Htforum.nl

Lees dit eerst => Het recht doet spreken => Topic started by: NielsLu on July 15, 2022, 21:30:33

Title: Vervangend product bij garantie
Post by: NielsLu on July 15, 2022, 21:30:33
Ik doe even een dubbel post (dit is mijn topic (https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=130241.175) met de geschiedenis)

Vandaag heb ik via de dealer uitslag gekregen over de bevindingen van Hanex van mijn Arcam AVR390. Hanex heeft niks kunnen vinden, hoewel ik denk dat zij het probleem ook geconstateerd hebben in combinatie met een LG scherm, er is namelijk veelvuldig contact geweest met LG, hetgeen helaas niet tot een oplossing heeft geleid.

Omdat ik de Arcam als open doos model heb gekocht, heb ik ongeveer de helft van de adviesprijs betaald afgelopen december.

Als alternatief biedt de dealer (ik wil de naam vooralsnog even voor me houden) me een Denon AVC-X3700H (https://www.denon.com/nl-nl/product/av-receivers/avc-x3700h) aan. Persoonlijk kan ik dit aanbod niet serieus nemen, zeker niet als je kijkt naar de prijzen.

Zij zijn van mening dat ze mij geen nieuwe Arcam versterker kunnen doen, terwijl ik zo weinig betaald hebt tov een nieuwe, ik zou € 550 moeten bijbetalen voor een AVR5, maar dan moet ik ook nog voor € 400 een Dirac licentie kopen om een vergelijkbaar apparaat te hebben dan de AVR390. Dit betekent dat ik bijna € 1000 moet bijbetalen voor een nieuw model, met bijna exact gelijke specificaties, terwijl het probleem ontstaat in de Arcam.

Wat vinden jullie, wat mag ik als redelijk vervangend product van de dealer eisen? Volgens mijn rechtsbijstandverzekering maakt het helemaal niet uit wat ik voor mijn versterker betaald heb destijds, op basis van non conformiteit moeten ze mij een vergelijkbaar product leveren (van gelijke kwaliteit), in eerste instantie ook van hetzelfde merk.

Ik vrees dat dit een vervelende juridische strijd wordt. Ik heb aangegeven dat ik best bereid ben om wat bij te betalen, maar geen € 1000 of meer.
Title: Re: Vervangend product bij garantie
Post by: CinéHome on July 16, 2022, 00:38:21
Het wordt dan wel bewijzen dat de Arcam de fout veroorzaakt...
Kan je je geld niet terugvragen?
Title: Re: Vervangend product bij garantie
Post by: NielsLu on July 16, 2022, 06:53:54
Quote from: MichelDW on July 16, 2022, 00:38:21
Het wordt dan wel bewijzen dat de Arcam de fout veroorzaakt...
Kan je je geld niet terugvragen?

Zou het voldoende bewijs zijn als ik kan aantonen (middels facturen) dat ik hier meerdere types LG tv's heb gehad?

Ja, geld terug doen willen zij het liefst, want dat is voor hun het goedkoopst. Dan moet ik alsnog € 1000 + bijleggen voor de AVR5. Dus ik wil de koop niet ontbinden.
Title: Re: Vervangend product bij garantie
Post by: Tinus_ on July 16, 2022, 07:12:04
Volgens mij is het zo dat de dealer/fabrikant het product altijd 1 op 1 mag omruilen voor exact hetzelfde model.
Indien dat niet mogelijk is kan de koop ontbonden worden.
Een dealer/fabrikant of de klant is niet verplicht om een ander type te leveren of te accepteren.

Overigens geef je aan dat je het bij meerdere LG's tv's hebt gehad, dat wil nog steeds niet zeggen dat het probleem door de Acram wordt veroorzaakt. Het kan ook zijn dat het door het protocol van de LG gebeurd, die zullen in al hun series wel hetzelfde protocol gebruiken.
Ik las net even snel je topic door, je geeft al aan dat je dit probleem niet had met de Acram aangesloten op een Sony tv.
Title: Re: Vervangend product bij garantie
Post by: NielsLu on July 16, 2022, 07:19:33
Quote from: Tinus_ on July 16, 2022, 07:12:04
Volgens mij is het zo dat de dealer/fabrikant het product altijd 1 op 1 mag omruilen voor exact hetzelfde model.
Indien dat niet mogelijk is kan de koop ontbonden worden.
Een dealer/fabrikant of de klant is niet verplicht om een ander type te leveren of te accepteren.

