Hoi allemaal,
Na jarenlang op een appartement gewoond te hebben, heb ik nu samen met mijn vriendin een huis gekocht. Niet geheel toevallig ;D heeft dit huis een mooie, grote zolder, die uitermate geschikt is voor een HT.
DoelIk ben zelf van de vaste overtuiging dat de ruimte 70% van het geluid uitmaakt, ook omdat ik mijn installatie nu al in 3 verschillende ruimtes heb gehoord. Mijn doel is dan ook om de ruimte, binnen mijn middelen, akoestisch zo goed mogelijk te maken. Daarnaast moet ik deze ruimte kunnen gebruiken, zonder dat anderen er last van hebben. Hierbij gaat het in de eerste plaats om mijn huisgenoten, maar ook om de buren. Om die laatste maak ik me alleen iets minder zorgen, omdat het huis uit 1999 stamt en dus met een ankerloze spouw is uitgevoerd.
Hoe meer ik erover nadenk, hoe meer hoofdbrekens, met name dit laatste, dit mij kost. Daarom wilde ik jullie bij deze mijn ideeen en plannen voorleggen, om eens te kijken wat jullie ervan vinden.
Het floorplanDe zolder is nu nog een grote ruimte van ca. 11x5 m. Het dak is een zogenaamd zadeldak, omdat de nok van de buren dwars op onze nok staat. Het is de bedoeling dat het middelste gedeelte van de zolder voor het HT gebruikt wordt. Dit is een ruimte van ca. 5x5 m. De nok is 4 m hoog, waardoor de zolder gemiddeld ongeveer 2 m 70 hoog is.
(https://www.htforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.xs4all.nl%2F%7Evanderzo%2Fcarazolder.gif&hash=79b2b087a78494c8395e7962bec7ccd0c4c94637)
Ik zit met mijn rug naar de schuine wand. Ik kijk naar de rechte tussenwand die ons huis van de buren scheidt. Zoals je kunt zien heb ik voor een 7.1 opstelling gekozen. De belangrijkste reden is dat dat in deze ruimte beter uitkomt ivm het trapgat. De muur links staat er al wel, maar wordt waarschijnlijk door een betere vervangen. De muur rechts staat er nog niet. Beide muren zijn in principe nog nog vrij plaatsbaar.
De luidsprekers zijn op dit moment geplaatst volgens de berekeningen van het programma CARA (http://www.cara.de/ENU/index.html). Hiermee zijn ook de plaatjes gemaakt.
AkoestiekRuimtemodiIk heb lang nagedacht over de plaatsing van de linker-en rechterwand. In principe is het namelijk mogelijk om met de afmetingen van je kamer de akoestiek te optimaliseren. Ruimtes met schuine wanden zijn echter erg lastig om de berekenen, omdat de meeste "ideale ratio's" (zie bijvoorbeeld Thingman's site http://www.soundscapes.nu/ratio.htm (http://www.soundscapes.nu/ratio.htm)) uitgaan van rechthoekige ruimtes. Ik heb lang met bovenstaand stuk software gespeeld en ben tot de conclusie gekomen dat qua ruimtemodi eigenlijk alleen de longitudinale modus tussen de linker en rechter wand er echt wat toe doet. Deze ligt zo bij 35 Hz. Hij valt samen met de longitudinale modus tussen de voorwand en de achterwand, maar die heeft een veel kleinere amplitude, doordat de achterwand veel kleiner is. Kortom: ik heb min of meer besloten het floorplan vierkant te maken omdat dit qua inrichting het beste is. Om eventuele resonanties maak ik me wat minder zorgen.
Als ik dit verkeerd zie, dan hoor ik dat graag. Toine?
NagalmtijdHet lijkt erop dat de ruimte vooral in het middengebied problemen gaat hebben. Lage modi zijn er door de vorm van de ruimte niet veel, hogere tonen zijn makkelijk te dempen met gordijnen en dergelijken. Het lijkt erop dat ik niet aan een aantal lattenabsorbers ga ontkomen.
GeluidisolatieHier ben ik echt nog niet uit. Als ik momenteel namelijk beneden de boel lekker aanzet (ca. 85 dB), dan versta je de tekst van de nummers op zolder nog zonder problemen. De geluidisolatie binnen het huis is dus niet erg goed.
