Heb een nieuwe meterkast besteld ter vervanging van de huidige uit 1978. De huidige meterkast heeft D-patroon zekeringen, de nieuwe krijgt ABB B-16 automaten. De audioset is nu aangesloten op een algemene groep in de woonkamer. Deze groep heeft geen randaarde.
Na het installeren van de meterkast wordt de audioset eerst aangesloten op de algemene groep in de woonkamer, zodat ik kan luisteren of er verschil is tussen een D-patroon zekering en een B-16 automaat.
Later wil ik een aparte groep aanleggen, alleen weet ik niet welke type zekering en bekabeling ik wil nemen en of ik wel of geen aardlekschakelaar nodig heb. Normaal gesproken heb je een aardlekschakelaar nodig, maar er zijn uitzonderingen volgens de NEN 1010.
Qua zekeringen heb je o.a.:
- D-patroon
- B-16 automaat
- glaszekering (6 x 38 mm)
Qua bekabeling neem je dan afgeschermde of niet-afgeschermde kabel?
Welke merken / type stroomkabel zijn goed?
Het maximale bedrag wat ik voor de stroomkabel wil geven is 25 euro / meter.
Mijn stekkerblok waar de apparatuur op aangesloten zijn, zie je op onderstaande foto:
(https://myalbum.com/photo/HIGYxrtEkJW6/360.jpg)
Deze zit vast gemonteerd aan de muur.
Mijn apparatuur op dit moment zijn klasse II, er zit geen randaarde op de apparatuur.
Deze is erg goed, mooi open en gedetailleerd geluid met een mooi vol laag:
Bang for the buck cable (https://www.sandervunderink.nl/actiepakket-donne-draad-4-dozen-vd-draad.html)
Overweeg de Gigawatt G-16A 2P als zekeringautomaat.
Kabel hoeft niet duur te zijn. Belden heeft al prima kabels voor ieder budget.
Hier een Siemens zekeringhouder en Hifi-Tuning Ultimate3 solid-core (niet de cryo uitvoering) installatie kabel naar volle tevredenheid, weliswaar ook icm een Doepke aardlekschakelaar.
Maar heb nooit verschillende houders of kabels getest naast elkaar, beetje lastig ;)
Gewoon aangelegd en nooit meer over nagedacht :angel:
Als ik het goed begrijp is het beter om wat meer voor de zekering te besteden en wat minder voor de bekabeling?
Citaat van: Rowdy op augustus 5, 2022, 18:42:51
Als ik het goed begrijp is het beter om wat meer voor de zekering te besteden en wat minder voor de bekabeling?
Ik heb 'relatief' goedkope zekeringen in de Siemens houder van een tientje per stuk, prima zo :)
Citaat van: Rowdy op augustus 5, 2022, 18:42:51
Als ik het goed begrijp is het beter om wat meer voor de zekering te besteden en wat minder voor de bekabeling?
Een Gigawatt G-16A 2P zekeringautomaat gaat je meer raffinement en dynamiek geven dan welke losse zekering en houder dan ook. Bekabeling kun je zo duur maken als je wilt, maar hoeft inderdaad niet duur te zijn om de voordelen te horen van een goede degelijke stroomvoorziening via een audiogroep.
Citaat van: Kerkhoffd op augustus 5, 2022, 21:18:14
Een Gigawatt G-16A 2P zekeringautomaat gaat je meer raffinement en dynamiek geven dan welke losse zekering en houder dan ook. Bekabeling kun je zo duur maken als je wilt, maar hoeft inderdaad niet duur te zijn om de voordelen te horen van een goede degelijke stroomvoorziening via een audiogroep.
100% eens
€290,00 voor een automaat....... Werkelijk??
Sorry hoor, en dan het bullshit verhaal wat erbij staat:
CitaatDe Gigawatt G-C16A Circuitbreaker is een dubbelpolige elektronische veiligheids schakelaar, gemaakt speciaal voor Gigawatt door Carling Tech USA. De behuizing van de Gigawatt G-C16A Dual is gemaakt van bakeliet. Dit om er voor te zorgen dat de contactoppervlakken van de schakelaar, de verzilverde onderbrekers, te allen tijde 100% vlak op elkaar liggen. U kunt begrijpen dat als deze contactoppervlakken zelfs maar 1/100mm scheef liggen ten opzichte van elkaar, het contact niet meer optimaal is. Deze De Gigawatt G-C16A Dual is volledig gemaakt van gedemagnetiseerd en Cryo-treated materiaal.
De contactoppervlakken van de onderbrekers zijn gemaakt van massief OFC koper, welke verzilverd en vervolgens gepolijst zijn. U bent er van verzekerd dat de Gigawatt G-C16A Dual in gesloten toestand echt alle stroom ongehinderd doorlaat, zonder enig bij-effect. Het gehoormatige verschil met een gewone of zogenaamde audiofiele schakelaar is enorm. De Gigawatt G-C16A Dual schakelaar is officieel toegestaan in Europa en past gewoon in uw moderne meterkast, naast de gewone elektronische schakelaars.
De Gigawatt G-C16A Dual laat 16A stroom door, dat is 3680Watt, en zal bij overschrijding de contacten van de Fase en de Neutral loskoppelen. Zo blijf uw set optimaal werken, en bij kortsluiting, overbelasting of een ander probleem, zal de schakelaar open gaan. U kunt het contact weer herstellen door de schakelaar weer op 1 te zetten.
De behuizing is gemaakt van bakeliet om ervoor te zorgen dat de contactoppervlakken 100% vlak op elkaar liggen....