Overigens geef je aan dat je het bij meerdere LG's tv's hebt gehad, dat wil nog steeds niet zeggen dat het probleem door de Acram wordt veroorzaakt. Het kan ook zijn dat het door het protocol van de LG gebeurd, die zullen in al hun series wel hetzelfde protocol gebruiken.
Ik las net even snel je topic door, je geeft al aan dat je dit probleem niet had met de Acram aangesloten op een Sony tv.

Dat klopt. Een op een omruilen mag altijd, maar als dat niet meer mogelijk is omdat het product niet meer geproduceerd wordt dan moet de leverancier het opvolgend vergelijkbaar product aan de consument geven. Zo heb ik het van onze rechtsbijstand begrepen. Het maakt daarbij niet uit dat ik om wat voor reden dan ook de helft van de nieuwprijs heb betaald.

Maar ik mag toch van een versterker wel verwachten dat deze probleemloos op een nieuwe tv aangesloten kan worden, ongeacht merk en type?
Title: Re: Vervangend product bij garantie
Post by: DustinV on July 16, 2022, 07:33:08
Ik denk dat je geen kans maakt. Sinds introductie van hdmi geven de fabrikanten elkaar de schuld. Het ligt altijd aan de ander. Mijn arcam heeft ook problemen met mijn lg tv, maar dat ligt volgens arcam aan lg en volgens lg aan arcam. Het zijn te complexe problemen om de oorzaak te vinden en daar maken de fabrikanten misbruik van.
Title: Re: Vervangend product bij garantie
Post by: morca on July 16, 2022, 09:10:06
Ik had de sony tv laten hangen iig.
Teveel hoofdpijn verhalen op internet over lg en arcam.
Hdmi blijft een gek dingetje.
Mijn tunerbox laat de arcam vastlopen.
Er werkt geen knop meer maar hij speelt door.
Later las ik iemand die hetzelfde met een Denon 4700 heeft .

En nog veel meer na wat googlen.
Het is niet alleen arcam met problemen.

Dat hdmi is echt een sjit standaard.

Dit is heel vervelend voor je Niels.
Hopelijk word het opgelost.

Ivm de prijs denk ik dat je geen nieuwe kan verwachten.
Title: Re: Vervangend product bij garantie
Post by: ajbeefde on July 16, 2022, 09:14:57
Je rechtsbijstand verzekering aan het werk zetten of lekker de nieuwe Denon aan nemen en weer verder met je leven.....  ;)
Title: Re: Vervangend product bij garantie
Post by: Pjotr27 on July 16, 2022, 09:19:22
Quote from: morca on July 16, 2022, 09:10:06
Ik had de sony tv laten hangen iig.
Teveel hoofdpijn verhalen op internet over lg en arcam.
Hdmi blijft een gek dingetje.
Mijn tunerbox laat de arcam vastlopen.
Er werkt geen knop meer maar hij speelt door.
Later las ik iemand die hetzelfde met een Denon 4700 heeft .

En nog veel meer na wat googlen.
Het is niet alleen arcam met problemen.

Dat hdmi is echt een sjit standaard.

Dit is heel vervelend voor je Niels.
Hopelijk word het opgelost.

Ivm de prijs denk ik dat je geen nieuwe kan verwachten.

Heb je al andere kabel geprobeerd?
Title: Re: Vervangend product bij garantie
Post by: NielsLu on July 16, 2022, 09:25:25
Quote from: Pjotr27 on July 16, 2022, 09:19:22
Heb je al andere kabel geprobeerd?

Ja, onder andere een hdmi kabel van de dealer. Dan was helaas niet de oplossing.
Title: Re: Vervangend product bij garantie
Post by: NielsLu on July 16, 2022, 10:11:07
Inmiddels ben ik terug gebeld door de eigenaar van de dealer. Hij is gelukkig welwillend, voor nu hebben we afgesproken dat ik nog ga testen met een hdmi kabel met glasvezel (om galvanische scheiding te creëren).