In onderstaande plaatje heb ik wat dingen samengevat:
(https://www.htforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.xs4all.nl%2F%7Evanderzo%2Fschuinewand.jpg&hash=25e9d9f7d8c779a922bca03620d49fd827a88f88)
Ik zie de volgende problemen:
De vloerHet huis heeft standaard betonplaten vloeren. Contactgeluid dringt dan vrij makkelijk door. Met aandacht heb ik het topic van Patrick gelezen http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=50676.0 (http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=50676.0) en bedacht dat ik een aantal ideeen van hem ook bij mij kan toepassen. Het idee is dus om een zwevende vloer te leggen van OSB platen op bouwvilt. Ik had hiervoor Nevima P40 (http://www.nevima.nl/documentatie/P.pdf) in gedachten.
Ik vraag me alleen af of gewoon Isofelt oid niet net zo goed werkt?
Het trapgatMomenteel verdwijnt het geluid natuurlijk zonder moeite door het trapgat naar de onderste verdieping. Ik ben dus nog op zoek naar oplossingen om dit af te sluiten. Hoe zwaarder hoe beter natuurlijk, maar hoe krijg je het dan nog open? Als iemand hier al eens een mooie constructie voor bedacht heeft, dan hoor ik dat graag.
Flankerend geluidDit baart mij de meeste zorgen. Het dak is het grote probleem hier. Het betreft hier een zg. scharnierdak. Dit wordt achter het knieschot afgesteund op de muren van het huis. Als je op het dak klopt, hoor je dat vrij duidelijk in de ruimtes beneden. Aangezien het nogal een groot oppervlak betreft, ben ik bang voor veel geluidsoverdracht op deze wijze.
Heeft iemand er ideeen over hoe je dit zou kunnen reduceren? De meeste radicale oplossing is een zwevend plafond, maar die kant wilde ik liever niet op. Is bijvoorbeeld het aanbrengen van absorbers (die toch al nodig zullen zijn) genoeg?
Buigslappe wanden?Ik weet nog niet zeker of ik de twee zijwanden en de voorwand (waar op geprojecteerd wordt) buigslap wil gaan uitvoeren. Als het meeste geluid toch via het dak naar beneden gaat, lijkt me dit verspilde moeite. Alleen voor de wand met de buren, is dit eventueel een optie. Een tussenoplossing zou het zwevend uitvoeren van deze wanden zijn, zonder ze buigslap uit te voeren. Dus wel: ontkoppelen van de vloer, ontkoppelen van het dak. Dus niet: dubbele laag gipsplaat, sealen etc.
Heeft iemand hier ideeen over?
Andere zakenAndere dingen waar ik nog over nadenk:
- Barco ophangen aan een schuindak? Hij moet dus komen de hangen aan het schuine dak in de foto. Ik denk eraan om ergens een stalen beugel te laten lassen.
- Audiofiel verantwoorde stroomkabel van de meterkast (aparte groep) naar zolder. Deze kabel moet tegen 90oC kunnen, omdat hier ook CV buizen lopen
Tot slotDit zijn mijn ideeen over mijn HT tot dusver. Over twee weken worden er twee dakramen geplaatst (voor de twee overige ruimtes in de zolder) en verwarming aangelegd. Daarna kan het echte werk beginnen. In de tussentijd ben ik erg nieuwsgierig naar jullie reacties en tips.
Naarmate het project vordert, komen er uiteraard foto's.
Met vriendelijke groet,
Gerbrand
klinkt goed! veel leuke dingen zijn hier mee te doen om er een mooie ht van te maken, dat maakt nu dus al de 4e draad die ik ga volgen:) succes!
Ziet er goed uit wat je allemaal van plan bent. Niets overhaast doen. Dan komt het allemaal wel goed...
Volgen ga ik deze zeker. Welke Barco is dat? De BG808?
Citaat van: Stress!!!!! op maart 22, 2007, 05:45:56
Ziet er goed uit wat je allemaal van plan bent. Niets overhaast doen. Dan komt het allemaal wel goed...
Volgen ga ik deze zeker. Welke Barco is dat? De BG808?
