Op dit ogenblik speel ik met volle tevredenheid met een All-In-One Atoll SDA,
ik heb wel wat kleine probleempjes en vragen m.b.t. de werking en bediening
i.c.m. de Atoll-App en het netwerk in het algemeen.
Ik heb een aantal keren gehad, dat de weergave ineens stopt en dit ongeacht de bron.
(zowel bij NAS, DVD-speler digitaal met coax verbonden, Tidal)
Mijn Atoll springt dan terug naar het hoofdmenu.
Als ik dan op mijn tablet kijk, krijg ik een soort zandloper te zien,met de tekst dat mijn tablet (=Atoll Signature 2 App) verbinding probeert te zoeken met mijn Atoll SDA300, wat dan niet altijd lukt.
Als ik de App gedwongen stopt en de cache wist, kan ik daarna alles weer normaal opstarten.
De Atoll is via een netwerkkabel op mijn netwerk aangesloten en de tablet via Wifi.
Ik werk met recente Android versie, met de meest actuele firm- en software-versies.
Heb in de regel geen netwerkproblemen en de signaalsterkte van de Wifi is zeer goed.
Ik weet niet of:
1. De Atoll SDA300 altijd verbinding wilt zoeken/houden met de tablet/App en het de Atoll
is die als eerste ongewenst stopt (shutdown) en daarmee de foutmelding op de tablet
veroorzaakt
Of
2. De tablet/App in de stress gaat en klapt en hierdoor veroorzaakt,
dat ook de Atoll SDA300 stopt.
Ik weet niet hoe dit in het algemeen werkt, ik dacht altijd dat de App alleen als commando-centrale functioneert.
Het is immers tijdens weergave wel mogelijk om de App gewoon af te sluiten en dan blijft de weergave gewoon doorlopen c.q. dan wordt de laatste ingegeven commando vanuit de App gewoon uitgevoerd, = 100% OK.
Het is dan alleen niet meer mogelijk om bijv. het volume vanuit de Atoll-App te regelen.
Mijn probleem is, dat ik niet precies weet wat de oorzaak is:
1. Toch netwerk-issues (hikjes)?
2. Spanningsdippen op het elektriciteitsnet?
3. De Atoll-App?
4. Toch een hardware defect in de Atoll-aparaat zelf
Bovenstaand issue doet zich soms 2/3x per dag zich voor en bepaalde dagen verloopt alles probleemloos. Het apparaat binnen de garantie laten repareren heeft pas zin,
als ik zeker weet, dat het probleem in het apparaat zelf zit.
A: Heeft iemand een idee?
B: Komen dit soort issues ook bij andere voor en bij andere merken.
By the way, ik heb hierover reeds mailcontact met Atoll Frankrijk en ze zijn zeer behulpzaam en reageren vlot op mijn mails maar vooralsnog weten ze nog niet de oorzaak.
Verder is er m.b.t. dit issue op de diverse community's zeer weinig tot niet te vinden op het internet.
Als aanvulling hierop
Om te testen of het aan de Atoll-App lag, heb ik de weergave gestart vanuit de BubbleUPnP-App en hiermee ook het Atoll-aparaat uit zijn slaap gewekt. (standby) en qua geluid ging dit prima, echter op de Atoll-display was het een puinhoop en wat normaal de cover-art en song-info had moeten zijn, was bewegend en flikkerende sneeuw.
Echter als ik de Atoll m.b.v. de remote-control uit zijn slaap wekt(standby) en dan pas vanuit
de BubbleUPnP-App de muziek selecteer en afspeel verloopt alles probleemloos.
Schiet mij maar lek :eh:
Het zijn problemen die ikzelf af en toe ervaar, maar dan net zo goed met Arcam/chromecast, Bluesound/NAD als met Atoll streamers.
Dus op zich denk ik geen probleem eigen aan Atoll.
Mijn wifi is niet altijd even stabiel. Dat moet ik erbij zeggen.
Van klanten hoor ik anderzijds amper klachten - op die ene keer na dat de Atoll regelmatig vast liep waarbij hij niet meer reageerde op knop-drukken en enkel een power cycle soelaas bood. Die is toen binnen gegaan voor nieuwe processor.
Maar doorgaans denk ik dat de af en toe een hick-up is. Maar meer niet.