Als dat geen oplossing biedt, gaat hij in overleg met vertegenwoordiger van Arcam om te kijken hoe zij nog kunnen meedenken in oplossingen. Wordt vervolgd.
Title: Re: Vervangend product bij garantie
Post by: SpeedyAndré on July 16, 2022, 10:13:37
Wie zegt dat het probleem met een ander model van Arcam niet optreedt?
Bijbetalen en nog steeds een probleem hebben lijkt me niet handig  :-\
In theorie zou bijv. een HDFury er tussen het probleem mogelijk kunnen oplossen omdat ie heel ruim instelbaar is.
Kost ook geld maar je vertrouwde Arcam kan blijven ...

André  8)
Title: Re: Vervangend product bij garantie
Post by: NielsLu on July 16, 2022, 10:21:15
Quote from: SpeedyAndré on July 16, 2022, 10:13:37
Wie zegt dat het probleem met een ander model van Arcam niet optreedt?
Bijbetalen en nog steeds een probleem hebben lijkt me niet handig  :-\
In theorie zou bijv. een HDFury er tussen het probleem mogelijk kunnen oplossen omdat ie heel ruim instelbaar is.
Kost ook geld maar je vertrouwde Arcam kan blijven ...

André  8)

Helaas... ik heb hier al 3 apparaten van HDfury hier gehad, dat bood geen oplossing. Een nieuw type Arcam zou wellicht een oplossing kunnen zijn, omdat die hdmi 2.1 ondersteunen. Maar ook dat zal getest moeten worden.
Title: Re: Vervangend product bij garantie
Post by: chansig on July 16, 2022, 10:30:29
Quote from: NielsLu on July 16, 2022, 10:11:07
Inmiddels ben ik terug gebeld door de eigenaar van de dealer. Hij is gelukkig welwillend, voor nu hebben we afgesproken dat ik nog ga testen met een hdmi kabel met glasvezel (om galvanische scheiding te creëren).

Als dat geen oplossing biedt, gaat hij in overleg met vertegenwoordiger van Arcam om te kijken hoe zij nog kunnen meedenken in oplossingen. Wordt vervolgd.

Misschien een soortgelijke Arcam testen ? Als de dealer die heeft staan lijkt me dat een logische test.

Gr. Hans
Title: Re: Vervangend product bij garantie
Post by: NielsLu on July 16, 2022, 10:40:47
Quote from: chansig on July 16, 2022, 10:30:29
Misschien een soortgelijke Arcam testen ? Als de dealer die heeft staan lijkt me dat een logische test.

Gr. Hans

Ja, dat had ik ook logisch gevonden.
Title: Re: Vervangend product bij garantie
Post by: H&C Hifi on July 16, 2022, 10:49:09
Ik vind de voorstellen van de dealer gewoon fair eigenlijk..

Waarom blijf je ze vasthangen aan Arcam ? enkel voor dirac ?
de software issues zijn niets nieuws en een nieuw type geeft geen garantie..
Title: Re: Vervangend product bij garantie
Post by: NielsLu on July 16, 2022, 11:05:42
Quote from: HcHifi.nl on July 16, 2022, 10:49:09
Ik vind de voorstellen van de dealer gewoon fair eigenlijk..

Waarom blijf je ze vasthangen aan Arcam ? enkel voor dirac ?
de software issues zijn niets nieuws en een nieuw type geeft geen garantie..

Om te beginnen is de Arcam wel van een bepaalde klasse (qua geluidskwaliteit), daar kan de aangeboden Denon (met een nieuw waarde van bijna de helft van de Arcam) natuurlijk niet tegen op...
Title: Re: Vervangend product bij garantie
Post by: WillyP on July 16, 2022, 11:27:40
Ik heb ooit op het punt gestaan om een Arcam aan te schaffen. In een gesprek met de importeur kreeg ik het advies om te wachten tot de bugs eruit waren. Dat vond ik heel eerlijk. Uiteindelijk duurde het me te lang en heb ik een ander apparaat aangeschaft. Op papier minder goed klinkend, maar in de praktijk uiterst betrouwbaar.