Overhaast doen ga ik niets. Het probleem is alleen dat ik geluidsisolatie nogal moeilijk te voorspellen vind.
En ja, dat is inderdaad een BG808. Zie mijn andere topic http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=56389.0 (http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=56389.0)
Gerbrand
Hoi,
Ik ben er gister acher gekomen dat Nevima P40 22 euro 50 de vierkante meter kost. Behoorlijk duur dus. Ik begin nu toch wel ernstig aan Isofelt oid te denken, desnoods meerdere lagen. Iemand hierover ideeen?
Gerbrand
Hoi Gerbrand,
CiteerAls ik momenteel namelijk beneden de boel lekker aanzet (ca. 85 dB), dan versta je de tekst van de nummers op zolder nog zonder problemen. De geluidisolatie binnen het huis is dus niet erg goed.
De grootste boosdoener in deze is de open verbinding door het trapgat. Op moment dat je ergens in de luchtweg de open verbinding breekt zul je merken dat veelal stemgeluid niet meer zo goed te volgen is. Ik hoef bij mij thuis bv maar een deur in de luchtweg te sluiten en dit euvel is al praktisch verdwenen. Voor wat betreft het isolerend luik voor het trapgat...op moment dat ik de mijne heb gerealiseerd zal ik je wel wat ideeen doorsturen.
Voor wat betreft de vloer, er zijn een aantal leveranciers die ondervloeren aanbieden welke vaak gebruikt worden bij houten of laminaatvloeren. Niet de dunne groene rolmatjes maar stevig uitgevoerde samengeperste viltplaten van pakweg 7~12mm dik (de dunne varianten kun je beter vermijden!) welke ook goed te gebruiken zijn voor het leggen van een ontkoppelde vloer met OSB-plaat. Veelal iets goedkoper dan de bouwvilt zoals die aangeboden wordt.
Wanneer het dak al een lek vormt zoals je vermeldt dan zit er helaas niets anders op dan te voorzien van een isolerende (schuine) voorzetwand. Elk lek dat nu aanwezig is wordt meer en meer aangesproken op moment dat je andere delen gaat isoleren. Zie het als een aquarium welke onder druk staat, eenmaal ergens een miniscuul gaatje en het water spuit erdoor naar buiten.
mvgr
Patrick
Hoi,
@Patrick: bedankt voor je, zoals altijd, duidelijk uitleg.
Ik zit er momenteel aan de denken om te beginnen bij de zwevende vloer en het trapgat. Uitgaande van de verbetering die dat oplevert, ga ik dan nadenken over het wel of niet isoleren van het plafond.
Ik kom er sowieso meer en meer achter dat dit een project van maanden wordt, zo niet langer :) Maar ja, het blijft een hobby en de weg naar het einddoel is minstens zo leuk als het einddoel zelf.
Gerbrand
Welkom op dit forum.Ook ik heb een ht gemaakt via dit forum en ik moet zeggen het is een plaatje geworden.Wat betreft de vloer problemen die jij hebt stel ik voor dat je geisoleerde fermacell platen moet nemen voor een zwevende vloer.Deze hebben een goede norm betreft dempen van het geluid.En wat betreft het trapgat kun je er wandjes om heen plaatsen en een gordijn als toegangs deur maken dit is ook weer goed voor geluid en de warmte blijft lekker boven.
Ik zit al een tijdje op het forum. Ik ben alleen meer een lezer dan een poster. Natuurlijk heb ik hier wel al mijn ideeën opgedaan :).
De Fermacell optie kende ik nog niet. Ik zal daar binnenkort eens wat meer onderzoek naar verrichten.
De optie om muurtjes om het trapgat te plaatsen heb ik wel overwogen. Het probleem is alleen dat het de symmetrie van de ruimte ernstig verstoort. Zoals de ruimte nu gepland is, is hij perfect symmetrisch.
Ik heb dus twee opties:
1) Trapgat met muurtjes, ruimte niet symmetrich.
2) Ruimte symmetrisch, moeilijke trapgatconstructie.
Wat is nou wijsheid? Ik ga aanvankelijk maar even voor optie 2). Voor dat trapgat zou toch een oplossing te vinden moeten zijn.