Citaat van: CinéHome op februari 29, 2024, 16:24:00Maar doorgaans denk ik dat de af en toe een hick-up is. Maar meer niet.
Ik hoop het
Bedoel je met "doet zich soms 2/3x per dag voor" 2 tot 3 keer per dag of 2 keer per 3 dagen?
Met voorgaande streamers (SBT, BSN, NA11s1) had ik af en toe vergelijkbare issues, de huidige is al meerdere jaren probleemloos. Voor de in gebruik name ervan heb ik ook de router vernieuwd (Asus). Op het Auralic forum lees ik dat vergelijkbare problematiek vaak terug te voeren is op het netwerk.
Ken dit probleem met BluOS niet, zelfs niet bij schakelen in bediening tussen telefoon, tablet en laptop in onwillekeurige volgorde.
Wat het issue is snap ik nog niet. Lijkt een netwerk issue, dan wel dhcp ding. Router al eens een keer opnieuw opgestart en of gereset?
Werk je met port forwarding?
Heb je fixed ip adressen toegepast in je netwerk?
Wat voor router en evt andere netwerk componenten hangen er tussen?
Indien je firmware kunt installeren op de SDA, is deze up-to-date? Je kunt kijken of het nog verschil maakt tussen een vast ip adres instellen of ip adres toewijzen via DHCP. Kleine hikjes in het netwerk is denk ik niet de oorzaak van het probleem. Meeste hifi apparatuur met netwerk aansluiting heeft een buffer waarmee volgens mij deze hikjes opgevangen kunnen worden.
Je kunt ook nog kijken of je het apparaat kunt resetten. Heb je het probleem ook als je naar internet radio luistert of naar een streamingdienst?
Citaat van: Huub-13 op februari 29, 2024, 19:55:50Bedoel je met "doet zich soms 2/3x per dag voor" 2 tot 3 keer per dag of 2 keer per 3 dagen?
Tot ax. 3x per dag maar dan staat ie wel vele uren achtereen te spelen.
Ook wel eens dagen dat ie probleemloos speelt.
Citaat van: Faxe op februari 29, 2024, 20:34:28Heb je het probleem ook als je naar internet radio luistert of naar een streamingdienst?
Bij alle bronnen, dus ook DVD en NAS
Als het apparaat stopt tijdens het afspelen van een DVD lijkt me het niet een netwerk probleem. Je zou nog de netwerkkabel los kunnen koppelen als je DVD's kijkt. Als het apparaat dan ook stopt met afspelen zou het ergens anders in moeten zitten.
Om de netwerkproblemen uit elkaar te halen, ik heb heel soms ook hickups maar dan stopt alleen de muziek en meestal of even of moet ik op play drukken. Het apparaat blijft bij mij goed bedienbaar. Wel heb ik soms wat lokale netwerkproblemen maar dan nog blijven de apparaten vrijwel altijd bedienbaar.
Kortom, er lijken meer problemen dan alleen netwerkproblemen en ik hou van stabiele apparatuur en als ik eerlijk ben zou ik niet een apparaat houden dat zo instabiel is.
Citaat van: sschot op februari 29, 2024, 20:16:41Ken dit probleem met BluOS niet, zelfs niet bij schakelen in bediening tussen telefoon, tablet en laptop in onwillekeurige volgorde.
Wat het issue is snap ik nog niet. Lijkt een netwerk issue, dan wel dhcp ding. Router al eens een keer opnieuw opgestart en of gereset?
Werk je met port forwarding?
Heb je fixed ip adressen toegepast in je netwerk?
Wat voor router en evt andere netwerk componenten hangen er tussen?
De term port-forwarding zegt me niks
Ik werk met vaste Ip-adressen? Denk het wel, nimmer zelf Ip-adressen ingevoerd of gewijzigd
De router staat in de meterkast en is van Ziggo
Op deze meterkast staat ook de NAS en deze is bedraad direct op de Ziggo-router aangesloten.
In de meterkast heb ik ook een Devolo (
wifi-extender? - zender) zo witte kastje wat in het stopcontact in de meterkast zit, deze is via een netwerkkabel ook op de Ziggo-router aangesloten.
In de woonkamer heb ik ook een Devolo (
wifi-extender? - ontvanger) zo witte kastje wat in het stopcontact zit, deze is weer via een netwerkkabel direct met de streamer verbonden.