Mensen reageren verschillend maar persoonlijk heb ik liever een apparaat dat gewoon zijn werk doet dan een apparaat wat beter klinkt maar waarbij je moet afwachten of de handshake wel goed plaatsvindt.

My 2 ct's.

WillyP
Title: Re: Vervangend product bij garantie
Post by: NielsLu on July 16, 2022, 11:34:40
Quote from: WillyP on July 16, 2022, 11:27:40
Ik heb ooit op het punt gestaan om een Arcam aan te schaffen. In een gesprek met de importeur kreeg ik het advies om te wachten tot de bugs eruit waren. Dat vond ik heel eerlijk. Uiteindelijk duurde het me te lang en heb ik een ander apparaat aangeschaft. Op papier minder goed klinkend, maar in de praktijk uiterst betrouwbaar.

Mensen reageren verschillend maar persoonlijk heb ik liever een apparaat dat gewoon zijn werk doet dan een apparaat wat beter klinkt maar waarbij je moet afwachten of de handshake wel goed plaatsvindt.

My 2 ct's.

WillyP

Wat heb jij voor apparaat aangeschaft dan?
Title: Re: Vervangend product bij garantie
Post by: WillyP on July 16, 2022, 11:50:19
De keus ging toen tussen een Arcam AVR600 en een Primare SPA22. Volgens een test in Audio was de Arcam het betere apparaat, maar op de diverse fora had ik al gelezen dat dat apparaat te kampen had met bugs.

Dit is alweer geruime tijd geleden maar als ik in jouw schoenen stond, ging ik echt in overleg met jouw dealer op zoek naar een goed klinkend alternatief zonder de malle fratsen waar je nu mee te maken hebt. En als dat inhoudt dat het niet zo mooi klinkt als de Arcam, dan zij dat maar zo. Ik denk dat je op lange termijn meer plezier van je investering hebt. Dat gelazer met de HDMI aansluiting zou bij mij op de zenuwen werken.

WillyP
Title: Re: Vervangend product bij garantie
Post by: hifiman on July 16, 2022, 12:28:39
Quote from: NielsLu on July 16, 2022, 10:11:07
Inmiddels ben ik terug gebeld door de eigenaar van de dealer. Hij is gelukkig welwillend, voor nu hebben we afgesproken dat ik nog ga testen met een hdmi kabel met glasvezel (om galvanische scheiding te creëren).

Als dat geen oplossing biedt, gaat hij in overleg met vertegenwoordiger van Arcam om te kijken hoe zij nog kunnen meedenken in oplossingen. Wordt vervolgd.
Helaas, een hdmi kabel met glasvezel is niet galvanisch gescheiden, er lopen voor de voeding wel degelijk ook koperdraden in de kabel. Meet maar eens op beide connectoren op de massa, die zitten gewoon keihard elektrisch aan elkaar.
Title: Re: Vervangend product bij garantie
Post by: NielsLu on July 16, 2022, 12:31:26
Quote from: hifiman on July 16, 2022, 12:28:39
Helaas, een hdmi kabel met glasvezel is niet galvanisch gescheiden, er lopen voor de voeding wel degelijk ook koperdraden in de kabel. Meet maar eens op beide connectoren op de massa, die zitten gewoon keihard elektrisch aan elkaar.

Krijgen beide stekkers niet de voeding van de hdmi poort waar ze op aangesloten zijn?
Title: Re: Vervangend product bij garantie
Post by: H&C Hifi on July 16, 2022, 13:08:52
Quote from: NielsLu on July 16, 2022, 11:05:42
Om te beginnen is de Arcam wel van een bepaalde klasse (qua geluidskwaliteit), daar kan de aangeboden Denon (met een nieuw waarde van bijna de helft van de Arcam) natuurlijk niet tegen op...