Gerbrand
Gerbrand,je moet doen wat jou goed dunkt want jij bent diegene de er straks het meeste er in zit en als jij voor symmetrisch wil gaan moet je dat gewoon doen.Maar dan houd je wel een open trapgat denk ik,en dan moet je denken aan een luik op het trapgat.Ik moet wel zeggen dat het bouwen van een ht wel een ervaring is hoor en natuurlijk dat je er mega veel plezier van hebt.
Ik vind het bouwen van muren om het trapgat zeker geen slecht idee wat betreft de inrichting. Het probleem is alleen de akoestiek. Maar ja, alles blijft een compromis. Gelukkig is er nog een muur geplaatst, dus alles ligt nog open.
Gerbrand
Als symmetrie een issue is... waarom dan niet exact dezelfde muur terugbrengen aan de andere zijde van de kamer, dus de muur om het trapgat spiegelen op de overliggende wand?
Je symmetrie is dan weer 100% hersteld EN je hebt een perfecte ruimte gecreeerd voor apparatuur en opslag van media.
Symmetrie is inderdaad een issue, zoals iedereen weet die zijn installatie in een L-vormige woonkamer heeft staan (zoals ik nu). Ik heb ook de optie overwogen, waarbij ik de muur rond het trapgat spiegel aan de andere kant. Helaas houd je dan een erg benauwd nisje over om te zitten.
Maarrrrr...... na een avondje brainstormen met mijn vriendin zijn we met een andere oplossing gekomen. We gaan waarschijnlijk de hele zolder anders indelen. Het gevolg: het HT wordt een beetje groter (6x5 m), maar daarvoor wel wat multi-functioneler. Als ik vanavond tijd heb zal ik het nieuwste plan eens uitwerken.
Dank allemaal voor het meedenken zover. Zeker de opmerking van Keldermania over het muurtje heeft mij wel getriggerd.
Gerbrand
Hoi,
Vandaag nog eens bij diverse winkels mijn licht opgestoken en ben met twee opties gekomen wat betreft mijn vloer:
1) Ondervloer "Soundkiller" http://www.unifloor.nl/04_producten/product.php?id=48 (http://www.unifloor.nl/04_producten/product.php?id=48) met daarop OSB platen met een veer en groef verbinding.
2) Een vilten ondertapijt van ca. 6 mm dik. Dit zou dan in plaats van bouwvilt komen, dat me te duur is.
Ik vind het moeilijk te bepalen welke beter is:
Optie 1 is dikker en wordt aanbevolen voor houten vloeren in appartementen (contactgeluid).
Optie 2 "veert" meer en zou dus wellicht in combinatie met de zware OSB platen een betere buigslappe constructie vormen.
Wat vinden jullie?
Alvast bedankt,
Gerbrand
Hoi allemaal,
De afgelopen weken heb ik nog eens uitgebreid nagedacht over mijn zolderplannen. Daar is een aantal dingen uitgekomen.
De ruimteZoals al eerder geschreven ga ik een ander deel van de zolder gebruiken voor mijn HT.
Voordelen:
- De ruimte is groter (ca 30 m2 tegenover 25 m2 voor het oude plan).
- Ik hoef nog maar 1 geluidsdichte scheidingswand te bouwen.
- Ik heb geen trapgat meer in mijn HT, wat naast het nodige vloeroppervlak ook de nodige hoofdbrekens scheelt.
Nadelen:
- De ruimte is een stuk minder symmetrisch
- De ruimte is niet exclusief voor HT doeleinden, maar zal ook voor de opslag van boeken ed. worden gebruikt. Maar als je dat laatste een beetje handig doet, hoeft het zeker geen nadeel te zijn.
Op dit moment ziet de ruimte er zo uit:
(https://www.htforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.xs4all.nl%2F%7Evanderzo%2Fzoldernieuw.jpg&hash=e9a34aacf0fb6dee030ff37cfda2873822234283)
FloorplanIk ben nog steeds van plan 7.1 te draaien. Het floorplan komt er dan als volgt uit te zien:
(https://www.htforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.xs4all.nl%2F%7Evanderzo%2Fzoldernieuwcara.gif&hash=435cea3587aeb3dae89df6216ec0f210e5c601b7)
De foto boven is genomen vanaf de plek waar in de toekomst de deur komt.