Dat kan namelijk met geen enkel ander materiaal... ::)
Zou het misschien te maken hebben met de toleranties van de mal waarin de behuizing gemaakt wordt? Gelukkig hebben ze hem ook een nacht in de diepvries gehad zodat hij cryo-treated is... dat mag namelijk niet langer want dan wordt het geluid te koud....
Het ding is ook nog volgens een C karakteristiek terwijl we in huis B gebruiken, C is de industrial grade en deze blijft er dus langer in en is gemaakt voor machines met hoge aanloop stroom...
P.s. als de verzilverde contacten zo belangrijk zijn, hier een exemplaar voor net geen €11,00
https://www.georgekniest.nl/artikel/15027/asa-abl-zekering-automaat-max-20-amp.html (https://www.georgekniest.nl/artikel/15027/asa-abl-zekering-automaat-max-20-amp.html)
Wat een oplichters!!
Zijn een stuk prijziger geworden idd.
Maar dat zal ook wel het geval met de andere zekeringhouders en zekeringen vermoed ik.
Ik heb destijds mijn Kemp (Siemens) cylindrical cartridge met hifi tuning zekering vervangen door deze Gigawatt en dat was een goede actie waar ik nog steeds erg blij mee ben.
Zo'n losse houder met zekering kost ook al snel wat geld en ik heb destijds €180 betaald voor de Gigawatt en het verschil was toen erg klein.
Je bent echt van mening dat een audio zekering een verbetering in het geluid teweeg brengt? Heb je je hoofdzekering dan ook vervangen voor een dergelijk exemplaar?
Even mijn idee:
Er zit dus een cheap-ass zekering in de meterkast en daarna wil je een verbetering creeeren door hierna een supersonisch exemplaar te monteren...
Met andere woorden:
Vanaf je cd speler naar je voorversterker zit een Gamma interlink en vanaf je voorversterker naar je eindtrap zet je vervolgens een cryo behandelde Siltech van €7000,00....
Snap je waar ik heen wil?
Snap ik, maar een discussie tussen ons hierover zal nergens heen leiden.
Ik ben er happy mee en het kostte me de kop niet
Citaat van: cz79 op augustus 5, 2022, 22:34:34
Zijn een stuk prijziger geworden idd.
Maar dat zal ook wel het geval met de andere zekeringhouders en zekeringen vermoed ik.
Ik heb destijds mijn Kemp (Siemens) cylindrical cartridge met hifi tuning zekering vervangen door deze Gigawatt en dat was een goede actie waar ik nog steeds erg blij mee ben.
Zo'n losse houder met zekering kost ook al snel wat geld en ik heb destijds €180 betaald voor de Gigawatt en het verschil was toen erg klein.
Die Gigawatts gaan tegenwoordig over de 250 euro heen volgens mij. 🫣
Klopt €290,00....
Dus een normale hoofdzekering in je meterkast van max €50,00 en erna het supercalifragilisticexpialidocious exemplaar van €290,00.....
Citaat van: Tjeb op augustus 5, 2022, 22:45:01
Je bent echt van mening dat een audio zekering een verbetering in het geluid teweeg brengt? Heb je je hoofdzekering dan ook vervangen voor een dergelijk exemplaar?
Even mijn idee:
Er zit dus een cheap-ass zekering in de meterkast en daarna wil je een verbetering creeeren door hierna een supersonisch exemplaar te monteren...
Met andere woorden:
Vanaf je cd speler naar je voorversterker zit een Gamma interlink en vanaf je voorversterker naar je eindtrap zet je vervolgens een cryo behandelde Siltech van €7000,00....
Snap je waar ik heen wil?
Is de zwakste schakel bepalend voor het eindresultaat?
Stel je hebt voor zowel de hoofdzekering als de zekering voor de aparte groep een automaat zitten, dan heb je 2 keer last van de zwakste schakel. Je gaat de automaat van de aparte groep vervangen door bijvoorbeeld een GigaWatt dan heb je last van 1 keer de zwakste schakel. Is het dan geen optelsom van de 2 en dan delen door 2. Je geeft de automaat een 6 en de GigaWatt een 10. In het eerste geval blijft het een 6 en in het tweede geval wordt het een 8, of is mijn gedachten erover helemaal fout.
Bij ons zijn beide zekeringen op dit moment D-patronen.
Laat ik voorop stellen dat er naar mijn mening uberhaubt geen zwakke schakel aanwezig is bij het toepassen van normaal schakelmateriaal...
Maar om even jouw beredenering te volgen dan klopt deze helaas niet.
Er kan nooit sprake zijn van 2 zwakste schakels, als je het letterlijk neemt is dit de schakel of schalm in de ketting die breekt als de belasting te hoog wordt.
Maak je de ketting daarna weer aan elkaar dan is er opnieuw een zwakste schakel..
In de meterkast maak je de (als deze zou bestaan) zwakste schakel automatisch de hoofdzekering zodra je de Gigawatt plaatst.
Heeft het zin om een hightech component te plaatsen als ervoor een component aanwezig is wat volgens jullie ideeën inferieur is aan het geplaatste component?
Het voorbeeld wat ik eerder gaf is denk ik wel een erg goed voorbeeld.
Dropveter van bron naar voorversterker (de standaard hoofdzekering) en vanaf de voorversterker naar de eindversterker de hele dikke Siltech van €7000,00 (de Gigawatt)
De stroomtoevoer geschied dus via een hoofdzekering die niet verzilverd, niet gepolijst, niet gecryodingest is en niet zuiver recht is, hierdoor zou de stroomtoevoer dus verslechterd zijn en storingen kunnen veroorzaken als je de uitleg van Gigawatt moet geloven want anders voeren ze deze argumenten niet aan in hun marketing.