Op deze Devolo in de woonkamer, heb ik een laptop, smart-tv, mijn mobieltje en de bewuste tablet met hierop de Atoll-app draadloos (Wifi) aangesloten en dit heeft altijd met alle apparaten en ook mijn vorige streamer goed gefunctioneerd.
Zeer goede signaalsterkte (alles kort bij elkaar in 1 ruimte/woonkamer) en ook bij gelijktijdig gebruik van alle op het netwerk aangesloten, nooit issues gehad, behalve dat internet af en toe wat trager is.
Internet kan het issue niet zijn, want dan zou het probleem zich alleen voordoen met de streamingdienst Tidal of Internet maar het euvel doet zich ook voor bij andere bronnen,
zoals NAS en bij DVD-player welke via Dig.coax op mijn Atoll is aangesloten.
Bij bijvoorbeeld weergave van DVD, fungeert de tablet/Atoll-app om de volume te kunnen regelen. Ook hier zijn dan de tablet en Atoll dus nog via mijn netwerk met elkaar verbonden, een echte noodzaak is dit niet, want als ik de App en de tablet helemaal afsluit, blijft de Atoll SDA300 gewoon netjes doorspelen, c.q. zijn laatst ontvangen commando aan het uitvoeren.
Citaat van: Tabcam op februari 29, 2024, 20:51:18Om de netwerkproblemen uit elkaar te halen, ik heb heel soms ook hickups maar dan stopt alleen de muziek en meestal of even of moet ik op play drukken. Het apparaat blijft bij mij goed bedienbaar. Wel heb ik soms wat lokale netwerkproblemen maar dan nog blijven de apparaten vrijwel altijd bedienbaar.
Kortom, er lijken meer problemen dan alleen netwerkproblemen en ik hou van stabiele apparatuur en als ik eerlijk ben zou ik niet een apparaat houden dat zo instabiel is.
Ik heb een factory-reset op mijn Atoll uitgevoerd en sindsdien ben ik niet van de "hicks" af maar als de muziek is gestopt, gaat ff het screen op zwart in de Atoll en keert die terug naar het hoofdmenu en kan dan via de app handmatig terug gaan naar het laatste nummer en deze weer opnieuw starten. Het apparaat zit dan nu niet echt vast.
Ik weet niet of het gedrag v/d verschillende streamers hetzelfde zijn bij een netwerk-hik maar gewoon ff stilvallen en zelf automatisch weer doorspelen, is wel de meest fraaie en wenselijke gedrag.
Het komt ook voor dat de app geen verbinding kan krijgen met de Atoll en er een soort zandloper maar blijft lopen. Ik moet dan via de instellingen op de tablet, de Atoll-app gedwongen laten stoppen en meestal gooi ik dan ook de cache leeg.
Kan je de Atoll via wifi verbinden, verdenk voor 99% de Devolo.
Zou dat eens proberen.
edit: of leg eens een netwerkkabel van de router rechtstreeks naar de Atoll, gewoon als test
De term port-forwarding zegt me niks
Dan zal je hier geen gebruik van maken.
Ik werk met vaste Ip-adressen? Denk het wel, nimmer zelf Ip-adressen ingevoerd of gewijzigd
Dan werk je automatisch toegewezen adressen. Soms vind een streamer een fixed netwerk adres wel fijn. Hoe dit in te stellen binnen Ziggo weet ik niet, want die ken ik niet.
Router en Devolo trouwens al een keer gereset? En of/ evt een harde reset terug naar fabrieksinstellingen, plus "herconfigureatie"?
In jouw plaats zou ik 2 dingen doen:
1) Aan de NAS en de Atoll vaste IP-adressen geven. Dit kun je het beste op de website van de router doen. IP-adressen worden standaard door DHCP toegewezen, maar kun je handmatig op ,,vast" instellen.
2) Behalve de 2 Devolo ,,wifi-extenders" zou ik ook 2 powerline-apparaatjes, eventueel ook van Devolo toevoegen. Dit is een netwerkaansluiting op afstand via het stroomnet. Een powerlinekastje bij de router in het stopcontact en met een ethernetkabel aan de router knopen. In de woonkamer het andere powerlinekastje in een stopcontact steken. Die 2 apparaatjes maken een bedrade netwerkverbinding via het stroomnet. Aan het powerlinekastje in de woonkamer zou ik dan een switch knopen en daaraan bedraad de TV en de Atoll. De tablet, de laptop en de telefoon kun je dan via de wifi laten lopen.