GeluidsisolatieZoals al eerder beschreven is geluidsisolatie een van mijn belangrijkste aandachtspunten. Op dit moment heb ik de volgende oplossing voor ogen:
VloerDe vloer wordt opgebouwd uit Midi foam platen met daarop Fermacell vloerelementen van 25 mm dik zonder eigen isolatie (type 2E22). Ik heb ook de ondervloer "Soundkiller" overwogen (zie boven), maar heb uiteindelijk hier meer vertrouwen in. Dit komt door een combinatie van de hoge soortelijke massa van de Fermacell (30 kg/m
2) en de relatief grote slapte (lage dynamische stijfheid) van de Midi foam platen. Bovenop de Fermacell wordt vloerbedekking gelegd.
ScheidingswandDe scheidingswand wordt een dubbele wand. De eerste wand wordt volledig ontkoppeld van de rest van het huis opgebouwd. Onderaan steunt hij op het Midi foam van de zwevende vloer. Bovenaan en langs de zijkant wordt hij ontkoppeld met de in Patrick's topic beschreven kruisbeugels. Deze wand bestaat uit 2 lagen gips (van 12,5 mm en 9 mm dik), geisoleerd met steenwol platen. Momenteel overweeg ik een metalen rachelwerk te gebruiken, wat nog iets slapper schijnt te zijn dan hout. De tweede wand heeft wel een verbinding met de rest van het huis. Tussen de tweede en de eerste wand zit een spouw van circa 30 mm. De tweede wand krijgt vermoedelijk maar een enkele laag gips (van 12.5 mm).
Volgens http://nieuw.bpb.nl/gyproc/pdf/Gyproc%20Scheidingswa.pdf (http://nieuw.bpb.nl/gyproc/pdf/Gyproc%20Scheidingswa.pdf) zou hiermee een isolatiewaarde van groter dan 60 dB bereikbaar moeten zijn. Het voordeel is ook dat deze wand het geluid van het trapgat weghoudt. Helaas (nou ja, je wilt natuurlijk ook graag je HT in kunnen) moet er wel een deur in deze wand. Ik begin denk ik maar met een zware brandwerende deur. Een dubbele deur kan altijd nog.
Het knieschotDe ruimte achter het knieschot moet ook van het HT geisoleerd worden. De belangrijkste reden is dat de vele leidingen en ventilatiepijpen aldaar een heel gemakkelijke geluidsbrug vormen. Momenteel overweeg ik om voor het knieschot een enkel voorzetwandje te plaatsen (natuurlijk ontkoppeld). Door/in deze wand zullen echter ook de nodige aansluitingen moeten lopen, dus enkele compromissen zijn daar onvermijdelijk.
Wat rest is dan nog het dak. In eerste instantie heb ik daar geen plannen voor. Met de isolatie van de vloer en de isolatie door middel van de wand van het trapgat, zouden de belangrijkste problemen opgelost moeten zijn.
Gerbrand
Dat is nog eens uitgebreid vertellen waar je mee bezig bent en hoe je het doet. Super, deze ga ik volgen. Succes Gerbrand!
Oeffff!!!! Ik heb vanmiddag de Fermacell vloerplaten naar zolder gesjouwd. Hieronder een fotootje van het resultaat:
(https://www.htforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.xs4all.nl%2F%7Evanderzo%2Ffermacellplaten.jpg&hash=b74420a1b74b207c50fc1380e65a1963b1c344a4)
Op zich ziet het er niet zo indrukwekkend uit, maar er zijn nog twee stapels en elke stapel weegt een slordige 300 kg.
Daarnaast heb ik afgelopen zaterdag alle materialen voor de scheidingswand gekocht. Ik wacht nu nog op de foamplaten en moet nog achter Rockwool 204 platen aan.
Verder is afgelopen week de aparte groep voor het HT door de elektricien aangesloten.
Kortom: het eerste begin is er :)
Gerbrand
Morgen spierpijn >:D
Hoi allemaal,
Ik heb al een tijdje niets gepost, maar dat wil niet zeggen dat er niks is gebeurd!
