Eye museum is de enige bioscoop in Benelux die de nieuwe Tarantino op 70mm projecteert. Er is een nieuwe lens gekocht. Ik heb kaartje voor januari om te gaan kijken. Leuk om dit formaat nog eens in het echt te kunnen zien:
https://www.eyefilm.nl/film/the-hateful-eight-70mm?program_id=11780648
Eye, is het voormalige filmmuseum.
Zij hebben de laatste in NL overgebleven 70mm projector in de commerciële filmzalen gekregen.
Als het goed is deze afkomstig van de verdwenen Cinerama Bellevue ...
Dank voor de tip ^^
Die 70mm van bellevue is al een keer gerestaureerd. Leuke actie van Eye om dit mogelijk te maken
gaaf!! Ik ga er zeker heen, Amsterdam is niet ver en dit vind ik echt cool!
hier nog een linkje waarbij je lekker gemaakt wordt voor het format :-)
http://www.engadget.com/2015/11/26/tarantino-explains-70mm-is-better/
Ga er ook naar toe. Ben erg benieuwd.
Lijkt me niks om een dergelijke beeldratio thuis op tv te kijken (zwarte balken...).
Citaat van: VincentG op december 29, 2015, 11:27:55
Ga er ook naar toe. Ben erg benieuwd.
Lijkt me niks om een dergelijke beeldratio thuis op tv te kijken (zwarte balken...).
Misschien heel gechargeerd gezegd maar volgens mij is elke film op je 16:9 tv gezoomed als je geen zwarte balken hebt (behalve IMAX formaat) en zie je dus te weinig van de film.
Bij de meeste films heb je inderdaad al zwarte balken (waar ik nog steeds een hekel aan heb), maar bij deze film zijn de zwarte balken nog meer aanwezig. Dan zou de helft van m'n tv zwart zijn.
Waar deze verhouding in de bios met groot scherm nog wel fijn kan zijn, vind ik dat thuis niet relaxed om te kijken.
Citaat van: tommi op december 29, 2015, 10:45:08
gaaf!! Ik ga er zeker heen, Amsterdam is niet ver en dit vind ik echt cool!
hier nog een linkje waarbij je lekker gemaakt wordt voor het format :-)
http://www.engadget.com/2015/11/26/tarantino-explains-70mm-is-better/
Leuke link, bedankt voor delen.
Vanmorgen gezien, mooie kopie! Presentatie nog een paar hele kleine kinderziektes. Al met al zeer de moeite waard, fijn voor Eye dat het de kassa laat rinkelen.
Vandaag op tweakers een mooie feature-film over het 70mm formaat, met een paar fragmenten waarin Tarantino vertelt waarom ie voor 70mm heeft gekozen:
http://tweakers.net/video/11325/het-breedste-filmformaat-ooit-ultra-panavision-70-in-het-eye-filmmuseum.html
Ik ben 2 weken geleden naar de 70 mm roadshow versie geweest in het EYE film theater in Amsterdam.
Allereerst is het gebouw van buiten een echte EYE catcher :hehe: sommige mensen vinden hem mooi andere lelijk, ik vind hem mooi.
Van binnen is er een gigantisch atrium, en was het flink druk binnen. Mooi uitzicht over het IJ en overal was er bedrijvigheid.
De film draaide in Zaal 1, de tickets heb ik van tevoren gekocht, ze zijn allen ongeplaceerd en dus was het zoeken naar een plekje, één tip wees op tijd!
De hele zaal was namelijk strak uitverkocht.
De presentatie:
- het scherm is redelijk hoog van de grond af geplaatst, zo'n 2 meter, de voorste rijen moeten dus flink omhoog kijken.
- Voor de 70 mm versie hebben ze het doek op maximale grootte gebracht, van muur tot muur, toen de gordijnen als maar breder werden na de eerste en enige trailer is dit een gave ervaring :pompom: Het scherm is niet enorm, maar dat boeide mij in deze niet zo.
- De overture begon en na 5 minuten muziek het opening shot, de volgende minuten die daarop volgden waren een waar kunstwerk, het kost je even tijd om te verwerken waar je naar aan het kijken bent, het is brood, scherp en de "feel" van analoge film is toch iets aparts. Het kleurbereik, scherpte en dynamiek, met name schaduwen in het beeld viel mij daarin op, je ziet écht dat dit geen normale 35mm film is waar je naar zit te kijken.