Zou het dan beter worden door de Gigawatt die alle bovenstaande beschrijvingen wel heeft?
Je kunt je afvragen of dat je daar €290,00 voor uit wilt geven...
Voor mij met mijn bovenstaande uitleg ben je dan nog gekker dan het paard van Christus en kun je met de €290,00 een boel andere zaken aanpakken of een boel mooie muziek kopen
Ik zou gaan voor Een Gigawatt G-16A 2P zekeringautomaat gaat je meer raffinement en dynamiek geven dan welke losse zekering en houder dan ook.
Citaat van: Tjeb op augustus 6, 2022, 18:26:30
Voor mij met mijn bovenstaande uitleg ben je dan nog gekker dan het paard van Christus
Dit soort uitspraken doen we niet, we gaan op een normale manier met elkaar om.
Citaat van: Rowdy op augustus 6, 2022, 18:40:32
Dit soort uitspraken doen we niet, we gaan op een normale manier met elkaar om.
Eens, Tjeb let op dit soort uitspraken.
Grappig dat deze uitspraak het enige is wat uit de post geventileerd wordt..
Citaat van: Rowdy op augustus 6, 2022, 18:40:32
Dit soort uitspraken doen we niet, we gaan op een normale manier met elkaar om.
Helemaal mee eens!
Hij is aangepast hoor..... ::)
Citaat van: Kerkhoffd op augustus 4, 2022, 06:57:55
Overweeg de Gigawatt G-16A 2P als zekeringautomaat.
Kabel hoeft niet duur te zijn. Belden heeft al prima kabels voor ieder budget.
Welke type Belden kabels kun je me aanbevelen?
Zijn ze afgeschermd of onafgeschermd?
Heb de gigawatt thuis gehad vond t bagger klinken,ik hou t bij mijn Hifi-tuning gold,trouwens een hoofdstop van AHP liggen dat vond ik niet goed klinken.
Wat had jij als bekabeling gebruikt?
Je bedoeld vanaf de meterkast?
Ik gebruik gewoon 2,5mm2 vmvk kabel,ik heb belden 19364 gehad das een afgeschermde kabel maar ik vind afgeschermde 230v kabels niet goed klinken,ik persoonlijk zou dat nooit aanraden.
Powercords gebruik ik cardas hexlink 5c
Zelf gebruik ik geen aardlek,geluid word daar duf van net als automaten weg met die rotzooi haha dus rechtstreeks op de hoofdstop klinkt t beste.uiteraard wel een zekering er tussen gebruiken en ja zo'n zekering is richting gevoelig
Citaat van: Rowdy op augustus 16, 2022, 13:26:18
Welke type Belden kabels kun je me aanbevelen?
Zijn ze afgeschermd of onafgeschermd?
Als ik jou was zou ik even bellen met Peacock Audio. Iedere situatie is verschillend.
Citaat van: okkie60 op augustus 16, 2022, 15:38:32
Zelf gebruik ik geen aardlek,geluid word daar duf van net als automaten weg met die rotzooi haha dus rechtstreeks op de hoofdstop klinkt t beste.uiteraard wel een glaszekering er tussen gebruiken en ja zo'n zekering is richting gevoelig
Wel eens gehoord van wisselspanning?
Citaat van: Tjeb op augustus 16, 2022, 22:01:21
Wel eens gehoord van wisselspanning?
Ja de electronen blijven op hun plaats heen en weer dansen, die gaan nergens naartoe dus hoezo richting ?
(https://www.htforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.hoogspanningsnet.com%2Fwp-content%2Fuploads%2Fwisselstroomkring.gif&hash=776fc73e9206bc3a79a22d891faa5175b28372c1)
Als de zekering richtingsgevoelig is dan is het dus eigenlijk een diode?
Ik denk dat ik daar maar eens mee ga experimenteren..... ::)
Hoe leggen jullie eigenlijk de stroomkabel voor de dedicated AV-hoek naar de meterkast? In de meeste huizen gaat er een kabel naar een centrale plek in het plafond en van daaruit naar alle stopcontacten in de kamer. Je zult dus een kabel moeten hebben van het stopcontact van je AV direct naar de meterkast. Maar om die nou gewoon onder een plintje te leggen en gaten in muren te moeten boren lijkt me ook niet zo mooi.
Mijn audioset staat in de woonkamer. Via de kruipruimte wordt de bedrading in een buis van de meterkast naar de betreffende lasdoos, zie openingspost, gebracht.
Citaat van: pameijer op augustus 17, 2022, 17:03:02
Hoe leggen jullie eigenlijk de stroomkabel voor de dedicated AV-hoek naar de meterkast? In de meeste huizen gaat er een kabel naar een centrale plek in het plafond en van daaruit naar alle stopcontacten in de kamer. Je zult dus een kabel moeten hebben van het stopcontact van je AV direct naar de meterkast. Maar om die nou gewoon onder een plintje te leggen en gaten in muren te moeten boren lijkt me ook niet zo mooi.
Toen wij het huis kochten hebben wij de kamer en wat andere delen opnieuw laten stuccen. Binnenshuis voor gips wanden en loze ruimtes in de wanden, plafond.
Dit gaf de gelegenheid de muren deels open te breken en de kabels in de muren te verwerken.
Na het stuccen niets meer te zien ;)
In het vorige huis via plinten, en onontkoombaar, gaten door de muur geboord.
Citaat van: Kerkhoffd op augustus 16, 2022, 20:27:38
Als ik jou was zou ik even bellen met Peacock Audio. Iedere situatie is verschillend.
Heb ze vandaag een e-mail gestuurd.