Op deze manier heb je volgens mij een stabieler netwerk, waarin niet de hele mikmak in de woonkamer aan één wifipunt hangt.
Citaat van: Huub-13 op februari 29, 2024, 22:22:54In jouw plaats zou ik 2 dingen doen:
1) Aan de NAS en de Atoll vaste IP-adressen geven. Dit kun je het beste op de website van de router doen. IP-adressen worden standaard door DHCP toegewezen, maar kun je handmatig op ,,vast" instellen.[/li][/list][/li][/list]
2) Behalve de 2 Devolo ,,wifi-extenders" zou ik ook 2 powerline-apparaatjes, eventueel ook van Devolo toevoegen. Dit is een netwerkaansluiting op afstand via het stroomnet. Een powerlinekastje bij de router in het stopcontact en met een ethernetkabel aan de router knopen. In de woonkamer het andere powerlinekastje in een stopcontact steken. Die 2 apparaatjes maken een bedrade netwerkverbinding via het stroomnet. Aan het powerlinekastje in de woonkamer zou ik dan een switch knopen en daaraan bedraad de TV en de Atoll. De tablet, de laptop en de telefoon kun je dan via de wifi laten lopen.
Op deze manier heb je volgens mij een stabieler netwerk, waarin niet de hele mikmak in de woonkamer aan één wifipunt hangt.
Punt 1 ben ik het mee eens. Punt 2 niet. Powerline adapters en netwerk issues, gaan zover mijn kennis en ervaring zijn, samen met elkaar op. Ik zou kijken of een netwerkkabel naar de woonkamer met een switch mogelijk is, zodat dit "hard" bedraad is en niet een bedrade uitvoering via of wifi of het lichtnet.
Daarnaast betwijfel ik op je de troep van een powerline op je net wil plaatsen. Of het hoorbaar of onhoorbaar is, durf ik niet te zeggen, maar je plaats wel een bak signalen (vervuiling) op je lichtnet.
Met een powerline systeem heb ik nog nooit een probleem gehad, werkt altijd perfect. Ook heb ik nog nooit vervuiling bemerkt. Is volgens mij meer gerucht dan werkelijkheid.
Je gaat toch hoog frequent data over je net sturen. Is heel duidelijk vervuiling om het zo maar te zeggen. Los of het hoorbaar is of niet.
Mijn ervaring met powerline adapters is van TP Link -> en die is negatief.
Vond nog in de SDA manual
NETWORK CONFIGURATION:1- Go to the "Settings" menu then to "Network connection".2- Select the "Network Wizard" menu.3- You will have to choose the type of network. Press "Network type" and choose "Automatic", "Wired","Wireless" or "Hybrid".
Er staat volgens mij alleen nergens wat hybrid is. Maar als de Atoll dan van en lan en wifi gebruik maakt is dat een optie om te proberen. Helaas haal ik dat niet direct uit de manual.
Citaat van: Huub-13 op februari 29, 2024, 22:22:54In jouw plaats zou ik 2 dingen doen:
1) Aan de NAS en de Atoll vaste IP-adressen geven. Dit kun je het beste op de website van de router doen. IP-adressen worden standaard door DHCP toegewezen, maar kun je handmatig op ,,vast" instellen.
Zal dit proberen maar verwacht er niet veel van, ben geen It-netwerkspecialist
Citaat van: Huub-13 op februari 29, 2024, 22:22:542) Behalve de 2 Devolo ,,wifi-extenders" zou ik ook 2 powerline-apparaatjes, eventueel ook van Devolo toevoegen. Dit is een netwerkaansluiting op afstand via het stroomnet. Een powerlinekastje bij de router in het stopcontact en met een ethernetkabel aan de router knopen. In de woonkamer het andere powerlinekastje in een stopcontact steken. Die 2 apparaatjes maken een bedrade netwerkverbinding via het stroomnet. Aan het powerlinekastje in de woonkamer zou ik dan een switch knopen en daaraan bedraad de TV en de Atoll. De tablet, de laptop en de telefoon kun je dan via de wifi laten lopen.