Een dealer kijkt natuurlijk naar wat je betaald hebt, niet naar wat ooit de adviesprijs van een overjarig model was.

de aanname dat een arcam altijd beter speelt... ik zou gewoon eens objectief gaan luisteren.
wel ben ik dan van mening dat je de arcam soundwise met een X4700 moet gaan vergelijken en niet een X3700.. 
Title: Re: Vervangend product bij garantie
Post by: morca on July 16, 2022, 13:59:51
Quote from: Pjotr27 on July 16, 2022, 09:19:22
Heb je al andere kabel geprobeerd?
Nee
Daar zit een hele dure kabel tussen ,die zou goed zijn zou je denken...

Ga ik toch nog eens proberen later :thumbs-up:
Nog tips?
Er hangt een 1080 p tv en kabel aan.
Misschien toch eens een 4 k kabel testen ?


Quote from: HcHifi.nl on July 16, 2022, 13:08:52
Een dealer kijkt natuurlijk naar wat je betaald hebt, niet naar wat ooit de adviesprijs van een overjarig model was.

de aanname dat een arcam altijd beter speelt... ik zou gewoon eens objectief gaan luisteren.
wel ben ik dan van mening dat je de arcam met een X4700 moet gaan vergelijken.
Ik snap Niels wel.
Als ik nu terug moet naar Denon Marantz of onkyo, zou ik daar meer hoofdpijn van krijgen als het tunerbox probleem.
Want die hang ik gewoon aan mijn tv.
Opgelost voor mij.

Maar goed. Niels zijn probleem is anders.
Ik denk dat de tv de oorzaak is.
Hoe vervelend dat ook klinkt.

Daarbij is Denon ook geen garantie.
Daar heb ik exact hetzelfde over gelezen ism de tunerbox.

Mijn oude Marantz werd ook gek van die tunerbox.

Ik blijf het heel raar vinden.
1 standaard zou moeten werken.
Maar dat schijnt moeilijk te zijn .


Title: Re: Vervangend product bij garantie
Post by: Teejoo on July 16, 2022, 14:12:26
Quote from: HcHifi.nl on July 16, 2022, 13:08:52
Een dealer kijkt natuurlijk naar wat je betaald hebt, niet naar wat ooit de adviesprijs van een overjarig model was.

Dat vind ik dus ook!
Title: Re: Vervangend product bij garantie
Post by: NielsLu on July 16, 2022, 14:25:59
Quote from: Teejoo on July 16, 2022, 14:12:26
Dat vind ik dus ook!

En toch schijnt dit juridisch niet zo in elkaar te zitten.

Inmiddels heb ik nog wel even weer contact gezocht met de dealer. Om te voorkomen dat we in een ellenlange discussie en getouwtrek terecht komen heb ik aangegeven te willen nadenken over een Marantz SR7015. De dealer heeft aangegeven dat als we die weg inslaan dat we daar waarschijnlijk wel uit kunnen komen. Maar dan wat mij betreft uiteraard wel onder de voorwaarde dat het dan vanuit de praktijk wel moet blijken dat het goed werkt icm de LG tv.

Hij gaf wel aan dat de Marantz momenteel slecht leverbaar is.
Title: Re: Vervangend product bij garantie
Post by: H&C Hifi on July 16, 2022, 14:50:06
Quote from: NielsLu on July 16, 2022, 14:25:59
En toch schijnt dit juridisch niet zo in elkaar te zitten.

Inmiddels heb ik nog wel even weer contact gezocht met de dealer. Om te voorkomen dat we in een ellenlange discussie en getouwtrek terecht komen heb ik aangegeven te willen nadenken over een Marantz SR7015. De dealer heeft aangegeven dat als we die weg inslaan dat we daar waarschijnlijk wel uit kunnen komen. Maar dan wat mij betreft uiteraard wel onder de voorwaarde dat het dan vanuit de praktijk wel moet blijken dat het goed werkt icm de LG tv.

Hij gaf wel aan dat de Marantz momenteel slecht leverbaar is.