- Het geluid was buitengewoon goed,! en had dat eerlijk gezegd niet verwacht,en vele malen beter dan menig Pathé, de bas was strak, geluid helder en dynamisch, en niet al té hard.
- De surrounds, waarbij met name de muziek mooi naar voren kwam versterkte het gevoel van sfeer nog meer.
En dan nu het belangrijkste punt van allen: SFEER
Hoe vaak is het tegenwoordig niet zo dat als je naar de film gaat mensen luidruchtig zijn, popcorn gooien, praten, ritselen en je vervolgens als de film is afgelopen via de achterdeur of aparte gang naar buiten wordt gebonjourd?
Dat was hier totaal anders, je merkt dat het publiek wat naar de film toegaat allemaal komt om deze film Ervaring te beleven in 70 mm.
Voordat de film begon sprak een mevrouw van het EYE film theater het publiek toe om uit te legen dat de er een pauze IN de film zat verwerkt van 12 minuten, en of
mensen graag hun prulletjes e.d. na afloop zelf wilde opruimen. En ja hoor na de voorstelling was alles weer brandschoon.
Er was geen popcorn, maar er waren kleine snacks te koop, en mensen dronken een kopje koffie, glaasje wijn of een biertje tijdens de film.
De sfeer was gemoedelijk, allemaal film liefhebbers en dat droeg bij aan één van de fijnste bioscoop ervaringen die ik in tijden heb gehad :smile:
Na de film lokte de gift shop, en ja ik heb ook wat dingen gekocht, en het leuke is, ze hebben écht dingen voor de film liefhebber, geen generieke prullaria, maar diepgaande boeken of bijvoorbeeld Franse Cinema, Hitchcock, Soundtracks van film op Vinyl, oude posters, kaarten, analoge camera's, koffie tafel boeken enz enz.
Als film liefhebber word ik hier blij van en ga zeker nog een keer terug, zo word een film kijken weer een dagje uit, chapeau voor EYE :worship:
Citaat van: VincentG op december 29, 2015, 12:39:05
Dan zou de helft van m'n tv zwart zijn.
Meer dan de helft.
Citaat van: dchris op februari 3, 2016, 08:34:53
Ik ben 2 weken geleden naar de 70 mm roadshow versie geweest in het EYE film theater in Amsterdam.
Allereerst is het gebouw van buiten een echte EYE catcher :hehe: sommige mensen vinden hem mooi andere lelijk, ik vind hem mooi.
Van binnen is er een gigantisch atrium, en was het flink druk binnen. Mooi uitzicht over het IJ en overal was er bedrijvigheid.
De film draaide in Zaal 1, de tickets heb ik van tevoren gekocht, ze zijn allen ongeplaceerd en dus was het zoeken naar een plekje, één tip wees op tijd!
De hele zaal was namelijk strak uitverkocht.
De presentatie:
- het scherm is redelijk hoog van de grond af geplaatst, zo'n 2 meter, de voorste rijen moeten dus flink omhoog kijken.
- Voor de 70 mm versie hebben ze het doek op maximale grootte gebracht, van muur tot muur, toen de gordijnen als maar breder werden na de eerste en enige trailer is dit een gave ervaring :pompom: Het scherm is niet enorm, maar dat boeide mij in deze niet zo.
- De overture begon en na 5 minuten muziek het opening shot, de volgende minuten die daarop volgden waren een waar kunstwerk, het kost je even tijd om te verwerken waar je naar aan het kijken bent, het is brood, scherp en de "feel" van analoge film is toch iets aparts. Het kleurbereik, scherpte en dynamiek, met name schaduwen in het beeld viel mij daarin op, je ziet écht dat dit geen normale 35mm film is waar je naar zit te kijken.
- Het geluid was buitengewoon goed,! en had dat eerlijk gezegd niet verwacht,en vele malen beter dan menig Pathé, de bas was strak, geluid helder en dynamisch, en niet al té hard.
- De surrounds, waarbij met name de muziek mooi naar voren kwam versterkte het gevoel van sfeer nog meer.
En dan nu het belangrijkste punt van allen: SFEER
Hoe vaak is het tegenwoordig niet zo dat als je naar de film gaat mensen luidruchtig zijn, popcorn gooien, praten, ritselen en je vervolgens als de film is afgelopen via de achterdeur of aparte gang naar buiten wordt gebonjourd?
Dat was hier totaal anders, je merkt dat het publiek wat naar de film toegaat allemaal komt om deze film Ervaring te beleven in 70 mm.