Op deze manier heb je volgens mij een stabieler netwerk, waarin niet de hele mikmak in de woonkamer aan één wifipunt hangt.
Wellicht heb ik deels dit al en heb mijn Devolo,s wifi-extender genoemd maar volgens mij zijn dit powerlinekastje. Geen idee, ik heb Devolo Magic 1 (Wifi 2-1 zender + Lan 1-1 ontvanger)
De Atoll is reeds via een Lan-kabel aan de Devolo (ontvanger) aangesloten.
Het aantal apparaten op 1 wifi-punt zou toch geen issue hoeven te zijn, de bandbreedte is m.i.z. ruim voldoende. Verder doet het probleem zich ook voor als de netwerk belasting laag is. Mobiel uit, laptop uit, tv uit.
Hang je AToll maar aan WIFI, of met een test kabel direct op de router. Ik gok dat je dan per direct hier vanaf bent. Proberen zeker waard. Heb je wel netwerkkabel die lang genoeg is?
Magic 1 voorzien van laatste firmware versie?
Firmware Magic 1 LAN
Firmware 7.12.9.142
Citaat van: sschot op februari 29, 2024, 22:38:57Vond nog in de SDA manual
NETWORK CONFIGURATION:1- Go to the "Settings" menu then to "Network connection".2- Select the "Network Wizard" menu.3- You will have to choose the type of network. Press "Network type" and choose "Automatic", "Wired","Wireless" or "Hybrid".
Er staat volgens mij alleen nergens wat hybrid is. Maar als de Atoll dan van en lan en wifi gebruik maakt is dat een optie om te proberen. Helaas haal ik dat niet direct uit de manual.
Dit is voor de eerste set-up om de Atoll op je netwerk aangesloten te krijgen.
Bij mijn gekozen setting = wired, kwestie van kabel erin en de verbinding is een feit.
Bij Hybride is als je naast de wired verbinding, de Atoll ook via de Wifi aan het netwerk wil verbinden. Prioriteit is wired en als de kabelverbinding wordt verbroken, switch de Atoll automatisch over op Wifi.
Ik zou deze hybride optie kunnen kiezen en dan niet de Devolo-kastje maar de Ziggo-router als Wifi-punt nemen.
Toch blijft ik het vreemd vinden dat de Atoll kleine netwerk-issues hicks niet via buffering kan opvangen. Verder ook bij weergave van een DVD-speler welke direct via een dig.coax kabel op de Atoll is aangesloten, heb ik soms issues gehad.
Citaat van: sschot op februari 29, 2024, 23:01:04Magic 1 voorzien van laatste firmware versie?
Firmware Magic 1 LAN
Firmware 7.12.9.142
Zal ik checken
Citaat van: sschot op februari 29, 2024, 22:52:13Hang je AToll maar aan WIFI, of met een test kabel direct op de router. Ik gok dat je dan per direct hier vanaf bent. Proberen zeker waard. Heb je wel netwerkkabel die lang genoeg is?
Ik zal direct op Wifi testen.
Ik heb een Cat6 kabel van 10 meter maar daar red ik het niet mee.
By the way mijn vorige streamer was op dezelfde aangesloten als nu de Atoll en nooit geen problemen, of is de Atoll een gevoelig type
Mogelijk heeft er iemand in de buurt van het forum een langere kabel voor je te leen. Of anders kan deze ff opgestuurd worden door iemand die dat heeft liggen bijvoorbeeld.
Ik denk dat de stabiliteit van powerline niet optimaal is, en dat een "modern" apparaat hier mogelijk eerder last van heeft, maar dat is puur interpretatie Daarnaast is de Magic 1 de instap van Devolo. Wil niet zeggen dat het niet goed is, maar denk ik zelf denk voor audio toepassing niet optimaal.
Ik weet niet hoeveel lengte je nodig hebt, maar via Amazon koop je 25 meter voor 12,19 euro......
Iedereen bedankt voor de tips, ik zal met een aantal hiervan aan de slag gaan.
Ik kreeg de volgende ingeving....
Bij mij is er geruststelling om te weten, dat aan de Atoll zelf er niks mankeert zodat ik weet of deze wel of niet ter reparatie aangeboden moet worden. Mogelijke netwerk oorzaken sluit ik niet uit maar de komende dagen ligt de focus het apparaat standalone te testen. De Atoll gaat voorlopig bedient worden met alleen de remote control en het afspelen van muziek van een USB-stick, die reeds achter in de Atoll is geprikt.