Heb antwoord op mijn e-mail gekregen.
Hij adviseert voor mijn set een instap zekeringhouder te kiezen van Bussmann waar 1 zekering in past. Als ik wat meer wil fine tunen met de klank kan ik de Siemens zekeringhouder kiezen, daar passen 2 zekeringen in. Door verschillende merken of hetzelfde merk voor Fase en Nul kun je dan experimenteren wat het mooiste matcht in je set.
Bij dit type zekeringhouders hoef ik geen speciale bekabeling te nemen, 4 mm2 installatiedraad is voor deze toepassing prima.
Citaat van: pameijer op augustus 17, 2022, 17:03:02
Hoe leggen jullie eigenlijk de stroomkabel voor de dedicated AV-hoek naar de meterkast? In de meeste huizen gaat er een kabel naar een centrale plek in het plafond en van daaruit naar alle stopcontacten in de kamer. Je zult dus een kabel moeten hebben van het stopcontact van je AV direct naar de meterkast. Maar om die nou gewoon onder een plintje te leggen en gaten in muren te moeten boren lijkt me ook niet zo mooi.
Ik heb tijdens de aanbouw gelijk één aparte groep en stopcontact extra laten aanleggen. Maar aan dit antwoord heb jij natuurlijk niets. Is er niet al een stopcontact aanwezig bij je hifi set? Trek je nieuwe kabels ter vervanging van de oude.
Heb zelf een gewone zekering erin laten zetten. stom, had eigenlijk ook een andere moeten nemen. Maar welke....?
Citaat van: roeleken op augustus 30, 2022, 21:41:30
Ik heb tijdens de aanbouw gelijk één aparte groep en stopcontact extra laten aanleggen. Maar aan dit antwoord heb jij natuurlijk niets. Is er niet al een stopcontact aanwezig bij je hifi set? Trek je nieuwe kabels ter vervanging van de oude.
Heb zelf een gewone zekering erin laten zetten. stom, had eigenlijk ook een andere moeten nemen. Maar welke....?
Dan liggen er al aders door de buis, daar mag je geen andere groep bij in leggen.
Citaat van: Rowdy op augustus 30, 2022, 20:33:51
Heb antwoord op mijn e-mail gekregen.
Hij adviseert voor mijn set een instap zekeringhouder te kiezen van Bussmann waar 1 zekering in past. Als ik wat meer wil fine tunen met de klank kan ik de Siemens zekeringhouder kiezen, daar passen 2 zekeringen in. Door verschillende merken of hetzelfde merk voor Fase en Nul kun je dan experimenteren wat het mooiste matcht in je set.
Bij dit type zekeringhouders hoef ik geen speciale bekabeling te nemen, 4 mm2 installatiedraad is voor deze toepassing prima.
De fase en de nul moeten in 1 keer kunnen worden uitgeschakeld, dat doet de Bussmann niet.
Even een waarschuwing, het maakt mij geen biet uit welke zekering beter klinkt, ik zou het wel jammer vinden als je huis afbrand en je blijkt niet verzekerd te zijn met dit soort spul in je meterkast. Mijn advies is ook om altijd gekeurde zekeringen te gebruiken. Mocht je dit advies in de wind slaan dan zeg ik alleen YOLO!
Wat is er mis met dit soort 'spul' in de meterkast?
Inderdaad, beter niet de enkele bussmann nemen. Is niet conform NEN1010 en dan kan gezeur opleveren mocht er iets mis gaan in de meterkast. NEN1010 is geen 'wet', maar je geeft de verzekeringsmaatschappij wel effectieve ammunitie om mee te schieten. Dat is het niet waard.
Als je een 'budget' oplossing zoekt, kan ik je de Pasco aanraden met een normale stop. Volgens mij had je mijn topic hierover al gevonden? Heb ik vergeleken met een AHP klankmodule (klinkt veel warmer) en met een Pasco met vergulde AHP stop. Dat klonk ook minder goed (klonk wat bijterig). Zo'n Pasco met normale stop is conform NEN1010 en het is een flinke upgrade tov de automaat die er in zat. Ik wil eigenlijk de Pasco nog een keer vergelijken met een Gigawatt en de Siemens, maar weet niet zeker of ik dat nog echt ga doen (ben eigenlijk super tevreden met de Pasco voor een paar tientjes). Het is dus ook niet zo dat 'duurder = beter' geldt. Laat je ook niet gek maken door de 'nonbelievers' die op basis van theoretische kennis uitleggen dat je geen verschil kunt horen. Ik zou zeggen: gewoon zelf luisteren! Het kost minder dan een paar minuten om bv. de pasco en de automaat te verwisselen en weer te luisiteren. De verschillen zijn zo groot dat je zelfs als er wat meer tijd tussen zit prima het verschil kunt horen. Ik vond de verschillen tussen Pasco en automaat veel groter dan een upgrade van de voeding van m'n streamer die ik daarvoor had uitgeprobeerd (daar hoor ik heel weinig tot geen verschil mee). Gewoon even ter vergelijk, want wat is groot en wat is klein? Voor minder dan 40 euro is het een in ieder geval een super investering.
Heb voor de standaard Siemens zekeringhouder gekozen.
(https://www.htforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fmyalbum.com%2Fphoto%2FphPwG2QXTNo4%2F360.jpg&hash=f3e6bd85ca07654288a1492c19ddc9686ef5ef69)
Ik zeg alleen maar dat die zekering er zit voor een doel en die is niet "je audio set beter te laten klinken" maar de boel beveiliging als er sluiting is. Dit om te voorkomen dat er apparatuur verder defect raakt of onder spanning komen te staan (in geval met aardlek is dat het geval). Dus als je merken gebruikt die pretenderen dat ze "beter klinken" maar zich niet houden aan de veiligheidsnormen dan kun je dus risico lopen. De keuze is aan de persoon die het spul gaat gebruiken. Een gewaarschuwd mens telt voor twee.
