedoeld heeft. Er gaat veel fout in opnamestudio's en het resultaat is vaak matig tot slecht. Ik geloof niet dat de artiesten een beroerd opgenomen/afgemixte opname willen uitbrengen. Het lijkt wel of de artiesten weinig invloed hebben op de kwaliteit van wat er in studio's gebeurt. Het kan ook een geldkwestie zijn, ik weet het niet...

De maker is niet alleen de Artiest maar ook de producer die vooral daar een stempel op drukt. Ik wil niet zeggen dat er veel fout gaat in de opname studio maar ik heb zo mijn ervaringen vanwege mijn arbeids verleden in opname studio's. Het zijn meerdere factoren die in de keten een rol spelen. uiteindelijk bepaald de artiest of belangenbehartiger iets uit te brengen of niet. Ook is vooral nu dat er allerlei tapes boven water komen van overleden artiesten die weer kunstig worden uitgebracht en opgelapt. ook allerlei demo's of proefopnames, leuk voor de liefhebber maar geluidstechnisch gezien is dat vaak niet zoals men het wil horen.

Mijn uitgangs punt was altijd en eigenlijk nog steeds ik wil zo dicht mogelijk bij de bron blijven. Vandaar ooit eens mijn keuze voor de Tannoy's die toen financieel binnen mijn bereik lag.
JBL had echter de wereld monopolie waar het ging om Studio Monitoren in de jaren 70/80 maar liefst 80% van de opname Studio's in Amerika gebruikten JBL van de 4311 tot de grootste 4350.

Het Album Dark Side of the Moon wordt door audiofielen hier bestempeld als een van de best klinkende Pink Floyd albums. De JBL 4350 monitoren werden voor de opnames gebruikt. Als ik dit album afspeel op mijn set klinkt het gewoon goed niets op aan te merken maar ja ik zou niet weten hoe andere dat ervaren op mijn set of uberhaupt hoe het op een andere set klinkt. Ook ben ik best wel fan van The Who die in hun Ramsgate Studio maar liefst 8 4350 hadden staan voor afluistering vraag me niet waarom. Ik heb een paar albums van hun die daar zijn opgenomen en die klinken niet echt dat je zegt geweldig, ik heb albums die lekkerder klinken uit dat genre muziek hun live registraties zelfs Woodstock klinkt lekkerder.

Verder kan ik uit ervaring zeggen dat Muziekanten te regelmatig  zeg maar in geluidstechinsche conflicten met de opname techneut komen wat goed of slecht klinkt.  Bekendste verhaal is wel van Johnny Cash maar dan wel weer ten goed van hem. Sinds de komst van home studio's en verre digitalisering doen muzikanten steeds meer zelf en opnames in de huiskamer is geen uitzondering meer. Luister eens naar de gemiddelde hit of iets wat uitgebracht wordt dat klinkt nergens meer naar. Dan kan je beter maar een paar sonosjes kopen.