De Marantz SR7015 en de denon X4700 zijn gewoon dezelfde toestellen (verkoop en inkoop net zo kostbaar)  en beide zijn al maanden zeer slecht leverbaar.
Title: Re: Vervangend product bij garantie
Post by: chansig on July 16, 2022, 16:47:07
Ach een dealer (een andere dus dan waar je gekocht hebt) hoeft niet te weten wat ik betaald heb. Denk je dat de dealer, wanneer hij terugkoopt, uitgaat van de prijs van de koper waarvoor hij gekocht heeft als hij de boel weer te koop zet ????? Ik denk van niet. 

In dit geval zou ik als dealer een andere Arcam neerzetten en kijken of het probleem zich opnieuw voordoet, daarna de voorgestelde Denon. Ws betekent de uitkomst van dit vergelijken een verlies voor de dealer.

Gr. Hans
Title: Re: Vervangend product bij garantie
Post by: Tinus_ on July 16, 2022, 21:47:11
Quote from: NielsLu on July 16, 2022, 07:19:33
Dat klopt. Een op een omruilen mag altijd, maar als dat niet meer mogelijk is omdat het product niet meer geproduceerd wordt dan moet de leverancier het opvolgend vergelijkbaar product aan de consument geven. Zo heb ik het van onze rechtsbijstand begrepen. Het maakt daarbij niet uit dat ik om wat voor reden dan ook de helft van de nieuwprijs heb betaald.

Maar ik mag toch van een versterker wel verwachten dat deze probleemloos op een nieuwe tv aangesloten kan worden, ongeacht merk en type?
Dat klopt niet, indien hetzelfde type er niet meer leverbaar is en beide partijen komen er niet uit om een andere apparaat te leveren (wel-of niet met een eventuele bijbetaling) dan blijft er alleen een koopbinding over. Je krijgt dan, mits binnen de wettelijke garantie periode, het aankoopbedrag terug. Er wordt dan geen rekening gehouden of je 50% korting o.i.d. heb gekregen op het aangekochte product.

Ondertussen lees ik hier dat je leverancier wel mee denkt en probeert tot een oplossing te komen, dat is al heel fijn. :clapping:
Title: Re: Vervangend product bij garantie
Post by: J.A.F._Doorhof on July 18, 2022, 08:31:16
HDMI problemen zijn er nog steeds jammer genoeg.
Wat je kan proberen is even een HDMI switch kopen en vanuit je processor naar die switch en dan naar de TV.

Wij hebben hier een Anthem met 2 HDMI outputs.
Ik dacht 1 naar de projector en 1 naar de TV maar mooi niet dus, beeld van om de haverklap uit en dat is niet werkbaar.
Zit nu een kleine switch tussen en als we op de projector kijken trek ik de voeding van de switch los en we hebben geen enkel probleem meer.

In dit geval is het echt de Anthem omdat we het nu op zowel Sony als JVC projectoren gehad hebben.

Een switch kan je probleem volledig oplossen, en werkt het niet heb je 30 dagen om het terug te sturen.


Over recht.
Een verkoper moet iets gelijkwaardig leveren dat klopt (of vervangen) MAAR.... de consument moet wel redelijk zijn.
Dus als je bij moet betalen voor iets wat beter is en het zou zijn van 100% geld terug en het verschil bij betalen zal geen rechter je gelijk geven vrees ik.
Gewoon flexibel opstellen helpt vaak enorm :D
Title: Re: Vervangend product bij garantie
Post by: skyfox on July 18, 2022, 09:27:14
Quote from: HcHifi.nl on July 16, 2022, 14:50:06

De Marantz SR7015 en de denon X4700 zijn gewoon dezelfde toestellen (verkoop en inkoop net zo kostbaar)  en beide zijn al maanden zeer slecht leverbaar.
Marantz past nog steeds HDAM toe toch, in het signaalpad, waar Denon gewoon zonder signaalverpestend principe werkt? Ik vind Denon echt wel beter klinken in dat opzicht dan Marantz. Maar goed, ik had een 7011, niet de 7015, dus misschien dat de eindtrappen alweer beter klinken nu.