Het Hemelvaartweekend heb ik gebruikt om de zwevende vloer te leggen. Zoals hierboven al beschreven bestaat die uit Midi foam platen met daarop een 25 mm dikke estrich-vloer (Fermacell). Op de foto kun je de vloer in aanbouw zien.
(https://www.htforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.xs4all.nl%2F%7Evanderzo%2Fzoldervloer.jpg&hash=83ad62e9d7090244cd9a1fb415b96e7af0bbf4ee)
Het leggen was vrij makkelijk. Ik had alleen misschien moeten investeren in een zaagtafel, want na twee dagen zagen staan de blaren wel in je handen.
Het resultaat: een duidelijk merkbare reductie van het contactgeluid naar de ondergelegen slaapkamer. Ik heb dit getest door er met een bureaustoel op heen en weer te rijden. Als je dit op de originele vloer deed hoorde je alles. Nu hoorde je alleen het geluid via de lucht.
Het vervolg: op het Midifoam wordt ook een zwevende muur gebouwd. Deze is daarmee ook ontkoppeld van de originele vloer. Voor de zekerheid wordt hij ook nog eens ontkoppeld van de estrich-platen.
Helaas heb ik niet al te veel tijd voor dit project, maar het doel is nog steeds om het voor het filmseizoen af te hebben.
Gerbrand
Hoi allemaal,
zoals ik hierboven al schreef: ik heb niet al te veel tijd om aan dit project te werken. Maar afgelopen week heb ik een steiger gehuurd en zijn we flink bezig geweest. Het resultaat: de 4 meter hoge scheidingswand is af!!!!!!!!
Plaatjes zeggen veel meer dan woorden. Bij deze dus...
De muur bestaat eigenlijk uit twee muren. De eerste muur is volledige ontkoppeld van de rest van het huis. Hij staat op de Midifoam platen van de vloer en is aan het dak en de muur verbonden d.m.v. speciale beugels.
De eerste muur ziet er van achteren zo uit:
(https://www.htforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.xs4all.nl%2F%7Evanderzo%2Fachterkantmuur1.jpg&hash=bbfa84b4cb3116bb02679d21b37770fff4820887)
Zoals je kunt zient is 4 meter behoorlijk hoog... Rechts zie je hoe de staander verbonden is met de bestaande muur met beugeltjes. Bovenaan is hetzelfde gedaan.
Close-up van het beugeltje:
(https://www.htforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.xs4all.nl%2F%7Evanderzo%2Fbeugel.jpg&hash=06dae01aed56d58a025ad561c2cd734148c6e3f4)
De eerste muur is afgewerkt met twee lagen gipsplaat. De eerste laag is 12 mm dik en is dichtgekit om hem luchtdicht te maken.
(https://www.htforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.xs4all.nl%2F%7Evanderzo%2Flaag1kit.jpg&hash=7c67ed001b79feb1b3c79304744d829a4ea63414)
De volgende laag is 9,5 mm dik en is op de eerste laag gelijmd m.b.v. tegellijm. Hierbij is er uiteraard voor gezorgd dat de naden van de twee lagen niet overlappen. Het gebruik van lijm maakt dit een stuk makkelijker. Daarnaast heb je ook geen schroefgaten om je zorgen over te maken.
Zo ziet het eruit met de tweede laag er bijna op:
(https://www.htforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.xs4all.nl%2F%7Evanderzo%2Flaag2.jpg&hash=71c695a4125eab33a59912b829768f56582c0c53)
Vervolgens is de electra geinstalleerd en is de muur gevuld met steenwol.
De tweede muur staat volledig los van de eerste muur en is wel normaal verbonden met de rest van het huis. Zo ziet de achterkant eruit met de tweede muur bijna af. De tweede muur is overigens ook gevuld met steenwol. Er is voor gezorgd dat de staanders van de tweede muur verspringen t.ov. die van de eerste muur.
(https://www.htforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.xs4all.nl%2F%7Evanderzo%2Fmuur2.jpg&hash=5f231bbe3b88661f8b8a7a5934b183ced4fd38dd)
En dan hier het (ongeverfde) resultaat:
(https://www.htforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.xs4all.nl%2F%7Evanderzo%2Fmuurafklein.jpg&hash=23a4453d88cf805394b2ceba7d1a0f5a6d14c644)
De draden zijn voor toekomstige verlichting boven het scherm. Links moet uiteraard nog een deur komen. Hiervoor heb ik een zware branddeur uitgezocht. Het kozijn heeft een onderdorpel. In combinatie met wat tochtstrip moet de deur min of meer luchtdicht sluiten. De mogelijkheid van een dubbele deur is bewust open gelaten.