Doe jezelf een plezier; pak het netwerk aan, zorg dat je die stabiel hebt, middels een draadje of wifi. Zeker niet middels powerlines. Die voldeden wellicht het vorige decennium in sommige situaties, maar voldoen niet meer aan de vereisten (snelheden, stabiliteit) van de huidige apparatuur.
Zelf heb ik het wifi in de KPN modem/router uitgezet en er een sterke, snelle en stabiele eigen router achter geplaatst voor het wifi.
Een streamer bedienen middels een afstandsbediening is toch niet meer van deze tijd :nowink:
[quote author=Xander32 link=msg=3709668 date=1709276998
Zelf heb ik het wifi in de KPN modem/router uitgezet en er een sterke, snelle en stabiele eigen router achter geplaatst voor het wifi.
Een streamer bedienen middels een afstandsbediening is toch niet meer van deze tijd :nowink:
[/quote]
Ter info, remote-control is slechts tijdelijk ter test.
Mijn smart tv is via wifi ook aan powerliners verbonden en is feitelijk de zwakste schakel en heeft ook meer bandbreedte nodig (immers beeld en geluid), die functioneert uitstekend.
Verder heb ik aangegeven dat ook soms bij weergave vd DVD-speler, het geluid wegvalt.
Het is dan vrij logisch om de eerste verdenking bij het apparaat te leggen.
1 ding is zeker, ik blijf bij Atoll, het geluid is werkelijk subliem.
Citaat van: sschot op februari 29, 2024, 21:59:50edit: of leg eens een netwerkkabel van de router rechtstreeks naar de Atoll, gewoon als test
Ff los van de oorzaken, ik geloof zeker dat een netwerkkabel direct van de router (meterkast) die naar mijn woonkamer loopt, om daar bijvoorbeeld direct op de Atoll aangesloten wordt,
beter fungeert dan de "signaal verlenging" via de powerliners.
Edoch, er loopt een netwerkabel van de meterkast naar mijn huiskamer maar dit is een oude brakke kabel en deze zit er nog wel maar is niet aangesloten.
Ik heb in het verleden speedtesten uitgevoerd zowel over deze brakke kabel en direct op de router van Ziggo in de meterkast maar dan draadloos/Wifi en deze laatste was veel sneller. Dit is ook de reden dat ik de powerliners heb gekocht.
Als er een hobbyist hiero aanwezig is, die een nieuwe goede kabel (Cat6)
door deze buis kan trekken, dan houd ik me graag aanbevolen.
Hoeveel meter heb je nodig? Heb nog ongeveer 27 meter ongebruikte brandvertragend Cat 6 UTP liggen.
Citaat van: Rowdy op maart 1, 2024, 17:10:26Hoeveel meter heb je nodig? Heb nog ongeveer 27 meter ongebruikte brandvertragend Cat 6 UTP liggen.
Bedankt voor het aanbod, als ik de kabel door de wanden heen trek (laat doen)
heb ik aan 10 meter zat en zo rol heb ik nog wel liggen.
Heeft via wifi aansluiten iets opgeleverd? Of nog niets over te zeggen?
Citaat van: sschot op maart 2, 2024, 19:58:43Heeft via wifi aansluiten iets opgeleverd? Of nog niets over te zeggen?
Nog niet geprobeerd....staat nog op de planning
Gisteren 9 uur continu muziek gedraaid :inlove:
Vanaf USB-stick en volledige bediening via remote control en alles verliep prima. (Atoll wel op het werk aangesloten maar geen data-verkeer benodigd gehad)
Vanochtend 11:00 uur de installatie aan geslingerd en deze continu aangehad en draait nog steeds. :inlove:
Muziek gedraaid vanaf mijn NAS en volledige bediening via remote control, alles verliep prima. (= gebruik v/h netwerk, incl.powerliners)
Dit betekent dus, lekker heerlijk feest hiero, want ik hoor graag muziek.
Dit betekent ook hoe stressvrij de weergave hier is, ben nog steeds aan het luisteren en nog steeds niet luistermoe.
En geloof mij maar we spreken hier
niet over rustig achtergrond muziek. :D
Wel gisteren en vandaag ff tussendoor, beide dagen ca. 90 minuten wezen mountainbiken maar de weergave gewoon laten doorlopen.