Citaat van: okkie60 op augustus 16, 2022, 15:38:32
Zelf gebruik ik geen aardlek,geluid word daar duf van net als automaten weg met die rotzooi haha dus rechtstreeks op de hoofdstop klinkt t beste.uiteraard wel een zekering er tussen gebruiken en ja zo'n zekering is richting gevoelig
totdat je metalen buiten kant van de versterker onder spanning komt te staan natuurlijk, dan klinkt het het niet meer suf als je de versterker vast pakt.
Man man, wat een dom en vooral gevaarlijk advies. Ik wordt duf van deze onzin praat. En niet van mijn aardlekschakelaar (die ik overigens net vervangen heb).
Dat het zelfs mis kan gaan met gekeurde aardlekschakelaars heb ik zelf in mijn installatie mogen mee maken. De ABB aardlekschakelaars in mijn bijgebouw (waar ook mijn mancave/luisterruimte is) werkte de aardlek test knop niet meer. Dus actie ondernomen en de aardlekschakelaars vervangen
(https://www.hififreaks.nl/index.php?action=dlattach;topic=188.0;attach=12194;image)
Rondje Google leerde me al snel dat dit een slechte serie is geweest van ABB. Regelmatig testen van je aardlekschakelaars kan dus geen kwaad.
Dit is mijn aparte installatie voor mijn bijgebouw (mijn audiofile installatie ;) ).
Een plaatje vlak voor het vervangen van de aardlekschakelaars.
(https://www.hififreaks.nl/index.php?action=dlattach;topic=188.0;attach=12196;image)
Moet wel zeggen dat mijn installatie nu een stuk beter klinkt...meer lucht tussen de instrumenten en de achtergrond is een stuk meer roetveeg ;D ook de soundstage is een stuk dieper :D
Of was het toch die lekkere whiskey bij de koffie :coffee:
In 2007 was er een slechte serie van de aardlekschakelaars, vooral F272, van ABB. Het bedrijf waar ik toen werkte heeft maandenlang aardlekschakelaars vervangen die niet voldeden. Is de lekstroom boven de 25 mA werd de aardlekschakelaar vervangen.
Als je toch de meterkast open heb, controleer of alle schroeven vast zitten.
Citaat van: Rowdy op september 14, 2022, 20:52:08
In 2007 was er een slechte serie van de aardlekschakelaars, vooral F272, van ABB. Het bedrijf waar ik toen werkte heeft maandenlang aardlekschakelaars vervangen die niet voldeden. Is de lekstroom boven de 25 mA werd de aardlekschakelaar vervangen.
Als je toch de meterkast open heb, controleer of alle schroeven vast zitten.
Dat was wel het geval. Maar als jij in dienst bent geweest bij een electro bedrijf dan snap ik werkelijk niet waarom je "gelooft" in al die voodoo producten zoals aparte groepen en speciale zekeringen. Overigens is de F372 ABB serie ook niet goed.
Mensen (ook ik ben er schuldig aan) testen toch te weinig of een aardlekschakelaar goed functioneert. Dus misschien een tip om dat toch zo nu en dan eens te testen.
Als jij het flauwekul vindt moet het toch niet zo zijn dat een ander het ook flauwekul vindt.
Citaat van: Rowdy op september 15, 2022, 06:37:33
Als jij het flauwekul vindt moet het toch niet zo zijn dat een ander het ook flauwekul vindt.
Rowdy, bespaar je de moeite van de discussie :) Kansloos ;) Een discussie tussen een empiricus en een theoreticus ga je toch nooit uitkomen. Zeker niet als de theoreticus denkt de wijsheid in pacht te hebben en de empirische waarneming als voodoo bestempeld. Als natuurkundige ben ik grootgebracht in een empirische wetenschap, maar als mensen het liever theoretisch benaderen ook prima. Leven en laten leven en geniet ervan zolang het je gegund is (met of zonder aparte audio groep en speciale zekering >:D)
Citaat van: sandervg op september 15, 2022, 11:12:50
Als natuurkundige ben ik grootgebracht in een empirische wetenschap.
Dat is mooi maar dan weet je ook dat dit objectief en repetitief moet worden getoetst.
En dat ontbreekt hier compleet.
Zo krijg je dus pseudo-wetenschappelijke blunders zoals van Pons en Fleischmann 22 jaar geleden en meer recent van Leo Kouwenhoven.
Citaat van: Rowdy op september 15, 2022, 06:37:33
Als jij het flauwekul vindt moet het toch niet zo zijn dat een ander het ook flauwekul vindt.
Daar heb je een punt, maar is jou veiligheid ook flauwekul? Als je in de branche hebt gewerkt weet je waarschijnlijk ook wat er mis kan gaan.
Hoe veilig zijn die zogenaamde audio producten? En naast veiligheid, hoe goed beschermen deze producten tegen een e.v.t. fout. Laten we zeggen, wat gebeurt er als er sluiting ontstaat in jou versterker? Gaan die zekeringen zorgen voor schadebeperking? Het is misschien een aanname, maar ik heb vaak het idee dat dit soort audio producten zich niet altijd aan de regels houden.
Mooi voorbeeld is dit artikel (https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/ps-audio-ultimate-outlet-review.37249/) op ASR waar een PS audio onder spanning blijkt te staan. Maar als jij "beter" geluid boven veiligheid kiest....prima.