Voordat de film begon sprak een mevrouw van het EYE film theater het publiek toe om uit te legen dat de er een pauze IN de film zat verwerkt van 12 minuten, en of
mensen graag hun prulletjes e.d. na afloop zelf wilde opruimen. En ja hoor na de voorstelling was alles weer brandschoon.
Er was geen popcorn, maar er waren kleine snacks te koop, en mensen dronken een kopje koffie, glaasje wijn of een biertje tijdens de film.
De sfeer was gemoedelijk, allemaal film liefhebbers en dat droeg bij aan één van de fijnste bioscoop ervaringen die ik in tijden heb gehad :smile:
Na de film lokte de gift shop, en ja ik heb ook wat dingen gekocht, en het leuke is, ze hebben écht dingen voor de film liefhebber, geen generieke prullaria, maar diepgaande boeken of bijvoorbeeld Franse Cinema, Hitchcock, Soundtracks van film op Vinyl, oude posters, kaarten, analoge camera's, koffie tafel boeken enz enz.
Als film liefhebber word ik hier blij van en ga zeker nog een keer terug, zo word een film kijken weer een dagje uit, chapeau voor EYE :worship:
Ik sluit mij hier helemaal bij aan. Enige opmerking is dat de ondertiteling projector impact heeft op contrast. Die projector mag van mij veel minder hard branden.
Als verfend celluloid liefhebber moet ik deze zeker nog een keer zien. Mooi dat velen enthousiast zijn en dat hier ook animo voor is. Hoop echt van harte dat dit niet laatste is dat op dit fantastische formaat gemaakt en vertoond wordt. (sorry, ben niet zo'n Tarantino fan).
Ik begrijp alleen niet zo heel.erg goed de hele hype rondom deze 70mm productie. Zijn we IMAX dan vergeten (en nee niet die digitale prakzooi waarmee IMAX echt zn naam veel te kort doet maar de echte 70mm/15 variant). Die draait al.sinds jaar en dag gewoon in omniversum.in den Haag. Helaas wel.dome formaat, maar dat maakt.formaat niet minder indrukwekkend.
Heb enkele jaren geleden dit in futurosoop in Frankrijk mogen bewonderen (ook achter de schermen :p) en zat gewoon te schelden in de bios: beste beeld wat ik ever ever gezien heb en nog steeds niet overtroffen. Echt mega scherm en zelfs op de allervoorste rij is het nog steeds megascherp. En stabiel ook, bijna geen filmjudder.
Btw: dit pretpark is een soort van analoge bioscoop hemel. Zeker een enorme aanrader!
Ps: ook de liefde waarmee achter de schermen geprojecteerd werd daar was ronduit indrukwekkend. De projectoren werden daar nog net niet geaaid maar dat scheelde weinig.
Citaat van: dexter98 op februari 4, 2016, 00:38:28
Heb enkele jaren geleden dit in futurosoop in Frankrijk mogen bewonderen (ook achter de schermen :p) en zat gewoon te schelden in de bios: beste beeld wat ik ever ever gezien heb en nog steeds niet overtroffen. Echt mega scherm en zelfs op de allervoorste rij is het nog steeds megascherp. En stabiel ook, bijna geen filmjudder.
Btw: dit pretpark is een soort van analoge bioscoop hemel. Zeker een enorme aanrader!
Ook ik ben naar Futuroscope geweest, en dat was HEEEEL lang geleden, maar inderdaad nog steeds de meest indrukwekkende film ervaring die ik ooit heb gehad.
Het feit dat men niet veel praat over IMAX omdat het zijn naam nu te grabbel heeft gegooid om digitaal te gaan, en een hele Feature Film volledig geschoten in IMAX er nog steeds niet is.
Dus is het logisch dat men lovend is over 70mm Ultra Panavision welke én 70mm is én een waarmee een volledige film is geschoten.
Gisteren stukken Battle of the Bulge in 70MM Ultra Panavision gekeken, en wat een beeld, voor een film uit 1965 !!
Ik projecteer, dus de zwarte balken waren inderdaad veel groter dan normaal, maar door het formaat van het scherm nog prima te volgen,
het formaat leent zich niet echt voor TV, zelfs op 55'' blijft er weinig van het beeld over.
Zelf zou ik graag nog een film bezitten die origineel is opgenomen in Cinerama, en dan de Smilebox versie zoals How the West Was Won, dat blijft een hele aparte kijkervaring.