Niels, ik hoop voor je dat je er goed uitkomt met de dealer. Als ik het zo lees moet dat wel lukken.
Title: Re: Vervangend product bij garantie
Post by: jahtari on July 18, 2022, 09:43:27
+1 voor een Denon.
Title: Re: Vervangend product bij garantie
Post by: NielsLu on July 18, 2022, 12:07:08
Quote from: J.A.F._Doorhof on July 18, 2022, 08:31:16
Een switch kan je probleem volledig oplossen, en werkt het niet heb je 30 dagen om het terug te sturen.

Ik heb van RU Connected een glasvezel hdmi kabel besteld. Deze wil ik nog testen. Hopelijk lost dit het probleem op (hoewel ik vermoed dat dit geen oplossing biedt).

Quote from: J.A.F._Doorhof on July 18, 2022, 08:31:16
Over recht.
Een verkoper moet iets gelijkwaardig leveren dat klopt (of vervangen) MAAR.... de consument moet wel redelijk zijn.
Dus als je bij moet betalen voor iets wat beter is en het zou zijn van 100% geld terug en het verschil bij betalen zal geen rechter je gelijk geven vrees ik.
Gewoon flexibel opstellen helpt vaak enorm :D

Ik ben ook best bereid om wel wat mee te betalen voor een vervangend product. Maar de vraag is natuurlijk wel wat dan een redelijk bedrag is om mee te moeten betalen. Er moet dan wel een product met minimaal dezelfde specificaties worden aangeboden. Wat is dan ook de definitie van een product wat beter is? De opvolger is uiteraard nieuwer. Qua specificaties ontlopen mijn AVR390 en de AVR5 elkaar nauwelijks, het grootste verschil in specificaties is wel dat de AVR5 hdmi 2.0b heeft, de AVR390 heeft hdmi 2.0a. Daarnaast is de AVR5 wel te upgraden naar hdmi2.1 wat dan wel weer € 745 kost.


Met het testen van de glasvezel hdmi kabel, hoop ik aan te geven dat ik me flexibel heb opgesteld en welwillend ben om over oplossingen na te denken. Daarnaast heb ik al heel veel dingen gedaan om te proberen de problemen op te lossen, ik heb van HDFury de dr.hdmi 8k, Arcana en Integral 2 getest. Al deze apparaten boden helaas geen oplossing. Ook heb ik al nieuwe hdmi kabels van Audioquest gekocht (en ook een kabel van de dealer ter test gehad), ook dat mocht helaas niet baten.

Echter ben ik wel van mening dat een vervangend product met een nieuwwaarde van € 1000 minder (Denon AVC-X3700H) dan de adviesprijs van mijn versterker niet realistisch/redelijk vindt. Maar goed, ik heb aangegeven eventueel na te willen denken over een Marantz SR7015, als we er met Arcam niet uitkomen. Als mijn AVR390 niet goed functioneert, wil de dealer ook met Arcam om tafel om eventuele opties te bespreken.
Title: Re: Vervangend product bij garantie
Post by: J.A.F._Doorhof on July 18, 2022, 13:06:22
Ik ben bang dat glasvezel het niet oplost, het protocol blijft hetzelfde.
Let wel, ik zou het zeker proberen want met HDMI is niets zeker (als het mis gaat).
Maar bij een switch heb je denk ik meer kans. Helemaal omdat het lijkt te gaan om een "incompatible" systeem bij rechtstreekse connectie.
De switch hoeft trouwens niet de oplossing te zijn, het kan.

Qua vergelijkbaar.
Wat wij zouden doen is aankoop waarde terug en dan de nieuwe kopen tegen onze verkoop prijs.
Koop je iets goedkopers krijg je geld terug, koop je wat duurders betaal je bij.

We hebben een geval gehad in het verleden.
Klant kocht een PC van 1000.00 (even afgerond)
Na 1 jaar (garantie was toen 1 jaar) ging mainboard kapot en die was er niet meer.
We hebben hem toen een nieuwe PC gegeven met alleen zijn oude HDD en het zo gelaten.
Meneer was het er niet mee eens en heeft ons voor de rechter gedaagd.