Citaat van: sandervg op september 15, 2022, 11:12:50Leven en laten leven en geniet ervan zolang het je gegund is (met of zonder aparte audio groep en speciale zekering >:D)
Ik was ook niet bezig met een discussie of iets beter klinkt, maar of iets wel veilig is. Dus inderdaad, leven en laten leven is in dat geval heel toepasselijk. Niet technische mensen snappen soms niet met welk vuur ze aan het spelen zijn.
En omdat
@Rowdy in die branche heeft gewerkt, schat ik in dat hij ook weet wat de risico's zijn als je schakelmateriaal gebruikt die een ander doel heeft dan veiligheid.
Mocht zo'n zekering voorzien zijn van alle keurmerken en veilig zijn, dan zou ik zeggen, ga lekker je gang.
Citaat van: mmuetst op september 15, 2022, 12:23:55
Daar heb je een punt, maar is jou veiligheid ook flauwekul? Als je in de branche hebt gewerkt weet je waarschijnlijk ook wat er mis kan gaan.
Hoe veilig zijn die zogenaamde audio producten? En naast veiligheid, hoe goed beschermen deze producten tegen een e.v.t. fout. Laten we zeggen, wat gebeurt er als er sluiting ontstaat in jou versterker? Gaan die zekeringen zorgen voor schadebeperking? Het is misschien een aanname, maar ik heb vaak het idee dat dit soort audio producten zich niet altijd aan de regels houden.
Mooi voorbeeld is dit artikel (https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/ps-audio-ultimate-outlet-review.37249/) op ASR waar een PS audio onder spanning blijkt te staan. Maar als jij "beter" geluid boven veiligheid kiest....prima.
Die hebben allemaal Kema Keur. Als je even verder had gelezen over de PS Audio, had je gezien dat deze manier van aansluiten toen standaard was.
Citaat van: mmuetst op september 15, 2022, 12:32:47
Mocht zo'n zekering voorzien zijn van alle keurmerken en veilig zijn, dan zou ik zeggen, ga lekker je gang.
En wanneer niet wat mij betreft ook gewoon lekker je eigen gang gaan. Zal mij boeien of iemand iets gevaarlijks in zijn huis heeft of niet. Volwassen mensen dus slim genoeg om zelf keuzes te maken.
Dat jij of anderen daar iets van vinden is ook weinig boeiend maar moet wel gezegd kunnen/mogen worden.
Gr. Hans
Ach, het is het een goed advies wat je niet hebt genomen.
Die ABB aardlekschakelaars hadden ook KEMA keur maar waren toch niet goed. Dus ook met een keurmerk blijft het wat mij betreft ook oppassen. Dus mijn advies, test die aardlekschakelaars zo nu en dan :thumbs-up:
Wat betreft het stuk op ASR, ja dat had ik wel gelezen dat de MOV's waarschijnlijk het probleem hadden veroorzaakt. PS audio had in dit geval ook kunnen kiezen voor een veiligere kunststof buitenkant.
Natuurlijk veranderen veiligheidsvoorschriften voortdurend. Een ander voorbeeld van onveilig bij ASR was de Carver buizenversterker waarvan men de aarde niet had aangesloten. Je moet toch niet denken dat er hoogspanning op de buitenkant komt te staan van z'n versterker.
De nieuwe meterkast is gemonteerd.
(https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/540/90b5640c-4357-486a-b352-de0f09cab93d.jpg)
De kabel voor de audiogroep is 3 x 4 mm2 YMvK van Draka à 3,67 euro per meter. De bestaande D-patronen zekeringen is vervangen door een Siemens zekeringhouder met de bijgeleverde zekering en staaf. Het heeft me nog geen 80 euro gekost. De Siemens zekeringhouder is tweedehands. Het scheelt wel dat ik dit soort dingen zelf kan doen. Later wil ik de bijgeleverde zekering en staaf vervangen door andere zekeringen, óf het wordt 2 keer hetzelfde merk, óf het wordt 2 verschillende merken.
Ziet er erg netjes uit
Citaat van: Rowdy op mei 20, 2023, 08:30:13De nieuwe meterkast is gemonteerd.
Netjes maar waar zit je 6mm2 vertinde koperdraad voor de aarding van je badkamer waterleiding cv etc verstopt bij jouw kast ?
Die heeft er nooit gezeten. Ook niet bij een woning aan de overkant van de straat waarvan ik de meterkast heb vervangen. Tegenwoordig mag de aarding van de badkamer via de centraaldoos met 2,5 mm2 aardedraad in de badkamer. Zag onder de wasbak in de badkamer wel blank draad aangesloten zitten.
Misschien stof om over na te denken. In dit staartje wordt gesproken van zwakke schakels in de stroomvoorziening. Zo'n schakelautomaat/aardlek is geschikt voor grotere stromen, laten we uitgaan van 16 ampère. Dus even alles op een rijtje: de spanning komt van Stedin, Liander of een andere net aanbieder binnen. Dan gaat deze naar je hoofdzekering. Deze mag je zelf niet vervangen. Dit mag alleen door de netbeheerders gebeuren. Daarna komt je meter (al dan wel of niet slim). Hierna komt het gedeelte waar een erkende installateur iets mag vervangen, zoals zekeringen en aardlekschakelaars. Hierna gaat er draad naar je stereo naar de Wand contact doos. Vandaar een snoer naar je apparatuur en dan komt ie: de aan en uit schakelaar! Heeft iemand de contacten van deze schakelaar wel eens vergeleken met die van de contacten in een zekering automaat? Ik heb hier op het forum nog niemand horen roepen dat hij/zij de schakelaar in zijn audio apparaat gaat vervangen omdat het beter klinkt.