Kortom: weer een stapje verder op weg naar mijn akoestisch geisoleerde HT.
Gerbrand
Kan je al deze materialen in de bouwmarkt vinden (bijv. metal stud) of heb je ergens anders geshopt?
Ook wil ik graag weten of je gipsplaten tegen een bestaande wand hebt gezet en hoe dit ontkoppeld is.
Ik zie nu al op tegen al het sjouwwerk :-\
André 8)
Hoi,
Voor de metalstuds moet je bij de professionele bouwmarkt zijn. Met een beetje goed kletsen is het mij gelukt daar ook als particulier te kunnen kopen.
In principe is de muur volledig vrij. Hij staat alleen aan de kant van de deur tegen een bestaande wand. Op de site van gyproc kan je de volgende documentatie downloaden http://gyproc.bpb.nl/gyproc/pdf/Gyproc%20Scheidingswa.pdf (http://gyproc.bpb.nl/gyproc/pdf/Gyproc%20Scheidingswa.pdf), waarin je de verwachte geluidsreductie voor gipswanden van verschillende samenstellingen kunt opzoeken.
Gerbrand
Zo, je pakt het wel echt super goed aan zeg!
Ben benieuwd naar het eindresultaat. Succes met de bouw verder :)
Goed doordacht en mooie foto's, Keep up the good work!!
Succes, BuSpu.
Hoi iedereen,
Gisteren heeft een timmerman de deur afgehangen (Ik kan veel zelf, maar de vorige keer dat ik een deur afhing was niet zo'n succes...) Zoals al geschreven betreft het hier een zware (brand-)deur. De deur is volledig kiervrij gemaakt met behulp van tochtstrip.
Daarna heb ik met behulp van mijn Behringer Ultracurve en een meetmicrofoon de eerste metingen verricht. De geluidsbron was een stofzuiger.
Het resultaat:
- de geluidsisolatie van de muur is ca. 35-40 dB(A). Binnen produceert de stofzuiger 85 dB(A), buiten is daar nog 45 dB(A) van over.
- de geluidsisolatie door de vloer is niet meetbaar al hoor je het geluid nog wel. Ik vermoed dat de waarde rond de 50 dB(A) zal liggen. De ondergrens van de Behringer is 40 dB(A), dus om goed te kunnen meten moet ik iets meer herrie maken.
Conclusies:
- de ruimte is nog niet helemaal dicht (het knieschot moet nog), dus het wordt nog wel iets beter
- de beperkende factor van de muur is de deur. Gelukkig heb ik de mogelijkheid een tweede deur op te hangen.
- de beperkende factor van de kamer als geheel lijkt nu de vloer of flankerend geluid te zijn.
Verder moet ik ook nog het gedrag bij lage frequenties gaan meten. Daarmee wacht ik even tot de ruimte zover is dat ik er een subwoofer durf neer te zetten; nu is het nog te stoffig.
Gerbrand
Dat zijn mooie getallen :)
De stofzuiger als bron is wel een leuk idee, iig heb je dan een breed frequentiebereik ;D
Kan je ook eens testen hoe de demping van buiten naar binnen is, dus de stofzuiger buiten de ruimte zetten en in de ruimte meten met open en gesloten deur.
Dan krijg je een idee van wat de muren en de deur doen in beide richtingen.
André 8)
Citaat van: SpeedyAndré op september 6, 2007, 14:08:26
Kan je ook eens testen hoe de demping van buiten naar binnen is, dus de stofzuiger buiten de ruimte zetten en in de ruimte meten met open en gesloten deur.
Dan krijg je een idee van wat de muren en de deur doen in beide richtingen.
Voor zover ik weet werkt geluidsisolatie in beide richtingen net zo goed. Het is in ieder geval lekker rustig in het toekomstig HT. ;D
Maar het is zeker het experiment waard.
Gerbrand