Zijn betoog.
Hij had 1000,00 betaald en de nieuwe PC die we hem nu aanboden was nieuw 850,00 en dat pikte hij niet en eiste van ons iets gelijkwaardigs of geld terug.
Waar hij geen rekening mee hield was dat de nieuwe een veel snellere CPU had, een andere videokaart met 2x zoveel geheugen en zijn interne geheugen ging van 12GB naar 16GB (was niet meer mogelijk om 12 te gebruiken). Maar de prijzen van PCs zakken natuurlijk bijna dagelijks (helemaal toen).

Uiteindelijk voor de geschillen commissie gekomen en dat was binnen 5 minuten klaar.
Uitspraak " fantastisch aanbod, klant gaat er op alle fronten op vooruit" en omdat we geen verdere kosten rekende voor het ombouwen en checken van de data (deden we standaard bij upgrades) heeft de klant uiteindelijk eieren voor zijn geld gekozen.

Je zal met recht heel goed moeten opletten wat de leverancier je aanbiedt en wat "redelijk" is.
Rechtskosten zijn enorm hoog en als je verliest stopt de consumenten bescherming.

Ben je het er echt niet mee eens zou je kunnen kijken of ze aangesloten zijn bij een geschillen commissie.
Vaak is dat gratis voor de consument, en die commissies zijn echt zeer onpartijdig.

Je zou er goed aan doen even hier op het forum aan wat experts te vragen wat het verschil is zodat je een goed verhaal kan geven aan de leverancier, dit zijn echt rot dingen namelijk waar soms een patstelling ontstaat waar beide denken gelijk te hebben. Maar 1000,00 minder lijkt me inderdaad absoluut niet gelijkwaardig inderdaad. Tenzij het om bedragen van 10k gaat :D

Wij hebben er gelukkig maar 1x mee te maken gehad, maar we zijn een wat kleiner bedrijf en zitten er gewoon boven op qua service, en meestal komen we er dus wel uit met de klant.
Title: Re: Vervangend product bij garantie
Post by: HarrieA on July 19, 2022, 17:38:35
Is het een garantie geval? HDMI problemen komen helaas te vaak voor.
Je hebt voor een mooie prijs een mooie receiver gekocht die nu naar blijkt niet goed samen kan met de LG.
Persoonlijk vind ik dat de verkoper hier geen minstens gelijkwaardig product voor hoeft om te ruilen.

Had je de receiver niet eerder dan de LG, met een Sony waarmee het wel goed werkte? Zou je dan kunnen stellen dat het "probleem" bij het laatst gekochte product ligt?

Ikzelf zit bv met een JVC N5 die niet goed samen kan met een Sony Oled/Denon receiver combinatie, en zo staan er diverse HDMI problemen op het forum.
Title: Re: Vervangend product bij garantie
Post by: Jinsu on July 19, 2022, 21:07:44
Quote from: ajbeefde on July 16, 2022, 09:14:57
Je rechtsbijstand verzekering aan het werk zetten of lekker de nieuwe Denon aan nemen en weer verder met je leven.....  ;)

:laugh: :laugh: :laugh:
Title: Re: Vervangend product bij garantie
Post by: NielsLu on July 24, 2022, 17:47:48
Hierbij even een update.. Samen met de dealer ben ik overeengekomen om een bedrag bij te betalen en mijn AVR390 om te ruilen voor een Arcam AVR5. De dealer neemt mijn AVR390 dus terug.

Hoewel ik meer moet bijbetalen dan ik aanvankelijk wou, denk ik dat we een faire deal hebben gesloten. Hopelijk zijn hiermee alle problemen opgelost.
Title: Re: Vervangend product bij garantie
Post by: gerard1 on July 24, 2022, 20:53:29
Benieuwd naar wat de AVR5 je gaat brengen, lijkt mij een prachtige versterker.
Title: Re: Vervangend product bij garantie
Post by: NielsLu on August 11, 2022, 13:43:08
Vandaag heb ik de Arcam AVR5 ontvangen O0. Omdat ik vakantie heb, heb ik gelijk aangesloten. Tot nu toe werkt het perfect en heb ik nog geen vastlopers gehad. Hopelijk blijft alles goed functioneren, fingers crossed.
Title: Re: Vervangend product bij garantie
Post by: morca on August 11, 2022, 14:54:47
Top man  :music:
Geniet ervan