Of nog beter gaat overbruggen.
Ik zeg niet dat een aparte groep onzin is, zeker niet. Het kan bijvoorbeeld verstoring van in en uitschakelende apparatuur verminderen, denk aan een koelkast of airco of rommel van "slechte" geschakelde voedingen die soms in led-lampen zitten.
In het voorbeeld geef ik alleen aan dat er nog meer zit tussen de voeding en de spanning voorziening en dat sommigen dus heel selectief te werk gaan. Dit verteld mij al genoeg dat alle verschillen puur subjectief zijn. Wat overigs prima is.
Ik las op Audiomaat overigens dat een afgeschermde kabel echt niet oké is. Hij schrijft zelfs dat die begraven moeten worden...echt slecht dus in zijn oren.
Gr. Hans
Citaat van: mmuetst op mei 20, 2023, 11:02:50Misschien stof om over na te denken. In dit staartje wordt gesproken van zwakke schakels in de stroomvoorziening. Zo'n schakelautomaat/aardlek is geschikt voor grotere stromen, laten we uitgaan van 16 ampère. Dus even alles op een rijtje: de spanning komt van Stedin, Liander of een andere net aanbieder binnen. Dan gaat deze naar je hoofdzekering. Deze mag je zelf niet vervangen. Dit mag alleen door de netbeheerders gebeuren. Daarna komt je meter (al dan wel of niet slim). Hierna komt het gedeelte waar een erkende installateur iets mag vervangen, zoals zekeringen en aardlekschakelaars. Hierna gaat er draad naar je stereo naar de Wand contact doos. Vandaar een snoer naar je apparatuur en dan komt ie: de aan en uit schakelaar! Heeft iemand de contacten van deze schakelaar wel eens vergeleken met die van de contacten in een zekering automaat? Ik heb hier op het forum nog niemand horen roepen dat hij/zij de schakelaar in zijn audio apparaat gaat vervangen omdat het beter klinkt.
Of nog beter gaat overbruggen.
Ik zeg niet dat een aparte groep onzin is, zeker niet. Het kan bijvoorbeeld verstoring van in en uitschakelende apparatuur verminderen, denk aan een koelkast of airco of rommel van "slechte" geschakelde voedingen die soms in led-lampen zitten.
In het voorbeeld geef ik alleen aan dat er nog meer zit tussen de voeding en de spanning voorziening en dat sommigen dus heel selectief te werk gaan. Dit verteld mij al genoeg dat alle verschillen puur subjectief zijn. Wat overigs prima is.
Ik zie de schakelaar in jouw verhaal niet als de zwakste schakel. Het is óf "aan" óf "uit", meer niet. De schakelautomaat zie ik als de zwakste schakel.
De schakelautomaat bestaat uit een serieschakeling van een bi-metaal (overbelasting beveiliging) en een spoel (kortsluit beveiliging). Deze schakelautomaat heeft een bepaalde weerstand, laten we zeggen 0,5 ohm. De schakelautomaat staat in serie met de belasting. Hoe hoger de stroomopname, hoe hoger de spanning over de schakelautomaat, hoe minder spanning over de belasting. Hoe hoger de stroomopname, hoe hoger de warmteontwikkeling in de schakelautomaat, dus het kan best zijn dat de 0,5 ohm in mijn voorbeeld nog hoger wordt, zodat de spanning over de schakelautomaat nog hoger wordt. Stel de stroomopname is 10 A, de spanning over de schakelautomaat is minimaal 5 volt.
Ik lees dat gebruikers van de Gigawatt automaat meer dynamiek hebben. Ik denk dat door het ontwerp van de Gigawatt automaat de spanning over deze automaat constant blijft en daardoor ook de spanning over de belasting constant blijft.
Bovenstaande is mijn visie, niet meer en niet minder.
Ik ben zeer tevreden met de aparte groep. Er zit meer rust in het geluidsbeeld.
Citaat van: mmuetst op mei 20, 2023, 11:02:50Misschien stof om over na te denken. In dit staartje wordt gesproken van zwakke schakels in de stroomvoorziening. Zo'n schakelautomaat/aardlek is geschikt voor grotere stromen, laten we uitgaan van 16 ampère. Dus even alles op een rijtje: de spanning komt van Stedin, Liander of een andere net aanbieder binnen. Dan gaat deze naar je hoofdzekering. Deze mag je zelf niet vervangen. Dit mag alleen door de netbeheerders gebeuren. Daarna komt je meter (al dan wel of niet slim). Hierna komt het gedeelte waar een erkende installateur iets mag vervangen, zoals zekeringen en aardlekschakelaars. Hierna gaat er draad naar je stereo naar de Wand contact doos. Vandaar een snoer naar je apparatuur en dan komt ie: de aan en uit schakelaar! Heeft iemand de contacten van deze schakelaar wel eens vergeleken met die van de contacten in een zekering automaat? Ik heb hier op het forum nog niemand horen roepen dat hij/zij de schakelaar in zijn audio apparaat gaat vervangen omdat het beter klinkt.
Of nog beter gaat overbruggen.
Ik zeg niet dat een aparte groep onzin is, zeker niet. Het kan bijvoorbeeld verstoring van in en uitschakelende apparatuur verminderen, denk aan een koelkast of airco of rommel van "slechte" geschakelde voedingen die soms in led-lampen zitten.
In het voorbeeld geef ik alleen aan dat er nog meer zit tussen de voeding en de spanning voorziening en dat sommigen dus heel selectief te werk gaan. Dit verteld mij al genoeg dat alle verschillen puur subjectief zijn. Wat overigs prima is.