Morgen weer hele dag alles aan slingeren en vanuit de NAS bluesmuziek horen (Random Play) maar dan gewoon weer alles bedienen vanuit de tablet, echter niet met de Atoll-app maar via de app BubbleUPnP.
Atoll-bezitter
@Laan geeft aan, met de oude versie v/d Atoll-app te spelen omdat de huidige versie, bij hem ook af en toe tot uitval leidde.
Ik heb een vermoeden, dat als de Atoll SDA300 eenmaal met de nieuwe
Atoll-app verbonden is en hier tussen een storing optreedt, het apparaat de weergave stopt.
Maar laat ik hier niet te dramatisch over doen, de muziek heeft eerder hier maximaal 3x op een dag ermee gestopt op een continu speelduur
van ca.6 tot 8 uur.
We pellen het probleem beetje bij beetje af en als de analyse is,
dat mijn netwerk niet goed is, nemen we verder maatregelen.
De mogelijkheid is ook, dat het aan mijn tablet ligt.
In dit geval kan ik dit testen door de Atoll vanuit mijn mobiele telefoon te bedienen.
Vandaag, de luistermarathon voortgezet en lekker de hele dag veel vette bluesmuziek de revue laten passeren.
Gespeeld is de muziek vanaf de Nas en de bediening heeft met de tablet plaatsgevonden maar niet met
de Atoll-Signature2-App maar met BubbleUPnP-App.
Deze dag is probleemloos verlopen en mijn verdenking gaat meer naar de Atoll-Signature2-App dan
dat er iets mis is met mijn netwerk en/of de Atoll-SDA300.
Mijn sterke vermoeden is....De Atoll SDA300 kan uitstekend functioneren zonder deze Atoll-Signature2-App, echter zijn ze eenmaal met
elkaar verbonden met het netwerk en wordt deze verbinding ff onderbroken (hickup) treed het issue op.
Met de BubbleUPnP-App over hetzelfde netwerk en zelfde tablet, geeft geen issues.
Bovenstaande wordt min of meer bevestigd door
@Laan, deze had ook vergelijkbare issues
met de Atoll-Signature2-App en heeft deze app verwijderd en speelt met nu de oudere/voorgaande Atoll-App.
Komende week nog veel muziek luisteren en wat opties proberen en ik heb goede hoop.
De applicaties waarop streamers draaien worden steeds zwaarder, uitgebreider en vragen steeds meer van het netwerk. Wanneer je netwerk onvoldoende capaciteit heeft, loop je het risico dat je bij iedere toekomstige update van de Atoll, weer met issues te kampen krijgt. Verstandig om er een frisse netwerkkabel te leggen 👍🏻 (en/of zorgen dat je wifi een boost krijgt).
Citaat van: vanzomereng op maart 1, 2024, 12:30:10Ff los van de oorzaken, ik geloof zeker dat een netwerkkabel direct van de router (meterkast) die naar mijn woonkamer loopt, om daar bijvoorbeeld direct op de Atoll aangesloten wordt,
beter fungeert dan de "signaal verlenging" via de powerliners.
Edoch, er loopt een netwerkabel van de meterkast naar mijn huiskamer maar dit is een oude brakke kabel en deze zit er nog wel maar is niet aangesloten.
Ik heb in het verleden speedtesten uitgevoerd zowel over deze brakke kabel en direct op de router van Ziggo in de meterkast maar dan draadloos/Wifi en deze laatste was veel sneller. Dit is ook de reden dat ik de powerliners heb gekocht.
Als er een hobbyist hiero aanwezig is, die een nieuwe goede kabel (Cat6)
door deze buis kan trekken, dan houd ik me graag aanbevolen.
Ik zou gelijk een klusser inschakelen die er cat6e doorheen trekt, ze binden de nieuwe kabel aan de oude en zijn redelijk snel klaar. Dan een normale switch met ifi voeding en klaar ben je.
Citaat van: Spijkie op maart 5, 2024, 14:51:22Ik zou gelijk een klusser inschakelen die er cat6e doorheen trekt, ze binden de nieuwe kabel aan de oude en zijn redelijk snel klaar. Dan een normale switch met ifi voeding en klaar ben je.
yep, staat op de planning