Gisteravond/nacht ook geweest. Prachtig gebouw, vooral het atrium is echt heel erg mooi, en ondanks zijn enorme afmeting erg gezellig. Kom een beetje op tijd, half uur van te voren (geen vaste plaatsen) dan kun je een leuk plekje uitzoeken. Dat is vanaf 1/3 tot echt niet verder dan de helft naar achteren, het scherm is idd niet al te groot. Wij zaten op de achterste rij, ik kwam er niet echt in bij deze film. Stijf uitverkocht, de laatste paar mensen konden hun zitplaats niet meer vinden, hoop geloop en gedoe. Een of ander wijf (ja sorry hoor) bleef maar door de film heen praten, echt asociaal/raar. Ja in Amsterdam zijn we zo lekker assertief, ikke ikke ikke. Geluid van de film is idd erg goed.
Achter Amsterdam cs, aan de kant van het ij is een nieuwe hal gebouwd, daar kun je ook een lekker hapje pakken, allemaal leuke (hipster alert) tentjes (sneller/goedkoper dan in het eye zelf (wat ook prima is)). Gratis pontje over naar het eye, ideaal. Ben ik Tarantino moe? Misschien. Muziek geweldig en paar mooie natuurshots, uiteindelijk ook wel weer lachen. the Revenant (ga je toch vergelijken op een of andere manier) vond ik mooier.
Kleine correctie, in de grote zaal van Eye zijn splinternieuwe Kinoton machines geïnstalleerd (FP75-ES) die gelijk na de nieuwbouw zijn geplaatst door Rosbeek Techniek. Waanzinnig mooie machines en één van de laatste analoge 70mm projectoren die door Kinoton zijn geleverd. Het beeld mag er zijn en is een fantastische "analoge" beleving!!!
Super wide (70mm) is super cool :bigsmile:.
21:9 geeft dit al stukken mooier weer, ben nog altijd blij met mijn Philips buisje.
16:9 blijft altijd een matig alternatief, hoe groot je het ook opblaast of wat voor resolutie je er tegenaan gooit.
Je blikveld in de breedte is groter dan in vergelijking met de hoogte. Superwide kijkt uiteindelijk ook minder vermoeiend is mijn ervaring.
Heb nog altijd de hoop dat de beamermarkt dit format weer eens oppakt, zodat voorzetlenzen overbodig zijn.
Wel weer leuk dat nieuwe geluidformaten de hoogte kanalen weer opnemen, dat deed 70mm ook in 1962, ;D
CiteerWel weer leuk dat nieuwe geluidformaten de hoogte kanalen weer opnemen, dat deed 70mm ook in 1962
Welk formaat deed dat dan?!
Todd-ao had al 6 magnetische tracks voor die tijd, maar geen kanalen in de hoogte volgens mij.
En pas ergens in de jaren 70 gingen ze toch naar optische sporen ?
70mn heeft nooit optische analoge sound gehad. Daarom werd geluid van 70mn.juist zo gewaardeerd omdat het 100x beter is dan optisch.
Pas stuk later toen digitaal geluid werd ingevoerd is daar een optische dts track aan toegevoegd, maar dat is niet meer dan een tijdcode.
Imax audio sync (althans de echte 70mm variant dan, niet de digitale troep van nu) werkt vergelijkbaar met dts, Alleen zonder tijdcode. E'en optische reader telt simpelweg Alleen de sprockets die Copenhagen komen. Geen absolute sync Zola's dts dus.
Sent from my HTC One_M8 using Tapatalk
Oh btw, er stond op marktplaats (jawel) een complete Philips dp70 te koop onlangs, incl 35mm/70mm conversion kit! T is dat ik er zelf geen ruimte voor heb, maar k hoop heel erg dat ie mooi nieuw huisje heeft gevonden
Sent from my HTC One_M8 using Tapatalk
Niet toevallig iemand va htforum?
Sent from my HTC One_M8 using Tapatalk
Citaat van: jaco op juni 30, 2016, 06:21:39
Todd-ao had al 6 magnetische tracks voor die tijd, maar geen kanalen in de hoogte volgens mij.
En pas ergens in de jaren 70 gingen ze toch naar optische sporen ?
Ja 6 kanalen, maar wel in de configuratie 5x voor (i.v.m. het breede scherm, net als later het 8-kanaals SDDS) en 1x surround.