De hoofdstroomkabel vanaf de straat is ook nog belangrijk en hier gaan meerdere gebruikers vanaf.
wij laden ook weleens de electrische auto op of de wasmachine staat aan.
Vroeger viel hier de stroomgroep uit als we koffie zetten + auto laden + wassen tegelijk.
Dan is een aparte groep wel fijn om alles uit te kunnen sluiten.
alleen de zekering van het nutsbedrijf en de energiemeter valt weinig aan te doen die is nu eenmaal zo.
De schakelaar in het apparaat zelf gaat alleen het verbruik van dat apparaat overheen en deze zal weinig schakelen onder belasting. (dat kan dan beschadigen)
Ik verbaas mij vooral over stukjes aansluitkabel van 1000 euro tussen wandcontactdoos en apparaat, dat is in verhouding weinig effect. Waarom dan ook niet even de groepenkast aanpassen?
Ik heb zelf wat geëxperimenteerd. Ik hoorde zeker verschil tussen sommige stroomkabels (niet allemaal). Is een tijd geleden en wat ik me vooral herinner is dat het bij effect had op het laag (de bassen). Recenter wat geëxperimenteerd met verschillende automaten in de meterkast. TWee keer goed nieuws: (1) ik hoorde best grote verschillen. Zie 'groot' in z'n context.... vergelijkbaar met andere interlinks of speakerkabel....en nee, het was niet zo dat m'n vrouw de kamer kwam binnenlopen en verbaasd vroeg wat ik toch met m'n set gedaan had ;D (ze kon de verschillen overigens wel horen, dat wel) (2) ik vond het audiofiele spul bij mij een stuk minder fraai klinken (vergulde zekeringen, speciale vergulde zekerhouder etc. Ik vond zelf een simpele Pasco van de bouwmarkt met een ordinaire stop erin het mooiste klinken. Maar dit klonk wel een stuk beter dan de Hager automaat die er oorspronkelijk in zat. Twee keer goed nieuws dus: m'n set klinkt mooier en het koste geen drol :). En ga me niet vragen 'waarom'. Ik kan het antwoord je niet geven. Maar er zijn wel meer zaken die ik zie, hoor of ervaar maar niet begrijp :).
Citaat van: sandervg op juni 12, 2023, 21:16:51Ik heb zelf wat geëxperimenteerd. Ik hoorde zeker verschil tussen sommige stroomkabels (niet allemaal). Is een tijd geleden en wat ik me vooral herinner is dat het bij effect had op het laag (de bassen). Recenter wat geëxperimenteerd met verschillende automaten in de meterkast. TWee keer goed nieuws: (1) ik hoorde best grote verschillen. Zie 'groot' in z'n context.... vergelijkbaar met andere interlinks of speakerkabel....en nee, het was niet zo dat m'n vrouw de kamer kwam binnenlopen en verbaasd vroeg wat ik toch met m'n set gedaan had ;D (ze kon de verschillen overigens wel horen, dat wel) (2) ik vond het audiofiele spul bij mij een stuk minder fraai klinken (vergulde zekeringen, speciale vergulde zekerhouder etc. Ik vond zelf een simpele Pasco van de bouwmarkt met een ordinaire stop erin het mooiste klinken. Maar dit klonk wel een stuk beter dan de Hager automaat die er oorspronkelijk in zat. Twee keer goed nieuws dus: m'n set klinkt mooier en het koste geen drol :). En ga me niet vragen 'waarom'. Ik kan het antwoord je niet geven. Maar er zijn wel meer zaken die ik zie, hoor of ervaar maar niet begrijp :).
Sander, heb je een link voor me van de Pasco zekeringhouder?
Citaat van: Rowdy op mei 29, 2023, 10:44:59dus het kan best zijn dat de 0,5 ohm in mijn voorbeeld nog hoger wordt, zodat de spanning over de schakelautomaat nog hoger wordt. Stel de stroomopname is 10 A, de spanning over de schakelautomaat is minimaal 5 volt.
Ik lees dat gebruikers van de Gigawatt automaat meer dynamiek hebben.
Kan me niet voorstellen dat je daadwerkelijk 5 Volt verliest over een automaat, maar ik heb geen data om dat te bestrijden en het ook niet gemeten. :) Wel weet ik dat de netspanning regelmatig wisselt en de marge ruimschoots meer is dan die 5 volt. Als die 5 volt verschil in netspanning de verklaring zou zijn dan zouden we gedurende de dag voortdurend verschillen in dynamiek moeten waarnemen.
Een interessante hypothese, maar ik denk niet dat het houd snijdt.
De dynamiek van je versterker zal toch echt uit je elco bank moeten komen.
Deze wordt door de voeding aangevuld en zou dusdanig groot dienen te zijn dat hij geen grote dalen kent, oftewel stabiel.
De netspanning is momenteel door de zonnepanelen al vele malen hoger dan hij ooit geweest is dus dat kan nooit het issue zijn tenzij je op het einde van de onbewoonde wereld zit en als je de waterkoker aan zet het licht knippert.
Je kunt beter in nieuwe elcos (bij een oude versterker) of een beter ontworpen versterker investeren.
Iemand al eens gedacht aan Line-R's ?
Stroom gaat erin, word volledig gefilterd en op spanning gebracht/gehouden en daar hang je je spullen aan.
Wij gebruiken ze al jaren en heb ze als beveiliging gekocht aangezien we op een industrieterrein wonen en vooral vroeger wel eens flinke pieken hadden. Maar als ik dit zo lees dan zou een Line-R veel geld schelen en een betere job doen.