1:1 vergelijk stereo amp vs receiver

Gestart door AirTimeDMC12, februari 17, 2014, 11:53:29

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

AirTimeDMC12

Nog niet zo lang geleden heb ik mijn HT-set uitgebreid met een dedicated stereo amp, een Marantz PM7004. Het lijkt erop dat dit een mooie upgrade van het stereogeluid is geworden, maar een directe vergelijking heb ik niet gemaakt. Het leek me leuk dit binnenkort eens te gaan doen. Eens kijken of de toevoeging van de PM7004 mij echter zoveel meer heeft gebracht! Om tot het juiste vergelijk te komen wil ik het volgende doen:


  • De SBT BOTWS wordt ingezet als bron voor de vergelijking. Dit vooral vanwege het bedieningsgemak vanaf de bank via iPeng.
  • De SBT gaat via USB (AQ Coffee) naar een rDAC BOTWS.
  • Via twee RCA-splitters (profigold van de Saturn) op de uitgangen van de rDAC gaat er een setje AQ King Cobra naar de Marantz en een setje naar de Pioneer. Beide setjes hebben dezelfde lengte, nl 1m. Op deze manier krijgt zoveel de amp als de receiver hetzelfde bronsignaal binnen.
  • De receiver en de amp worden verbonden, ook met een setje King Cobra of Columbia 72v, van de pre-out receiver naar de Direct Amp-ingang op de Marantz.
  • Als frontspeakers pak ik mn KEF Q11s, aangesloten op de Marantz met een set AQ Rocket 88 72v.
  • Zowel de receiver als de versterker gaan op Pure Direct Mode.
  • Met een testsignaal en SPL-meter wordt het bronsignaal over de receiver en over de Marantz op gelijk niveau afgestemd.
  • Test wordt uitgevoerd door te schakelen tussen de receiver en amp d.m.v. de Direct Amp-functie op de Marantz aan en uit te zetten. Helaas kan je dit niet bedienen via een afstandbediening of is daar een ir-code van bekend om mn Harmony One+ te programmeren, dus dat zal iemand anders moeten verzorgen.

Eigenlijk is het vergelijk niet Pioneer vs Marantz, maar: Voorversterker Pioneer + eindversterker Marantz vs Marantz. Daarom ook mijn vraag/twijfel: Ga ik nu wel een goed beeld krijgen over het verschil van het stereogeluid over de receiver vs een echte stereoversterker?


• ST: A: KEF R900 /B: KEF LS50AE • 2x Rythmik F15HP DIY • Arcam A38 • Logitech SBT Sbooster ECO • Arcam AirDAC SBooster ECO
• HT:
KEF R900/R600c/R300/R100 • 2x Rythmik F15HP DIY • Pioneer SC2022 • Samsung UE55D6530 ISF • Panasonic DMP-BDT500 • Mede8er MED1000X3D BOTWS
Apple • Audio Connexion • AudioQuest • DSPeaker • Logitech • Partington • Soundcare • Rythmik • Synology
UPGRADES: -

Martijn M

Leuke test! Overweeg om de niveaus gelijk te maken door een sinus af te spelen en de uitgangsspanning van de versterkers met een multimeter op te nemen. Dat is toch wat nauwkeuriger dan middels een dB-meter.

Waarom zou je niet vanaf je DAC direct naar de stereoversterker gaan? De tweede kabel gaat dan naar de receiver. Idealiter vraag je iemand om hulp bij de test, zodat je zelf kunt blijven zitten en zo snel mogelijk weer verder kunt luisteren. Dan hoeven alleen de luidsprekerkabels maar gewisseld te worden aan de zijde van de versterker.

Ik ben benieuwd naar je ervaringen. Succes en veel plezier!
Dutch & Dutch

AirTimeDMC12

Citaat van: Martijn - Synergy Acoustics op februari 17, 2014, 12:19:00
Leuke test! Overweeg om de niveaus gelijk te maken door een sinus af te spelen en de uitgangsspanning van de versterkers met een multimeter op te nemen. Dat is toch wat nauwkeuriger dan middels een dB-meter.
[...]

Heb een multimeter, maar hoe speel ik een sinus af. Heb daar geen ervaring mee.


Citaat van: Martijn - Synergy Acoustics op februari 17, 2014, 12:19:00
[...]
Waarom zou je niet vanaf je DAC direct naar de stereoversterker gaan? De tweede kabel gaat dan naar de receiver. Idealiter vraag je iemand om hulp bij de test, zodat je zelf kunt blijven zitten en zo snel mogelijk weer verder kunt luisteren. Dan hoeven alleen de luidsprekerkabels maar gewisseld te worden aan de zijde van de versterker.
[...]

Dat is ook zo. Zowel de receiver als de stereoversterker worden met hetzelfde brongeluid gevoed en staan tijdens het vergelijken altijd exact hetzelfde te spelen. Er is maar 1 bron. Door gebruik te maken van de Direct Amp-functie op de stereoversterker kan je direct schakelen tussen Receiver+eindversterker of stereoversterker. Ik hoef niks te doen met de bron, niks met aan/uitzetten van de versterkers of verwisselen van kabels.
• ST: A: KEF R900 /B: KEF LS50AE • 2x Rythmik F15HP DIY • Arcam A38 • Logitech SBT Sbooster ECO • Arcam AirDAC SBooster ECO
• HT:
KEF R900/R600c/R300/R100 • 2x Rythmik F15HP DIY • Pioneer SC2022 • Samsung UE55D6530 ISF • Panasonic DMP-BDT500 • Mede8er MED1000X3D BOTWS
Apple • Audio Connexion • AudioQuest • DSPeaker • Logitech • Partington • Soundcare • Rythmik • Synology
UPGRADES: -

AirTimeDMC12

Iemand nog advies over hoe ik een sinus afspeel?

En of Pioneer + eindversterker vs Marantz wel een goed vergelijk geeft aangezien ik het verschil Pioneer vs Marantz wil horen.
• ST: A: KEF R900 /B: KEF LS50AE • 2x Rythmik F15HP DIY • Arcam A38 • Logitech SBT Sbooster ECO • Arcam AirDAC SBooster ECO
• HT:
KEF R900/R600c/R300/R100 • 2x Rythmik F15HP DIY • Pioneer SC2022 • Samsung UE55D6530 ISF • Panasonic DMP-BDT500 • Mede8er MED1000X3D BOTWS
Apple • Audio Connexion • AudioQuest • DSPeaker • Logitech • Partington • Soundcare • Rythmik • Synology
UPGRADES: -

Martijn M

Ik heb even gegoogeld. Misschien zit hier iets bij: http://softwaresolution.informer.com/Free-Sine-Wave-Signal-Generator/ Mocht je geen sinus-generator kunnen vinden, laat het me even weten. Dan kan ik je een audiobestandje emailen.
Dutch & Dutch